mboost-dp1

Boeing

Scramjet opnår Mach 5-hastighed med jetbrændstof

- Via The Register - , redigeret af Net_Srak

I USA har det amerikanske luftvåben, sammen med Boeing Phantom Works netop gennemført en delvis succesfuld test af deres X-51 Waverider.

Waverider minder mest af alt om en raket og er da også udstyret med en raketmotor. Den er dog ikke permanent og frakobles, når den har bragt hastigheden op på Mach 4,5. Herefter overtager Scramjet-motoren, der skal bringe hastigheden op på Mach 6.

Ved testen blev X-51 efter planen frigjort i 50.000 fods højde fra et B52 bombefly og steg med rakettens hjælp til 70.000 fod, hvor scramjet-motoren tog over. Motoren skulle på 300 sekunder bringe hastigheden op på Mach 6, men man nåede kun Mach 5, idet motoren stoppede for tidligt.

Testen anses alligevel som en succes, da det er første gang, en scramjet, der anvender jetbrændstoffet JP-7, har opnået så høje hastigheder. Tidligere forsøg med brint som brændstof har bragt hastigheden op på Mach 10, men det er et meget upraktisk brændstof.

Ingeniørene vil nu fortsætte med at forbedre den nye motor og håber, den i fremtiden kan bruge til f.eks. missiler samt til at hjælpe med at bringe mennesket ud i rummet.

En video, der forklarer projektet, kan ses herunder.





Gå til bund
Gravatar #1 - marty
27. maj 2010 13:37
Seeejt :)

Tror virkeligt på at der er fremtid i scramjets - alene muligheden for single-stage-to-orbit er nok til at gøre det utroligt interessant. Tænk sig, om 20 år kan man måske flyve op mach 20-25 stykker, og så lige tage den sidste acceleration til orbital-speed med en medbragt booster.

Måske skulle de lige have ladet rumfærgerne flyve 10-15 år mere...
Gravatar #2 - knekker
27. maj 2010 13:48
Nu mangler de bare at implimentere teknologien i kommercielle fly, så, vi kan komme til New Zealand på fra de normale halvanden dag, til ehm.... 30 minutter?
Gravatar #3 - TrolleRolle
27. maj 2010 13:57
He he, afledt af en tidligere, diskussion her på Newz, om at der er mega langt til New Zealand, kan jeg da lige regne ud for dig at:

Mach 5 = ca. 6000 km/t
Afstand CPH til NZ = ca. 18000 km.

Din rejsetid = 3 timer

Dvs. at man kan tage på shopping på den anden side af jorden og være hjemme til aftensmad igen.
Så kan man vist tale om at verden er blevet lille ...
Gravatar #4 - MOA
27. maj 2010 14:02
Jeg vil have en i Ferrai rød
Gravatar #5 - marty
27. maj 2010 14:04
#3, hehe ja, der er sgu langt.

Scramjet teknologien har dog iflg wikipedia potentiale til at nå mellem mach 12 og 24 - hvis de kan komme op på 24, så passer 30-45 min vel meget godt :)
Gravatar #6 - Slettet Bruger [1101547215]
27. maj 2010 14:05
TrolleRolle (3) skrev:
Så kan man vist tale om at verden er blevet lille ...


Do not wan't
Gravatar #7 - FeedMe
27. maj 2010 14:05
Kan godt være den er hurtig, men kan klare samme manøvre under vand? Det tvivler jeg på - sikke noget skrammel...
Gravatar #8 - marty
27. maj 2010 14:06
FeedMe (7) skrev:
Kan godt være den er hurtig, men kan klare samme manøvre under vand? Det tvivler jeg på - sikke noget skrammel...


Hvorfor skulle den under vand?
Gravatar #9 - bnm
27. maj 2010 14:06
Det passer ikke at der er tale om "almindeligt" jetbrændstof. Som det også fremgår af artiklen er det en blanding af ethen og JP-7. Det sidste har man ikke brugt siden SR-71 Blackbird, som blev taget ud af tjeneste i 1998.

NASA wanted to dispose of its remaining stock of JP-7 and the most efficient way to dispose of an exotic fuel is to burn it. Yes, the entire rear half of the engine is glowing bright orange.

Billede

Så det er bestemt ikke "almindeligt".
Gravatar #10 - Anders Fedеr
27. maj 2010 14:11
TrolleRolle (3) skrev:
He he, afledt af en tidligere, diskussion her på Newz, om at der er mega langt til New Zealand, kan jeg da lige regne ud for dig at:

Mach 5 = ca. 6000 km/t
Afstand CPH til NZ = ca. 18000 km.

Dude, ask Wolfram.
Gravatar #11 - OxxY
27. maj 2010 14:14
marty (5) skrev:
#3, hehe ja, der er sgu langt.

