mboost-dp1

Samsung

Samsung fremviser 10,1″ farve e-papir

- Via engadget - , redigeret af Emil

Kampen om e-bog-markedet er i godt gang, og ikke mindst blandt e-bog-læserne øges konkurrencen. Der begynder efterhånden at blive flere og flere modeller tilgængelige på markedet, og alle har det tilfælles, at de ikke kan vise farver.

Flere firmaer er i fuld gang med udviklingen af farvet e-papir, heriblandt også Samsung, der netop har fremvist en prototype på en 10,1 tommer e-ink-skærm, der kan vise farver.

Endnu er der langt til en kvalitet, man kender fra en trykt avis, med en reflektionsgrad på 12 %, en kontrast på 10:1 og en farvemætning på blot 7 % af NTSC-farverummet.

Samsung håber at have de første kommercielle versioner af deres farve-e-papir klar i løbet af et par år, hvilket vil være senere, end hvad konkurrenter som PVI vil gøre. PVI forventer at have deres skærm klar allerede i andet halvår af 2010.





Gå til bund
Gravatar #1 - mvoigt27
29. okt. 2009 18:18
Det digitale pornoblad er født!!!!!!!!!!!!
Gravatar #2 - Bean
29. okt. 2009 18:35
#1 Troede jeg vi havde vores smart phones til? Eller andre transportable videoafspillere ;)
Gravatar #3 - gnаrfsan
29. okt. 2009 18:58
Jeg kan ikke rigtigt finde et billede af den, der rent faktisk viser tydeligt at der er farver... Men genial 1. kommentar på det første post hos kilden :)
Gravatar #4 - kurtadam
29. okt. 2009 19:02
Det er første gang jeg har set en touchscreen, man ikke må røre.
Gravatar #5 - mortydk
29. okt. 2009 19:07
Disse E-tavler, hvis man kan kalde dem det eksisterer i bedste velgående, og kan rumme XD/SD kort og kan læse PDF, E-books, FLASH, Java, AVI m.m. og er uden tvivl langt bedre, især når det gælder opløsning, kontrast og refelktionsgrad. Der står intet om prisen for denne "nye" e-paper, men mon ikke man blot skulle gå ud og købe en standard LCD-touch Tablet med mini-cpu til at klare de gængse formatter...?

Jeg er endnu ikke overbevist, måske jeg misforstår?
Gravatar #6 - MathiasJ
29. okt. 2009 19:15
#1: Så hellere levende billeder på en iPhone xD
Gravatar #7 - BeLLe
29. okt. 2009 21:38
detaljen ved denne her vs. en mindre lcd touch skærm er nok strømforbruget da e-papir kendetegnes ved at det kun bruger strøm når det skal ændre på teksten/billederne.

Gravatar #8 - Thalion
29. okt. 2009 22:43
#5 og 7

Ens læse hastighed bliver sænket betydligt på en normal skærm, da den hele tiden opdatere billedet. Det er ikke noget du opfatter bevidst, men din hjerne opfatter det og det gør så at du kommer til at læse langsommere. Det er netop det jeg ser som er en af de mere vigtige funktioner ved e-ink, at blilledet ikke forsvinder eller bliver opdateret og det derved giver en normal læseoplevelse.
Gravatar #9 - KaiserPingo
30. okt. 2009 07:00
Der er nogen som kan læse på almindelige skærme, uden problemer..., og der er nogle som ikke kan !
Evolutionen vil udrydde alle jer blinde skvat, som kun kan læse på e-papir..., hvor det ikke engang er muligt at se en ærlig filmstrimmel !!!
Gravatar #10 - gnаrfsan
30. okt. 2009 08:07
MrPingo (9) skrev:
hvor det ikke engang er muligt at se en ærlig filmstrimmel !!!

Det er det da... både i sort/hvid og farver.

http://www.engadget.com/2009/10/27/liquavistas-e-r...
Gravatar #11 - ghostface
30. okt. 2009 09:05
#5 og 7 konceptet med e-ink er jo netop at den bruger 0 (nul/zip/zero/nada) strøm når først siden er vist. Indholdet på siden er altså fysisk (ligsom din gamle etcher sketch på loftet)
Det betyder også som der også bliver nævnt her i tråden at det bliver langt mere behageligt at læse. Det bliver ligsom at læse på rigtigt papir (der af navnet).

Så nej det er ikke sammenligneligt med e-tablets. De har forskellige formål, og de formål e-tablet forsøger at gøre ens med e-ink gør e-ink (tablets) langt bedre.
Gravatar #12 - el_senator
30. okt. 2009 09:09
#0 skrev:
Endnu er der langt til en kvalitet, man kender fra en trykt avis, med en reflektionsgrad på 12 %, en kontrast på 10:1 og en farvemætning på blot 7 % af NTSC-farverummet.


Det er meget godt med de tal, men hvad er værdierne for en avis?
Gravatar #13 - BootCamp
30. okt. 2009 22:49
MrPingo (9) skrev:
Evolutionen vil udrydde alle jer blinde skvat, som kun kan læse på e-papir..., hvor det ikke engang er muligt at se en ærlig filmstrimmel !!!


Storartet, det er sgu klart meldt ud! LOL!

MEN: Det er vildt trættende for øjnene at læse store mængder tekst på en skærm!

