mboost-dp1

No Thumbnail

Simpsons forvises fra kinesisk TV

- Via CNN - , redigeret af Net_Srak

I et forsøg på at fremelske kinesiske værdier gennem lokale tegnefilmsfigurer, har de kommunistiske ledere i Kina, indtil videre uofficielt, forvist den populære serie, Simpsons, fra den bedste sendetid i kinesisk TV.

Den kinesiske presse kritiserer beslutningen og mener ikke at det er en virksom løsning på den krise, som kinesisk tegnefilm er i.

Udover Simpsons er japanske tegnefilm meget populære blandt Kinas børn.





Gå til bund
Gravatar #1 - iZone
19. aug. 2006 00:58
Jeg er dagligt i kontakt med kinesere og har lige tilbragt 3 uger i Kina - og jeg må altså sige at det ikke er min overbevisning, at Simpsons er særligt populært blandt kinesere. Størstedelen af de kinesere jeg har snakket med har aldrig hørt om Simpsons (ja, jeg har rent faktisk spurgt kinesere om det).
Derimod er specielt japanske tegnefilm populære - især Xiao Xin, som den hedder på kinesisk (ved ikke hvad den hedder på japansk, eller andre sprog for den sags skyld).
Gravatar #2 - DEEF
19. aug. 2006 01:14
Man: Excuse me sir, do you like to laugh?
Dr. Hibbert: Well...only if something tickles me just right (laughs for about 10 seconds)
Gravatar #3 - superlayer
19. aug. 2006 05:09
Ja, anime og manga osv styrer i asien. Tror ikke der er den store fare for at simpsons som er en parodi på primært den amerikanske familie og det amerikanske samfund vil interessere kinesere alt for meget. Selv synes jeg simpsons er bedre end det meste anime. Humor bliver aldrig kedeligt.
Gravatar #4 - kba
19. aug. 2006 06:55
Folk ser ikke vores tegnefilm! De er for dårlige! Hvad gør vi? Skal vi lave vores egne tegnefilm bedre? Naah, vi fjerner bare de konkurrerende tegnefilm, så er folket tvunget til at se vores eget!
Gravatar #5 - oscarb
19. aug. 2006 06:55
D'OH!

(sorry, den skulle bare ud, var magtesløs overfor mine fingres autonome bevægelser)
Gravatar #6 - reaper.dk
19. aug. 2006 07:53
Tegnefilm er jo også så farlige :O
Gravatar #7 - bnm
19. aug. 2006 08:14
#1: Kan det være La Bi Xiao Xin eller Shin-Chan som den hedder på de her breddegrader, du tænker på? Den har faktisk været vist på DR1. http://www.shinchanshow.com/ (så har jeg vist misbrugt henvisningen til anime så meget som jeg kan slippe afsted med)

edit: ingen support af unicode -_-
Gravatar #8 - kinaholm
19. aug. 2006 09:41
Ja, jeg har boet der i 8 måneder, og har aldrig fundet Simpsons i fjernsynet.

Så, er der nogen der ved hvilken af de ~30 CCTV(China Central TeleVision) kanaler den er blevet sendt på ?
Gravatar #9 - XorpiZ
19. aug. 2006 09:45
#8

Det har næppe været på CCTV* 1-30

*China Censurship TeleVision.
Gravatar #10 - Cossins
19. aug. 2006 10:09
#9

Der findes næppe andre TV-kanaler, så det tror jeg godt du kan regne med.

(ok, det er der så faktisk, jvf. wikipedia)
Gravatar #11 - The Camper
19. aug. 2006 10:29
HA

SÅ bliver der bare mere til os andre :)
Gravatar #12 - benz
19. aug. 2006 10:53
Betyder det så, at vi andre bliver fri for Simpsons? Dårlig underholdning kan man åbenbart ikke få for lidt af i vesten. Bare det er amerikansk, så skal vi partout alle se det.
Gravatar #13 - hgul
19. aug. 2006 11:37
#12 Der er jo ingen der tvinger dig til at se Simpsons, og hvis det irriterer dig så meget, så kan du helt lade være med at betale for de kanaler der sender det ;-)
Gravatar #14 - iZone
19. aug. 2006 12:48
#7 Jep, det er lige præcis den jeg taler om. Den kender alle kinesere.

