mboost-dp1

Samsung

Samsung sender gratis smartphones til CyanogenMod

- Via Wired - , redigeret af Net_Srak

Fire udviklere bag den 3. parts Android ROM CyanogenMod meddeler, at de hver har modtaget en gratis Samsung Galaxy S II direkte fra Samsung, som tak for at have udviklet CyanogenMod til den gamle Galaxy S, og som opfordring til at udvikle CyanogenMod til Galaxy S II.

CyanogenMod team member Kolja Dummann skrev:
All four of us involved in the porting process for the first Galaxy S received a new phone. After the [Galaxy S II] launched in Europe, we just asked about getting some of those phones. Samsung agreed.

Gaven kommer i kølvandet på pressemeddelelser fra HTC, LG og Motorola, der lover at sælge deres fremtidige Android smartphones med ulåste bootloadere, hvilket gør det nemmere at installere 3. parts Android ROMs.

CyanogenMod team member Atinm skrev:
You will not hear me bad-mouth Samsung again

Udviklere af 3. parts Android ROMs er for det meste afhængige af donationer fra communitiet, eller bruger deres egne penge på at købe telefonerne.





Gå til bund
Gravatar #1 - pvt.hudson
10. jun. 2011 09:42
Jeg synes det er dejligt de støtter op om det, men garantien på telefonen ryger vel stadigvæk, hvis man har smidt en custom ROM på og den skal til reparation? Så der er vel reelt ikke noget der er ændret i deres holdning, udover at de ikke smider en låst bootloader på.
Gravatar #2 - Kaptajn Knas
10. jun. 2011 09:49
Hvis hardwaren går i stykker, får de nok svært ved at få det princip til at holde i retten. En rootet iPhone har f.eks. stadig garanti på hardwaren.
Gravatar #3 - HenrikH
10. jun. 2011 09:51
Men det er nu engang god, billig reklame for Samsung ;-)
Gravatar #4 - moso
10. jun. 2011 09:57
3. part og 3. part... Det er jo såmænd bare AOSP ROM'en med et hav af modifikationer... Hvis AOSP er 1. part, så er CyanogenMod vel 2. part? ;)
Gravatar #5 - mljjlm
10. jun. 2011 10:23
#4: Men cyanogenmod og AOSP er ikke det samme ;)
Gravatar #6 - el_barto
10. jun. 2011 10:33
nyheden skrev:
You will not hear me bad-mouth Samsung again
CyanogenMod team member Atinm


Luder?
Gravatar #7 - phiversen
10. jun. 2011 10:44
pivfræk (6) skrev:
nyheden skrev:
You will not hear me bad-mouth Samsung again
CyanogenMod team member Atinm


Luder?


Der er da ikke noget i vejen med at være en luder, bare man er en dyr luder!!!

:o)
Gravatar #8 - Accuria
10. jun. 2011 10:45
de skulle istedet for at ansætte dem som konsulenter imo
Gravatar #9 - kasperd
10. jun. 2011 11:23
debichu (4) skrev:
Hvis AOSP er 1. part, så er CyanogenMod vel 2. part?
første- og andenpart er leverandøren af telefonen og kunden der køber den. Jeg ved ikke om der findes en definition af hvem af de to der er førstepart og hvem der er andenpart. Jeg tror dog som oftest man vil betegne leverandøren som førstepart og kunden som andenpart.

Det vil sige at en andenparts ROM ville betyde at det er en køberen af telefonen selv laver.
Gravatar #10 - Windcape
10. jun. 2011 11:28
Det er vist ved at være ret standard at sende gratis telefoner til hackere.

Jeg tror Apple er de eneste som ikke har gjort det endnu.
Gravatar #11 - moso
10. jun. 2011 11:39
kasperd (9) skrev:
Det vil sige at en andenparts ROM ville betyde at det er en køberen af telefonen selv laver.
Det er det vel super-teknisk set også, i dette tilfælde? ;)
Gravatar #12 - blacktiger
10. jun. 2011 12:04
#10 Jeg errindrer at microsoft også har gjort det en enkelt gang. Er det det som gør det til "ret standard".

