mboost-dp1

Flickr - roxeteer
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Slagtilbud på fx mobiltelefoner til 1 kr. dækker som oftest over et mere kompliceret regnestykke, hvor de andre faste udgifter i bindingsperioden nemt kan være gemt væk. Det er ikke en reel måde at markedsføre sig på. Jeg forventer derfor, at teleselskaberne strammer yderligere op på deres markedsføring. Ellers har jeg med retningslinjerne et bedre grundlag for at kunne følge op på klagerne.
Jeg synes det da at der længe har været en "minimumspris for 6 mdr." stemplet på mobilreklamer?
1 skrev:
Slagtilbud på fx mobiltelefoner til 1 kr. dækker som oftest over et mere kompliceret regnestykke, hvor de andre faste udgifter i bindingsperioden nemt kan være gemt væk. Det er ikke en reel måde at markedsføre sig på. Jeg forventer derfor, at teleselskaberne strammer yderligere op på deres markedsføring. Ellers har jeg med retningslinjerne et bedre grundlag for at kunne følge op på klagerne.
Jeg synes det da at der længe har været en "minimumspris for 6 mdr." stemplet på mobilreklamer?
Nu vil de bare have, at hvis der står "NOKIA 1 FUCKING KRONE!!!111one" så skal der også stå "MINIMUMSPRIS FOR 6 MÅNEDER 2.943.820.402 KRONER!!!111one" med samme størrelse osv.
Sådan var eksemplet på P3 i hvertfald for kort tid siden..
Det er blevet præciseret, at hvis den markedsførte hastighed ikke er identisk med den effektive hastighed, som forbrugeren opnår, skal der tages et klart forbehold for dette i markedsføringsmaterialet. Der skal samtidigt gives oplysninger om størrelsen af den reducerede hastighed.
Det var godt nok også på tide, at det kom på plads! Et enkelt problem er så bare, hvorvidt det dækker, hvis man tror at man fuldt kan udnytte hele hastigheden i f.eks. en 10 mb/256kb linie!
#1
Det var også min tanke, jeg har da ingen problemer med at læse teksten: "Samlet pris: 1648,-" eller sådan noget lignende.
(Tallet af taget ud af luften, og er ikke bindende)
Noget helt andet er at det sikkert kunne være fint med internethastigheder. Ikke så meget til nørden som ved at der er hastighedstab ved overhead, men til hr. og fru jensen kunne det være godt.
Noget helt andet er at jeg da også selv godt kunne tænke mig at se tallene for hvor meget de forventer af hastighedstab, så kan man dunke dem i hovedet med det ;)
Det var også min tanke, jeg har da ingen problemer med at læse teksten: "Samlet pris: 1648,-" eller sådan noget lignende.
(Tallet af taget ud af luften, og er ikke bindende)
Noget helt andet er at det sikkert kunne være fint med internethastigheder. Ikke så meget til nørden som ved at der er hastighedstab ved overhead, men til hr. og fru jensen kunne det være godt.
Noget helt andet er at jeg da også selv godt kunne tænke mig at se tallene for hvor meget de forventer af hastighedstab, så kan man dunke dem i hovedet med det ;)
Ang. det med mobiler til 1 krone. Det vigtige i den nye stramning er, at den totale pris skal fremgå så tydeligt, at man fanger det, ved et hurtigt kig på reklamen, og ikke når man først har klikket sig ind på deres side, eller nærlæst det med småt.
4 skrev:#1
Det var også min tanke, jeg har da ingen problemer med at læse teksten: "Samlet pris: 1648,-" eller sådan noget lignende.
(Tallet af taget ud af luften, og er ikke bindende)
Noget helt andet er at det sikkert kunne være fint med internethastigheder. Ikke så meget til nørden som ved at der er hastighedstab ved overhead, men til hr. og fru jensen kunne det være godt.
Noget helt andet er at jeg da også selv godt kunne tænke mig at se tallene for hvor meget de forventer af hastighedstab, så kan man dunke dem i hovedet med det ;)
Glæder mig bare til at se, hvordan de vil gøre det.
Der er jo ret mange faktore der spiller ind, blandt andet både beliggenhed fra centralen og alderen på linjerne.
Man kan vel næste ikke f
Edit: man kan vel næsten ikke forestille sig, at der kommer forskellige reklamer til hver eneste lille villa vej og sådan noget..
(fik lige en spasme ;D)
(fik lige en spasme ;D)
#6 Netop. Tele2's webshop er bl.a. blevet brugt som eksempel på hvor stramningen vil ramme.