Scramjet teknologien har dog iflg wikipedia potentiale til at nå mellem mach 12 og 24 - hvis de kan komme op på 24, så passer 30-45 min vel meget godt :)


Bare skide ærgeligt man skal bestå en rimelig heftif fysisk test inden man får lov at komme op i flyet grundet de lidt voldsomme g krafter det nok ville udsætte en for. Jeg er ok tilfreds hvis vi kan komme ned på 3 timer kommercielt :D :D
Gravatar #12 - marty
27. maj 2010 14:20
oxxy (11) skrev:
marty (5) skrev:
#3, hehe ja, der er sgu langt.

Scramjet teknologien har dog iflg wikipedia potentiale til at nå mellem mach 12 og 24 - hvis de kan komme op på 24, så passer 30-45 min vel meget godt :)


Bare skide ærgeligt man skal bestå en rimelig heftif fysisk test inden man får lov at komme op i flyet grundet de lidt voldsomme g krafter det nok ville udsætte en for. Jeg er ok tilfreds hvis vi kan komme ned på 3 timer kommercielt :D :D


True that - man kommer ikke uden om en langsom acceleration og det tager jo også på tiden + indflyvningen og landingen er nok rimeligt konstante tidsforbrugere.
Gravatar #13 - kalash
27. maj 2010 14:51
Skal vi bare lige videreudvikle det og vupti så der lightspeed i rummet :D

Kunne man måske os mindske rejsetiden hvis nu man engang ville sende en mand til måned eller mars eller hvad man nu finder på :D
Gravatar #14 - Anders Fedеr
27. maj 2010 14:54
#13 Den er air-breathing... nok ikke så meget bevendt i det (luft)tomme rum.

Og så er hastighederne man kan opnå med raketbrændstof jo i forvejen scramjettens langt overlegne, so what's the point?
Gravatar #15 - Mort
27. maj 2010 14:57
Anders Feder (14) skrev:
#13 Den er air-breathing... nok ikke så meget bevendt i det (luft)tomme rum.


Ah pjat, du skal bare lave hele accelerationen mens du er i atmostfæren. Så bliver udfordringen bare at have nok brændstof med og at undgå at brænde op...
Gravatar #16 - Riotfellow
27. maj 2010 14:59
Tror nu ikke vi vil se scramjets på kommercielle fly lige foreløbig, der skal vi nok nærmere hen i noget SAX-40. Der er også det at en scramjet ikke bliver effektiv før den når mach 5 og, skal have speciel køling i hele strukturen for ikke at brænde op pga atmosfærisk friktion.
Gravatar #17 - Jakob Jakobsen
27. maj 2010 15:00
#1

Jeg tror ikke den er relevant for rumfarten. Du skal op på mach 4,5 før du overhovedet kan bruge en scramjet, desuden kræver den ilt, så det er tvivlsomt om et fartøj som en rumfærge overhovedet når op på den hastighed, før luften er for tynd.
Gravatar #18 - kalash
27. maj 2010 15:03
Anders Feder (14) skrev:
#13 Den er air-breathing... nok ikke så meget bevendt i det (luft)tomme rum.

Og så er hastighederne man kan opnå med raketbrændstof jo i forvejen scramjettens langt overlegne, so what's the point?


Jeg skrev jo os vi skulle videreudvikle på den teknologi jo :D
Gravatar #19 - Anders Fedеr
27. maj 2010 15:04
kalash (18) skrev:
Jeg skrev jo os vi skulle videreudvikle på den teknologi jo :D

Ja. Vi kunne også videreudvikle på dampmotoren.
Gravatar #20 - marty
27. maj 2010 16:33
Jakob Jakobsen (17) skrev:
#1

Jeg tror ikke den er relevant for rumfarten. Du skal op på mach 4,5 før du overhovedet kan bruge en scramjet, desuden kræver den ilt, så det er tvivlsomt om et fartøj som en rumfærge overhovedet når op på den hastighed, før luften er for tynd.


En af idéerne med scramjetten er at kunne droppe en kæmpe del af vægten til oxidant, som man er nødt til at have med for at nå orbitale hastigheder. Der er ingen, der siger at du skal flyve lodret op for at komme i LEO - man kunne eksempelvis benytte en booster til at komme til mach 4,5, starte scramjetten for at vinde højde og komme til mach 20 og derefter gå i lodret med boosteren.

Så vidt jeg husker bruger SpaceX kerosene i deres Merlin-raketmotor og måske kunne man udvikle en scramjet til kerosene og således nøjes med en fueltank og væsentligt reducere oxidant-tanken. Endvidere kan det jo være, at man kan skabe en hybridmotor - lidt som Blackbirdens motorer var en slags jet/ramjet.

Ideen har været overvejet, NASA omtaler det og wikipedia omtaler det såmænd også :-)
Gravatar #21 - Decipher
27. maj 2010 17:00
Den her siger noget andet om testen?

http://abcnews.go.com/Technology/wireStory?id=1075...

