mboost-dp1

SXC - otjep

Slut med fastnettelefonen om tre år

- Via Ingeniøren - , redigeret af Net_Srak , indsendt af ktg

Mobiltelefoni og ip-telefoni er efterhånden ved at være de mest udbredte former for telefoni, og det sker på bekostning af det gamle fastnettelefoni baseret på det kredsløbskoblede telefonnet.

Ser man på en statistik for antallet af minutter brugt på det kredsløbskoblede telefonnet for de seneste 10 år, så er tendensen meget klar. Siden år 2000 er antallet af minutter faldet linært fra omkring 12 milliarder minutter pr. halvår til i dag at være på cirka 3 milliarder.

Det meget stabile fald angiver en slutdato omkring 2013-2014, men ifølge teleanalytiker Torben Rune, direktør i Netplan, som Ingeniøren har talt med, så vil det ske inden.

Torben Rune, direktør for Netplan til Ingeniøren skrev:
Så længe som til 2013-2014 kommer det næppe til at vare. Kurven vil bøje nedad til sidst, for det vil blive alt for dyrt for TDC at holde liv i de kredsløbskoblede centraler, efterhånden som kunderne falder fra. Hvis fastnet-kunderne ikke selv vælger at skifte til mobil eller ip-telefoni, så vil TDC selv flytte dem over rent teknisk.

Det er især den ældre generation, der holder på de gammeldags fastnettelefoner. I fremtiden vil centralerne dog fortsætte med at eksistere, idet de bliver benyttet til ADSL-forbindelser.





Gå til bund
Gravatar #1 - mathiass
6. okt. 2010 09:08
I fremtiden vil centralerne dog fortsætte med at eksistere, idet de bliver benyttet til ADSL-forbindelser.
Og dermed også til IP-telefoner, så de har som sådan samme funktion som de altid har haft...
Gravatar #2 - Zentriple
6. okt. 2010 09:10
Det ville være super hvis man kunne flytte et fastnetnummer til et mobilabbonement, men det er vel TDC der styrer det, og det ville jo nok fremrykke fastnettelefonens død med et år eller to. Er TDC mon interesseret i det?
Gravatar #3 - h8x0r
6. okt. 2010 09:14
Nu har jeg ikke haft fastnet i 5 år.
Men alligevel får jeg det igen via TDC Home Duo, når de får leveret det.

Ikke fordi jeg har noget at bruge det til, eller der nogensinde bliver sat telefon på den linje(ejer ikke en gammeldags telefon).

Det er udelukkende fordi hvis jeg bare vil have den "rene" ADSL linie så skal jeg betale 30 om måneden i "bærelinie gebyr".

Om det gælder for andre end TDC ved jeg ikke(TDC er de eneste der kan levere en ordenlig hastighed på linien hvor jeg bor).

Men jeg kommer så desværre til at tælle med i statistikken som en af dem der stadig har de gamle linier, hvilket nok er det der irriterer mig mest. :)


Gravatar #4 - knasknaz
6. okt. 2010 09:24
"Det er især den ældre generation, der holder på de gammeldags fastnettelefoner."

Min bedstemor har stadigvæk en bankbog - til stor forvirring for de yngre medarbejdere i banken, som ikke har den fjerneste idé om, hvad man stiller op med sådan en. :)
Gravatar #5 - Magten
6. okt. 2010 09:27
Mine forældre insisterer også på at have fastnettelefon, på trods af at de aldrig ringer fra den. Det er kun for at folk kan ringe til dem.. For man kan jo ikke ringe til de dersens mobiltelefoner som de alligevel bruger til at ringe fra.

Nogle af deres venner ringer så altid fastnet, for det er jo voldsomt dyrt at ringe på en mobil -.-
Gravatar #6 - Nix
6. okt. 2010 09:28
#2 Nåja, hvis de alligevel udfaser fastnettelefonen, vil det jo fri op en masse numre, som passende kunne bruges på mobilos. Det kunne jeg da forestille mig, at de på et tidspunkt vil gøre.

#3 Jeg har heller aldrig haft fastnet i de 7 år, jeg har boet for mig selv. De gamle havde heller ikke fastnettelefon, dengang jeg boede hjemme, og har det heller ikke i dag.

