mboost-dp1

unknown

Så kom iPod video

- Via Apple.com - , redigeret af hmn

Så er julegaveønsket sikret for alle iPod fans rundt i landet – Apple har præsenteret femte generation af iPod – iPod Video.

Den er 10 procent tyndere end den forrige version af iPod og har et 2.5″ TFT display, som klarer 320 x 240 pixel.

Den nye dock til iPod video understøtter også Apple remote, så man kan fjernbetjene sin dockede iPod fra sofaen – praktisk, når den er tilsluttet anlæget.

Den nye iPod kan fåes i en 30 GB udgave til 2499 og i en 60GB udgave til 3449.





Gå til bund
Gravatar #1 - inzano
12. okt. 2005 21:19
Lækkert når man lige har kastet penge efter nanoen..
Gravatar #2 - ano
12. okt. 2005 21:21
Gad vide om den er mere resistent mod ridser ?
Gravatar #3 - NFX
12. okt. 2005 21:22
#1:
Det er jo to helt forskellige produkter. En lille (fysisk, kapacitet-mæssigt) afspiller til relativt små penge, modsat en noget større, med stor kapacitet, til en noget højere pris.
Gravatar #4 - Silentkill
12. okt. 2005 21:28
Uhadada.. så kan det være man omsider skal til at investere i sådan en fætter. Desværre understøtter den ikke divx/xvid, men der kommer sikkert hurtigt nogle simple konverteringsprogrammer på nettet.
Gravatar #5 - inzano
12. okt. 2005 21:31
#3 Det er da overhovedet ikke sådan jeg ser på det, jeg er enig i at den fylder en kende mere.. Men video funktion og 26gb ekstra for 500kr er da ikke noget videre...
Gravatar #6 - Onde Pik
12. okt. 2005 21:34
Mon ikke det bliver et QT codec der kommer til at blive det eneste der bliver tilgængeligt på den.

Og under alle omstændigheder er det vel usansynligt at CPU'en i møget er hurtig nok til at kunne afspille codecs der har så høj kompressionsgrad som f.eks xvid.

Der er jo ikke meget grin ved det hvis en film pludselig fylder 5+ GB.
Gravatar #7 - monarchs69
12. okt. 2005 21:36
nu kan det godt være at jeg er lidt blank, men kan man afspille mpegs-avi og andet på den?
Gravatar #8 - ratio
12. okt. 2005 21:44
Apple har et en særlig evne til at lancere "nye" versioner af deres produkter som i forhold til tidligere generation, stort set ikke har ændret sig. Der er da masser af ting at tage sig til! Hvad med at give folk muligheden for at vælge iTunes fra? Hvad med at lave understøttelse for ogg, FLAC etc?
Måske er jeg bare lidt touchy fordi udvalget af afspillere der kan bruges som diskdrev er ufatteligt lille. Jeg er i hvert fald ikke bekendt med andre end diverse flashafspillere og så lige iriver og cowon iaudio.
Gravatar #9 - Kadann
12. okt. 2005 21:47
#8 -

Det kunne jo tænkes at der ikke er et marked for afspillere der kan de ting.. ikke at jeg har undersøgt om der rent faktisk findes nogle der kan og om man har forsøgt, men det er jo en mulighed.
Gravatar #10 - Fuzhi
12. okt. 2005 21:52
Jeg er meget fristet af at købe 60 gb versionen, men jeg syntes at prisen i Danmark er lidt for høj. Den koster 400 dollars i USA og er altså lige akkurat 1000 kr dyrere at købe i Danmark. Nu er der naturligvis høj dansk moms, men det kan alligevel ikke retfærdiggøre så stor en prisforskel.
Gravatar #11 - decon
12. okt. 2005 21:54
Weee lets go see some movie on my über 2.5" TFT display !
Hele idéen med at se photo på ipoden var også for dum, der er jo ingen der bruger det :S. men selvf er det meget smart, at den har den funktion nu der er farve display.
#8 HELT enig ! Ogg vorbis skal frem i bussen ;)
Gravatar #12 - Silentkill
12. okt. 2005 21:59
Video Support
H.264 video: up to 768 Kbps, 320 x 240, 30 frames per sec., Baseline Profile up to Level 1.3 with AAC-LC up to 160 Kbps, 48 Khz, stereo audio in .m4v, .mp4 and .mov file formats
MPEG-4 video: up to 2.5 mbps, 480 x 480, 30 frames per sec., Simple Profile with AAC-LC up to 160 Kbps, 48 Khz, stereo audio in .m4v, .mp4 and .mov file formats


