apple officielt køber intel 5g mobilteknologi modem division bekræftet qualcomm / Newz.dk

Newz

Rygte: Apple måske på vej væk fra intel

, indsendt af arne_v

Bloomberg rapporterer at Apple kan være på vej væk fra den populære chip-producent

Selvom det har været på tale længe i mange år, melder en analytiker nu at der angiveligt skulle være ARM-baserede Apple bærbare på vej i 2021.

Processorerne de nye bærbare meldes at komme med, kendes fra Apples allerede eksisterende telefoner og tablets. 

Fordelen for Apple, skulle være at få mere kontrol med platformen og selv være ansvarlig for hele leveringskæden af deres enheder.

Apple har benyttet Intels processorer, siden de skiftede fra IBMs PowerPC processorer i 2006.





Gå til bund
Gravatar

#51 Claus Jørgensen 6. maj 2020 19:52

#50

Obj-C kan ikke anbefales, nej :p Men udover det er der ikke noget "mac kode".
Gravatar

#52 arne_v 6. maj 2020 21:34

Claus Jørgensen (51) skrev:

Obj-C kan ikke anbefales, nej :p


Jeg vil ikke spørge om nogen kan lide Objective C. Men er der nogen som har hørt om nogen der kan lide Objective C?

Claus Jørgensen (51) skrev:

Men udover det er der ikke noget "mac kode".


En console app eller en X app er vel ikke "mac kode" selvom man udvikler/afvikler på en mac.

Men kan man ikke godt kalde en Cocoa app uanset om det er Objective C eller C++ for "mac kode"?

The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#53 CBM 7. maj 2020 03:44

@arne:
Man kan vel ikke køre en random x Windows applikation på en intel mac uden at recompilere?

Og dog?

https://www.maketecheasier.com/install-linux-softw...

Og den anden vej er også muligt?

https://www.darlinghq.org/

https://fricomputer.dk https://retrohardwareheaven.blogspot.com/ #ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, AMD + ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard #JackOn SailfishOS rocks! Stop using Google search.. use https://justsearchportal.com/ instead (includes DuckDuckGo)
Gravatar

#54 larsp 7. maj 2020 07:13

arne_v (52) skrev:
Jeg vil ikke spørge om nogen kan lide Objective C.

Jeg har ikke prøvet obj-c... men sprogets fokus på message passing er nu ikke et dårligt design pattern.

... tror jeg trækker den kommentar tilbage. Obj-C's message passing er vist bare en anden og mere bøvlet måde kalde funktioner i objekter. Jeg troede det var rigtig message passing som man ville gøre det mellem threads i et multithreaded program (hvilket er et enormt stærkt design pattern).
Stop using Google all the time: https://justsearchportal.com - Without distractions - Respecting privacy
Gravatar

#55 larsp 7. maj 2020 07:28

@CBM, altid sjovt at rode med ny gammel hardware, men hvad vil du idéelt bruge maskinen til? Bare til at rode med MAC hardware og OSX for sjov, eller mere seriøst? Hvis skærmen har en fornuftig opløsning, og man kan sætte et ordenligt keyboard og mus til, kan det vel blive til en meget fin tynd klient. Bogstavelig talt :D

Jeg ville nok smide en eller anden Linux på. Og det er baseret på et par år med en MacBook, hvor jeg IKKE blev forelsket i OSX, som alle ellers sagde at jeg ville blive. Der var bare et par grundlæggende irritationer i OS'et jeg ikke kunne komme mig over.

Den kan vel ikke køre OS-9 ved et eller andet mirakel? Det kunne være et sjovt retro eksperiment.
Stop using Google all the time: https://justsearchportal.com - Without distractions - Respecting privacy
Gravatar

#56 CBM 7. maj 2020 09:00

larsp (55) skrev:
@CBM, altid sjovt at rode med ny gammel hardware, men hvad vil du idéelt bruge maskinen til? Bare til at rode med MAC hardware og OSX for sjov, eller mere seriøst? Hvis skærmen har en fornuftig opløsning, og man kan sætte et ordenligt keyboard og mus til, kan det vel blive til en meget fin tynd klient. Bogstavelig talt :D

Jeg ville nok smide en eller anden Linux på. Og det er baseret på et par år med en MacBook, hvor jeg IKKE blev forelsket i OSX, som alle ellers sagde at jeg ville blive. Der var bare et par grundlæggende irritationer i OS'et jeg ikke kunne komme mig over.

