mboost-dp1

unknown

Samsung præsenterer 10 timers notebook

- Via FCT - , redigeret af Pernicious

Samsung har udviklet en metanol-baseret brændselscelle, der har drevet et af firmaets notebooks i over 10 timer uden at skulle genoplades.

Den lange levetid skyldes en række nye teknologier som Samsung Advanced Institute of Technology, kort SAIT, har udviklet. Mængden af katalysatorer er bl.a. blevet reduceret med 50% ved brug af såkaldte nanokatalysatorpartikler på 3 nm. I alt har man søgt om 40 forskellige patenter.





Gå til bund
Gravatar #1 - Yasw
8. apr. 2004 10:17
Hmm, og kombineret med det nye batteri fra NEC kunne det jo gå hen og blive rigtig godt ;)
Gravatar #2 - PsYcHoTiUs
8. apr. 2004 10:24
#1
nu spørger jeg sikker rigtig dumt, men hvorfor pokker skulle man kombinere en brændselscelle med et batteri?!

Med denne teknologi har notebooks endelig taget det skridt vi alle har gået og ventet på i så mange år. Muligheden for at bruge maskinen fuldstændig mobilt, i løbet af en hel arbejdsdag.
Gravatar #3 - Yasw
8. apr. 2004 10:30
#2 - Denne teknonologi gør det muligt at køre 10 timer uden opladning. Det betyder jo at den stadig skal lades op en gang i mellem. Kombineret med det nye NEC batteri der kan oplades på 30sek, kan jeg da kun se det som en god kombination.
Såvidt jeg har forstået kræver det stadig en eller anden form for "batteri" der skal genoplades.
Gravatar #4 - BeLLe
8. apr. 2004 10:37
#3
en brænselscelle skal ikke lades op men fyldes op.
denne her kører på metanol så derfor skal man bare fylde det på præcis som når du fylder benzin på bilen
Gravatar #5 - phlix
8. apr. 2004 10:40
Der er et eller andet i min stenalder tankegang der siger at det er helt forkert sådan noget med at stå og hælde vædske på elektroniske apparater. :)

Men hey! Det er da begyndt at blive noget man kan bruge til noget sådan en laptop. 4 timer var sq heller ikke meget.
Gravatar #6 - MNM
8. apr. 2004 10:44
#2
En normal brændselscelle til en bærbar PC vil heller ikke kunne producere nok størm, når pc'en kører ved full load, derfor skal man også bruge et batteri.
Gravatar #7 - overby
8. apr. 2004 11:15
nogen der ved hvad et patent koster egentligt ? ... bare for at sammenligne hvor stor forventning de har til produktet
Gravatar #8 - Lobais
8. apr. 2004 11:24
40 patenter, lyder helt Amerikansk't :)
Men det lyder da godt.
Gravatar #9 - Scotty
8. apr. 2004 11:30
#7 - en dansker betalte 68.000 for et patent
Gravatar #10 - overby
8. apr. 2004 11:37
ok, troede egentlig det var meget mere, så kan det vel godt betale sig egentlig ... kan det self altid på lang sigt :)
Gravatar #11 - C#
8. apr. 2004 11:51
www.dkpto.dk har alle priserne for hvad patenter/varemærker også koster.

Der er så mange ting der spiller ind på hvad det vil koste.
Gravatar #12 - Viperaberus
8. apr. 2004 18:55
#5
Det sagde jeg også engang med vandkøling, men jeg har da smidt det i min maskine ;)
Gravatar #13 - PsYcHoTiUs
8. apr. 2004 21:24
OK!
Hvis systemet kræver både celle og element, så begynder det da at virke lidt trist alligevel... Men hvis de kan få udviklet deres brændselscelle en smule mere, så batteriet bliver unødvendigt, så er vi på rette spor...

#12
Heh, sådan har jeg det stadigvæk...
Vand og elektronik hører bare ikke sammen...
Gravatar #14 - bjarkehingrumme
8. apr. 2004 21:33
#1, #2, #3. De ti timer er ikke et mål for hvornår brændselscellen skal lades op (eller rettere tankes op!). Det vil i givet fald afhænge af hvor stor methanoltank man har sat på dyret ligesom en bils aktionsradius afhænger af dens benzintank. De ti timer er den tid det tager før brændselscellens katalysator er død! Det store problem med methanolnedbrydning (Methanol -> CO2 + H2O), der er den energiskabende proces i brændselscellen er at CO2'en vil sætte sig fast på katalysatorens overflade og dermed spærre for videre aktivitet. Det fine ved Samsungs fremskridt er at tiden før dette sker er meget længere end for tidligere brændselsceller af samme (lille) størrelse og (store) ydelse. Bliver tiden 100 - 1000X større begynder det at ligne noget!

#5 Methanol kortslutter/ruster ikke din maskine og fordamper meget hurtigt, så det burde ikke være noget problem (selvom det KAN opløse visse plastmaterialer).

#6 En "normal" brændselscelle?? Er det ikke udelukkende et spørgsmål om størrelse? Så vidt jeg kan se af artiklen kan Samsungs, selvom den ikke er så stor.

#8 Cellen består af en membran som består af et katalysatorbæremateriale (porøst kulstof i dette tilfælde) med katalysatorermaterialet i sig. Der er MANGE ting at optimere på, så 40 patenter er ikke vanvittigt mange.
Gravatar #15 - amokk
9. apr. 2004 17:04
måske har jeg overset noget... men er der nogen der kunne se hvor meget brændstof den brugte på at køre i de 10 timer?

hvis man skal rende rundt med en hel dunk er den jo knap så mobil :-)

hvis ikke, håber jeg de gider lave batterier med teknologien indbygget, så man kan smide det i sin dell :-)
Gravatar #16 - Saxov
10. apr. 2004 21:22
#15, der står at den kan levere 100Wh på 100cc metanol... og det er der der kan få den til at kører i 10 timer... så givet en alm omregning vil du med en ½-liters flaske af metanol kunne kører i små 50 timer...

Men min (gamle) bærbare [Dell Latitude Cpt400] har et batteri der er ca 220 cm³ altså, 2.2 gange så meget som "bensintanken" til den her brændselscelle.. desuden kan mit bærbare batteri indeholde 66Wh, og det kører den ca 3-4 timer på (med okay brug).
Gravatar #17 - amokk
11. apr. 2004 04:33
#16 samme tanke jeg fik, når man tager brændstofmængden i betragtning er det jo ikke den vilde forskel, ud over den tid den så kan køre uafbrudt...
Gravatar #18 - Soze
12. apr. 2004 05:51
#7 Man kan ikke sige hvad et patent koster - det kommer helt an på hvor det skal gælde og om du selv kan finde ud af at søge patentet. Skal du have patentadvokater på og ønsker at dit patent skal gælde i industrilandene (glem u-landene) så kan et patent sagtens koster flere millioner kr. Og først derefter kommer udgifter til at forsvare dit patent. Så når du ser nogen bryste sig med at de har patent på en given ting, så er der stor chance for at patentet kun er registreret i få lande.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login