Taget herfra
Gravatar #13 - Malcolm_X
12. okt. 2005 22:00
Et linkt til den danske side måske ville være bedre ...

http://www.apple.com/dk/ipod/color/specs.html

EDIT: Ahh #12 slå mig på mål stregen
Gravatar #14 - Silentkill
12. okt. 2005 22:02
#13
Den danske side er ikke opdateret til video-versionen endnu.
Gravatar #15 - gentleman_finn
12. okt. 2005 22:11
Personligt er jeg ligeglad med video, men det der er fedt er mere batteri, større display og farve plus den er tyndere end min nuværende 20GB 4G sort/hvid glemte lige og nævne 10 GB mere. nu er apple.dk ikke blevet opdateret med den endnu, men hvis den koster 2499 så kommer den nok til at ligge på 2299 med student discount hvilket er 100 kr mere end jeg gav for min gamle, og har får jeg:
-mere batteri
-10GB mere
-farvedisplay
-en endnu mindre afspiller!
For kun 100kr :D
Gravatar #16 - mora
12. okt. 2005 22:33
#10
Det er nu ikke meget galt

Købspris 400
Importmoms 25% 100
Told (måske mere) 5$
Total 505$

Så er der ca 350kr tilbage til porto og besparelse
Og skal den sælges videre skal der egentlig 25% moms mere på, med mindre firmaet regner med at købe meget i EU hvor de får (salgs)momsen tilbage, det er naturligvis andre priser forhandlerne har, men slutprisen med importør, grossist osv, må vel formodes at ramme samme niveau.
Gravatar #17 - Stauning
12. okt. 2005 22:34
Folk overser helt det væsentlige her. Skrå op med den video ipod, du kan allerede købe andre dimser der kan vise video.

Det der er det mest interessante, også for fremtiden, er at de nu også SÆLGER TV SERIER I ITunes - som fx, "Lost" og "Desperate Housewives" - Som mad til ens Video IPod

Det vil sikkert blive husket i historie bøgerne, som begyndelsen til enden for TV
Gravatar #18 - Malcolm_X
12. okt. 2005 22:53
#14 jo den er .. !

EDIT: my bad den er ikke oversat endnu
Gravatar #19 - mrmorris
12. okt. 2005 22:54
Ja jeg fortryder godt nok ikke mit køb af Nano, tror markedet ser temmelig anderledes ud for video end music, hvem f.... gider sidde og glo på sådan en lille skærm i længden. Men det må tiden vel vise!
Gravatar #20 - Silentkill
12. okt. 2005 23:06
#17
Tvivler. De afsnit de sælger er encodet i Ipod skærmens opløsning, så de vil ikke være særlig fede at se på ens tv - og personligt gider jeg ikke se film/serier på kun sådan en lille skærm og så betale per afsnit. Så hellere det finansieres af reklamer (som det gør i USA) og alle kan se det i HDTV.
Gravatar #21 - Azjo
12. okt. 2005 23:07
Ingen xvid eller divx support? Så er den jo ubrugelig.
Men det er den alligevel i forvejen.
At den ikke har support til ID3v2 tags gør at man ikke bare kan kopiere filerne, men næ nej, det skal konverteres til deres lort.
Giver ingen mening at Ipod (og diverse andre såsom Sony) ikke vil yde support til ID3v2 tags. For latterligt at de absolut skal have deres eget format.
ALLE har id3v2 eller id3v1 tags til deres mp3er, hvorfor så gøre det indviklet?

Måske lidt negativt indlæg men dette synes jeg er en utrolig stor fejl og jeg vil vædde på at rigtig mange er irriteret over det til daglig.

Jeg ved Iaudio serien yder support til det så sådan en skal jeg da ha! :)
Iaudio X5 kan iøvrigt osse afspille video. Med xvid support :D

Link til Iaudio Series
Gravatar #22 - Amunium
13. okt. 2005 00:13
#21: Så vidt jeg kan se, kan den kun afspille video i 15 fps. Det er altså lige 10 fps for lidt, til at det er udholdeligt at se på. Og det gør virkelig en stor forskel.

