mboost-dp1

Isang Litrong Liwanag

Sodavandsflasker oplyser hjem i den tredje verden

- Via Ingeniøren - , redigeret af OnkelDunkel , indsendt af thimon

Elektricitet og indendørsbelysning er en selvfølge i verdens rige lande, men for en stor del af verdens fattige er dette ikke en mulighed, enten fordi der ikke er råd til det, eller fordi elektricitet slet ikke er tilgængeligt.

Hos Ingeniøren.dk har man imidlertid gravet en historie frem, om en gruppe studerende ved det amerikanske eliteuniversitet MIT der er kommet frem til en enkel metode, der kan give verdens fattige gratis lys svarende til en 50 watts glødepære.

Der er tale om, at de fattige, som ofte bor i huse lavet af tynde bliktag, skærer et hul i toppen af taget svarende til en almindelig stor sodavandsflaske. Flasken fyldes herefter med destilleret vand og en smule blegemiddel, så der ikke kan dannes alger i vandet. Flasken monteres nu i hullet, således at en smule stikker ud i det fri, mens størstedelen af flasken befinder sig inde i huset.

Når solens stråler rammer flaskens vand brydes lyset i alle retninger inde i huset, der således bliver lyst op af solens stråler.

Løsningen har naturligvis sine begrænsninger, eftersom den kun virker, når der er lys uden for. Alligevel har de studerende fra MIT sammen med organisationen Isang Litrong Liwanag (En liter lys) allerede installeret 10.000 flasker på Filippinerne.

Se en video herunder for en demonstration, eller læs mere på projektets hjemmeside:





Gå til bund
Gravatar #1 - Slettet Bruger [469231620]
13. aug. 2011 06:31
Det er 1½ år siden jeg så dette på National Geographic... :S

Det er sku rart med lamper der lyser... når solen er oppe.
Gravatar #2 - HerrMansen
13. aug. 2011 07:17
Hold nu op med at være så pessi, Porre. Har du set hvor mørke de hjem er uden vinduer? Det er sgu da verden for dem at kunne se en høne for sig - selv om dagen...
Gravatar #3 - inzane
13. aug. 2011 07:47
Perfekt til nørden.
Kan sidde inden for, få sol og lortet går ikke i skærmen.

WIN WIN WIN
Gravatar #4 - Mort
13. aug. 2011 07:48
Wow det var da en ret imponerende opfindelse.

Mon de så næste gang opfinder en brugt plastikpose med en snor på, som de kan have rundt om sig, så de ikke behøver at gå nøgne rundt mere ? Prøv at forestille jer hvilken livsforbedring det ville være for dem !
Gravatar #5 - Seth-Enoch
13. aug. 2011 08:14
Breaking News:
Pant tyveri steget med 476% over de sidste 2år
Gravatar #6 - Sugardad2
13. aug. 2011 08:17
Det er faktisk ret imponerende, at noget så simpelt først bliver brugt nu (eller for et halvt år siden who cares) det vil jeg sgu prøve en dag man får et lille udehus, skur eller whatever
Gravatar #7 - vandfarve
13. aug. 2011 08:18
Er det et bevidst valg, at man ikke skal kunne forstå gurkerne? Lingie, det er din specialitet; hvad siger de sortsmuskede?
Gravatar #8 - f-style
13. aug. 2011 08:20
Det er faktisk ret smart. Især fordi de ikke har samme tilgængelighed af strøm eller mangler penge. Så kan de jo spare på elektricitet om dagen hvor vandflasken lyser rummene op og så køre strøm om natten. Så kan de hårdt tjente penge bruges på vigtigere ting end el, såsom mad og påklædning etc. Det gode ved den her opfindelse er at den er rigtig billig at installere og er ret effektiv når der er sol.
Jeg tænker endvidere om man kunne kombinere dette med selvlysende væske så det oplades om dagen og varer ved et par timer når natten står på? Ved ikke lige hvor længe selvlysende væske varer eller om det fordamper over tid og kun virker i x antal måneder?

Om ikke andet imponerende at så simpel en opfindelse kan give gavn til så mange fattige i verdenen.
Gravatar #9 - Mort
13. aug. 2011 08:36
De kunne også bare åbne et vindue og lukke lyset ind ?

