mboost-dp1

SXC - IndianSumm

Seagate med harddisk-problemer

- Via Computerworld - , redigeret af Pernicious

Seagate har problemer med flere harddisk-modeller, der omfatter Barracuda 7200.11, DiamondMax 22, Barracuda ES.2 SATA og SV35. Fejlen har ramt de harddiske, der blev produceret i december, og dukker op i både Windows, Mac OSX og Linux.

Fejlen, som mange kunder har klaget over, viser sig ved, at systemet låser i op til 30 sekunder ved overførsel af data til eller fra harddisken, oftest når der er tale om “langsomme” overførsler, f.eks. streaming af video.

Seagate har reageret på de mange klager og er nu kommet med en firmwareopdatering, som de påstår, vil løse problemet.

Seagate skrev:
If you have one of the affected products … we recommend that you update the firmware on the disk drive.

I USA har et advokatfirma allerede luftet muligheden for at anlægge et fælles søgsmål mod Seagate pga. fejlen.





Gå til bund
Gravatar #1 - Trentors
20. jan. 2009 07:32
Det var fandme på tide Seagate. Det her problem har været kendt i flere måneder og QNAP som er en NAS-producent har endda lavet en ny firmware til deres NAS som fikser dette specifikke Seagate-problem.

Nu har de endelig også selv taget sig sammen så man ikke behøver at være afhængige af andre producenter til at fikse ens egne fejl. Flot.

Ville faktisk havde købt et par 1.5 GB Barracuda 7200.11 for en måneds tid siden men droppede det pga. Seagate endnu ikke havde fikset dette problem :-(
Gravatar #2 - foo`
20. jan. 2009 07:35
Selvfølgelig uheldigt der opstår sådan en fejl, men kan ikke lade være med at blive en anelse pissed over den sidste sætning i nyheden...

Hvorfor er det alle skal sagsøges (ved godt de ikke er sagsøgt endnu)? Der opstår en fejl - den er irriterende - men der er ikke nogen der kommer til skade over det, der er ikke nogen der mister data, og SG har med stor sandsynlighed ikke gjort det med vilje...
Jeg forstår det simpelthen ikke...
Gravatar #3 - Remmerboy
20. jan. 2009 07:44
#1
jeg ville også have købt den 1½tb disk for en måned siden, men kunne læse flere steder på forums og artikler, at der er noget galt med disken, som seagate knap nok ville anerkende som et problem.
nu venter jeg bare på at western digital udgiver deres >1tb disk, så man har nogle valgmuligheder på markedet
Gravatar #4 - Nahilas
20. jan. 2009 07:51
#2: Det er da åbenlyst, advokatfirmaet skal jo tjene penge :).
Gravatar #5 - Trentors
20. jan. 2009 07:52
#2
Det er jo netop også Seagates holdning til problemet som har været forkert. De har jo nærmest benægtet alting indtil pressen begyndt at skrive om det.

#3
Netop - De ville ikke anerkende det rigtigt :-(
Gravatar #6 - krainert
20. jan. 2009 08:25
#1
Hvordan kan fejlen have været kendt i flere måneder, hvis den først er opstået på diskene produceret i december?
Gravatar #7 - Magten
20. jan. 2009 08:28
I USA har et advokatfirma allerede luftet muligheden for at anlægge et fælles søgsmål mod Seagate pga. fejlen.
Det skræmmende er at selvom ingen advokatfirmaer havde meldt det ud, så kunne man være stensikker på at det var rigtigt :D
Gravatar #8 - Mock
20. jan. 2009 08:43
Ja jeg startede med at købe en 1.5TB til min Synology Cubestation fordi jeg havde en WD .RE2 disk som sagde nogle underlige lyde og derfor synes det måske var en god ide at få den skiftet. men begyndte så efter noget tid at se min synology crash. som jeg troede var noget at gøre med en WD Greenline der viste offline engang imellem. så tog springet og udskiftet alle 4 diske til 1.5TB som nu viser sig være firmware fejl med seagate diskene
Gravatar #9 - cyandk
20. jan. 2009 08:44
Tell me about it!

Heldigvis kan jeg tænke selvstændigt og har allerede fixet det Vha. firmware opdatering.
Gravatar #10 - Trentors
20. jan. 2009 08:57
#6
http://www.qnap.com/download_detail.asp?pl=1&p...