~
Men jeg fatter virkelig heller ikke at Apple er så fastlåste på deres egne elendige formater. De er værre end Microsoft på det punkt. Kan de ikke fatte at QuickTime er noget Fætter-BR, og deres elendige lydformat kun bruges af inkarnerede Apple-brugere?
Gravatar #23 - Stauning
13. okt. 2005 03:26
#20
Gud fader, du er typen der vil sige til wright brøderne at den der dims de havde i luften et par sekunder er spil af tid. At edison spildte sin tid på en lille lysende dims som ikke kunne bruges til noget.
Dette er første skridt - de store firmaer har altid været imod det - aldrig haft mod til at prøve det. Dette er begyndelsen. Skriv de ned på en postit og kom tilbage om 6-7 år - og se dette var starten.
Gravatar #24 - Kadann
13. okt. 2005 05:27
#22 -

"Men jeg fatter virkelig heller ikke at Apple er så fastlåste på deres egne elendige formater."

Fordi de sælger tonsvis af iPods, selvom de bruger deres egne formater måske?
Gravatar #25 - cr3ation,-
13. okt. 2005 06:35
#22 Bare fordi QuickTime til Windows måske ikke er det fedeste, betyder det jo ikke at et codec som H.264 er dårligt. I øvrigt er det Windows Media Player der sutter på Mac, og ikke Quicktime.
Gravatar #26 - madsvangsgaard
13. okt. 2005 06:45
Har de taget Apple Ipod mini ned fra hylderne??
Syntes ikke jeg kan se dem mere, de har da ellers lige lavet en ny version?
Har nano helt overtaget, og så den nye Ipod?
Gravatar #27 - cr3ation,-
13. okt. 2005 07:02
#26 iPod nano er afløser for iPod mini, dvs. iPod mini udgik for nogle uger siden. Men Apple har nu taget iPod U2 ned :-/
Gravatar #28 - Amunium
13. okt. 2005 07:05
#24: Sandt, men tror du ikke de kunne sælge ENDNU flere, hvis de gav den største brugergruppe, nemlig PC-brugere, lov til at bruge deres egne formater? At man sælger godt, er ingen grund til ikke at ville sælge flere, eller gøre kunderne glade.

#25: Er jeg udmærket klar over, men nu findes der trods alt flest PC-brugere i verden, og QT formatet er stadig noget Fætter-BR efter min mening. Og H264 er måske udmærket, men det er stadig et lukket, proprietært format. Jeg kan virkelig ikke se nogen grund til at Apple skulle begrænse deres eget kundegrundlag, og genere deres PC-bruger-kunder, bare for at hævde deres lukkede formater.
Gravatar #29 - blid
13. okt. 2005 07:26
#28 Forkert. H.264 er en del af MPEG4 standarden, så alle kan få adgang til det codec, hvis de vil. Der Quicktime 7 er den første af de 3 store player, der understøtter det, men intet forhindre MS og Real i at understøtte det. Samtidig er det væsentlig mere effektiv end WMV 9. Det største problem er de ressourcer det kræver, hvilket også kan ses på specifikationerne. 320x240 i H.264 (MPEG4_10) 480x480 i MPEG4 (WTF). Videoerne kan forøvrigt afspilles på fjernsynet via speciel kabel. Hvor godt det vil se ud er en anden sag, men der kommer vel nogle trailers i iTunes hvor man kan se det ved selvsyn. Forøvrigt så er videofunktionen irrelevant, så længe vi ikke har noget udvalg. Efter min mening, så nærmer iPods video funktion sig noget brugbart. Skal dog først se kvaliteten inden jeg beslutter mig.
Gravatar #30 - Newt
13. okt. 2005 07:34
#28

H.264 er ikke en skid proprietært. Bare fordi det ikke bliver understøttet af Windows Media Player ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/H.264
Gravatar #31 - Amunium
13. okt. 2005 07:37
#30:
As with MPEG-2 Parts 1 and 2 and MPEG-4 Part 2 amongst others, the vendors of H.264/AVC products and services are expected to pay patent licensing royalties for the patented technology that their products use.

x264 is not likely to be incorporated into commercial products because of its license and patent issues surrounding the standard itself.
Gravatar #32 - Lobais
13. okt. 2005 07:52
Gad vide hvornår de opfinder video podcasting?
Gravatar #33 - Newt
13. okt. 2005 08:01
#31

x264 is not likely to be incorporated into commercial products because of its license and patent issues surrounding the standard itself.