Jeg har da aldrig noget lys tændt i dagtimerne, selvom jeg har et tag over hovedet. Godt nok har jeg glas i mine vinduer, men selv uden glas fungerer et vindue glimrende til at lukke lys ind i ens hjem.

Jeg har svært ved at se hvorfor en gennemsigtig flaske i loftet skulle være revolutionerende på noget som helst niveau.
Gravatar #10 - ipwn
13. aug. 2011 08:55
#9 Du kan selv se i videoen hvor stor en forbedring det giver.
Gravatar #11 - mrtb
13. aug. 2011 09:18
#9 Som de viser i videoen spreder flasken lyset ret godt. Der skal et forholdsvist stort vindue til at lukke så meget lys ind i huset, og som du kan se er vinduer ikke ligefrem det de har mest af.
Gravatar #12 - csstener(^,^)
13. aug. 2011 09:27
mrtb (11) skrev:
#9 Som de viser i videoen spreder flasken lyset ret godt. Der skal et forholdsvist stort vindue til at lukke så meget lys ind i huset, og som du kan se er vinduer ikke ligefrem det de har mest af.
Hvorfor lavede de ikke vinduer til at starte på?. For unanset hvor godt dette oplyser så burde man kunne klare sig med et hul i en væg(vindue uden glas) om dagen.

Skide godt fundet på
Gravatar #13 - mrtb
13. aug. 2011 09:38
#12 Fordi der som sagt skulle et forholdsvist stort vindue til at lukke så meget lys ind. Hvis du bare laver et hul på f.eks. 10x10cm i taget eller væggen, så vil du primært kun få lys der hvor den solstråle der kommer igennem der rammer.

Havde hele rummet været hvidt, så havde det nok ikke været noget problem, men når gulvet består af jord og væggene er fyldt op med hylder med alt muligt på, så ville den solstråle bare blive opslugt i stedet for at blive fordelt.

Flasken derimod spreder lyset (se 1:36 og frem), og man får derved en meget bedre belysning af hele rummet.

Derudover er der den åbenlyse fordel at det ikke kan regne ind, som det ville kunne hvis man bare lavede et hul - Så skulle man til at lave noget til at dække hullet med, og så begynder det at være lige så besværligt som at montere den flaske.
Gravatar #14 - Sjølle
13. aug. 2011 09:43
Hold kæft hvor er folk kloge herinde, altså alle dem der mener det er spild af tid.

Syntes da i skal sende dem en mail (hvis de ikke kan modtage den, må det også være fordi de har overset noget helt åbentlyst) og så fortælle alle de frivillige arbejdere, dem der har lavet projektet og dem der er glade for det, at det er ren tidsspilde det de render rundt og laver der med flaskerne
Gravatar #15 - csstener(^,^)
13. aug. 2011 09:46
mrtb (13) skrev:
#12 Fordi der som sagt skulle et forholdsvist stort vindue til at lukke så meget lys ind. Hvis du bare laver et hul på f.eks. 10x10cm i taget eller væggen, så vil du primært kun få lys der hvor den solstråle der kommer igennem der rammer.
Nu er det jo lovligt at bruge sund fornuft, for man laver jo ikke et 10x10 vindue. Men lad os nu sige du har ret. Ville du så selv fjerne alle vinduerne i dit hus og erstat dem med en flaske i loftet??(Nej, vel det tænkte jeg nok.)
Gravatar #16 - Slettet Bruger [469231620]
13. aug. 2011 09:52
csstener (15) skrev:
Nu er det jo lovligt at bruge sund fornuft, for man laver jo ikke et 10x10 vindue. Men lad os nu sige du har ret. Ville du så selv fjerne alle vinduerne i dit hus og erstat dem med en flaske i loftet??(Nej, vel det tænkte jeg nok.)


Vinduer hvorhen? der er jo huse hele vejen rundt.
Gravatar #17 - csstener(^,^)
13. aug. 2011 09:54
SlettetBruger (16) skrev:
Vinduer hvorhen? der er jo huse hele vejen rundt.
se det havde jeg ikke tænkt på(eller vent, jo)...men det var ikke det argument #13 havde for ikke at bruge vinduer
Gravatar #18 - TKB
13. aug. 2011 10:03
Et andet problem som koster menneskeliv er mildt sagt kreative el instalationer.
Nu er glas ikke det nemmeste materiale at skaffe for dem og sidst jeg tjekkede evnede et vindue ikke at sprede lyset på samme måde.
Et andet problem er at pære til lys er dyre og dermed er det enten lys eller mad.. med flaskerne er det både lys OG mad.

