mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
med alle de små problemer, tror jeg det r billigst at holde på en it afdeling. og der kan man jo også bedre kordinere fremtiden.
Det er i forvejen svært at få ens egen IT afdeling til at løse de problemer man har. Outsourcer man IT afdelingen til et andet firma bliver det bestemt ikke lettere.
Det er også den erfaring jeg har når jeg er ude ved kunder for at hjælpe dem med at få installeret et af vores systemer - Skal løsningen implementeres af en outsourcet IT afdeling bliver opgaven pludselig meget mere omstændig da den så skal passe ind i deres IT politik og ikke firmaets egen.
Det er også den erfaring jeg har når jeg er ude ved kunder for at hjælpe dem med at få installeret et af vores systemer - Skal løsningen implementeres af en outsourcet IT afdeling bliver opgaven pludselig meget mere omstændig da den så skal passe ind i deres IT politik og ikke firmaets egen.
Det er vel også meget mere vanskeligt at sætte et andet firma ind i ens egen IT-struktur, end at have en afdeling der kan det hele..? Det må vel være svært at skulle sætte en ny ind i det, hver gang der er et problem..
synes nu ikke det kommer bag på mig.
ligesom alle andre brancher, kan der være fornuft i at outsource diverse områder.
det er billigere at lave en serviceaftale med et IT-support firma, end at have 3 mand siddende, som måske løser 10 opgaver i løbet af en dag, og så hyre 10 ekstra når der skal laves store ændringer...
ved at outsource det, kan man sørge for at firmaerne deles om IT-medarbejderne, hvilket betyder større fleksibilitet som jeg nævnte før, og at det er nemmere at få specialiserede folk på opgaven, da et hold på 50 it-folk har større viden end de 3 som er fastansat i en virksomhed
kan huske min tid i folkeskolen og gymnasiet, hvor en af lærerne var ansvarlig for IT, det var for det første dyrt i ekstra løn til denne, plus at denne lærer som regel ikke var den aller mest kompetente - hvis f.eks. 3 skoler derimod deles om et hold supportere, er det folk som KUN laver IT de får hjælp af, og det er jo sjældent at hele netværket bryder ned på 2 skoler samtidig, derfor er det ikke nødvendigt at have en dedikeret IT-ansvarlig pr. sted
ligesom alle andre brancher, kan der være fornuft i at outsource diverse områder.
det er billigere at lave en serviceaftale med et IT-support firma, end at have 3 mand siddende, som måske løser 10 opgaver i løbet af en dag, og så hyre 10 ekstra når der skal laves store ændringer...
ved at outsource det, kan man sørge for at firmaerne deles om IT-medarbejderne, hvilket betyder større fleksibilitet som jeg nævnte før, og at det er nemmere at få specialiserede folk på opgaven, da et hold på 50 it-folk har større viden end de 3 som er fastansat i en virksomhed
kan huske min tid i folkeskolen og gymnasiet, hvor en af lærerne var ansvarlig for IT, det var for det første dyrt i ekstra løn til denne, plus at denne lærer som regel ikke var den aller mest kompetente - hvis f.eks. 3 skoler derimod deles om et hold supportere, er det folk som KUN laver IT de får hjælp af, og det er jo sjældent at hele netværket bryder ned på 2 skoler samtidig, derfor er det ikke nødvendigt at have en dedikeret IT-ansvarlig pr. sted
En virksomhedsleder skal erkende at han /ikke/ ved nok om IT til at træffe beslutninger uden at rådføre sig først - han skal ligeledes ikke blande sig i om det er program X eller Y, men blot sikre at de funktioner virksomheden har brug for rent faktisk virker i det system IT afdeligen anbefaler. Og der får han problemet hvis han lukker sin egen IT afdeling og outsourcer hele 'skidtet'.
