mboost-dp1

Apple Inc.

Skyggen flytter sig på billedet

- Via NewScientist - , redigeret af Emil

Billeder, der ændrer sig, når man kigger på det, afhængigt af betragtningsvinklen, er ikke noget nyt, men nu har forskere lavet et billede, der ændrer sig afhængigt af lyskilden.

Det er forskere hos Max Planck-instituttet, der har opfundet den nye metode, hvor de kan lave en illusion af, at skyggen af et objekt flytter sig, afhængigt af lyskilden, lige som i virkeligheden.

Billedet skal belyses bag fra og består egentligt af op til et par hundrede billeder, der er inddelt i en række små sekskantede felter. Et lag af mikrolinser placeret bagerst bestemmer, hvilke af felterne der skal belyses, afhængigt af indfaldsvinklen af lyset.

Ved at tilpasse billedindholdet på de hundrede billeder af objektet opnås illusionen, at skyggen flytter sig sammen med lyset.

Følge linket til kilden for at se en video af et bilede med “skygge”.





Gå til bund
Gravatar #1 - ibyte_dk
17. nov. 2008 13:48
Denne teknologi kan altså bruges til, at se hvor solen står på himmelen, hvis man har været så dum, at hænge et billede op foran sit vindue... Behøver jeg at sige: Meningsløst!

Men der må være noget fornuftigt, der kan bruges til, men hvad?
Gravatar #2 - Isendk
17. nov. 2008 13:56
#1 Tjaaa, een anvendelse kunne være, som speaken også sagde i videoen, reklameskilte, hvor produktet ville fremstå forskelligt i løbet af døgnet, alt efter belysning.
Gravatar #3 - nielsbrinch
17. nov. 2008 13:58
#1 Formålet med opfindelsen må være at det er helt vildt fancy schmancy ... og det ER det også! Så opfindelsen tjener sit formål!
Gravatar #4 - Magten
17. nov. 2008 14:04
Jeg tog mig selv i at sidde og kigge på billedet til nyheden og lige prøve at flytte hovedet til siden, inden jeg havde læst det hele.. Doh!
Gravatar #5 - cazotaro
17. nov. 2008 14:29
#4

Bare du ikke troede det virkede, fordi* du sidder ved en bærbar hvor skærmen ikke er tydelig fra alle vinkler :P

*hvis naturligvis
Gravatar #6 - Yd3
17. nov. 2008 14:56
Bom bom.. Jeg er også ret blank på ideer til hvad man kunne bruge det til, udover ja - reklamer og installations-kunst :-P
Gravatar #7 - svenning
17. nov. 2008 15:00
Gad vide hvor stor forskel der må være på billederne. Tænker på at det billede der er ved fx solopgang er væsentlig anderledes end det ved middagstid, så kunne man sikkert lave nogle meget fede reklamerting.

Men ville det ikke være billigere med en LCD skærm med et eller andet video der gør det samme??!
Gravatar #8 - NinjaZee
17. nov. 2008 15:08
Jeg må også indrømme at jeg har meget svært ved at se noget at bruge det til... Altså noget brugbart! At have en reklame på siden af en bygning hvor skyggen ændres i løbet af dagen er altså ikke at have fundet en fornuftig anvendelighed for teknologien, slet ikke med alt det besvær der er involveret i at tage billedet.
At bruge det eksempel som argument for at man kan bruge teknologien til noget er lidt på samme niveau som at sige at en bærbar computer er god at have fordi den kan være i de fleste ovne...
Gravatar #9 - chris
17. nov. 2008 15:16
vandstanden stiger, der er mangel på mad og der er formange mennesker på kloden..

Men heldigvis kan vores Coca-Cola reklamer ses i perfekt perspektiv i forhold til solen,
Det var godt at der blev lagt forskning i dét...
Gud* forbyde at vores klistrede brune yndlingsdrik bliver belyst forkert...





*Der tages forbehold for Guds frie vilje
Gravatar #10 - Jacksonist
17. nov. 2008 15:46
svenning (7) skrev:
Men ville det ikke være billigere med en LCD skærm med et eller andet video der gør det samme??!

Det ville jeg også tro..

Det lyder da alt for dyrt? Jeg håber ikke for deres forskning at prisen på sådan et billede i en betydelig størrelse er 200.000+ :b
Gravatar #11 - Izaaq
17. nov. 2008 16:21
#topic #2
Så hvis man står i timevist og glor på en rekvalme, så vil man se lyset ændre sig i reklamen? Smart... eller...

Det kunne dog være sjovt at have familiefotos osv stående i rammer i vindueskarmen, og så give dem lidt mere liv med denne teknologi. Men prøv lige at få familien til at stå stille den tid, det tager at tage alle de billeder, samt at omgivelserne og så skal stå stille (ikke mindst at slæbe alt det grej med, som skal til for at tage sådan et billede)...
Gravatar #12 - ipwn
17. nov. 2008 16:40
Gud, hvorfor vil I alle sammen have et kommercielt formål?

Det er tydeligvis en ny teknologi indenfor fremvisninger af billeder. Hvad det kan bruges til direkte, må vi jo se I fremtiden. Forsknings formål er jo ikke at lave et produkt der skal sælges - det må virksomhederne bøvle med. Det er derimod at udvikle nye teknologier, uanset hvor ligegyldige I så må anse det for at være.

