mboost-dp1

Blizzard Entertainment

Second Life og WoW bruges til sociale studier

- Via BBC News -

I en artikel i det videnskabelige magasin “Science” har forskere vist, at online verdener, som man finder dem i World of Warcraft og Second Life, kan bruge til at udføre sociale studier i.

Fordelene ved at bruge en virtuel verden til at udføre studier i er, at man meget hurtigt kan få testpersoner, det er billigt, og der kan trækkes en masse data ud af spillene fra producenterne.

Nogle af de første studier har vist, at folk generelt set opfører sig socialt på samme måde i den virtuelle verden som i den virkelige verden. Et eksempel er en simpel ting som den afstand, folk står fra hinanden inde i den virtuelle verden, passer med den afstand, folk holder til hinanden i den virkelige verden.





Gå til bund
Gravatar #1 - Amunium
30. jul. 2007 08:09
Neej hvor underligt - vi bliver ikke pludselig helt andre personer med helt andre personligheder og kulturbaggrunde, fordi vi er i en virtuel verden :O

Sensation.

Dog meget smart at lave diverse undersøgelser dér. Specielt fordi der bliver postet så mange (skatte)penge i alle mulige latterlige undersøgelser, som almindelige mennesker selv kan regne ud, med et minimum af omtanke. Så hvis det bliver billigere at foretage dem, så fint med mig.
Gravatar #2 - Nokk
30. jul. 2007 08:17
Jeg synes ikke at det er helt rigtigt at folk opfører sig stort set på samme måde i spillet som i virkeligheden. Indadvendte personer kan sagtens gå hen og blive meget udadvendt i WoW og omvendt. Folk der spiller det meget kan også gå hen og blive arrogante i WoW selvom de i virkeligheden absolut ikke er arrogante i virkeligheden.
Gravatar #3 - Xill
30. jul. 2007 08:21
jeg kan ikke helt se hvordan de er kommet frem til at man holder den samme afstand i den virtuelle verden, som man gør i den virkelige verden.

hvis de skal vide det er det første de skal finde ud af, hvor ham jeg snakker med og hvor jeg selv bor, så de kan måle afstanden i fuleflugt .. :D
Gravatar #4 - fidomuh
30. jul. 2007 08:27
#3

Det maa vaere baseret paa at folk oftest snakker i mobil med hinanden == "samme afstand" er "langt vaek" .. :)

Ellers giver det ingen mening.

#Topic

Tjah, lidt svaert at maale i et MMO.. Specielt fordi mange traeder mere i karakter in-game end andre..

Personligt er jeg relativt som jeg er i virkeligheden, men set ifht. den rolle man spiller, saa aendrer jeg da min vaeremaade saa den afspejler dette :)
Gravatar #5 - Cloud02
30. jul. 2007 08:28
#3
De henviser nok til måden som man stiller sig op i, når man stor flere mennesker ved samme sted.
Man stiller sig typisk ikke tættere på personer, end en arms længde.

Umiddelbart var min første reaktion til det afnist "duh, hørt om line of sight?!", men så tænkte jeg at de også har baseret det på Second Life.
Gravatar #6 - Noerlev
30. jul. 2007 08:40
Nogle af de første indlæg viser tydeligt, at artiklen bliver komplet misforstået og hvorfor det ikke altid forholder sig sådan, at det er noget "almindelige mennesker selv kan regne ud, med et minimum af omtanke". (
dyskrasia skrev:


Undersøgelsen viser, at den simple regel med at holde en "sikkerhedsafstand" til andre mennesker også overholdes i den virtuelle verden - trods det, at den ikke er nødvendig.
Fx holder vi i Danmark en typisk afstand på 70 cm til folk vi ikke kender, når vi eksempelvis står og venter på bussen. Når det er folk vi kender, lader vi dem komme lidt tættere på, men ikke meget mere. I har vel alle oplevet en person, som ikke helt kan finde ud af det med afstanden og det føles ikke rart, når andre træder ind i vores zone.
Derfor har "afstanden" ikke en skid at gøre med fugleflugt etc. Hvorfor skulle det være interessant?