Den kan vel ikke køre OS-9 ved et eller andet mirakel? Det kunne være et sjovt retro eksperiment.


Den er på "nyeste" 32 bit version af sit OS

Den kan ikke køre 64 bit software

I første omgang for at rode med dens OS for sjov og dernæst nok som tynd klient

https://fricomputer.dk https://retrohardwareheaven.blogspot.com/ #ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, AMD + ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard #JackOn SailfishOS rocks! Stop using Google search.. use https://justsearchportal.com/ instead (includes DuckDuckGo)
Gravatar

#57 arne_v 7. maj 2020 12:36

CBM (53) skrev:
@arne:
Man kan vel ikke køre en random x Windows applikation på en intel mac uden at recompilere?

Og dog?

https://www.maketecheasier.com/install-linux-softw...


Som udgangspunkt er en executable både CPU arkitektur og OS specifik. Omstruktionerne skal matche CPU arkitekturen. Og diverse library/system kald skal matche OS.

Men under den nydelige GUI er macOS jo meget *nix, så måske virker mange library/system kald fra en Linux executable på mac.


Men med "mac kode" tænker jeg altså source code ikke binary code. Hvis noget kode udelukkende bruger standard features som findes på mange platforme, så betragter jeg det ikek som "mac kode". Hvis noget kode bruger nogle features som kun findes på macOS så betragter jeg det som "mac kode".

The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#58 arne_v 7. maj 2020 12:48

larsp (54) skrev:
arne_v (52) skrev:
Jeg vil ikke spørge om nogen kan lide Objective C.

Jeg har ikke prøvet obj-c... men sprogets fokus på message passing er nu ikke et dårligt design pattern.

... tror jeg trækker den kommentar tilbage. Obj-C's message passing er vist bare en anden og mere bøvlet måde kalde funktioner i objekter. Jeg troede det var rigtig message passing som man ville gøre det mellem threads i et multithreaded program (hvilket er et enormt stærkt design pattern).


I gammel lettere akademisk terminologi kaldes metode kald for message passing.

:-)

https://en.wikipedia.org/wiki/Object-oriented_prog...

Jeg mener at det kommer fra Smalltalk:

https://en.wikipedia.org/wiki/Smalltalk#Object-ori...
The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#59 dub 7. maj 2020 19:26

arne_v (57) skrev:
Men under den nydelige GUI er macOS jo meget *nix, så måske virker mange library/system kald fra en Linux executable på mac.


Linux bruger ELF og macOS bruger Mach-O, så man skal lave en recompile.
Cheerleader for videnskab.
Gravatar

#60 dub 7. maj 2020 19:34

CBM (53) skrev:
Man kan vel ikke køre en random x Windows applikation på en intel mac uden at recompilere?

Og dog?

MacPorts og Homerew kræver begge et nyere system end du har. http://www.finkproject.org er nok en bedre vej at gå, men jeg har ikke brugt det i over 10 år.
Cheerleader for videnskab.
Gravatar

#61 CBM 8. maj 2020 16:38

Hvor meget har gui udviklet sig på mac os?

Den gui jeg kan se på den gamle 2006 imac ligner de væsentlig nyere macs jeg servicerede i en it support og udvikler stilling jeg havde for omtrent 6 år siden
https://fricomputer.dk https://retrohardwareheaven.blogspot.com/ #ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, AMD + ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard #JackOn SailfishOS rocks! Stop using Google search.. use https://justsearchportal.com/ instead (includes DuckDuckGo)
Gravatar

#62 Claus Jørgensen 8. maj 2020 22:50

#61

Cocoa er et “nyt” framework, før det var der Carbon

https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_(API)
Gravatar

#63 dub 9. maj 2020 16:43

#62 Carbon er bridge API i mellem OS 9 og OS X, Cocoa har altid været first class citizen API i macOS.

#61 Der er altid små ændringer af GUI fra version til version, men aldrig noget så stort som de ændringer man ser i Windows verden.
Cheerleader for videnskab.
Gravatar

#64 CBM 9. maj 2020 16:58

62 og 63 : ok

Ville en core duo imac fra starten af 2006 acceptere at dens pata dvd drev blev udskiftet med en 'harddisk' ( sd kort læser som præsenterer sd kortet som om det var en almindelig pata harddisk ) ?