Noget helt andet er. Så synes jeg det er fedt at se åbenhed ret faktisk er ved at blive en konkurrencefaktor.
Gravatar #13 - Mulpacha
10. jun. 2011 12:35
Pointen er jo at Samsung offentligt støtter 3. parts operativsystemer til deres smartphones. Det er ikke gaverne i sig selv der er vigtige, men budskabet at de sætter pris på at folk leger med alle aspekter af deres produkt.
Og det synes jeg kun giver mening, og det får Samsung til retmæssigt at fremstå mere sympatiske end fx Apple, Sony og andre der har så fantastisk travlt med at slå folk oven i hovedet hvis de ikke bruger deres produkter PRÆCIS som producenten vil have - en meget arrogant holdning efter min mening.
Gravatar #14 - Mulpacha
10. jun. 2011 12:42
Forresten en lille opdatering med hensyn til Motorola:
http://www.androidcentral.com/motorola-have-new-bootloader-policy-come-late-2011 skrev:
It is our intention to enable the unlockable/relockable bootloader currently found on Motorola XOOM across our portfolio of devices starting in late 2011, where carriers and operators will allow it.

Det er et ret stort loop-hole, der gør at de faktisk ikke behøver at shippe nogen som helst unlocked bootloaders for at holde deres ord - i modsætning til HTC's, og LG's meget klarere udtalelser.
Gravatar #15 - mega2507
10. jun. 2011 12:49
Apple elsker helt sikkert kontrol men der kan altså også det i det at div. ekstra featues får telefonen til at kører noget mere trægt, f.eks. lock info som kræver jailbreak gør telefonen langsommere og jo mere du fylder på jo værre, og så fremstår Apples ellers hurtige iPhone 4 pludselig noget langsom, og det kan Apple jo ikke ha, så de smider fluks en ny firmware ud som lapper hullet brugt til jailbreak.

Jeg jailbreaker selv min iPhone 4, men jeg kan virkelig også se en forskel på hvordan den kører inden div. Cydia tweaks og apps ryger på.
Gravatar #16 - kalleguld
10. jun. 2011 13:22
#15 Hvis de nu ikke lappede alle de jailbreak-huller kunne cydia-udviklere måske bruge mere tid på at få deres tweaks til at køre ordentligt.
Jeg ved godt at det ikke er så sansynligt, men det kunne være fedt hvis Apple udgav en jailbreak-app til PC/mac selv. Så kunne de informere brugeren om hvorfor det er et dårligt valg at jailbreake, checke om telefonen er stjålet, scanne dit fingeraftryk osv.
Gravatar #17 - kalleguld
10. jun. 2011 13:30
Mulpacha (14) skrev:
Det er et ret stort loop-hole, der gør at de faktisk ikke behøver at shippe nogen som helst unlocked bootloaders for at holde deres ord - i modsætning til HTC's, og LG's meget klarere udtalelser.

Ja, det er desværre stadig teleselskaberne der er deres primære kunder - uden dem og deres abbonements-rabatter ville de ikke sælge mange telefoner.
Men de bliver vel stadig nødt til at shippe unlocked bootloaders til teleselskaber der beder om det. Jeg tror f.eks. ikke at der er nogen selskaber i DK der har noget imod at deres kunder rooter deres telefoner. Det er jo primært tele-nørder der rooter, og hvis folk kender en tele-nørd så spørger de vel ham til råds før de køber - og så er det kedeligt at stå på nørdernes blacklist.
Gravatar #18 - TuxDK
10. jun. 2011 13:35
pvt.hudson (1) skrev:
Jeg synes det er dejligt de støtter op om det, men garantien på telefonen ryger vel stadigvæk, hvis man har smidt en custom ROM på og den skal til reparation? Så der er vel reelt ikke noget der er ændret i deres holdning, udover at de ikke smider en låst bootloader på.


Så reflasher du bare telefonen med en stock rom.
Gravatar #19 - Brugernavn
10. jun. 2011 14:05
TuxDK (18) skrev:
Så reflasher du bare telefonen med en stock rom.