Det her er KISS.. men nu har mennesket jo det med at gøre selv simple ting komplicerede så måske det er for simpelt til hovedparten af folk her inde forstår det?
Gravatar #19 - csstener(^,^)
13. aug. 2011 10:08
TKB (18) skrev:
Et andet problem som koster menneskeliv er mildt sagt kreative el instalationer.
Nu er glas ikke det nemmeste materiale at skaffe for dem og sidst jeg tjekkede evnede et vindue ikke at sprede lyset på samme måde.
Et andet problem er at pære til lys er dyre og dermed er det enten lys eller mad.. med flaskerne er det både lys OG mad.

Det her er KISS.. men nu har mennesket jo det med at gøre selv simple ting komplicerede så måske det er for simpelt til hovedparten af folk her inde forstår det?
Har du selv forstået det vi har skrevet eller læser du bare den sidste post??
For har vist nævnt at man ikke behøves glasset, for de har det jo ikke ligefrem koldt der over og nu har vi så fået diskuteret hvorfor man ikke kan bruge vinduer til noget også er det så jeg spørger dig, Hvor relevant syndes du selv din post er??
Gravatar #20 - Thalion
13. aug. 2011 10:28
csstener (19) skrev:
TKB (18) skrev:
Et andet problem som koster menneskeliv er mildt sagt kreative el instalationer.
Nu er glas ikke det nemmeste materiale at skaffe for dem og sidst jeg tjekkede evnede et vindue ikke at sprede lyset på samme måde.
Et andet problem er at pære til lys er dyre og dermed er det enten lys eller mad.. med flaskerne er det både lys OG mad.

Det her er KISS.. men nu har mennesket jo det med at gøre selv simple ting komplicerede så måske det er for simpelt til hovedparten af folk her inde forstår det?
Har du selv forstået det vi har skrevet eller læser du bare den sidste post??
For har vist nævnt at man ikke behøves glasset, for de har det jo ikke ligefrem koldt der over og nu har vi så fået diskuteret hvorfor man ikke kan bruge vinduer til noget også er det så jeg spørger dig, Hvor relevant syndes du selv din post er??


Regn? Det er rimeligt træls når der er sådan en monsoon regn er i gang. Ellers er der noget der hedder insekter, krybdyr, aber og generelt bare dyr. Hvis du har et vindue skal der nok komme en masse ind.

Jeg tror der er en grund til at de ikke har vinduer i deres huse, for jeg tror de har hørt om det.
Gravatar #21 - vulpus
13. aug. 2011 10:34
I store bygninger er der mange rum, f.eks. toiletter osv. der ikke har vinduer. Her kan man med fordel f.eks. bruge en løsning som denne for at føre dagslys ind: http://ing.dk/artikel/115621-sollys-i-stuen
Gravatar #22 - vulpus
13. aug. 2011 10:39
Svenske Parans har også en rimlig elegant løsning: http://parans.com/swe/
Gravatar #23 - Nucifer
13. aug. 2011 10:46
Jeg tror glæden i tredjeverdenslandene stopper, når de finder ud af, at en bliktagslap sat på med popnitter ikke er specielt vandtæt. Mange steder kunne det for eksempel være omkring det tidspunkt, hvor det begynder at regne i 3-4 måneder i træk.

Den er sgu også sjov, den der med at man skal fylde flasken op med destilleret vand. Det er jo en kendt sag, at hvis der er noget, tredjeverdenslande har næsten uendelige mængder af, så er det ultra-rent vand.

Og med at par af de tåbelige sider af ideen udpeget, så bør det næsten også lige nævnes, at flasker indsat i konstruktioner med det formål at få lys ind har været brugt lige så længe, som der har været flasker og konstruktioner.

Jeg ville sgu gerne have sådan en MIT-studerende med den her ide fremhævet på CV'et til jobsamtale.
Gravatar #24 - Vandborg
13. aug. 2011 10:49
Hvordan slukker man for dem? :P
Gravatar #25 - mrtb
13. aug. 2011 11:04
csstener (15) skrev:
Nu er det jo lovligt at bruge sund fornuft, for man laver jo ikke et 10x10 vindue. Men lad os nu sige du har ret. Ville du så selv fjerne alle vinduerne i dit hus og erstat dem med en flaske i loftet??(Nej, vel det tænkte jeg nok.)