Jeg synes det er et utrolig spændende studie, og til det med personlighedernes udspillen i den virtuelle verden:
Hvis en person ikke bevidst spiller skuespil for at opretholde en karakterfacade, så kan man for det meste godt regne med, at det er sådan personen i virkeligheden er.
Hvis man støder på en gamer i den virtuelle verden, som er et arrogant røvhul, er han med al sandsynlighed også det i den virkelige verden. Hvis han er indadvendt og genert i den virkelige verden, skyldes det helt andre ting som social angst, og denne kan overkommes i den virtuelle verden, da man ikke skal stå til regnskab på samme måde. Der ligger en sikkerhed i det.

Jeg beklager det lange indlæg, men jeres indlæg pissede mig af og inspirerede mig til at skrive :)
Gravatar #7 - Rhazeal
30. jul. 2007 08:41
I second life er afstanden man står fra hinaden helt tilfældig - Det er ikke engang sikkert du kan se ham/hende du står tættest på ;)

Syntes det virker lidt pudsigt. Jeg syntes generelt at almindelig anstændighed bliver smidt på hylden når man er online. Meget ærgeligt :(


[Off topic]
Lagde lige mærke til at et indlæg dukkede op mens jeg skrev... Syret!
[/Off topic]
Gravatar #8 - Noerlev
30. jul. 2007 08:45
Off topic: Det må så være mig :)
Gravatar #9 - trylleklovn
30. jul. 2007 08:56
En anden interessant ting er også virtuel økonomi, som jeg er sikker på de nok skal finde ud af en masse spændende ting omkring :P
Gravatar #10 - Xill
30. jul. 2007 09:01
#5 ..

#3
De henviser nok til måden som man stiller sig op i, når man stor flere mennesker ved samme sted.
Man stiller sig typisk ikke tættere på personer, end en arms længde.


ja jeg er da godt klar over hvad de mener ..

hvis du så bare også var klar over at post #3 var for sjov ..
Gravatar #11 - -N-
30. jul. 2007 09:47
Hvis det er rigtigt, så har rigtig mange wow spillere en rigtig sørgelig personlighed. Jeg troede netop at folk var fuldstændig ligeglade med deres opførsel fordi den er 100% anonym og upersonlinlige relationer. Men ok, der er nok en grund til at de opholder sig 27/7 i wow, der er simpelthen ikke nogen i reallife der kan holde dem ud
Gravatar #12 - Ganin
30. jul. 2007 10:41
Ved ikke, syntes ikke rigtig man kan sammenligne... Folk der keder sig og hopper oven på en anden, kan jeg ikke kalde sikkerheds afstand.
Desuden, er der mange folk, som opførrer sig Uhyrrer barnligt, online, i forhold til hvad der gør i virkeligheden, nok mest fordi de kan komme afsted med det.

Denne undersøgelse kan ikke bruges til en noget somhelst som har med den virkelige verden at gøre, ud over folks opførrelse på internettet. kender over 60+ personer som spiller online spil, de er ikke noget i nærheden af hvad de er i den virkelige verden, som de er i spillene.
Gravatar #13 - trylleklovn
30. jul. 2007 10:46
#12
Denne undersøgelse kan ikke bruges til en noget somhelst som har med den virkelige verden at gøre, ud over folks opførrelse på internettet.

Så er det jo godt at undersøgelsen handler om folks opførsel online.

kender over 60+ personer som spiller online spil, de er ikke noget i nærheden af hvad de er i den virkelige verden

De taler altså ikke sammen? Eller det mener du måske ikke mennesker gør i den virkelige verden? Opfører de sig heller ikke bare en SMULE høfligt for at kunne gennemføre diverse diplomatiske beslutninger? Kender du ingen guild ledere, som må gennemføre almene ledelsesstrategier for at holde styr på tropperne?

Pointen med undersøgelsen er ikke at bevise at folk opfører sig som i virkeligheden, online. Men derimod at undersøge hvordan folk opfører sig.

Man kan lære meget om menneskers socialitet ved at undersøge dem i forskellige miljøer. Så jo, undersøgelsen kan bruges til meget.
Gravatar #14 - gnаrfsan
30. jul. 2007 11:30
Jeg løber altså ikke igennem mine venner i virkeligheden.
Gravatar #15 - Klumpen
30. jul. 2007 12:01
#14 > Det kræver altså også noget af en massiv tackling :)
Gravatar #16 - Hede
30. jul. 2007 12:06
Det er simpelthen utroligt at så mange ikke forstår det vigtige i denne artikel, og formålet med inholdet og undersøgelsen.