Pas på. Det er ikke altid at man kan flashe stock rommen tilbage. Det kan vare et stykke tid, før nogen finder en måde at gøre det på. De nye roms til Samsung telefoner opgraderer mere end de gamle, da de er en slags bundles.
Gravatar #20 - Brugernavn
10. jun. 2011 14:16
Det er også vigtigt at skrive ned, præcist hvilken rom, du kører med, da der er en del forskellige versioner, selv i Europa.
Gravatar #21 - mortenmhp
10. jun. 2011 14:22
Zhadow skrev:
Det er også vigtigt at skrive ned, præcist hvilken rom, du kører med, da der er en del forskellige versioner, selv i Europa.


Så er det heldigvis sådan, at fordi android er bygget på linux osv, og på grund af den måde systemet er bygget op på, så kan du forholdsvist nemt dumbe en hel partition til en img fil, som senere kan flashes tilbage, hvis f.eks. din bootloader er unlocked. Det giver altså rig mulighed for den enkelte for at bringe telfonen tilbage til et tidligere stadie.

Er dog glad for at htc's kommer ud, så jeg ikke behøver, men mulighederne er talrige.
Gravatar #22 - Brugernavn
10. jun. 2011 14:24
mortenmhp (21) skrev:
Så er det heldigvis sådan, at fordi android er bygget på linux osv, og på grund af den måde systemet er bygget op på, så kan du forholdsvist nemt dumbe en hel partition til en img fil, som senere kan flashes tilbage, hvis f.eks. din bootloader er unlocked. Det giver altså rig mulighed for den enkelte for at bringe telfonen tilbage til et tidligere stadie.

Ja, man skal bare være opmærksom på at man flasher flere partitioner ad gangen.

Edit: Samsung Galaxy S2 har ikke en låst bootloader. Den starter op i Odin mode, når man sætter den i recovery.
Gravatar #23 - aben
10. jun. 2011 14:32
Accuria (8) skrev:
de skulle istedet for at ansætte dem som konsulenter imo
det er også bare en slags luder
Gravatar #24 - cordion
10. jun. 2011 14:47
nyhed skrev:
You will not hear me bad-mouth Samsung again

ehm... lyder som bestikkelse til at holde kæft :)
Gravatar #25 - kasperd
10. jun. 2011 15:05
debichu (11) skrev:
Det er det vel super-teknisk set også, i dette tilfælde?
Det kan du selvfølgelig have en pointe i. Men i nyheden tænkes der nok mere på alle de andre kunder, som har lyst til at installere denne ROM uden selv at have bidraget med så meget som en linie kode dertil.

Mulpacha (14) skrev:
gør at de faktisk ikke behøver at shippe nogen som helst unlocked bootloaders for at holde deres ord
Hvis ikke de også sælger dem udenom teleselskaberne, så synes jeg ikke de har holdt deres ord.

kalleguld (16) skrev:
Hvis de nu ikke lappede alle de jailbreak-huller kunne cydia-udviklere måske bruge mere tid på at få deres tweaks til at køre ordentligt.
Det der virkeligt mangler er en officiel måde at installere en tredjeparts ROM og en officiel måde at komme tilbage på. Hvis det findes, så er der intet behov for at udnytte huller, og så skal hullerne selvfølgelig lukkes.

Hvis producenterne mener de er nødt til at annullere garantien hvis man installerer en tredjeparts ROM, så er de fordi de ikke har lavet deres hardware ordentligt, og så burde man være berettiget til en refusion alene af den grund.

kalleguld (17) skrev:
uden dem og deres abbonements-rabatter ville de ikke sælge mange telefoner.
Endnu en grund til at de ordninger burde afskaffes. Jeg mener den maksimale bindingsperiode burde reduceres fra 6 måneder til 1 måned. Så må teleselskaberne bare sætte priserne efter det. Jeg synes det er ok, hvis teleselskaberne tilbyder at låne kunderne penge til at købe telefonen for med en afdragsordning.

Det er ok, hvis optagelse af sådan et lån forudsætter at man er kunde hos teleselskabet. Men, der må aldrig være et krav om at man optager det lån for at kunne få telefonen til en given pris eller for at oprette abonnementet.