Iøvrigt synes jeg det er værd at bemærke, at jeg tilgengæld har mødt en del kinesere der kender Futurama. Det er åbenbart mere populært end Simpsons. Mon det er fordi Amy er kineser? :)

Bortset fra det så synes jeg at der er stor forskel på kinesisk og vestlig humor. Og kinesisk og vestlig kultur generelt. Måske er det også medvirkende til Simpsons's manglende popularitet i Kina.
Gravatar #15 - benz
19. aug. 2006 13:31
#13 Jeg kan nu ikke lade være med at betale for det, da TDC kabel åbenbart mener, at TV3 og 3+ er de mest væsentlige kanaler og derfor skal inddrages i pakken. Bare fordi man vil se formel 1.

Men det er nu heller ikke det, der er diskussionen her. Den går nærmere på, hvor meget kineserne går glip af. Der er jo efterhånden en ugentlig nyhed om, hvordan de "stakkels" kinesere har det.

Man kan bare se på TVs egen uddeling af priser igår, og så finder man hurtigt ud af, at der bliver gået efter laveste fællesnævner når vinderne skulle udtages.
Gravatar #16 - iZone
19. aug. 2006 13:48
#15 "Der er jo efterhånden en ugentlig nyhed om, hvordan de "stakkels" kinesere har det."

Jeg opfatter nu ikke budskabet i denne nyhed som værende "se hvad de stakkels kinesere går glip af". Men nærmere som et eksempel på de metoder den kinesiske regering tager i brug for at styrke sine egne interesser. I dette tilfælde de kinesiske animationsstudier, der ikke har det for godt.

Men vi har selvfølgelig alle ret til at tolke det vi læser, som vi vil.
Gravatar #17 - benz
19. aug. 2006 15:15
#16 Desværre er der jo så ikke de samme nyheder her på newz.dk, om hvordan USA og EU udnytter der situation i WTO. Derved udelukkes de 3. verdenslande til fordel for USA og EU.

Alle lande gør hvad de kan for at styrke egne interesser. Simpson nyheden er nok "stor" fordi det er noget folk kan forholde sig til.
Gravatar #18 - neckelmann2
19. aug. 2006 17:29
#14 iZone
Iøvrigt synes jeg det er værd at bemærke, at jeg tilgengæld har mødt en del kinesere der kender Futurama. Det er åbenbart mere populært end Simpsons. Mon det er fordi Amy er kineser? :)


Er hun ikke marsboer? :)
Gravatar #19 - rackbox
19. aug. 2006 17:33
#18 Kinesere kommer fra Mars... Common knowledge...
Gravatar #20 - -Anders
19. aug. 2006 19:25
Jeg tror bare de synes at Simpsons er racistisk.. De er jo gule!
Gravatar #21 - Ajax
19. aug. 2006 21:15
#17
Er du ikke ude på lidt af et vildspor? Hvordan lykkedes det dig på så kort tid, at vende din samtale fra en kritik af simpsons og dårligt tv generelt, til at newz ikke har nyheder om USA og EU's forhold til WTO??
(Nu kan og bør newz.dk jo ikke have nyheder om alt).

Herudover synes jeg på ingen måde man kan sammenligne kina's Censur med at "alle land gør hvad de kan for at styrke egne interesser"...
Svarer det ikke lidt til i forbindelse med f.eks. bankrøveri / mord el. lign. at sige, "jamen alle mennesker har jo overtrådt loven på et tidspunkt".

Efter min mening, er det fuldstændig usammenligneligt, og iøvrigt komplet irrelevant i denne sammenhæng, hvorledes alverdens andre politiske og sociale situationer hænger sammen.
Gravatar #22 - benz
19. aug. 2006 21:43
#21 At du mener, at newz ikke bør have nyheder omkring hvordan man udnytter 3. verdenslandene, og derved er skyld i elendig fattigdom i b.l.a Afrika. Det koster langt flere menneskeliv, end at Simpson ikke må vises i Kina. Men sjovt nok vækker det mere harme, at der ikke kan vises Simpson i Kina. Jeg kan så fortælle dig, at kommer der er en serie, der bare er en lille smule humanistisk, vil den blive kaldt kommunistisk, og blive forbudt i lande som USA. Så hvor er forskellen?