Sammen med HDR billeder, skaber det her da en ny grænse for hvor meget information et billede kan indeholde og vise.
Gravatar #13 - chris
17. nov. 2008 16:54
#12

Det var altså ikke os der foreslog kommercialiseringen.
Det klarede opfinderne fint selv i deres video og på deres hjemmeside...


det er jo ikke Ét billede som sådan..
det er 100 små billeder samlet i et...
Gravatar #14 - Jakob Jakobsen
17. nov. 2008 17:15
Wow de har taget en gammeldags "legetøjslineal" og vendt den om!?!
Gravatar #15 - myplacedk
17. nov. 2008 17:54
NinjaZee (8) skrev:
Jeg må også indrømme at jeg har meget svært ved at se noget at bruge det til... Altså noget brugbart!

Definer "brugbart"

Selv den mest latterlige gimmick, er særdeles brugbar, hvis den tiltrækker opmærksomhed, som kan bruges til reklamer.

Fx. har DSB-Harry da indtjent ganske godt, og har været ganske effektiv til at skaffe "brød på bordet" (og måske en ekstra bil i garagen) hos nogle stykker, som arbejder i reklame-branchen.

(Sikke nogle lange sætninger, BTW...)

Plus DSB også har været ganske tilfreds med resultaterne.

Du kan da godt mene at han ikke kan andet end at vær dum at se og høre på, men han kan nu også skovle masser af penge ind, og underholde en masse mennesker. (Reklamerne var så gode, at DSB sælger (solgte?) dem på DVD, og så vidt jeg har hørt med success.)

NinjaZee (8) skrev:
At bruge det eksempel som argument for at man kan bruge teknologien til noget er lidt på samme niveau som at sige at en bærbar computer er god at have fordi den kan være i de fleste ovne...

Hvem skulle dog have gavn af det?
Gravatar #16 - angrysurmøgstodderasshole
17. nov. 2008 19:22
Det er jo meget sødt, og nye muligheder er altid fedt ..

Men det er en overdrevet kompliceret "løsning" der leder efter et problem.
Gravatar #17 - Hůňděštějlě2
18. nov. 2008 01:32
Jeg kan ikke rigtig se pointen med denne opfindelse, men mon ikke de som har opfundet den, har haft et eller andet incitament? Fred være med det. Måske kommer der endda noget fedt ud af det.

blaaoejet (9) skrev:
vandstanden stiger, der er mangel på mad og der er formange mennesker på kloden..

Men heldigvis kan vores Coca-Cola reklamer ses i perfekt perspektiv i forhold til solen,
Det var godt at der blev lagt forskning i dét...
Gud* forbyde at vores klistrede brune yndlingsdrik bliver belyst forkert...


Hvorfor er der ALTID mindst én som skal blande sultne mennesker ind i nyheder om ny teknologi? Hvis man har et problem med andres fattigdom, kan man sælge sin computer og give pengene væk, i stedet for at brokke sig over andres prioriteter.
Gravatar #18 - chris
18. nov. 2008 02:21
Hůňděštějlě2 (17) skrev:
Jeg kan ikke rigtig se pointen med denne opfindelse, men mon ikke de som har opfundet den, har haft et eller andet incitament? Fred være med det. Måske kommer der endda noget fedt ud af det.

blaaoejet (9) skrev:
vandstanden stiger, der er mangel på mad og der er formange mennesker på kloden..

Men heldigvis kan vores Coca-Cola reklamer ses i perfekt perspektiv i forhold til solen,
Det var godt at der blev lagt forskning i dét...
Gud* forbyde at vores klistrede brune yndlingsdrik bliver belyst forkert...


Hvorfor er der ALTID mindst én som skal blande sultne mennesker ind i nyheder om ny teknologi? Hvis man har et problem med andres fattigdom, kan man sælge sin computer og give pengene væk, i stedet for at brokke sig over andres prioriteter.


Jeg kunne godt fortælle dig hvorfor - men ville blive nød til at dræbe dig bagefter :D


ej..
det er ikke teknologien..
Det er mere målet for teknologien...
Der burde efterhånden være medier nok til at formidle reklamer..
og de uhyrlige summer virksomhedder bruger på at gøre opmærksom på sig selv er jo ved at være absurd
Gravatar #19 - ibyte_dk
18. nov. 2008 07:17
#2, #7, #11
Præcis. Det kræver jo som alt andet elektronik: Strøm.

Det er muligt teknologien kan bruges til noget helt andet end billeder, der bevæger sig med lyset og sikkert også noget, der er meget smartere. Men indtil da, så vil jeg sige, at dette er den mest meningsløse opfindelse, jeg kan huske jeg nogensinde har set.

Ang. kunst, så har jeg svært ved at se hvordan det skulle blive mere fantastisk fordi billedet andre sig over en periode på måske 30-60 minutter.
Gravatar #20 - Hůňděštějlě2
18. nov. 2008 14:34
blaaoejet (18) skrev:

det er ikke teknologien..
Det er mere målet for teknologien...
Der burde efterhånden være medier nok til at formidle reklamer..
og de uhyrlige summer virksomhedder bruger på at gøre opmærksom på sig selv er jo ved at være absurd


Du mener muligvis at det er spild af penge. Jeg kan heller ikke udstå reklamer, hvilket bl.a. er grunden til at jeg ikke ejer et TV.
Men man bestemmer selv hvad man vil bruge sine penge til, og hvis man ønsker at poste dem i udvikling af reklame-orienteret teknologi, så må man selv om det.
Desuden kan vi jo ikke udelukke, at teknologien bliver brugbar inden for andre områder end reklameindustrien.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login