Men i næste måned får jeg for første gang fastnet, fordi jeg skifter bredbåndsudbyder til Fullrate, og de smider automatisk et (gratis) telefonabonnement med. Jeg aner ikke hvorfor, eller hvordan det teknisk set hænger sammen, men det er ikke noget jeg planlægger at bruge. Så skulle det da være som en firmatelefon.
Gravatar #7 - kg
6. okt. 2010 09:39
Mine forældre har stadig fastnet telefon, men efter at TDC nu vil hæve opkaldsgebyret fra 25 øre til 1 kr, så har de tænkt sig at skifte helt til mobiltelefon (de har i øjeblikket begge dele).
Gravatar #8 - tachylatus
6. okt. 2010 09:46
#6
Det er med sikkerhed IP-telefoni du får med gratis.

Når vi snakker "fastnet" i denne artikel refereres til en gammeldags telefonforbindelse som går direkte over kobberledningen, evt. sideløbende med en ADSL-forbindelse som bliver filtreret fra i en splitter.

Ved IP-telefoni sætter du telefonen til ADSL-routeren som digitaliserer signalet og sender det til centralen over bredbåndsforbindelsen. Fra brugerens side virker det som almindeligt fastnet, med telefonnummer og det hele, men reelt kører det over internetforbindelsen.
Gravatar #9 - fjols
6. okt. 2010 09:51
#2: Så vidt jeg husker så har Telenor haft den mulighed i et stykke tid. Jeg mindes i hvert fald at have hørt det i den TV reklame med Peter Belli.

#10: Godt du lige kan kompensere for min dovenskab.
Gravatar #10 - Magten
6. okt. 2010 09:52
#9
[url=
Gravatar #11 - Zentriple
6. okt. 2010 11:06
fjols (9) skrev:
#2: Så vidt jeg husker så har Telenor haft den mulighed i et stykke tid. Jeg mindes i hvert fald at have hørt det i den TV reklame med Peter Belli.

Njarrr.. Det er blot viderstilling af opkald. Synes generelt det er en rigtig træls løsning.

http://www.telenor.dk/privat/mobil/mobil/abonnemen...
Gravatar #12 - trylleklovn
6. okt. 2010 11:07
Synes man overser virksomheders behov for fastnetlinjer her.
Synes også det ville være uheldigt at køre alt over ip telefoni, f.eks. kan man ikke ringe til 112 hvis strømmen er gået, da modemmet kræver strøm.

h8x0r (3) skrev:
Det er udelukkende fordi hvis jeg bare vil have den "rene" ADSL linie så skal jeg betale 30 om måneden i "bærelinie gebyr".


Det er kun tdc, der ripper deres kunder på den måde.
Gravatar #13 - Cptbobsis
6. okt. 2010 11:10
#2
Som #9 siger har det været muligt for Telenor i over et halvt år nu, og det samme for TDC. TDC har bare ikke reklameret med det hidtil da det hører til deres "bagkatalog", altså noget man ikke selv kan vælge, men i stedet får tilbudt.
Hvis man har TDC og ønsker det skal man bare gøre følgende:
Ringe til deres kundeservice på 80808010 og sige man ønsker at opsige sit abn. Derefter bliver man viderestillet til deres opsigelses linje, eller "save-team" som de kalder det internt, hvor du kan blive tilbudt de mest fabelagtige priser og tilbud hvis bare man taler sin sag godt nok.
I save-team forklarer man selvfølgelig bare at Telenor har haft ringet og tilbudt en løsning for ens fastnetnummer kommer over på ens mobil, og at man derfor ønsker at opsige TDC.

Så sker der ting og sager :) Det er generelt ikke dumt at blive viderestillet til opsigelses linjen hvis man ønsker bedre priser!

#11
Ja, det er blot en direkte viderestilling af ens fastnetnummer til et tilfældigt mobilnr du får udleveret, det gælder også for TDC

#12
Hmm, det ved jeg ikke rigtigt. De giver dig bare valget at fravælge tlf, mod et mdn gebyr. Fullrate tvinger dig til at have en så vidt jeg ved..
Gravatar #14 - spinner
6. okt. 2010 11:33
Ikke første gang nogen har været ude med den påstand:

http://www.business.dk/diverse/telia-fremtid-uden-...