Den kan ses her, og det er ret tydeligt hvorfor den vil blive ramt.
#5 Nej, de skal stadig levere efter best effort, de skal bare gøre det 100% klart, at det er sådan det fungerer, og så skal de så oplyse hvilken hastighed de kan garantere, nøjagtig som de gør nu - så den store forskel for dem er, at det skal fremgå tydeligt af deres reklamer - det er i hvert fald det der står i nyheden ;-)
Men det lyder heldigvis som fornuftige ændringer.
Den kan ses her, og det er ret tydeligt hvorfor den vil blive ramt.
#5 Nej, de skal stadig levere efter best effort, de skal bare gøre det 100% klart, at det er sådan det fungerer, og så skal de så oplyse hvilken hastighed de kan garantere, nøjagtig som de gør nu - så den store forskel for dem er, at det skal fremgå tydeligt af deres reklamer - det er i hvert fald det der står i nyheden ;-)
Men det lyder heldigvis som fornuftige ændringer.
Som forbruger skal man da være ualmindeligt naiv hvis man ikke kan se at en telefon til 3000,- koster 2 kr?
Til #9: på allerførste side efter du har klikket på den telefon du ønsker står der tydeligt med fed hvor meget det koster i hele bindingsperioden!
Hvilken betydning får det for hr. og fru. danmark at der står "best-effort" på alle reklamer fremover? De ved jo hellerikke hvad det indebærer? Desuden vil der kun kunne garanteres for hastigheden i udbyderens eget net. Hvor mange af de fede hjemmesider ligger lige på home.inet.tele.dk? LOL
Jeg syns alt det her er flueknepperi. Forbrugerombudsmanden burde hellere bruge sin tid på de virkelige skurke, såsom svindlere og banker. Prøv du lige at gennemskue et bankgebyr!
Til #9: på allerførste side efter du har klikket på den telefon du ønsker står der tydeligt med fed hvor meget det koster i hele bindingsperioden!
Hvilken betydning får det for hr. og fru. danmark at der står "best-effort" på alle reklamer fremover? De ved jo hellerikke hvad det indebærer? Desuden vil der kun kunne garanteres for hastigheden i udbyderens eget net. Hvor mange af de fede hjemmesider ligger lige på home.inet.tele.dk? LOL
Jeg syns alt det her er flueknepperi. Forbrugerombudsmanden burde hellere bruge sin tid på de virkelige skurke, såsom svindlere og banker. Prøv du lige at gennemskue et bankgebyr!
10 skrev:Forbrugerombudsmanden burde hellere bruge sin tid på de virkelige skurke, såsom svindlere og banker. Prøv du lige at gennemskue et bankgebyr!
Jeg tror du skal overveje at skifte bank eller forhandle lidt med dem. Uden at give reklame for min egen, så kan jeg da sige at jeg ingen gebyrer betaler.
#10 Ja, det ved jeg godt det gør, men det er åbenbart ikke godt nok. Du ser også reklamer for telefoner alle steder til priser mellem 1 og 99 kr. og selvom alle godt ved, at det betyder man er bundet til et vist minimumsforbrug i 6 måneder, så er det åbenbart ikke godt nok.
Jeg har heller ikke påstået, at der skal stå best effort på reklamerne ;-)
Jeg hentyder bare til, at selvom de skal reklamere med 20/20 Mbit linier, så skal de samtidig fortælle, at det er muligt det ikke kan lade sig gøre. Ja, det står i betingelserne, men dem læser folk selvfølgelig sjældent.
Jeg har personligt ingen problemer med at gennemskue de bankgebyrer jeg skal betale i min egen bank, der er nemlig ingen ;-)
Jeg har heller ikke påstået, at der skal stå best effort på reklamerne ;-)
Jeg hentyder bare til, at selvom de skal reklamere med 20/20 Mbit linier, så skal de samtidig fortælle, at det er muligt det ikke kan lade sig gøre. Ja, det står i betingelserne, men dem læser folk selvfølgelig sjældent.
Jeg har personligt ingen problemer med at gennemskue de bankgebyrer jeg skal betale i min egen bank, der er nemlig ingen ;-)
#1
Tja, jeg kan huske en reklame vi fik tilsendt fra 3 for lang tid siden, det var da de nye regler omkring at minimumsprisen skulle fremgå var blevet vedtaget.
3 havde været så smart, at de udover at vælge den mindste tekststørrelse, så havde de valgt baggrundsfarven og tekstfarven så snedig, at det nærmest var ulæselig og min far kunne næsten ikke finde den uden briller og han kan sagtens læse aviser/bøger uden briller.