Han kan nemlig ikke regne med rådgivningen fra det firma i lige så høj grad som hvis han havde sine egne medarbejdere. Rådgivningen vil langt hen af vejen være udfra hvad det firma kan og hvilken ekspertise de her (eller for store firmaer som CSC og IBM vil rådgivningen igen være meget afhængig af hvilken afdeling man er tilknyttet).
Når det så er sagt, så er der da mange systemer som der vil være en hvis fordel i at outsource driften af - eksempelvis en wintel + siemens shop ville med fordel kunne outsource driften af groupware og oracle idet de ikke har erfaring med det - mens en shop med et homogent miljø sandsynligvis ville beholde groupware in-house, outsource oracle i et par år og gradvist phase oracle in-house.
Dernæst er der et par vigtige pointer mht. outsourcing af IT:
1. Du sparer /IKKE/ penge på outsourcing af IT - men du vil muligvis kunne få et lidt bedre produkt ud af det grundet den øgede medarbejder specialisering der er muligt i et stort IT outsourcing firma.
2. Outsourcing af funktioner der er i udvikling fungerer ikke og vil /ALTID/ være meget dyrere (dermed ikke sagt at et projekt ikke kan delvist outsources men håndteres af interne medarbejdere som leder og styrer projektet - det findes der massere af gode eksempler på).
3. Outsourcing vil stort set altid give oplevelsen af dårligere service (selv når den er bedre) for så vidt angår support af brugere. Selv når service enheden bibeholdes in-house.
Han kan nemlig ikke regne med rådgivningen fra det firma i lige så høj grad som hvis han havde sine egne medarbejdere. Rådgivningen vil langt hen af vejen være udfra hvad det firma kan og hvilken ekspertise de her (eller for store firmaer som CSC og IBM vil rådgivningen igen være meget afhængig af hvilken afdeling man er tilknyttet).
Når det så er sagt, så er der da mange systemer som der vil være en hvis fordel i at outsource driften af - eksempelvis en wintel + siemens shop ville med fordel kunne outsource driften af groupware og oracle idet de ikke har erfaring med det - mens en shop med et homogent miljø sandsynligvis ville beholde groupware in-house, outsource oracle i et par år og gradvist phase oracle in-house.
Dernæst er der et par vigtige pointer mht. outsourcing af IT:
1. Du sparer /IKKE/ penge på outsourcing af IT - men du vil muligvis kunne få et lidt bedre produkt ud af det grundet den øgede medarbejder specialisering der er muligt i et stort IT outsourcing firma.
2. Outsourcing af funktioner der er i udvikling fungerer ikke og vil /ALTID/ være meget dyrere (dermed ikke sagt at et projekt ikke kan delvist outsources men håndteres af interne medarbejdere som leder og styrer projektet - det findes der massere af gode eksempler på).
3. Outsourcing vil stort set altid give oplevelsen af dårligere service (selv når den er bedre) for så vidt angår support af brugere. Selv når service enheden bibeholdes in-house.
Outsourcing er ikke svaret på alt. Sommetider er det mest fordelagtigt at have en IT-afdeling inden for firmaets vægge. IT-afdelingen kender "virksomhedsånden", IT-infrastrukturen ifm. netværk eksempelvis og de problemer der f.eks er med at få software til at virke efter hensigten. Derfor kan det som udefrakommende være svært at sætte sig ind i de ting og ramme "hovedet på sømmet".
Et eksternt firma har også andre kunder at tilgodese også, så selvom taxameteret tikker på den opgave de er i færd med, så kan tidskrævende opgaver få dem til at springe over, hvor gærdet er lavest. Mine erfaringer fra hvor jeg var ansat tidligere, er at det har været tilfældet mange gange. Vi måtte til tider vente dage på noget som kunne løses på få timer. Det var tydeligt at se at det eksterne firma ikke følte samme ansvar overfor opgaven som en intern afdeling ville gøre. Hvorfor - jo hvis folk fra en intern afdeling laver l*** i den - så betyder det en fyreseddel og jobs hænger ikke på træerne - og der er selvfølgelig også det sociale aspekt i det. Et eksternt firma kan løbe fra en opgave når som helst - det koster.. men har det eksterne firma en vis størrelse, så er et sagsanlæg bare en dråbe i havet.