Begynder at tro at du bare prøver at trolle...
Så du vil lave et hul i væggen på størrelse med hvad et standard vindue er, og så bare undlade at sætte et vindue i? Ja det lyder virkelig som en fremragende idé når det giver regn eller blæser kraftigt!

Jeg er så heldig stillet at jeg bor i Danmark, hvor vi rent faktisk har mulighed for at sætte vinduer i de huller vi har lavet til det! Så nej det klarer jeg mig ganske fint med.

For at quote dig selv: Det er lovligt at bruge sund fornuft.
Gravatar #26 - ostebaronen
13. aug. 2011 11:11
Der er også et andet problem med et vindue. Det er at det vejer meget. Skal man installere et tagvindue vil der skulle laves en konstruktion således at vinduets vægt kan blive båret af taget. Det lader ligefrem ikke til at de tage er bygget specielt solidt. Desuden koster glas sikkert også en formue dernede. Ligeledes er det meget nemmere at smadre et vindue i forhold til en plastik flaske.

#24 sætter noget for?
Gravatar #27 - Nix
13. aug. 2011 11:11
Seth-Enoch (5) skrev:
Breaking News:
Pant tyveri steget med 476% over de sidste 2år
Lidt off-topic, men her kommer lidt ligegyldigt/kuriøs fakta, der er næsten relevant:

Min kære fader arbejder nogle gange i Afrika. Her skal man lige vide, at som udlænding på midlertidigt arbejdsophold i Afrika, er der ikke ret meget andet at gøre, end at drikke øl, så det går meget af tiden med. Han fortalte en historie med, at de hver aften sad en hel del udlændinge på en lokal bar, og drak spandevis med øl, serveret på flaske. Efter mange af slagsen kom tiden til at lade vandet. Der var intet vand, så det var noget man gjorde omme bagved. Da han er færdig, kommer servitricen, med favnen fuld af tomme flasker, som hun simpelthen blot kaster over hegnet. Min far kigger igennem hegnet, og ser et sandt hav, mange, mange tusinde, af tomme glasflasker. Tænk, hvis der er ca. tyve mænd, der nok i gennemsnit drikker ti flasker på en aften, så er der allerede to hundrede flasker. Jeg forstod det sådan, at baren var åben mere eller mindre døgnet rundt, ligesom en 7-11.

Jeg har set billeder derfra, og mængden af tomflasker er svært at begribe. Jeg så noget lignende i Thailand, dog langt fra i samme omfang. De mest kreative havde faktisk brugt tomme flasker til alle mulige andre formål, såsom at dandere deres blomsterbede.

Pant er faktisk et mere eller mindre et nordisk fænomen. Andre steder i verden ryger det blot i affaldet. Samtidig er affaldshåndtering ikke noget, der eksisterer i den anden og tredie verden. Selv i Thailand, ante de ikke hvad, de skulle gøre med affaldet. De fleste brændte deres affald i haven. Andre steder smider man det bare over hegnet.
Gravatar #28 - Mr.Smiley
13. aug. 2011 11:18
Ja da... Lad os da bare komme med ideer som kan løse et luksus problem, hvor ideen kræver det vand som ofte savnes hos dem det burde hjælpe..

Yessir.. Det er vejen frem :D
Gravatar #29 - f-style
13. aug. 2011 11:31
#28
Det var da en tåbelig kommentar. Så fordi de også er behov for vand må man ikke være nytænkende og løse andre problemer på samme tid? Det ville svare til du sagde det er ligemeget med at vaccinere folk i afrika, de dør alligevel pga. mad mangel? Man kan altså godt hjælpe fattige på andre måder end via mad og drikke. Må de ikke have ret til sollys i deres hjem?

Vinduer er alt for dyre dernede for den almene borger og det er da en smart og forholdsvis simpel måde at skabe lys i rigtig mange hjem for en billig pris. Deres tag kan ikke bære tunge ting, der er mangel på el og vinduer er ikke en mulighed. Vi tager rigtig mange ting for givet i vesten og er derfor blevet for snobbede og tager mange ting for givet. Det er ikke alle som har den luksus som vi har i vesten, rigtig mange mennesker lever langt værre hvor mad, drikke og en bolig ikke er normalt. Jeg synes det er dejligt der findes folk som prøver at gøre verden til et bedre sted især for folk uden midler som er uheldige at være født under kommerlige forhold. Godt der findes nogen som gider give ud af deres formuer for at hjælpe folk i nød og redde liv.
Gravatar #30 - SiniSael
13. aug. 2011 11:50
Synes det er skræmmende - en nyhed omkring lidt kreativt tænkning i stærkt belastet område hvor folk vitterlig kæmper for at få en hverdag.