Man skal altså kunne komme ud af sit abonnement med en måneds varsel, men man skal selvfølgelig ikke kunne komme ud af lånet uden at betale det af. Hvis ikke man betaler afdragene på lånene skal de selvfølgelig kunne blokere telefonen på lige fod med stjålne telefoner. Men så længe man betaler afdragene skal man have lov til at bruge telefonen præcis som man har lyst til.
Gravatar #26 - JunkStar2k
10. jun. 2011 21:41
Fin nyhed, men før mobilproducenterne udgiver driverne som open source bliver det aldrig helt godt..
Gravatar #27 - jensfralagtude
11. jun. 2011 05:48
#25

Hvad er forskellen på at betale et abonnemen i 6 mdr, og så betale på en afdragsordning i 6 mdr? Hos f.eks 3, der stadig giver tilskud til deres mobiler, kan du godt flytte nummeret i bindingsperioden, så længe du fortsat betaler abonnementet.
Gravatar #28 - kasperd
11. jun. 2011 06:54
jensfralagtude (27) skrev:
Hvad er forskellen på at betale et abonnemen i 6 mdr, og så betale på en afdragsordning i 6 mdr?
Mere gennemsigtighed i hvad du betaler for, og du er fri for at betale for noget du ikke får. Desuden har der jo været masser af eksempler på at teleselskaberne har brugt den nuværende ordning til at bestemme over hvad man må gøre med sin telefon.

Et problem der er blevet påpeget med det nuværende system er at trofaste kunder, som beholder samme telefon og samme abonnement i længere tid betaler overpris for at kunder, der skifter selskab hvert halve år kan få tilskud til at købe en ny telefon hver gang de skifter.

Eksempler på den kontrol teleselskaberne ønsker at have over telefonerne er at det har været meget udbredt at låse telefonen til et enkelt selskab i hele bindingsperioden (og nogle gange er det svært at få den lås ophævet efter bindingsperioden).

Desuden er der teleselskaber som kræver at telefonen er meget mindre åben end det er hensigten at android telefonerne skal være. Jeg tror i langt højere grad det er teleselskaberne der prøver at holde telefonerne lukkede end det er leverandørerne.
Gravatar #29 - ChristofferKjeldgaard
11. jun. 2011 09:59
#28: Jeg ser ikke det problem du skriver der herhjemme.

Jeg er flittig telefon køber og har da også engang i mellem købt en telefon fra teleselskaberne. I de sidste 5 år jeg har handlet mobiltelefon har jeg aldrig modtaget en SIM-låst telefon.

Hverken 3, CallMe eller TDC SIM-låser deres telefoner længere - Og teleselskaberne "brander" heller ikke telefonen mere som 3 gjorde på deres egne og på diverse Nokia telefoner.

Lad os sige du køber en ny telefon til 4000 kr. Du kan købe samme telefon hos 3 for 4300 kr - tilgengæld skal du betale abbonnement på 400 kr per måned, 500 kr i for telefonen, 250 kr i oprettelse, og yderligere 200 kr per måned i tillæg. dvs. du i alt giver 1700 kr for telefonen og 2650 kr. i abbonnement. Abbonnementet indeholder Fri tale i en periode (6 timer), fri SMS og data.

Jeg kan ikke se hvordan nogen kan bitche over det - Det er da overskueligt og nemt og gå til.

Der er seriøst ingen steder i verdenen det bliver så billigt som det gør i Danmark . og det der med at man straffer "loyale kunder" - arhh, man straffer dumme kunder. Der er INTET der hindrer dig for at skifte til et andet abbonnement fra samme teleselskab, hvis man ønsker at være loyal. Oftest giver teleselskaberne også en bonus for at blive hos dem. Jeg har fået fri data og SMS gratis i et år for at holde mit abbonnement hos CBB. Det er også sket at jeg har fået afslag i prisen på en ny telefon hos 3 for at være en loyal kunde.
Gravatar #30 - Kaptajn Knas
11. jun. 2011 11:38
Hvor fedt. Men på den anden side kan jeg heller ikke se formålet med at lade være. Producenternes firmware fragmentering er til for at skaffe kunder, og når kunden er skaffet, kan de vel være ligeglade. Den software support producenterne typisk leverer, hvis alt går galt er alligevel at flashe telefonen om.
Gravatar #31 - KaW
11. jun. 2011 14:40
kasperd skrev:
Hvis producenterne mener de er nødt til at annullere garantien hvis man installerer en tredjeparts ROM, så er de fordi de ikke har lavet deres hardware ordentligt, og så burde man være berettiget til en refusion alene af den grund.