Et eksternt firma har også andre kunder at tilgodese også, så selvom taxameteret tikker på den opgave de er i færd med, så kan tidskrævende opgaver få dem til at springe over, hvor gærdet er lavest. Mine erfaringer fra hvor jeg var ansat tidligere, er at det har været tilfældet mange gange. Vi måtte til tider vente dage på noget som kunne løses på få timer. Det var tydeligt at se at det eksterne firma ikke følte samme ansvar overfor opgaven som en intern afdeling ville gøre. Hvorfor - jo hvis folk fra en intern afdeling laver l*** i den - så betyder det en fyreseddel og jobs hænger ikke på træerne - og der er selvfølgelig også det sociale aspekt i det. Et eksternt firma kan løbe fra en opgave når som helst - det koster.. men har det eksterne firma en vis størrelse, så er et sagsanlæg bare en dråbe i havet.
Jeg spår at vi i fremtiden vil outsource alt. Der vil opstå en masse virksomheder der blot outsourcer outsourcing til andre lignende virksomheder. Rent økonomisk er dette jo det eneste der giver mening.
Eller også vil det vise sig at outsourcing afhænger af markedsmekanismer der udtøres når det er så populært som nu. Idien er jo allerede begyndt at outsource til kina, når kina så begynder at outsource, vil videre outsourcing i sidste ende fører til at det er danmark selv, der, fordi vi har en enorm arbejdsløshed(Og derfor en lav løn), tager sig af de outsourcede opgaver gennem en masse mellemled.
Eller også vil det vise sig at outsourcing afhænger af markedsmekanismer der udtøres når det er så populært som nu. Idien er jo allerede begyndt at outsource til kina, når kina så begynder at outsource, vil videre outsourcing i sidste ende fører til at det er danmark selv, der, fordi vi har en enorm arbejdsløshed(Og derfor en lav løn), tager sig af de outsourcede opgaver gennem en masse mellemled.
Noget vil jeg give ham ret i og andre ting vil jeg sige nej til og det som han hovedsagligt siger at IT afdelingerne bliver nedlagt.
Til det kan jeg kun sige nej til den tror jeg simplethen ikke på af den ene årsag at hvis en IT afdeling bliver nedlagt hvem skal så svare på alle de 10.000 sprøgsmål som brugerne har, og hvad med alle de mindre nedbrud som brugerne har nu og da når styre systemet ikke lige vil som brugeren.
Hvad jeg bassere min tiltro til at IT afdelingen bliver ved med at eksistere i et firma er at de næsten 2 år jeg var ansat som programmør / Adminstrator havde vi 3 printer med problemer hele tiden hoved sagligt af den ene årsag at de konstant blev flyttet , men også at de driver som var leveret med dem var noget forfærdelig bræk navnlig Xerox og hp der var altid problemer med dem og som regle fik jeg klaret problerene med kreative løsninger.
Men når selv jeg gav tabt var der service vente tid på ca 2 dage og ja ingen IT virksomhed eller offentlig institution kan være unden IT i mere end 10 min.
Så den med at outsource IT afdelingen var kun ganske kort indtil
det først store nedbrud kommer så bliver IT folkene hyret tilbage.
Til det kan jeg kun sige nej til den tror jeg simplethen ikke på af den ene årsag at hvis en IT afdeling bliver nedlagt hvem skal så svare på alle de 10.000 sprøgsmål som brugerne har, og hvad med alle de mindre nedbrud som brugerne har nu og da når styre systemet ikke lige vil som brugeren.
Hvad jeg bassere min tiltro til at IT afdelingen bliver ved med at eksistere i et firma er at de næsten 2 år jeg var ansat som programmør / Adminstrator havde vi 3 printer med problemer hele tiden hoved sagligt af den ene årsag at de konstant blev flyttet , men også at de driver som var leveret med dem var noget forfærdelig bræk navnlig Xerox og hp der var altid problemer med dem og som regle fik jeg klaret problerene med kreative løsninger.