Og det eneste vi phat cats kan gøre her at svine hinanden til eller dem til for være idioter, bagud, fattige, "LAV ET ORDENTLIG VINDUE" imbecil kommentare...

Givet der er nogle som prøver at forklare situationen for de mere imbecile her på sitet, men, og forstå den kommende sætning i den bedste mening,

FUCK AF MED JERES BEDRE VIDENDE NEDLADENDE KOMMENTARER!!! I RESPEKTLØSE HUNDE FORTJENER FANDME IKKE AT KRITISERE DISSE FOLK ELLER DEN HER SIMPLE OG SMARTE LØSNING!!! HAR I INTET ANDET BIDRAGE END KRITIK SÅ FUCK AF OG RANT PÅ TWITTER I FUCKING BØRN!!!

Det er mennesker om disse, som til tider gør mig flov over at være en del af den samme race!
Gravatar #31 - zajac1661
13. aug. 2011 12:31
Ja hold kæft hvor er det smagsløst at køre platte bemærkninger på. Moralsk direkte til at lukke op og skide i. Men sådan har man vel hver sin ære, bag en annonym skærm. Når man selv er heldig ikke at være født i et land, hvor daglidagens valuta regnes op i tøjsnore, Man sidder sku ikke og kører plat på den måde. Vinduer? tror i der er en national glarmesterordning. Hvad er det lige i ikke forstår, med hensyn til at respektere jeres egne privellegier overfor andre. I har sku ikke selv skabt dem.
Gravatar #32 - csstener(^,^)
13. aug. 2011 12:37
OniSael (30) skrev:
Synes det er skræmmende - en nyhed omkring lidt kreativt tænkning i stærkt belastet område hvor folk vitterlig kæmper for at få en hverdag.[rage]!
tror ikke helt du har fårstået vi diskuterede hvorfor de ikke brugte vinduer. Vilket tit resultere i en bedre forståelse.
Gravatar #33 - Huntinglols
13. aug. 2011 13:11
nej i udstiller bares jeres mangel for forståelse af andres problemer
Gravatar #34 - psada
13. aug. 2011 13:27
"Bare brug vinduer uden glas" - Ja det er da meget flot men hvor mange tror I så ikke lige der kommer forbi og stikker hånden ind? Kunne forestille mig at sådanne områder i forvejen har meget kriminalitet.
Gravatar #35 - RMJ
13. aug. 2011 13:59
Det er ret smart. :D
Gravatar #36 - Chewy
13. aug. 2011 14:12
@3
Perfekt til nørden.
Kan sidde inden for, få sol og lortet går ikke i skærmen.


Jeg tror ikke at du skal regne med at der kommer ret meget UV stråling igennem vandet og plastikken...

@4

Wow det var da en ret imponerende opfindelse.
Mon de så næste gang opfinder en brugt plastikpose med en snor på, som de kan have rundt om sig, så de ikke behøver at gå nøgne rundt mere ? Prøv at forestille jer hvilken livsforbedring det ville være for dem !


@9
De kunne også bare åbne et vindue og lukke lyset ind ?
Jeg har da aldrig noget lys tændt i dagtimerne, selvom jeg har et tag over hovedet. Godt nok har jeg glas i mine vinduer, men selv uden glas fungerer et vindue glimrende til at lukke lys ind i ens hjem.
Jeg har svært ved at se hvorfor en gennemsigtig flaske i loftet skulle være revolutionerende på noget som helst niveau.


@12
Hvorfor lavede de ikke vinduer til at starte på?. For unanset hvor godt dette oplyser så burde man kunne klare sig med et hul i en væg(vindue uden glas) om dagen.


@15
Nu er det jo lovligt at bruge sund fornuft, for man laver jo ikke et 10x10 vindue. Men lad os nu sige du har ret. Ville du så selv fjerne alle vinduerne i dit hus og erstat dem med en flaske i loftet??(Nej, vel det tænkte jeg nok.)