Og ville den acceptere at dens sata harddisk blev udskiftet med en ssd?
https://fricomputer.dk https://retrohardwareheaven.blogspot.com/ #ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, AMD + ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard #JackOn SailfishOS rocks! Stop using Google search.. use https://justsearchportal.com/ instead (includes DuckDuckGo)
Gravatar

#65 dub 9. maj 2020 19:29

#64 SSD kan du men du får ingen trim funktion
Cheerleader for videnskab.
Gravatar

#66 CBM 9. maj 2020 19:44

dub (65) skrev:
#64 SSD kan du men du får ingen trim funktion

Hvad med dvd drevet vil den acceptere andre enheder der?
https://fricomputer.dk https://retrohardwareheaven.blogspot.com/ #ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, AMD + ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard #JackOn SailfishOS rocks! Stop using Google search.. use https://justsearchportal.com/ instead (includes DuckDuckGo)
Gravatar

#67 dub 9. maj 2020 21:29

CBM (66) skrev:
Hvad med dvd drevet vil den acceptere andre enheder der?

Jeg har set hacks (et kabel og caddy til harddirve) til andre Mac modeller men jeg ved ikke om dine model har nogen quirks. Men det er standard intel chipset så det burde virke.

Cheerleader for videnskab.
Gravatar

#68 CBM 10. maj 2020 05:54

dub (67) skrev:
CBM (66) skrev:
Hvad med dvd drevet vil den acceptere andre enheder der?

Jeg har set hacks (et kabel og caddy til harddirve) til andre Mac modeller men jeg ved ikke om dine model har nogen quirks. Men det er standard intel chipset så det burde virke.


Ok

Ja caddys ser ud til at være til modeller med mini sata dvd drev

Men denne model skulle have et pata interface til sit dvd drev (det var vist almindeligt i den periode at bundkort havde både pata og sata). Jeg tænker at jeg vil prøve og så se om det kan lykkedes

https://fricomputer.dk https://retrohardwareheaven.blogspot.com/ #ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, AMD + ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard #JackOn SailfishOS rocks! Stop using Google search.. use https://justsearchportal.com/ instead (includes DuckDuckGo)
Gravatar

#69 larsp 11. maj 2020 06:03

larsp (55) skrev:
hvor jeg IKKE blev forelsket i OSX, som alle ellers sagde at jeg ville blive. Der var bare et par grundlæggende irritationer i OS'et jeg ikke kunne komme mig over.

Lad mig lige vende mine hovedanker mod OSX som jeg husker dem med Apple folket. Er nysgerrig om det stadig er gældende:
1. Finder har ikke et two-pane view med træstruktur til venstre og filer til højre. MAJOR deal breaker
2. Man kan ikke med Enter eller ESC aktivere OK eller Cancel i små bekræftelses dialoger. Der skal mus til.
3. Simpel billedevisning fra finder, svarende til "preview" i Windows opførte sig ekstremt irriterende. Man kunne vist ikke bare gå videre til næste billede i folderen.
4. Generel frustration over at Finder ikke viser de reelle filer og deres størrelse, men viser en højere abstraktion af indholdet.
5. Blev aldrig venner med Apple's kontor suite for at sige det mildt.
6. Blev aldrig venner med TextWrangler. Det var vist den bedste text editor dengang.
Stop using Google all the time: https://justsearchportal.com - Without distractions - Respecting privacy
Gravatar

#70 Claus Jørgensen 11. maj 2020 07:54

#69

1. Stadigvæk korrekt (har du et screenshot af hvad du mener? Jeg kan ikke mindes at have set det i Windows)

2. Korrekt -- og stadigvæk super træls, det er UMULIGT at bruge en Mac uden mus.

3. Ikke helt korrekt, du kan gå videre med arrow-keys, MEN KUN I DEN RETNING DE VISES I FINDER. Dvs. hvis billederne er i en kolonne skal du trykke op/ned, men hvis de er i en række, skal du trykke frem/tilbage.