Really? Jeg har hørt om at nogen af tredjeparts rommene til HTC Desire kan booste din kamera LED og tænde den konstant som så gør at du kan bruge den som lygte. Dette tager dioden skade af, pga. varme. Dette er normalt ikke et problem, da den normalt bliver brugt som blitz (dvs. små glimt på kort tid med pauser).

Hvad med folk der overclocker deres mobiler over længere tid? Skal de også belønnes med en ny mobil? Hvis ja, hvad så med folk der overclocker deres computere? Det er vel motherboard/cpu fabrikanten der ikke har lavet deres hardware ordentligt?
Gravatar #32 - Tagger
11. jun. 2011 20:34
#31
Hvis ikke HTC ønskede at du kunne bruge din telefon som lommelygte, havde de nok ikke udgivet applikationen selv.

Angående varmeudviklingen (fra LED'en) er jeg sikker på at det blot var rygte. Findes der evt. noget dokumentation for din påstand?

At sige at man ikke må installere en anden ROM, er vel at sige jeg ikke må opgradere XP til Win7. Jeg kan overclocke den, ja, men det har vel ikke noget med styresystemet at gøre?
Gravatar #33 - kasperd
11. jun. 2011 21:34
ChristofferKjeldgaard (29) skrev:
Lad os sige du køber en ny telefon til 4000 kr. Du kan købe samme telefon hos 3 for 4300 kr - tilgengæld skal du betale abbonnement på 400 kr per måned, 500 kr i for telefonen, 250 kr i oprettelse, og yderligere 200 kr per måned i tillæg. dvs. du i alt giver 1700 kr for telefonen og 2650 kr. i abbonnement. Abbonnementet indeholder Fri tale i en periode (6 timer), fri SMS og data.

Jeg kan ikke se hvordan nogen kan bitche over det - Det er da overskueligt og nemt og gå til.
Jeg synes ikke det eksempel er overskueligt. Jeg kan faktisk overhovedet ikke se hvordan de tal hænger sammen.

Altså, som jeg læser begyndelsen, så kan telefonen købes fro 4000kr uden abonnement og 4300kr med abonnement. Og jeg kan ikke se hvorfor jeg overhovedet ville overveje at købe telefonen med abonnement i det tilfælde.

Hvis du mener at man kan nøjes med at give 1700kr for en telefon der reelt koster 4000kr, så kan det åbenlyst ikke hænge sammen for teleselskabet. Med andre ord må en del af de penge der betales i abonnement gå til at betale for telefonerne. Du kan altså ikke se hvor stor en del af abonnementet, der er betaling for telefonen. Til gengæld er det klart at når abonnementet er det samme uanset om du nu har ladet dem betale for en telefon eller ej, så må det betyde, at de kunder som ikke får en telefon betalt af teleselskabet stadig er med til at betale for de telefoner.

KaW (31) skrev:
Hvad med folk der overclocker deres mobiler over længere tid? Skal de også belønnes med en ny mobil? Hvis ja, hvad så med folk der overclocker deres computere? Det er vel motherboard/cpu fabrikanten der ikke har lavet deres hardware ordentligt?
Rent teknisk kan producenterne jo sagtens lave en CPU der slukker af sig selv hvis spænding eller clockfrekvens er udenfor spec. Jeg mener det er en dårlig undskyldning, og ændrer ikke på min holdning om at hvis softwaren kan beskadige hardwaren, så er det en fejl i hardware designet.
Gravatar #34 - ChristofferKjeldgaard
12. jun. 2011 03:13
#33 øh hvad?