No offense, og vær sød ikke at tage det forkert.

Min ovenstående er klasse eksempler på en stereotype ignorante vesterlændinge..
For løst at citere en gammel adelig. Så er svare det lidt til at sige: "Folk i Somalia sulter, giv dem kage.."

I viser åbenlyst at i tilsyndeladende ikke magter at forstå at der er steder i verdenen hvor tingene ikke er så gode som de er i vores del af verdenen...

"De kan da bare lave vinduer, der er alligevel så varmt..."

For det første.
Hvis du skal lave et vindue (Altså et hul i væggen).
Så bliver du nødt til at lave det i taget. Hvorfor siger du.
Dels fordi at byerne primært består af små smalle veje, og huse der ligge lige op og ned ad hinanden.
Så hvis du laver et vindue ved siden af din dør (da du kun har en væg der ikke støder op ad et andet hus), så vil du stort set ikke få noget lys ind, da lyset ikke kan komme ned til vinduet pga. de smalle veje.

Så du går igang med at på lave et "vindue" på 20x20cm..
Og du har nu et hul i loftet hvor der kan komme lys igennem, ikke nær så meget lys som med den i artiklen omtalte løsning. Men stadig mere end uden hullet..

Filipinerne har 3 årstider.
En varm tør sæson. Her er der ingen problemer (Ud over at det bliver koldt om natten da al varmen fiser ud gennem loftet).
En kold tør sæson. Her bliver det også koldt om dagen, da varmen fiser ud. Og fordi at huset ikke kan blive varmet op.
OG så den sidste.
Regnsæsonen..... Behøver jeg at udpensle ulemperne ved at have et hul i loftet når det regner 6 måneder ad gangen?

@34
"Bare brug vinduer uden glas" - Ja det er da meget flot men hvor mange tror I så ikke lige der kommer forbi og stikker hånden ind? Kunne forestille mig at sådanne områder i forvejen har meget kriminalitet.


Når man tænker på at en dør er en luksusvarer, så tror jeg ikke at du skal regne med at problemet blive størrer...
Gravatar #37 - zcuba
13. aug. 2011 15:01
@30
jeg kan da sagtens forstå du er stødt, men behøver du råbe det, caps lock har ikke gavnet noget.
ellers enig, kig evt. på #36 for at se det gennemtænkte svar på den type kommentarer.

@36
egentlig er jeg enig.
Det var nok unødvendigt at kommentere på #3, da det mest af alt ligner en joke, men ellers er jeg enig.

@0 Smuk løsning på et reelt problem.
Kan laves rimelig vandtæt, rimelig isolerende, og rimelig billigt.
Det eneste realistiske alternativ er indendørs ild, med alle de problemer det medfører. + det kræver brænde at vedligeholde, den foreslåede løsning er næsten vedligeholdelses fri :D
Gravatar #38 - tholar
13. aug. 2011 15:05
Synes det er godt fundet på. El er dyrt og hvis de kan få lys på en anden vej er det super.
Gravatar #39 - -N-
13. aug. 2011 15:16
Sjovt at de fremstiller det som en gave til de fattige i afrika, som ruller gardinerne for, hvis der endelig er vinduer.
Gravatar #40 - Alrekr
13. aug. 2011 18:24
Nucifer (23) skrev:
Jeg tror glæden i tredjeverdenslandene stopper, når de finder ud af, at en bliktagslap sat på med popnitter ikke er specielt vandtæt. Mange steder kunne det for eksempel være omkring det tidspunkt, hvor det begynder at regne i 3-4 måneder i træk.


Har du nogensinde set en ægte township? Jeg var i Sydafrika i 1999, og besøgte i den forbindelse SoWeTo. Husene (hvis man kan kalde dem det) er lavet af bølgeblik. Det er ikke MITs idé at bygge husene af bølgeblik - det er sådan de allerede er.

Nucifer (23) skrev:
hvis der er noget, tredjeverdenslande har næsten uendelige mængder af, så er det ultra-rent vand.