Som du kan se har QNAP haft en firmware som løser dette siden 18. november. Dette er faktum uanset hvad ComputerWorld så end måtte skrive.
Gravatar #11 - Kyoobix
20. jan. 2009 10:58
I USA har et advokatfirma allerede luftet muligheden for at anlægge et fælles søgsmål mod Seagate pga. fejlen.


Nu må de fandme stoppe. Det er menneskeligt at fejle, hvilket nødvendigvis kan føre til problemer i slutproduktet. Selfølgelig gør firmaerne alt hvad de kan for at minimere at den slags sker. At sagsøge firmaer hjælper jo ingenting. Det ender blot med at ingen firmer eller datterselskaber gider operere i USA pga amerikanernes vi-sagsøger-jer-mentalitet!
Gravatar #12 - Mock
20. jan. 2009 11:03
#9

nu har jeg også fået opgraderet firmwaren på alle min drev til en SD1A dog ikke med hjælp fra seagate men der imod fra piratebay som ikke er blokeret fra min ISP endnu, men nu må vi se om problemet er løst når diskene sidder i en synology
Gravatar #13 - Izaaq
20. jan. 2009 12:02
Hvordan kan man sagsøge et firma for et produkt, hvor der i produktets disclaimer tydeligt står (noget a la) "Vi har ikke ansvar for en fjært overhovedet. Når brugeren har taget produktet ud af æsken, så er brugeren selv skyld i alt."?

Desuden har der jo ikke været decideret datatab el.lign. men 'bare' systemet, der har været langsomme. Jeg kan da godt forstå, at Seagate ville undersøge sagen nøjere, før de går ud og siger, at der er noget galt med diskene. Tilliden til Seagate ville jo også lide skade, hvis Seagate med det samme havde anerkendt det som en diskfejl, og senere pegede fingre af operativsystemerne...
Gravatar #14 - FuZZy2
20. jan. 2009 13:15
Er der nogen der ved hvor jeg kan finde Max OS X? Det styrersystem kender jeg ikke :P
Gravatar #15 - reonekot
20. jan. 2009 13:16
#13:
Desuden har der jo ikke været decideret datatab el.lign. men 'bare' systemet, der har været langsomme.

Drevene bliver ikke bare langsomme, de "låser" og kan ikke bruges mere. Data er der stadig, men du kan som alm. person ikke få fat i det! Folk har, indtil Seagate nu endelig har lovet at hjælpe, været nødt til at få en ny disk eller betale "recovery" firmaer for at hente data.
It's a bit disingenuous to say there's no data loss. For the customer there's little difference between the data being there and inaccessible, and not being there at all. The only advantage is that you can spend a lot of money to get your data back if you really are desperate. It's kind of like saying "well, your data is still on the platters, just the motors are burnt out. If you pay someone a thousand bucks, you can get your data back."

Forum tråd @ Beyond3D
Gravatar #16 - Izaaq
20. jan. 2009 13:55
#15. Ok, det står bare ikke på nyheden, her på siden, og linket peger på en helt anden historie om noget botnets.
Gravatar #17 - Odyssey
20. jan. 2009 15:34
Uh wauv for en "nyhed". Der var da rimelig mange der vidste dette allerede for over en måned siden da jeg bestilte min 7200.11 1,5TB. Problemet omfatter kun bestemte firmware-modeller og det er hurtigt at identificere firmwaren på mærkaten.

Dertil vil jeg sige at jeg tvivler på at problemet - som der står i nyheden - er harddiske fra December. Jeg købte min harddisk i midten af December og er IKKE en af de opfattede diske.
Gravatar #18 - I.F.F.
20. jan. 2009 16:28
? det er jo nok produktionsdatoen der snakkes om, hvorvidt du koeber en HD i december ellerjanuar er vel underordnet, hvis den er produceret i oktober.
Gravatar #19 - bakerman
21. jan. 2009 10:31
Mine diske fra november er berørt af problemet.

Her er en tråd fra Synology forummet, der kan berette om fejlen i november:
http://www.synology.com/enu/forum/viewtopic.php?f=...
Gravatar #20 - Trentors
23. jan. 2009 08:22
#19
Ja QNAP havde som sagt en løsning på det allerede i November (hvilket er dokumenteret). Enten kan de se ind i fremtiden eller også er der nogen som lyver.

Skal vi prøve med Occam's razor eller kan vi godt selv regne den ud? ;-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login