Gravatar #15 - El_Coyote
6. okt. 2010 11:34
fjols (9) skrev:
#2: Så vidt jeg husker så har Telenor haft den mulighed i et stykke tid. Jeg mindes i hvert fald at have hørt det i den TV reklame med Peter Belli.

#10: Godt du lige kan kompensere for min dovenskab.


Det er rigtigt, telenor kan krydsportere fastnetnumre. Du skal dog bare ikke regne med at kunne modtage sms fra kunder hos andre operatører, med mindre telenor overflytter hele nummerserien.
Gravatar #16 - Remmerboy
6. okt. 2010 13:25
Zentriple (2) skrev:
Det ville være super hvis man kunne flytte et fastnetnummer til et mobilabbonement, men det er vel TDC der styrer det, og det ville jo nok fremrykke fastnettelefonens død med et år eller to. Er TDC mon interesseret i det?

mener at man kan få det flyttet. der kom (eller kommer?) en eu direktiv i tele området, hvor der ikke skal gøres forskel på mobil og fastnet for bl.a. at der ikke skal være prisforskel på at ringe til mobil fra fastnet, samt mulighed for at flytte numre mellem fastnet og mobil
Gravatar #17 - AViGu
6. okt. 2010 13:41
Zentriple (2) skrev:
Det ville være super hvis man kunne flytte et fastnetnummer til et mobilabbonement, men det er vel TDC der styrer det, og det ville jo nok fremrykke fastnettelefonens død med et år eller to. Er TDC mon interesseret i det?

Det findes da allerede.
http://www.telenor.dk/privat/mobil/mobil/abonnemen...
Gravatar #18 - demolition
6. okt. 2010 13:51
tachylatus (8) skrev:
#6
Det er med sikkerhed IP-telefoni du får med gratis.
Når vi snakker "fastnet" i denne artikel refereres til en gammeldags telefonforbindelse som går direkte over kobberledningen, evt. sideløbende med en ADSL-forbindelse som bliver filtreret fra i en splitter.
Ved IP-telefoni sætter du telefonen til ADSL-routeren som digitaliserer signalet og sender det til centralen over bredbåndsforbindelsen. Fra brugerens side virker det som almindeligt fastnet, med telefonnummer og det hele, men reelt kører det over internetforbindelsen.

Det er altså ikke sikkert at det er IP-telefoni man får med gratis. Ved Telenor er det VoDSL og altså ikke IP-telefoni. Telefondataene ligger ved siden af internetsignalet og bliver altså ikke puttet i en TCP/IP-pakke. Derfor er det så tæt på gammeldags fastnet som det kan være uden rigtigt at være det. IP-telefoni ligger på et meget højere lag og skal konkurrere om trafikken (QoS er ingen garanti).
Gravatar #19 - king4s
6. okt. 2010 15:34
#12
overser firmaer ? Jeg arbejder ellers hos et af de større IT firmaer i landet og 90% af alle telefoner er mobiltelefoner. Resten køre over eget digital central til TDC. Hvor kommer "brug for analog telefoner" ind i billedet ?
Gravatar #20 - DrHouseDK
6. okt. 2010 19:19
Tror ikke de dør.

I dag ville jeg hjælpe min svigerinde med at få bestilt noget internet til hendes lejlighed.

FullRate kunne ikke finde adressen, men ville gerne have en kopi af lejekontrakten (hvad det så end skulle hjælpe).

Glem det - jeg fik fat i Telenor og en af mine gamle kolleger, hvor det så viser sig at der ikke er nogen ledningsvej ud.