Det er ikke så svært at lave, især i Afrika. Hvis du kigger her kan du se en nem måde at destillere vand. Alt vand kan bruges; brakvand, saltvand, urin. Det er kun vandet som fordampes op og fortætter derefter. Så har man rent vand. Helt rent vand. Det kan ovenikøbet gøres meget billigere: Tag en presenning. Hæng den ud over en overflade af vand. Læg en sten på midten af presenningen. Læg en opsamler under der hvor stenen ligger.
Gravatar #41 - Tukanfan
13. aug. 2011 22:39
Vandborg (24) skrev:
Hvordan slukker man for dem? :P

Med en spand
Gravatar #42 - svenskmand
13. aug. 2011 23:19
Hundre gange bedre video, også endda med undertekster :D


Og ja 1 ½ år gammel nyhed, hvad sker der Newz?
Gravatar #43 - Taxwars
14. aug. 2011 01:53
Elektricitet og indendørsbelysning er en selvfølge i verdens rige lande, men for en stor del af verdens fattige er dette ikke en mulighed, enten fordi der ikke er råd til det,


Lige som her hjemme snart, men de sindssyge priser på strøm.
Gravatar #44 - terracide
14. aug. 2011 06:46
Hvor mange lux er de flasker på?
Siden det er "dem" der oplyser?! *host*
Gravatar #45 - el_barto
14. aug. 2011 07:34
Jeg synes det er noget svineri med de gammeldags flasker. Hvad med miljøet? De skulle hellere få nogle spareflasker sat op. De nyeste spareflasker lyser lige så kraftigt som traditionelle flasker og holder op til 10 gange længere.
Gravatar #46 - retrospect
14. aug. 2011 09:14
@csstener

Din argumentation er jo håbløs og du vil tilsyneladende bare ikke sætte dig ind i problematikken. Dit "hvorfor gør de ikke bare dit og dat" er jo en hån mod mennesker der for nogles tilfælde kæmper for at overleve.

Jeg har rejst en del dernede og det er uomtvisteligt at lys i boligerne, selv om dagen vil være en kæmpe gevinst.

Som det er idag er der er ofte ikke mulighed eller råd til at få strøm i boligen. De store ghetto områder har ikke el indlagt.
- Der er oftest ikke mulighed for at montere vinduer, eller man har ikke råd. Vinduer koster penge, plader og brædder finder man oftest gratis.
- Åbninger i huset uden vinduer er heller ikke en mulighed de ligger tæt, ofte kun med indgangen fri. Og det er stærkt begrænset hvor meget lys der kommer ind af en enkelt dør eller vindue. Solen står meget højt, så vinklen er ikke med dem hvad det angår.
Gravatar #47 - sg17a
14. aug. 2011 11:29
En tur til Dogonland i Mali i vinters viste lidt samme princip med at mure krukker uden bund fast til taget. Det mest upraktiske var at man via stige skulle op på taget og lægge låg på når det regnede, - men det løste problemet med mangel på lys i deres lerhytter.

Og hvorfor så mure en potte fast i taget o ikke bare lave et hul? Fordi taget ikke er stabilt. Her snakker vi folk som har under US$ 1 om dagen. Deres hytter er lavet af ler og hirsestrå med nogle få bærende elementer.

Jeg synes flasken med vand er en smart ide.
Gravatar #48 - Bjarni
14. aug. 2011 19:26
Smart smart. Overvejer at stjæle idéen til min egen bolig (i en modificeret og pænere form) da man ikke må have ovenlys vinduer pga. en restriktiv lokalplan.

I deres tilfælde tror jeg dog, at jeg havde smeltet plastiken (fra flere flasker naturligvis) i stedet og lavet mig et gennemsigtigt plasttag. Så undgår man en revne hvor der kan sive vand ind i taget. Ulempen er selvfølgelig at det er lidt sværere at slukke for.
Gravatar #49 - Alrekr
14. aug. 2011 19:41
Bjarni (48) skrev:
I deres tilfælde tror jeg dog, at jeg havde smeltet plastiken (fra flere flasker naturligvis) i stedet og lavet mig et gennemsigtigt plasttag. Så undgår man en revne hvor der kan sive vand ind i taget. Ulempen er selvfølgelig at det er lidt sværere at slukke for.


Men så får du ikke meget lys ind. Idéen er jo, at vandet i flasken spreder lyset til hele lokalet.
Gravatar #50 - Vandborg
14. aug. 2011 19:57
#49
Tro han mener han vil erstatte taget med en plastik plade. Tvivler dog på det er lige så holdbart som et bliktag.
Samt det er svært at holde sådan en process ren. Plastikken bliver nemt uren og brændt. Så det er svært at gøre pladen klar.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login