Det korte af det lange er (for du mener jeg er på vildspor), er at jeg synes nyheden er ligegyldig. Jeg kender ikke newz.dk agenda, men kan bare konstatere der er een.
Gravatar #23 - kinaholm
19. aug. 2006 23:15
#22 - nu er Newz.dk (så vidt jeg ved) først og fremmest et linkudvekslingssted, til nyheder som omhandler ting, nørder og andre Teknologi interesserede kan finde interessante.
Der er så også et debatforum hvor de forskellige artikler kan diskuteres.

Noget andet er, dette er WNZ - Weekend Newz, det er fyldstof til weekenden !

Men, hvis du kan finde en artikel der omhandler det andet, Altså:
nyheder omkring hvordan man udnytter 3. verdenslandene, og derved er skyld i elendig fattigdom i b.l.a Afrika.

og kan få den til at passe i en kategori her på newz, kan du bare poste en, og så må vi se om den bliver godkendt !?

(Jeg prøver ikke flamebaite dig, bare fortælle at jeg altså godt ved, nyheden om Simpsons ikke er så vigtig, men måske, er du kommet ind på den forkerte side, hvis du så gerne vil diskutere WTO's udnyttelse af den 3. verden?)
Gravatar #24 - benz
20. aug. 2006 00:58
#23 jeg tror ærlig talt bare, jeg blev irriteret over endnu en "nyhed" omkring censuren i Kina. Det er blevet lidt for ensporet efter min mening.
Gravatar #25 - kinaholm
20. aug. 2006 09:20
#25

Tja, nu tror jeg ikke, du har oplevet den på egen krop, og opdaget hvor træls den er !
Det er vi altså nogle der har !

Det ikke at kunne tilgå wikipedia derhjemme, cnn og bbc til tider er altså ret frustrerende.
Hvis vi ser det fra kinesernes synspunkt er det jo endnu værre - der er mange flere kinesiske hjemmesider der er blokeret, som jeg jo af gode grunde ikke har interesse i at se.
Gravatar #26 - micma18
20. aug. 2006 09:33
"If there was a law, it would be against it" (homer)
Gravatar #27 - benz
20. aug. 2006 14:54
#25 Nu er jeg heller aldrig blevet tilbudt at kunne se fjernsyn fra Rusland eller Kina. Slet ikke under den kolde krig, for vi skulle under ingen omstændigheder informeres omkring hvad kommunisme og maoisme var for noget. Kun det vi kunne få fortalt fra CNN og BBC - men de har jo også altid været så objektive, så hvad brokker jeg mig over? lol
#28 - 20. aug. 2006 17:55
1: Udmærket indlæg.

Selve nyheden siger ligeså meget om vestlig selvcentrering som om problemerne med den kinesiske styreform.

Man antager at hele verden synes Simpsons er evig sjovt, men folk er da heldigvis forskellige, og jeg kunne forestille mig mange kinesere ville finde Simpsons kedeligt. Hva' fa'n, mine forældre gider jo heller ikke se det.

Iøvrigt er vel alle landes fjernsynsflade regeringsstyret i en eller anden grad, f.eks.

USA: ingen slemme ord
Brasilien: tobaksreklamer forbudt
Danmark: Et udefineret krav om fjernsyn for alle befolkningsgrupper

- og støtte til hjemmemarkedets producenter har man jo i Danmark i form af Det Danske Filminstitut
Gravatar #29 - Ajax
20. aug. 2006 19:27
#22

Du nævner at nyheden om at Simpsons ikke må vises i Kina's tv vækker mere harme, endm nyheder omkring hvordan man udnytter 3. verdenslandene.
- Efter min mening, er dette absolut ikke rigtigt. Det er givetvis tilfældet her på newz.dk, da newz.dk beskæftiger sig med andre nyhedskategorier end så mange andre informationsformidlere.

Læser man nyheder / debatter mange andre steder, vil det absolut ikke være simsons+kina emnet der er fokus på. I bund og grund diskuteres og formidles de emner, som der er interesse for det pågældende sted man befinder sig.

Og tak fordi du lige kan "fortælle" og belære mig om at en evt. humanistisk tegnefilm kan blive kaldt kommunistisk og blive forbudt i USA.
Til det kan jeg blot sige, som jeg tidligere har været inde på:
Det ændrer ikke på at man har gjort noget forkert, blot fordi andre har gjort noget tilsvarende værre.