Til alle dem som bliver ved med at sige at sådanne undersøgelser ikke kan bruges til noget har umidelbart for lidt forstand på hvordan forskning virker, hvad det skal bruges til og hvordan den udføres.

Opfordring til jer:
1. Læs #6
2. Læs #13
3. forstås det stadig ikke, konsulterda den nærmeste du kender som går på universitetet og læser et fag som kan udøse forskning på sigt. Eller en helt tilfældig forsker og spøg hvorfor de laver hvad de gør og hvorfor at forskning i alle mulige ting er vigtigt selv om det for noget virker åbentlyst, kan der stadig være masser af ting vi ikke forstår og masser af ting som stadig kan og imo skal kortlægges....

Vi kan simpelthen ikke blive for kloge...
Gravatar #17 - Amunium
30. jul. 2007 13:49
#6:
[quote]Undersøgelsen viser, at den simple regel med at holde en "sikkerhedsafstand" til andre mennesker også overholdes i den virtuelle verden - trods det, at den ikke er nødvendig.[/qoute]

Den er jo sjovt nok heller ikke nødvendig i den virkelige verden, så det giver jo ikke rigtig nogen mening?

Det handler om hvad man føler sig komfortabel med, og hvad andre folk vil opfatte det som (derfor er den kulturbestemt). I Norden siger vores kulturarv os, at hvis man stiller sig tættere på hinanden end de 70 cm, så føler man sig som gode venner, og hvis man kommer endnu tættere, så vil det direkte blive opfattet som en tilnærmelse.

Det er da fint logisk, at vi tager samme betragtninger med i computerspil i denne stil. Nøjagtigt som i virkeligheden, har vi heller ikke lyst til at andre i spillet skal tro, at vi lægger an på dem, bare fordi vi snakker med dem.
Gravatar #18 - Taxwars
30. jul. 2007 16:32
"Nogle af de første studier har vist, at folk generelt set opfører sig socialt på samme måde i den virtuelle verden som i den virkelige verden"

Så forstår jeg bedre verden går af helvedet til *g*
Gravatar #19 - Taxwars
30. jul. 2007 16:36
#6

Jeg har bare svært ved at tror på at folk skulle holde afstand, i et spil som wow kan man jo gå igennem hinanden. Jeg har aldrig tænkt på hvor tæt jeg står på en anden i en online "verden", kun om de dækker for noget jeg skal kunne se. Det eneste tidspunkt hvor afstanden kan være relevant er hvis det er i en PvP situation, hvor man skal være opmærksom på om spillerne kan nå med sine spells etc.
Gravatar #20 - Staeren
31. jul. 2007 07:12
Ja, man opfører sig på samme måde i virkeligheden, som man gør i spil... not.

Tror sgu ikke man ret tit vil se, at en lille, splejset 14 årig knægt med svage overarme kaste sig over en 2½ meter bølle, ved at komme snigende bagfra, hugge ham ordentligt i nyren, slå ham lidt i ryggen, løbe op foran ham, stikke ham en grundig mavepuster, for så at løbe tilbage om bag ryggen på ham og tæve videre...

Tror heller ikke man ser samme knægt arrogant spytte for fødderne af en gruppe indvandere og kalde dem for navne...
Gravatar #21 - Hede
31. jul. 2007 10:43
#19: Taxwars

Prøv at lægge mærke til det hvis du spiller wow... Jeg gjorde det i går aften og jeg må sige at jeg selv stiller mig så jetg kan se mig selv og ikke er for tæt på andre.

Jeg prøvede også at stille mig "for tæt" på andre i raidet og i langt de fleste tilfælde (hvis vi stod og ventede) så gik der ikke særlig lang tid før folk, rykkede lidt væk så afstanden var fin igen.
Ydermer så var det ikke tilfældet hvis jeg stilte mig ovenpå folk som jeg "kender"/ snakker meget med online. De blev bare stående..

Det var faktisk utroligt...
Gravatar #22 - Alw
31. jul. 2007 11:59
In-game er jeg nu mere som når jeg er fuld, alle chats skal udnyttes og så skal der fyres pis af. undersøgelsen holder ikke, især ikke det med afstand imo, folk står tit oveni hinanden
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login