Men når selv jeg gav tabt var der service vente tid på ca 2 dage og ja ingen IT virksomhed eller offentlig institution kan være unden IT i mere end 10 min.
Så den med at outsource IT afdelingen var kun ganske kort indtil
det først store nedbrud kommer så bliver IT folkene hyret tilbage.
som om. På mit arbejde i en it-afdeling er jeg ofte ude til små problemer som netstik der er faldet ud af computeren, papirstop i printeren. selv folk der er kommet til at fjerne deres værktøjslinje. Numlock der ikke er trykket. Der er simpelthen nødt til at være en it-afdeling.
Jeg tvivler på at alle IT-afdelinger nedlægges. Mange (brugere såvel som supportere) kan netop godt lige den personlige kontakt der er i især mindre virksomheder. Jeg har også svært ved at se all de lidt ældre ansatte affinde sig med pludselig at skulle lære engelsk for at kunne ringe til fx en inder for at få hjælp. Og mht. at ringe til indien - vil det ikke koste en del med flere hundrede daglige telefonopkald til fx Kina/Indien?
#13 martin5000:
Nu er der jo ingen grund til at outsource driften til udlandet. Det vil i langt de fleste tilfælde være direkte tåbelig, da det umuliggør den personlige kontakt. Specialiserede IT-virksomheder i Danmark kan dog let løfte opgaven med at sørge for driften i forskellige virksomheder, og deres kompetenceniveau er som regel højere.
Nu er der jo ingen grund til at outsource driften til udlandet. Det vil i langt de fleste tilfælde være direkte tåbelig, da det umuliggør den personlige kontakt. Specialiserede IT-virksomheder i Danmark kan dog let løfte opgaven med at sørge for driften i forskellige virksomheder, og deres kompetenceniveau er som regel højere.
Det kan værre vigtigt med en hvis IT ekspertise der er lige i nærheden men der er vel ingen grund til at det ikke kan værre et firma der betjæner flere virksomheder, i samme geografiske område.
En suporter behøver vel ikke have et kontor i bygningen faktisk behøver han vel ikke engang et kontor?
Det er f.eks. det man gør med viceværter i byerne idag.
Og hvis man alligevel bruger mange af de samme systemer som en masse andre firmaer, og ikke er store nok til at udnytte den nødvendige driftskapacitet fuldt ud hvorfor så ikke dele driftskapacitet med andre, det er aligevel ikke dig men den outsourcede nær-suporter der skal løse evt problemer.
Når firmaerne alligevel bare bruger de samme wintel løsninger er der vel ikke problemer med manglende kompetancer og den slags.
Det er heller ikke sådan at E2 med flere helt har udryddet elektrikere og EL-instalatører både hos lokale firmaer og som ansatte i firmaernes driftafdeling.
En suporter behøver vel ikke have et kontor i bygningen faktisk behøver han vel ikke engang et kontor?
Det er f.eks. det man gør med viceværter i byerne idag.
Og hvis man alligevel bruger mange af de samme systemer som en masse andre firmaer, og ikke er store nok til at udnytte den nødvendige driftskapacitet fuldt ud hvorfor så ikke dele driftskapacitet med andre, det er aligevel ikke dig men den outsourcede nær-suporter der skal løse evt problemer.
Når firmaerne alligevel bare bruger de samme wintel løsninger er der vel ikke problemer med manglende kompetancer og den slags.
Det er heller ikke sådan at E2 med flere helt har udryddet elektrikere og EL-instalatører både hos lokale firmaer og som ansatte i firmaernes driftafdeling.
#17 Det er langt fra alle folkeskoler, der har computere i så stort et omfang, at alle kan bruge dem. På vores skole er der ikke nogen af lærene, der kan finde ud af at bruge andet end word.