Overvejde næsten at klage til forbrugerombudsmanden.
Eller debitel, jeg brugte vel omkring 10 minutter før jeg fandt deres opkaldsafgift på hjemmesiden. Men da jeg endelig fandt den, var jeg ikke sikker på hvilke abonnementer den gjaldt for. (de havde gemt den ret godt).
Ved ikke om det har været noget lignende som har fået dem til at vedtage disse regler. Som det står på forbrug.dk:
Sager om overtrædelser på teleområdet fylder godt op på Forbrugerombudsmandens kontor
I bund og grund, er det teleselskaberne selv der vælger om andre skal skirde ind. Hvis de tager 15 kr pr. min i EU, så venter de selv på at andre skrider ind og sætter en grænse på 4 kr. pr min. Det samme gælder SMS-priser. Så vidt jeg husker, har EU givet teleselskaberne indtil 1. juli, til at justere priserne - ellers gør EU dette selv.
Tja, jeg kan huske en reklame vi fik tilsendt fra 3 for lang tid siden, det var da de nye regler omkring at minimumsprisen skulle fremgå var blevet vedtaget.
3 havde været så smart, at de udover at vælge den mindste tekststørrelse, så havde de valgt baggrundsfarven og tekstfarven så snedig, at det nærmest var ulæselig og min far kunne næsten ikke finde den uden briller og han kan sagtens læse aviser/bøger uden briller.
Overvejde næsten at klage til forbrugerombudsmanden.
Eller debitel, jeg brugte vel omkring 10 minutter før jeg fandt deres opkaldsafgift på hjemmesiden. Men da jeg endelig fandt den, var jeg ikke sikker på hvilke abonnementer den gjaldt for. (de havde gemt den ret godt).
Ved ikke om det har været noget lignende som har fået dem til at vedtage disse regler. Som det står på forbrug.dk:
Sager om overtrædelser på teleområdet fylder godt op på Forbrugerombudsmandens kontor
I bund og grund, er det teleselskaberne selv der vælger om andre skal skirde ind. Hvis de tager 15 kr pr. min i EU, så venter de selv på at andre skrider ind og sætter en grænse på 4 kr. pr min. Det samme gælder SMS-priser. Så vidt jeg husker, har EU givet teleselskaberne indtil 1. juli, til at justere priserne - ellers gør EU dette selv.
10 skrev:Som forbruger skal man da være ualmindeligt naiv hvis man ikke kan se at en telefon til 3000,- koster 2 kr?
Nu er der stor forskel på telefonen normalt koster 1000 kr. som reklameres til 1 kr. eller om den koster 3000 kr. og reklameres til 1 kr.
Her vil der være en kæmpe forskel i abonnementets pris.
Det vil være et sted mellem 170 kr. (1000/6) og 500 kr. (3000/6) (alene for telefonen) pr. måned. Dette er en STOR forskel for mange danskere. Folk køber jo den "billige" telefon da de tror de gør et kup.
Du tror måske folk er for naive til at se at prisen bør være højere end 1 kr. for telefonen. Problemet ligger ikke i om folk er naive, problemet ligger i at teleselskabet er for dårlige til at infomere kunderne. Det gør de jo bevidst da de ikke vil have at kunderne kender prisen, fordi så kan de jo sammenligne med konkurrerende virksomeder.
I nyheden nævnes det jo netop at problemet er stort da ombudsmanden har fået mange klager, så enten må ekstremt mange kunder være naive, eller er reglerne ikke gode nok. Det er derfor der bliver strammet op nu.
Dette initiativ er rigtig godt for at slippe af med uoverskuelige abonnementer og suspekte vilkår. Firmaer som tele2 og callme (tidligere debitel) skal ikke have lov til at sælge deres produkter uden at oplyse abonnements vilkårene for kunderne, såsom minimums pris i bindingsperioden samt minut pris i ind/udland samt sms pris.
10 skrev:Hvilken betydning får det for hr. og fru. danmark at der står "best-effort" på alle reklamer fremover? De ved jo hellerikke hvad det indebærer? Desuden vil der kun kunne garanteres for hastigheden i udbyderens eget net. Hvor mange af de fede hjemmesider ligger lige på home.inet.tele.dk? LOL
Min mor har 10Mbit hos TDC. Med småt står der "op til 10mbit". Målte hastighed, på TDCs egen hastighedstest, ligger omkring 4-6mbit på en god dag. Så jo der er meget brug for denne ændring.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.