Og hvad tror I betingelsen er for at få oprettet en ledningsvej? (Der er ledningsvej til etagen, bare ikke til lejligheden) JEP! Man skal bestille en PSTN-linie - altså god gammeldags fastnettelefon - som man binder sig til i 6 måneder. TAK TDC!
Gravatar #21 - Justin
7. okt. 2010 00:38
Zentriple (2) skrev:
Det ville være super hvis man kunne flytte et fastnetnummer til et mobilabbonement, men det er vel TDC der styrer det, og det ville jo nok fremrykke fastnettelefonens død med et år eller to. Er TDC mon interesseret i det?


så er det jo heldigt for dig af telenor er intereseret i det
http://www.telenor.dk/privat/mobil/mobil/abonnemen...
Gravatar #22 - Justin
7. okt. 2010 00:42
puttitat (20) skrev:


Og hvad tror I betingelsen er for at få oprettet en ledningsvej? (Der er ledningsvej til etagen, bare ikke til lejligheden) JEP! Man skal bestille en PSTN-linie - altså god gammeldags fastnettelefon - som man binder sig til i 6 måneder. TAK TDC!


Det er da klart, havde du troede af TDC bare ville sende en tekniker ud til dig helt gratis ???


Gravatar #23 - arne_v
7. okt. 2010 01:50

Ser man på en statistik for antallet af minutter brugt på det kredsløbskoblede telefonnet for de seneste 10 år, så er tendensen meget klar. Siden år 2000 er antallet af minutter faldet linært fra omkring 12 milliarder minutter pr. halvår til i dag at være på cirka 3 milliarder.

Det meget stabile fald angiver en slutdato omkring 2013-2014, men ifølge teleanalytiker Torben Rune, direktør i Netplan, som Ingeniøren har talt med, så vil det ske inden.


Analysen holder naturligvis hvis det er en naturlov at forbruget af minutter er lineært.

Hvis den er eksponentielt faldende, så falder hele fremskrivnings argumentationen fra hinanden.

Og så vidt jeg lige kan sjusse mig til så kunne den godt være eksponentielt faldende.
Gravatar #24 - arne_v
7. okt. 2010 01:52
#23

Og jeg er lidt skeptisk overfor at TDC skulle tvinge folk over på IP.

Omkostningerne ved at folk har ADSL kan vel ikke være mindre end omkostningerne ved at folk har traditionel fastnet.

Og hvis de tvinger et stort antal landets pensionister over på en dyrere telefon ordning, så vil der komme et ramaskrig.
Gravatar #25 - trylleklovn
7. okt. 2010 10:42
#24 det kan da vel umuligt blive dyrere end TDC fastnet er i forvejen.
Gravatar #26 - arne_v
7. okt. 2010 13:23
#25

Lad os antage det.

Hvad skulle så være TDC's begrundelse for at tvinge folk over?
Gravatar #27 - Justin
7. okt. 2010 17:25
arne_v (26) skrev:
#25

Lad os antage det.

Hvad skulle så være TDC's begrundelse for at tvinge folk over?


måske der kan være nogle tekniske grunde ...
Gravatar #28 - arne_v
7. okt. 2010 17:35
#27

Som at udstyr til at haandtere ADSL er meget billigere end udstyr der kan klare en enkelt telefon samtale??
Gravatar #29 - DrHouseDK
7. okt. 2010 22:57
Justin (22) skrev:
Det er da klart, havde du troede af TDC bare ville sende en tekniker ud til dig helt gratis ???


Hvis de vil have mig som kunde, så ja. Alt andet lige kunne de sgu bare tage de 695 som de plejer istedet for man skal være tvunget til skillefilter og pis og lort i perioden. Mere hardware = større risiko for fejl. (og så kunne de fortsat prale af at fastnettelefonen er på vej ud)

Udfaldet blev at Stofa fik lov at levere gennem TV-stikket. Ja, TDC vil nok skide den ene kunde et stykke.
Gravatar #30 - Magten
8. okt. 2010 04:15
#29
I dit tilfælde i #20 var det jo netop ikke TDC der fik dig som kunde?

Anyway, det er ikke gratis at sende sådan en tekniker ud. Og hvis det var, så ville folk passe meget mindre på deres lort.
Gravatar #31 - Justin
8. okt. 2010 08:42
puttitat (29) skrev:
Hvis de vil have mig som kunde, så ja.


men du ville jo ikke være kunde hos dem, du ville jo være kunde hos telenor
Gravatar #32 - arne_v
11. okt. 2010 00:01
#30-31

Det ses forholdsvis tit at dem der vælger en anden og billigere leverandør end TDC er utilfredse med TDC.

Hvilket ikke virker særligt logisk.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login