Anyway, er ikke så imponeret hvis scramjetten kun accelererede fra mach 4.5 til mach 5, og resten var raketmotoren?
Gravatar #22 - inckie
27. maj 2010 17:23
den flyver i omregn af 12.250,44 km/t

en Amerikansk rumfærge gå fra 0-27.358,848 km/t på 8,5 minut.

bare lige til sammenligning :)
Gravatar #23 - Pernicious
27. maj 2010 19:10
bnm (9) skrev:
Det passer ikke at der er tale om "almindeligt" jetbrændstof. Som det også fremgår af artiklen er det en blanding af ethen og JP-7. Det sidste har man ikke brugt siden SR-71 Blackbird, som blev taget ud af tjeneste i 1998.


Du har ret, har tilrettet nyheden.
Gravatar #24 - snesman
27. maj 2010 19:15
Anders Feder (19) skrev:
Ja. Vi kunne også videreudvikle på dampmotoren.

Dampmotoren fik aldrig lov at nå sit fulde potentiale:)
Gravatar #25 - kr00z0r
27. maj 2010 20:56
marty (20) skrev:
man kunne eksempelvis benytte en booster til at komme til mach 4,5, starte scramjetten for at vinde højde og komme til mach 20 og derefter gå i lodret med boosteren.

Tror kun man behøver boosteren i starten. Hvis man flyver vandret med scramjetten i den øverste del af atmostfæren skal man bare fortsætte ligeud, så er man i kredsløb.
Gravatar #26 - MOA
27. maj 2010 21:14
kr00z0r (25) skrev:
Tror kun man behøver boosteren i starten. Hvis man flyver vandret med scramjetten i den øverste del af atmostfæren skal man bare fortsætte ligeud, så er man i kredsløb.

Haha! Prøv samme øvelse på en stor bold, hvor du ligger på den... og så bliv vandret på den indtil dine tæer kun rør og du svæver i luften...
Gravatar #27 - Laziter
28. maj 2010 01:07
#25:

Hvis scramjetten kan nå minimum Mach 34-35 stykker, så lader det sig gøre. Ellers bliver resultatet nok noget lignende det #26 beskriver.
Gravatar #28 - marty
28. maj 2010 07:28
Er nu ret sikker på at en booster er nødvendig til det sidste trin også - desuden behøver man jo noget delta-v til at komme i det kredsløb man vil.
Gravatar #29 - Ugladibugla
28. maj 2010 08:13
marty (12) skrev:

... landingen er nok rimeligt konstante tidsforbrugere.


DROP PODS så sparer vi tid der! Hell yeah!
Gravatar #30 - Alrekr
28. maj 2010 10:47
Vi kunne da også bare bore tunneller fra København til Wellington, anlægge skinner og pumpe luft ud af tunnellen, så der var vacuum. Så ville det tage omkring 2530.30 sekunder at rejse distancen. Det ville tage 2530.30 sekunder at rejse til hvorsomhelst med sådan et tog.
Gravatar #31 - snesman
28. maj 2010 10:51
Alrekr (30) skrev:
Så ville det tage omkring 2530.30 sekunder at rejse distancen. Det ville tage 2530.30 sekunder at rejse til hvorsomhelst med sådan et tog.


Altså 2530,3 sek. til New York i en tunnel der går til Wellington? Eller et tog der tilpasser hastigheden så rejsetiden altid er 2530,30 sek.? Eller hvordan:)
Gravatar #32 - ktg
28. maj 2010 11:13
MOA (26) skrev:
Haha! Prøv samme øvelse på en stor bold, hvor du ligger på den... og så bliv vandret på den indtil dine tæer kun rør og du svæver i luften.
Eeeh... jeg forstår ikke dit indlæg. Det er en rimelig heftig protein-shaker som skal til, hvis du vil op over 6000 km/t på en forvokset badebold
Gravatar #33 - Blackkflyer
28. maj 2010 13:39
Meget fint alt sammen, men når man flyver med mach 5 eller højere begynder friktionen med luften faktisk også at betyde noget . På en concorde blev spidsen af flyet 153 grader varmer under flyvning, så held og lykke med at flyve mach 25 i en klump flydende metal
Gravatar #34 - Jakob Jakobsen
28. maj 2010 14:55
#33

De har nok ikke tænkt sig at gøre det i 10 meters højde.
Gravatar #35 - Blackkflyer
28. maj 2010 22:06
#34
Når rumskibe kommer ind i atmosfæren i ca. 100 km højde, hvor luften er tyndest, sker det med en fart på omkring mach 25. Det varmer i løbet af få sekunder rumskibet op til over 1500 grader. Hvis du prøver at flyve mach 25 i 20 km højde, bliver det nok stadig varmt.... øv mach 25 i 10 meters højde kunne være super awesome
Gravatar #36 - FeedMe
30. maj 2010 11:59
marty (8) skrev:
Hvorfor skulle den under vand?


Det er forbudt at spørge. Hele den slags projekter kan kun foregå ved at man ikke spørger "Hvorfor skulle den det?"

"Hvorfor sendte man folk til månen?". Jamen det var sgu også en stor fejl - de fik ikke engang sat den ordentlig fast, så den er stadig løs. Inkompetente tåber de sendte afsted.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login