Der er en meget grundlæggende forskel på papir og så en lcd/plasma/crt skærm. På skærmene kommer lyset ind bagfra. På papir kommer lyset ind forfra. De der røde skærm/computer-øjne man får, skyldes altså ikke kun opdateringsfrekvensen, men i høj grad også at man sidder og kigger ind i en lampe.

Så der er to ulemper e-ink ikke har, at man ikke sidder og glor ind i en lampe, og at de ikke blinker/flimrer, sidstnævnte er vel efterhånden kun et mindre problem (?) da der efterhånden er skærme der opdaterer med 200-300 mhz

Men dit indlæg fik mig ihverfald til at grine ;-)
Gravatar #14 - myplacedk
31. okt. 2009 11:07
BootCamp (13) skrev:
De der røde skærm/computer-øjne man får, skyldes altså ikke kun opdateringsfrekvensen, men i høj grad også at man sidder og kigger ind i en lampe.

Så skru dog ned for lysstyrken. Øjnene er HELT ligeglade med om lyset kommer direkte fra en lyskilde, eller om det er reflekteret.

BootCamp (13) skrev:
at de ikke blinker/flimrer

Blinker LCD-skærme? Det troede jeg ikke de gjorde.

Det eneste problem jeg kan se (når lysstyrken er på plads) er opløsningen. Selv om man ikke kan se de enkelte pixels, så er trykte bogstaver altså langt kønnere. Jeg ser frem til 300 ppi-skærme.

Jeg har i øvrigt læst hele HHGTG på en gaaammel PDA. Meget rarere end at ligge med en bog.

Jeg har også læst en del på mobiltelefonens 240x320, men den er altså lige lille nok. Linjerne bliver korte, eller bogstaverne bliver for fnidrede. Men det går da.
Gravatar #15 - BootCamp
31. okt. 2009 17:40
myplacedk (14) skrev:
Blinker LCD-skærme? Det troede jeg ikke de gjorde.


Det er selvfølgelig kun CRT der gør det. Point taken.

myplacedk (14) skrev:
Så skru dog ned for lysstyrken.


Gør jeg faktisk også når jeg skal læse større mængder tekst, men kontrasten bliver jo ikke bedre af at man skruer ned for lyset.



myplacedk (14) skrev:
Jeg har i øvrigt læst hele HHGTG


Må erkende at jeg ikke er helt med på hvilket værk du her refererer til ;-)
åbenbart noget der er på rigtigt mange sider. (kan man overhovedet sige "sider" når man læser på en skærm?)
Gravatar #16 - engfeh
31. okt. 2009 17:54
Jo, LCD-skærme blinker også, i hvert fald hvis de er CCFL-belyst, hvilket de fleste er.
Gravatar #17 - myplacedk
31. okt. 2009 18:11
BootCamp (15) skrev:
Gør jeg faktisk også når jeg skal læse større mængder tekst, men kontrasten bliver jo ikke bedre af at man skruer ned for lyset.

Ideen er at du sætter lysmængden til det samme, som et stykke oplyst papir. Kontrasten skulle gerne være nogenlunde tilsvarende, men ja, ikke helt så god som papir.

BootCamp (15) skrev:
Må erkende at jeg ikke er helt med på hvilket værk du her refererer til ;-)

Guiden, sgu da. Den kender alle nørder da? ;-)
Min papir-udgave er på godt 800 sider.
Gravatar #18 - gnаrfsan
31. okt. 2009 20:50
myplacedk (17) skrev:
Min papir-udgave er på godt 800 sider.

800 siders god underholdning. Også for ikke-nørder.
Gravatar #19 - BootCamp
31. okt. 2009 21:50
plz (16) skrev:
Jo, LCD-skærme blinker også, i hvert fald hvis de er CCFL-belyst, hvilket de fleste er.


Så kom det på plads.

myplacedk (17) skrev:
Guiden, sgu da. Den kender alle nørder da? ;-)


Ok så, var ikke så skarp lige der. Har den som lydbog, men den fængede ikke rigtigt, måske fordi jeg ikke er en "ægte nørd" :-(
Gravatar #20 - myplacedk
31. okt. 2009 22:05
#19
Jeg sagde at nørder KENDER den, ikke at de kan lide den. ;-)
Gravatar #21 - gnаrfsan
31. okt. 2009 22:25
BootCamp (19) skrev:
Ok så, var ikke så skarp lige der. Har den som lydbog, men den fængede ikke rigtigt, måske fordi jeg ikke er en "ægte nørd" :-(

Den er lidt tung i starten.
Gravatar #22 - Wassini
1. nov. 2009 09:38
kurtadam (4) skrev:
Det er første gang jeg har set en touchscreen, man ikke må røre


Det er en e-ink skærm - ikke en touch skærm!


el_senator (12) skrev:
0 skrev:
Endnu er der langt til en kvalitet, man kender fra en trykt avis, med en reflektionsgrad på 12 %, en kontrast på 10:1 og en farvemætning på blot 7 % af NTSC-farverummet.


Det er meget godt med de tal, men hvad er værdierne for en avis?


Jeg vil skyde på reflektionsgrad tæt på 100% en kontrast på 100.000:1 (der omkring eller højrer - kan ikke finde noget på nettet på papir) og en tæt på 100% gengivelse af NTSC-farverummet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login