mboost-dp1

Tesla Motors, Inc.

Skatteministeren må bøje sig for EU – Tesla får fuld afgiftsrabat

- , indsendt af _tweak

I oktober blev et Folketingsflertal enige om en afgiftslettelse for elbiler, hvor fokus var at give en afgiftsrabat til de billigere modeller. Derfor skulle den del af bilens registreringsafgift, der lå over 800.000 kroner ikke have afgiftslettelsen.

Men den model går ikke, mener EU-kommissionen. Loftet på lettelsen anses for ulovlig statsstøtte til de elbiler, der ligger under loftet på 800.000 kroner.

Derfor må skatteminister Karsten Lauritzen nu tage den del ud af aftalen, når ændringerne i dag andenbehandles i Folketinget.

Ændringen betyder, at Dansk Folkeparti forlader aftalen.

Der er tidligere blevet regnet lidt på Tesla-priserne her på newz.





Gå til bund
Gravatar #1 - Taxisky
20. dec. 2015 11:23
Fanme godt las os nu få de CO2 biler væk fra market og investere om vedvaren energi biler
Gravatar #2 - Useful
20. dec. 2015 20:10
Det er lidt omsonst hvis vi ikke får tilstrækkelig produktion of vedvarende energi.

Lige nu kommer langt største delen af vores el vist fra afbrænding af kul og affald.
Gravatar #3 - arne_v
21. dec. 2015 00:55
#2

De oplysninger kan jo findes.

http://www.energinet.dk/DA/KLIMA-OG-MILJOE/Miljoer...

http://www.energinet.dk/DA/KLIMA-OG-MILJOE/Miljoer...

Nu bruger de så forskellige enheder men man kan jo regne om til procenter (hvis man antager samme effektivitet uanset brændselstype:

vind : 42.7%
kul : 48.47% a af 55.28% = 26.79%
biomasse : 19.48% af 55.28% = 10.77%
affald : 16.76% af 55.28% = 9.26%
naturgas : 11.59% af 55.28% = 6.41%



vind 13078 GWH = 47.081 PJ
Gravatar #4 - CBM
21. dec. 2015 05:32
#3: pudsigt at det kun er vind energi der figurerer på listen, og kun med 42%

Hvad med bølge energi og sol celler og evt andre vedvarende energi kilder?

Hvordan ser det ud med vores udnyttelse af vedvarende energi ift andre lande?

Jeg kunne forestille mig at vi også her er et U land, det passer godt i tråd med at vi stadig primært kører rundt i gamle diesel tog og forsøger at få custom bygget nye diesel tog (IC4 skandalen)

Det passer også fint med at man prøver at kvæle el bilerne før de for alvor bliver en trussel mod vores kære diesel og benzin biler

At tænke sig at jeg som barn troede at jeg ikke ville nå at få kørekort før vi alle kørte rundt i el biler.

Nu tvivler jeg på at el biler bliver mainstream i min levetid.

Måske kan vi stadig importere veteran benzin og diesel biler fra Tyskland når resten af verden har udskiftet deres bilpark til biler der er CO2 neutrale

Gravatar #5 - HenrikH
21. dec. 2015 09:22
#4: Sol er faktisk med hvis du læser i de links han angav, selv det lille vandkraftværk vi har ved en å et eller andet sted er :-)

Der er dog ikke noget bølgekraft i Danmark i kommerciel drift, altså er der ikke noget af dette med.

De angivne links er yderligere fordelingen af den indlandske produktion, og ikke af forbruget - forbrugssiden har mere vandkraft, og noget A-kraft også, da der så laves nogle beregninger af nabolandendes energisammensætning under import.

Angående nyheden, så er den skrevet lidt galt. Det EU har underkendt er at afgiftsrabatten kun gælder op til 800.000,-; den gælder nu hele vejen op, så de dyre elbiler også får fuld fordel af rabatten - dvs. der skal ikke betales fuld afgift over de 800.000,-.
Gravatar #6 - arne_v
21. dec. 2015 13:39
pudsigt at det kun er vind energi der figurerer på listen, og kun med 42%

Hvad med bølge energi og sol celler og evt andre vedvarende energi kilder?


De er nævnt i linkene. Jeg tog kun de største kilder (hvis du lægger procent så giver de ikke 100).
Gravatar #7 - Useful
21. dec. 2015 15:56
Det man skal huske i sådan en betragning er, hvorvidt de forskellige produktioner kan
Opskalerres.

Vi har kun en hvis mængde tid, plads og materiale til rådighed. Sker der en drastisk stigning i forbruget, kan den nuværende fordeling ikke nødvendigvis følge med.

Valgte vi at skifte fra benzin til el hen over en årrække f.eks. Ville vindmølle industrien slet ikke kunne følge med, og byrden falder derfor tilbage på brændsel. (Vi bruger vindmølle kapaciteten til sin fulde, men brændsel har en del ubrugt kapacitet)

For slet ikke at snakke om den stigende mangel på plads til disse vindmøller.

Vi har ikke svaret på problemstillingen "vedvarende energi" med vores vindmøller. Vi har dog svaret lidt på nogen miljømæssige ting. Men vi mangler stadig en lang vej, og jeg tvivler på at det er vindmøller der bliver det endelige svar.

Men jeg kan se i tænker meget i danske baner, hvor jeg nu tænkte på internationalt. Vi er kun 6millioner, Intet vi gør alene har den store virkning. På verdensplan er vedvarende energi en absolut undermåler
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login