Nu skærer jeg det lige ud i pap:

Der er 2 muligheder:

Option A: du køber telefonen uden abbonnement til 4000 kr.
Option B: Du køber telefonen til 4300, men for de ekstra 300 kr får du: 6 timers fri tale, SMS og data i 6 måneder. Oveni behøver du ikke lægge alle pengene i en gang, men afdrager i stedet over 6 måneder og et højere engangsbeløb den første måned.

Hvad er der svært at forstå? Du giver 300 kr mere for en service, og i mine øjne kan du ikke bitche over 6 timers tale, SMS og data i 6 måneder for 300 kr.
Gravatar #35 - kasperd
12. jun. 2011 07:58
ChristofferKjeldgaard (34) skrev:
Du giver 300 kr mere for en service, og i mine øjne kan du ikke bitche over 6 timers tale, SMS og data i 6 måneder for 300 kr.
Spørgsmålet er så om de 300kr er over eller under den reelle pris for hvad man får.

Hvis de 300kr er over den reelle pris, så er der ikke noget problem i det, men det ville selvfølgelig være et dårligt tilbud.

Hvis de 300kr er under den reelle pris, så er der flere problemer i det. For det første betyder det at teleselskabet sætter penge til på denne kunde, og derfor må hente pengene ind ad anden vej, typisk ved at tage overpris for deres abonnementer. Det vil sige at det er et glimrende køb, hvis du har tænkt dig at beholde abonnementet indtil bindingsperioden udløber og derefter skifte til et abonnement, der ikke skal betales overpris for.

Et andet problem er, at når teleudbyderen på den måde giver tilskud til telefonen har du ikke frihed til frit at vælge den bedste telefon. Og det var netop det problem der blev påpeget i #17.

Det vil altså sige at hvis producenterne leverer to telefoner som reelt koster det samme, hvor den ene er ubetinget bedre for forbrugerne end den anden, så burde den telefon der er bedst for forbrugerne tage markedsandele fra den der ikke er så god. Det er mere eller mindre princippet i den frie konkurrence.

Men, fordi teleselskaberne så giver tilskud til den ene men ikke til den anden forvrider det konkurrencen i en retning, hvor det ikke længere er i producenternes interesse at lave den bedst mulige telefon til forbrugerne. Og det synes jeg er et problem.
Gravatar #36 - asfaltgeden
12. jun. 2011 16:20
KaW (31) skrev:

Really? Jeg har hørt om at nogen af tredjeparts rommene til HTC Desire kan booste din kamera LED og tænde den konstant som så gør at du kan bruge den som lygte. Dette tager dioden skade af, pga. varme. Dette er normalt ikke et problem, da den normalt bliver brugt som blitz (dvs. små glimt på kort tid med pauser).

?


Så må jeg have fået min telefon med en tredjepart-ROM, da min stock HTC har samme app, der hedder Lommelygte....
Gravatar #37 - KaW
12. jun. 2011 19:16
nbca (36) skrev:
KaW (31) skrev:

Really? Jeg har hørt om at nogen af tredjeparts rommene til HTC Desire kan booste din kamera LED og tænde den konstant som så gør at du kan bruge den som lygte. Dette tager dioden skade af, pga. varme. Dette er normalt ikke et problem, da den normalt bliver brugt som blitz (dvs. små glimt på kort tid med pauser).

?


Så må jeg have fået min telefon med en tredjepart-ROM, da min stock HTC har samme app, der hedder Lommelygte....


Stock lommelygte app'en holder diodens lys inden for de 'sikre' rammer. Det gør de andre der kommer med moddede roms nødvendigvis ikke.
Gravatar #38 - ChristofferKjeldgaard
12. jun. 2011 19:30
#35 Du har ret i at de 300 kr er under den pris som det koster teleselskabet at have dig some kunde, da Onfone blev solgt til TDC blev det oplyst at en lignende service koster omkring 120 kr pr md. for at det skulle kunne give 0 profit - men!

#36 skrev:
Et andet problem er, at når teleudbyderen på den måde giver tilskud til telefonen har du ikke frihed til frit at vælge den bedste telefon. Og det var netop det problem der blev påpeget i #17.