Hvis man altid kun skulle debattere og interesse sig for det man kunne kalde for "de værste problemer", så ville hele verdenens diskussioner, politik og samfund som helhed blive temmelig ensidigt.
I så fald ville jeg aldrig kunne få ekstrabladet til at skrive om at pizzamanden køber 20 år gammelt kød og spytter i min pizza inden den serveres. Fordi der er jo værre situationer der burde pryde nyhedsmediet... Efter min mening, ville det da i sig selv være fatal form for mediecensur.


#28

Ang. brasilien og tobaksreklamer, så er de ikke noget særligt på dette punkt. I rigtig mange lande er tobaksreklamer forbudt, heriblandt er endda Danmark også med.
Gravatar #30 - benz
20. aug. 2006 21:18
Tjah...nu er det jo i hele EU, at tobaksreklamer er forbudt. Der er jo en grund til, at færre og færre Formel 1 løb bliver kørt i Europa.

#29 Mht nyhedsformidling, så har jeg endnu ikke set en såkaldt "harme over censur foretaget af USA" på newz.dk. Derfor mener jeg, at det bliver alt for ensidigt.

Jeg ved ikke om folk evt. læser nyheder på comon.dk, men der havde de også en åbenlys sag om, hvor dårligt det var at elselskaberne investerede i bredbånd. Det var chefredaktøren der stod bag alle artiklerne, og det var ved at blive pinligt til sidst. Det skal lige siges, at han fik job i TDC for nogle måneder siden....

Den slags dårlig journalistik skal der slås ned på, og derfor mener jeg også at "Kina problematikken" er ved at blive et udvandet emne.
Gravatar #31 - byteeater
21. aug. 2006 08:44
#30 Nu må en chefredaktør eller et nyhedssite jo godt have deres egen personlige holdning. Det er også der-for information og Berlingske ikke har samme vinkel på historierne.
Jeg synes da selv det er kritisk at vores el penge bliver brugt på rouletten. Men det er en anden sag.
Der er vel ingen tvivl om at Kina ikke er det sundeste styre. At de så vil begrænse den vestlige indflydel-se kommer ikke som nogen overraskelse.
Gravatar #32 - Zombie Steve Jobs
21. aug. 2006 12:13
#BENZ
"De stakkelse mennesker i kina" - i ANFØRSELSTEGN.
De har det ikke pisse godt. Forfulgte, torterede og henrettede - det er ikke kun censur det handler om.
- jeg føler mig personligt ramt af den kommentar.

For mig er "kina-problematikken" mere interessant og meget meget mere gusten, end hvad der foregår i 3. verdenslande, der også er et lidt mere nuanceret problem, end det du giver udtryk for.
Og din sammenligning med TDC manden og kina? Øh, dårlig journalistik og udvandet? Hvordan hænger det helt præcist sammen?

Hvor meget bliver der skrevet om Kina, udover her på newz kontra 3. verdenslande? Du kunne jo anskaffe dig nogle aviser, information og politiken ville være et godt bud. Du kunne også prøve med nogle af "De Frie" fra sverige.
Gravatar #33 - benz
21. aug. 2006 22:56
#32 Utroligt så meget du ved om hvordan folk har det i Kina. Mit gæt vil være, at du aldrig selv har været der. Så hvilken baggrund har du selv, for at kritisere Kina, udover det du læser i de vestlige medier? Du er jo netop typen, der aldrig stiller dig kritisk overfor andres udtalelser og publicering af nyheder.

#31 Jeg synes du lige skulle prøve at læse artiklerne, før du stiller dig på bagbenene. Deres artikler var direkte pinlige.
Gravatar #34 - Zombie Steve Jobs
22. aug. 2006 10:35
#33 Kender mennesker, der har været udsat for lortet, mennesker, der nu er flygtet ud af landet, hvis ægtefæller over flere gange er blevet toreret - til sidst døde af det. (For at dyrke falung-gong, for crying out loud)
Så ja, jeg ved hvordan de har det, ikke på førstehånd, nej, men det kræver ikke meget indsigt i mennesker, at vide hvornår noget gør rigtigt ondt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login