Sjovt! Jeg troede ellers lige, at det bl.a. var det der var sket med den nye iPod?
Gravatar #34 - Amunium
13. okt. 2005 08:09
Newt -> Nej, det er H.264. x264 er open-source udgaven, som de ikke forventer vil blive brugt til noget, fordi H.264 er proprietært og omgivet af patenter og licenser ;)

Desuden er de to citater taget fra den side DU linkede til.
Gravatar #35 - rasmoo
13. okt. 2005 08:13
#31 - Selvom du har ret i at det ikke er (helt) åbent, så er det nok også forkert at kalde H.264/AVC lukket og proprietært. Det er dog lidt et definitionsspørgsmål, men jeg synes at du fremstiller tingene lidt firkantet. ;o)

#32 - Du har vist sovet de sidste par måneder. :D
Gravatar #36 - mstaun
13. okt. 2005 08:22
#15

Hvordan får man sådan noget "Student discount" ???

Mads
Gravatar #37 - Kadann
13. okt. 2005 08:33
#28 -

PC-brugerne er jo med - Mac-brugere er jo en minoritet i danmark f.eks., men iPod sælger jo stadig godt, så logisk set må PC-brugerne jo være med i stor stil.

Svaret på hvorfor de gør det må jo så bare være, at de ikke behøver at ændre noget som helst for at sælge godt.

Hvis vi taler ren musik, så kan iPod jo sagtens afspille MP3, så man jo netop ikke er fastlåst i at bruge AAC for at høre sin musik.. hvis vi så taler om andre formater som f.eks. ogg og lignende, så kunne jeg godt forestille mig at mængden af potentielle købere er ret begrænset.
Gravatar #38 - Amunium
13. okt. 2005 08:34
#35: Nu handlede min kritik heller ikke så meget om hvorvidt det var lukket, men mere en undren og irritation over at Apple ikke udvider deres potentielle kundekreds, ved at understøtte de formater, der rent faktisk bliver brugt af folk, som ikke lige har en Mac derhjemme. Foruden at gøre deres nuværende kundekreds lidt gladere, ved at tilføje ny brugbar funktionalitet, så de også kan købe musik og videoer fra andre steder end lige iTunes.


#37: Igen, det at de sælger godt, er ikke noget argument for ikke at ville sælge ENDNU mere. Eller gøre sine kunder gladere.
Nu er MP3 det mest benyttede format, ja. Så Ogg og lignende kunne måske godt undværes. Men hvad med video? QuickTime ligger altså ikke nær toppen der.
Gravatar #39 - cr3ation,-
13. okt. 2005 08:40
#38 Så har du misset pointen: iPod og iTunes hører sammen. iPod er et redskab for at få solgt musik gennem iTunes Music Store, så at åbne iPod'en for fx Microsofts DRM vil være det samme som hvis Pepsi tillod Coca-Cola at lægge sodavand i deres køleboks.
Gravatar #40 - Fjolle
13. okt. 2005 08:52
#38
Vis mig en mp3-afspiller der afspiller divx, og giv mig så dens markedsandel.
Folk som dig vil altid kunne finde en undskyldning for ikke at købe apple :)
Gravatar #41 - Kadann
13. okt. 2005 09:04
#40 -

Du er nok inde på noget af det rigtige, fordi understøtter den DivX, så vil undskyldningen være at den ikke understøtter XviD.. understøtter den diverse musikformater med DRM, så er undskyldningen dét. Understøtter den hele balladen og skal opdateres fra tid til anden, så vil undskyldningen ganske sikkert være at den er bloated. :)
Gravatar #42 - Lobais
13. okt. 2005 09:11
#35 "Du har vist sovet de sidste par måneder."
Ja åbenbart, men på dr.dk/podcast, kan man da ikke hente et eneste af deres programmer.
Gravatar #43 - rasmoo
13. okt. 2005 09:16
#38 - Typisk ville du jo alligevel reencode videoen. Anken må derfor være at man skal benytte en ikke-fri standard/kommerciel implementation for at kunne producere videoen.

Det kan jeg godt være lidt enig i, men som allerede nævnt, så passer den valgte løsning meget godt ind i Apple/iPod konceptet.

Men egentlig synes jeg at det er noget pjat ikke at ville skillinge lidt ud på en encoder. Hvis man først har valgt iPod, så er man jo allerede inde i en "lukket, proprietær" verden.
Gravatar #44 - GrillBiller
13. okt. 2005 09:40
Det bliver spændende at se om Xbox360 så også understøtter Ipod video da den gør med musikken fra en ipod :-)
Gravatar #45 - drkaj
13. okt. 2005 10:34
Det spiller max - både for øjet (nu på to måder!) og for øret. Har lige købt en Nano, og den nye Ipod er allerede bestilt. Nu kan jeg lade min "Gamle" 40GB ligge i bilen, have min nye 60GB stående på reolen med hele min musiksamling, og min nano spændt fast på armen når jeg er afsted på min cykel.