Det passer jo ikke. Da alle telefoner bliver solgt under lige vilkår med dertilpassede abbonnementer og over en periode af 6 måneder gør i den anden ende at der bliver solgt flere telefoner i alle prisklasser, da folk generelt er mere tilbøjelige til at købe en vare hvis de kun skal lægge eks. 500 kr up front og ellers afdrager i samme termin som deres lønseddel - hver måned.

Det giver da ikke forbrugeren et ringere produkt. Det gør da netop at forbrugeren er istand til at få netop det produkt forbrugeren ønsker til en fordelagtig pris.

#35 skrev:
Men, fordi teleselskaberne så giver tilskud til den ene men ikke til den anden forvrider det konkurrencen i en retning, hvor det ikke længere er i producenternes interesse at lave den bedst mulige telefon til forbrugerne. Og det synes jeg er et problem.


Passer jo heller ikke. Alle telefoner, billige som dyre bliver jo solgt med tilskud i form af en abbonnement ydelse. Du ser telefon og abbonnement som 2 forskellige produkter, det er det ikke, det er en bundle, og derfor kun 1 enkelt produkt. Du er fritstillet til at købe begge varer hver for sig, men du kan opnå rabat ved at købe dem sammen.

Ud fra dette kan vi konkludere at ja, teleselskaberne lever ikke direkte af at sælge telefoner - På samme måde som Sony ikke lever af at sælge PlayStations, men istedet at sælge spil til disse.

- Der er så mange store spillere på markedet i Danmark at det presser priserne i bund - Og konkurrence styrelsen sikrer at abbonnementerne er gennemskuelige og man ved hvad det er man betaler for - Vi har som kunder intet og klage over, og jeg har meget svært ved at se hvad der er galt med den forretningsmodel der drives af de danske teleselskaber herhjemme.
Gravatar #39 - GormDK
12. jun. 2011 19:46
ChristofferKjeldgaard (38) skrev:
Da alle telefoner bliver solgt under lige vilkår med dertilpassede abbonnementer

Er du sikker på, at alle telefoner på markedet også indgår i billige abbonnement-bundles?
Og det er i hvert fald ikke alle abbonnementer fra alle selskaber som sælges i bundles med alle telefoner.
Gravatar #40 - kasperd
12. jun. 2011 20:06
ChristofferKjeldgaard (38) skrev:
der bliver solgt flere telefoner i alle prisklasser, da folk generelt er mere tilbøjelige til at købe en vare hvis de kun skal lægge eks. 500 kr up front og ellers afdrager i samme termin som deres lønseddel - hver måned.
Du synes det er en god ting at personer køber telefoner der er dyrere end de reelt har lyst til?

Så vidt jeg kan se er der to mulige grunde til at folk køber en telefon der er dyrere end de har lyst til.
1. De kan ikke gennemskue at de ikke selv kommer til at betale den i sidste ende.
2. De har regnet det igennem og indset at de får telefonen til underpris, velvidende at det kommer til at koste teleselskabet penge, som resulterer i en højere abonnementspris.

Hvis det er det sidste der er tilfældet kommer de ikke selv til at betale hele telefonens pris. Prisen bliver jo fordelt over abonnementet for alle teleselskabets kunder. Så kunden får en dyr telefon som han ikke ville have købt hvis han kunne have sluppet for at betale. Kunden kommer jo netop til at betale prisen alligevel da han over sit abonnement er med til at finansiere de telefoner der bliver givet væk til alle de andre kunder.

Samme fænomen er også kendt som Tragedy of the commons eller Prisoner's dilemma.

Jeg har ikke noget imod at telefoner sælges på en afdragsordning. Men hvis man vil gøre det, så skal det altså også være klart hvad der er abonnement og hvad der er afdrag. I en afdragsordning ender summen af afdragene altid med at være mere end kontant prisen. Hvis de afdrag der oplyses ikke løber op i den fulde pris betyder det, at det ikke er de reelle afdrag, der oplyses, og en del af betalingen stadigvæk foregår over abonnementet.