Så jeg tror at problemet ligger i, at dem som skal lære os andre noget, simpelthen ikke ved hvordan de skal gøre. De har jo aldrig selv prøvet det.
Nu er der jo nok nogen, der vil spørge om vores administrator, ikke kan finde ud af det. Og nej, hun kan lidt mere end lærene, og det var så det. Men set på den positive måde, så kan jeg hvertfald altid få arbejde på den skole, som admin :)
Så jeg tror at problemet ligger i, at dem som skal lære os andre noget, simpelthen ikke ved hvordan de skal gøre. De har jo aldrig selv prøvet det.
Nu er der jo nok nogen, der vil spørge om vores administrator, ikke kan finde ud af det. Og nej, hun kan lidt mere end lærene, og det var så det. Men set på den positive måde, så kan jeg hvertfald altid få arbejde på den skole, som admin :)
#18 hvis IT kom på som et selvstendigt fag der handlede om mere end hvordan man ikke bruger word og internettet, så blev skolerne vel nødt til at få fat i lærrere der i det mindste selv var istand til at bestå den afsluttende prøve.
De kunne evt outsource det til et par af de mere IT-kyndige elever, eller til firmaer der f.eks. levede af at andre firma outsourcede deres suport til dem.
De kunne evt outsource det til et par af de mere IT-kyndige elever, eller til firmaer der f.eks. levede af at andre firma outsourcede deres suport til dem.
Sjovt nok går det modsatte vej her hjemme.. har set flere hive deres servere tilbage i egene rækker da de mente de havde bedre mulighed for at servicere dem...
( og nej jeg vil ikke give en kilde på det - gæt selv hvorfor :P )
( og nej jeg vil ikke give en kilde på det - gæt selv hvorfor :P )
#25 hvis pensum er fastsat centralt og prøverne kommer centralt så dumper folk i hobetal hvis lærreren ikke kan sine ting, hvilket gør det meget meget synligt hvis lærreren ikke kan sit stof.
man kan også indføre deciderede prøver for IT-lærere som lærreren simpelt hen skal bestå.
man kan også indføre deciderede prøver for IT-lærere som lærreren simpelt hen skal bestå.
#27: Mener egentlig det er ørkesløst at uddanne lærer med såkaldt pc-kørekort etc. - en af grunden til at mange er så elendige til at bruge computere er jo at de ikke forstår dem - og dermed skal de lære det basale (såsom hvad er en floppydisk, hvad er en harddisk - hvordan er filstrukturen, hvad er en fil-extension og en mime-type (og hvorfor er det smartere at sortere filer på mimetypes kunne passende komme med). Dernæst de grundlæggende begreber.
De fleste børn vil alligevel kunne formå at skrive i wordprocessor X hvis de bli'r bedt om det, og folkeskolen er altså ikke en MS trainingcamp.
De fleste børn vil alligevel kunne formå at skrive i wordprocessor X hvis de bli'r bedt om det, og folkeskolen er altså ikke en MS trainingcamp.
#27 tjoo men det at have bestået seminariet uden at værre blevet undervist i IT på et tilstrækkeligt højt nivou burde altså ikke give adgang til at undervise eleverne i IT.
Man burde også åbne op for i hvert fald for de ælste elever, modtager undervisning fra fagfolk istedet for skolelærere.
Man burde også åbne op for i hvert fald for de ælste elever, modtager undervisning fra fagfolk istedet for skolelærere.
#29 med den indstilling kunne vi jo lige så godt fyre hele lærerstaben... så kunne ungerne bliver undervist af fysikere, matematikere, kokke, tømrere, og så til slut, arbejdsløse datamatikere!