Face it. Ipods er det cooleste consumerprodukt der er udviklet de sidste mange år. Jeg er enig i at de snart godt må lægge lidt kræfter i at produktudvikle overfladen, så den bliver lidt mere hårdfør, men mon ikke det kommer.

Det eneste jeg vil vente på nu, er at der kommer en cradle der har indbygget TV-tuner, så jeg kan bruge den som HD-recorder til TV'et... men det er nok et spg. om tid.
Gravatar #46 - Disky
13. okt. 2005 10:51
#45
Til hjemme brug findes der noget der er smartere end iPod.

Nemlig en Squeezebox se www.slimdevices.com

Jeg har sådanne en gemt oven på min forstærker, den henter alt min MP3, WMA, OGG, FLAC, AAC osv fra min linux server via WLAN, den har digital både coax/digital udgang (og analog). Den kan styres via fjernbetjening, via rigtigt smart gui, til søgning efter sangene/albums/artist osv.
Jeg kan fjernstyre den via browser hvis jeg vil, havde en i hvert rum.
Og jeg kan streame musik via en java applikation fra mit arbejder, selvfølgelig via SSH tunnel osv.

Gør lige det med en iPod :-)

Måske er iPod'en sej i lommen eller i en bil (jeg er ikke enig, men pyt) Men derhjemme er den ikke særlig fix, i forhold til en Squeezebox.

p.s. En squeezebox kan også streame radio osv, og hvis man kan få mplayer til at konvertere det til f.eks. mp3 kan squeezeboxen æde det :)
Gravatar #47 - Silentkill
13. okt. 2005 10:53
#23
#20
Gud fader, du er typen der vil sige til wright brøderne at den der dims de havde i luften et par sekunder er spil af tid. At edison spildte sin tid på en lille lysende dims som ikke kunne bruges til noget.
Dette er første skridt - de store firmaer har altid været imod det - aldrig haft mod til at prøve det. Dette er begyndelsen. Skriv de ned på en postit og kom tilbage om 6-7 år - og se dette var starten.


Måske så du ikke hvad jeg skrev i #4, hvor jeg ligefrem ytrede at jeg kunne overveje at investere i denne dims, så helt negativ mod den kan jeg vel ikke have været. Jeg syntes faktisk det er positivt den nu kommer med video-understøttelse, og det vil også være noget jeg kan bruge.

Min kommentar var rettet mod din tro på, at dette kunne være vejen mod enden for tv, hvilket jeg ikke mener er realistisk. Det kan være sjovt og praktisk at se videoklip på Ipod'en, men det kommer altså aldrig til at erstatte ens (HD)TV.
Gravatar #48 - Disky
13. okt. 2005 10:54
Ideen med video på sådanne en enhed er da meget nuttet.

Men er den skærm ikke bare alt for lille ? 2,5" er 6,35 cm.

Jeg kan ikke umiddelbart forestille mig at jeg ville kunne finde på at se en DVD film konverteret og så på den skærm.

Måske ting som tv-avisen hvor lyden alligevel er vigtigere osv.

Men jeg skal da se hvad den duer til når den engang dukker op i storbyen.

Havde den i det mindste haft en CF kort læser kunne man havde brugt den til at smide digitale billeder på istedet for at slæbe laptop'en med på ferie.
Eller software til at kunne læse fra en USB kortlæser dims.

Se det havde været en brugbar feature.
Gravatar #49 - cr3ation,-
13. okt. 2005 11:02
#46 Så er den her noget federe: http://www.rokulabs.com/products/soundbridge/
Eller også skal du bare have en Airport Express – så har du trådløst internet, trådløs print og musikstreamning (phono/optisk) i én boks.
Gravatar #50 - cr3ation,-
13. okt. 2005 11:05
#48 Fidusen med video i iPod er jo ikke, at du skal se videofilm på den. Det er til fx musikvideoer, og der skal du jo ikke læse undertekster m.m.

I øvrigt kan du, men et lille stik, smide billeder over fra dit digitalkamera til iPod'en via USB. Det har du kunnet siden Apple introducerede iPod photo.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login