Jeg tror antallet af personer der køber telefoner med tilskud fra teleselskaberne er langt højere end antallet af personer der ellers køber forbrugerelektronik på afbetaling. Problemet er jo at man kommer til at betale til tilskudene over abonnementet uanset om man rent faktisk gør brug af tilskudene. Men ved alle afbetalingsordninger kommer man også til at betale overpris da renterne på den slags generelt er højere end de fleste andre renter.

Man ender altså med at have valget mellem to forskellige måder at betale overpris.

Og jeg mener den bedste løsning på det problem er at reducere den maksimale bindingsperiode til en måned. Samtidig skal man sørge for at der er en mulighed for afdragsordninger til at betale af på telefon og oprettelsesgebyret (hvis teleselskabet benytter et oprettelsesgebyr).

Hverken teleselskaber eller kunder skal være tvunget til afdragsordninger. Det skal være noget som kun foregår hvis både teleselskab og kunde ønsker en afdragsordning.
Gravatar #41 - ChristofferKjeldgaard
12. jun. 2011 22:46
GormDK (39) skrev:
Er du sikker på, at alle telefoner på markedet også indgår i billige abbonnement-bundles?
Og det er i hvert fald ikke alle abbonnementer fra alle selskaber som sælges i bundles med alle telefoner.


Som jeg også skriver tilpasses abbonnementerne telefonen - det er der som sådan ikke noget galt i. Nu tager jeg bare 3 som eksempel: Du kan efter du har valgt telefon frit vælge abbonnement til din telefon - Et dyrere abbonnement giver selvfølgelig en dyrere bundle. Jeg ved det samme er tilfældet hos CallMe uanset om der investeres i en Nokia 5800 XpressMusic eller en Samsung Galaxy S II. Tjek selv efter.

Der er som sagt ihvertfald mindst et par selskaber der levererr telefoner med flere forskellige abbonnementspakker, der er jo ingen der tvinger dig til at handle hos de selskaber som ikke gør det.

#40 skrev:
Hvis det er det sidste der er tilfældet kommer de ikke selv til at betale hele telefonens pris. Prisen bliver jo fordelt over abonnementet for alle teleselskabets kunder. Så kunden får en dyr telefon som han ikke ville have købt hvis han kunne have sluppet for at betale. Kunden kommer jo netop til at betale prisen alligevel da han over sit abonnement er med til at finansiere de telefoner der bliver givet væk til alle de andre kunder.


Ja, og jeg går gennemsnitligt mindre til lægen, skal jeg derfor betale mindre i skat? Fællesøkonomi konceptet fungerer fint så længe der er konkurrence blandt virksomhederne til at presse prisen - Jeg kan igen ikke se hvad det er du mangler: Du giver en fast pris for en BUNDLE, Du kan hos visse selskaber selv vælge abbonnement uafhængigt og telefonens pris reguleres efter hvilket abbonnement du vælger, det kan da ikke blive ret meget mere fleksibelt for kunden?
Gravatar #42 - ChristofferKjeldgaard
12. jun. 2011 23:00
Eller når jeg går ned i Bilka og køber et Sony TV på tilbud som bliver solgt med tab, er det så unfair at de tager lidt højere priser for fødevarer - come on?

- Og der er absolut ingen der tvinger kunden til at købe en dyr telefon med abbonnement. De billige og ældre telefoner tilbydes også. Dit argument holder ikke i virkeligheden.

#40 skrev:
Hverken teleselskaber eller kunder skal være tvunget til afdragsordninger. Det skal være noget som kun foregår hvis både teleselskab og kunde ønsker en afdragsordning.


Du er som kunde fritstillet til at købe telefonen fra USA, Uganda eller bare Danmark hvis du lyster og derefter handle abbonnement. Der er intet der tvinger dig til at binde dig i 6 måneder heller. Det er som sagt et TILBUD.
Gravatar #43 - asfaltgeden
12. jun. 2011 23:32
#37 I stand corrected. Dog virker lommelygtefunktionen i Cyanogenmod mindre 'kraftig' end det højeste niveau med stock ROM, der afgiver mere lys.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login