Men tror du seriøst det eneste man lærer på en lærer-uddannelse, er indholdet af de fag man skal undervise i? folk som læser til lærer, har i forvejen en STX eller HF, og derfor er deres faglige niveau langt over det de skal undervise i, i folkeskolen. Meningen med læreruddannelsen meget andet, bl.a. at få nogle metoder til indlæring, da ikke alle lærer ting på samme måde. og jeg tvivler på at tømreren, fysikeren eller den arbejdsløse datamatiker har nok pædagogiske evner til at undervise skolebørn uden videre...
så jeg tror umiddelbart det er nemmere at give de interesserede lærere en gennemgang af de ting, eleverne skal lære om IT, end det er at skulle omskole fagfolk til at undervise i skolen!
"hvis pensum er fastsat centralt og prøverne kommer centralt så dumper folk i hobetal..."
Okay, enten har du endnu ikke færdiggjort folkeskolen, ellers er det MEGET længe siden du gik der, eller også husker du bare ikke så godt. MAN KAN IKKE DUMPE I FOLKESKOLEN! - alle afgangsprøver er valgfri, og hedder med vilje ikke eksamener.
så hvis folk ikke folk skal til afgangsprøve i et fag, er det kun deres årskarakterer der siger noget om hvordan de klarer sig i dette fag, og tja, dem giver læreren!
Men tror du seriøst det eneste man lærer på en lærer-uddannelse, er indholdet af de fag man skal undervise i? folk som læser til lærer, har i forvejen en STX eller HF, og derfor er deres faglige niveau langt over det de skal undervise i, i folkeskolen. Meningen med læreruddannelsen meget andet, bl.a. at få nogle metoder til indlæring, da ikke alle lærer ting på samme måde. og jeg tvivler på at tømreren, fysikeren eller den arbejdsløse datamatiker har nok pædagogiske evner til at undervise skolebørn uden videre...
så jeg tror umiddelbart det er nemmere at give de interesserede lærere en gennemgang af de ting, eleverne skal lære om IT, end det er at skulle omskole fagfolk til at undervise i skolen!
"hvis pensum er fastsat centralt og prøverne kommer centralt så dumper folk i hobetal..."
Okay, enten har du endnu ikke færdiggjort folkeskolen, ellers er det MEGET længe siden du gik der, eller også husker du bare ikke så godt. MAN KAN IKKE DUMPE I FOLKESKOLEN! - alle afgangsprøver er valgfri, og hedder med vilje ikke eksamener.
så hvis folk ikke folk skal til afgangsprøve i et fag, er det kun deres årskarakterer der siger noget om hvordan de klarer sig i dette fag, og tja, dem giver læreren!
#30 jeg ved godt at man ikke formelt kan dumpe i folkeskolen men de kan da stadig stikke et 03 ud, og har en lærer tilpas mange elever der får 03 er det synligt at undervisningen ikke står mål med pensum, sådan var det vist også dengang jeg i tidernes mogen blev færdig med folkeskolen.
Jeg er i den grad mostander af årskarekterer, da de ikke giver en ide om hvordan undervisningen har ligget i forhold til pensum.
Folkeskolen er ikke en snakkeklub, der er faktisk ting der skal lærer.
Det er fuldstendigt underordnet hvor meget pedagogik man lærer på seminariet, hvis man ikke har en viden om stoffet der er tilpas over pensum kan man ikke føre elever til eksamen.
Hvordan det gøres praktisk ved jeg ikke, men det er sikkert meget biligere at bringe eksterne folk ind end at give skolelærerene et IT nivou der er ligeså meget over PC kørekort som HF matematik er mere end folkeskole matematik.
Jeg er i den grad mostander af årskarekterer, da de ikke giver en ide om hvordan undervisningen har ligget i forhold til pensum.
Folkeskolen er ikke en snakkeklub, der er faktisk ting der skal lærer.
Det er fuldstendigt underordnet hvor meget pedagogik man lærer på seminariet, hvis man ikke har en viden om stoffet der er tilpas over pensum kan man ikke føre elever til eksamen.
Hvordan det gøres praktisk ved jeg ikke, men det er sikkert meget biligere at bringe eksterne folk ind end at give skolelærerene et IT nivou der er ligeså meget over PC kørekort som HF matematik er mere end folkeskole matematik.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.