4. I detail view kan man godt se fil størrelse, men Mac/BSD bruger ikke file-extensions til at determine indhold, men i stedet filernes mime type. Hvilket desværre har vist sig at være med træls end godt er (f.eks. kan man ikke have en editor til 2 forskellige slags plain/text filer, med 2 forskellige extensions)

5. Udover Keynote (som er et rimelig alternativ til Powerpoint) er deres kontorsuite elendig.

6. Sublime Text 3 ftw. (både på Mac og Windows). Og selv Notepad på Windows er suuuuuper meget bedre end TextEdit på Mac.
Gravatar

#71 larsp 11. maj 2020 09:00

#70, mht. punkt nr. 1 tænker jeg på et view som dette: https://superuser.com/questions/272117/windows-7-e...

At have et træ til venstre der kan foldes ud arbitrært som man så kan drag-droppe filer og foldere til, synes jeg er en ret fundamental "menneskeret" inden for desktop operativsystemer. Sjovt nok har standard Ubuntu filhåndtering (nautilus) heller ikke denne mulighed. Men der er acceptable løsninger på det i Linux regi (så som at vælge Mate varianten). Jeg prøvede nogle Finder alternativer på Mac'en men det var bare aldrig rigtig godt.
Stop using Google all the time: https://justsearchportal.com - Without distractions - Respecting privacy
Gravatar

#72 Claus Jørgensen 11. maj 2020 09:06

#71

Dette her er det nærmeste som er muligt:

https://i.imgur.com/zCy1ojZ.png

(Men ja, finder er lort).

Jeg hader også hvordan alt+tab ikke er universel, men man skal bruge en anden shortcut til in-app tabbing.
Gravatar

#73 larsp 11. maj 2020 09:31

#72, ja og så vises de normale filer ved siden af folderne, så man totalt mister overblikket over træstrukturen hvis der er mange filer.

Og så er der selvfølgelig den særlige kolonne på kolonne på kolonne visning. En rigtig "mac-ism". Er der nogen på denne klode der ærlig talt synes at det er en smart visning? Det er tydeligvis enormt meget stædighed inden for dette og en stor uvilje mod at give Finder et view der minder om Windows Explorer. Apple er jo for stolt til at lade sig inspirere af noget som helst fra Windows.

Der er en interessant diskussion om denne sag her: https://news.ycombinator.com/item?id=4118378
Stop using Google all the time: https://justsearchportal.com - Without distractions - Respecting privacy
Gravatar

#74 Claus Jørgensen 11. maj 2020 09:41

#73

Rigtig meget Apple gør er stædighed mod at være mainstream. Og deres fanbois forsvarer det på niveau med MAGA-hatter.

There was even some outcry in OS 8 when the system got menus where you didn't have to hold down the mouse button to keep them open
Apple fanbois har vist været idioter siden tidernes morgen, lol.

... and don't even get me started about Xcode.
Gravatar

#75 CBM 11. maj 2020 13:24

Jeg har lagt mærke til at selv på den tidlige core duo intel mac kan man bruge begge museknapper og rullehjulet i dens OS

Men når jeg er færdig med at studere Mac OS / osx ? på den så får den nu nok en Linux på en SSD

https://fricomputer.dk https://retrohardwareheaven.blogspot.com/ #ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, AMD + ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard #JackOn SailfishOS rocks! Stop using Google search.. use https://justsearchportal.com/ instead (includes DuckDuckGo)
Gravatar

#76 dub 11. maj 2020 15:11

#75 OS X har understøttede flere museknapper og scrollwheel siden dag 1.
Cheerleader for videnskab.
Gravatar

#77 CBM 11. maj 2020 15:37

dub (76) skrev:
#75 OS X har understøttede flere museknapper og scrollwheel siden dag 1.


Men hvorfor er de officielle mus så ikke udstyret med 3 knapper og rullehjul?
https://fricomputer.dk https://retrohardwareheaven.blogspot.com/ #ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, AMD + ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard #JackOn SailfishOS rocks! Stop using Google search.. use https://justsearchportal.com/ instead (includes DuckDuckGo)
Gravatar

#78 dub 11. maj 2020 16:35

CBM (77) skrev:
Men hvorfor er de officielle mus så ikke udstyret med 3 knapper og rullehjul?

Fordi de er udstyret med det, alt efter hvordan du sætter musen op.
Cheerleader for videnskab.
Gravatar

#79 CBM 11. maj 2020 17:12

dub (78) skrev:
CBM (77) skrev:
Men hvorfor er de officielle mus så ikke udstyret med 3 knapper og rullehjul?

Fordi de er udstyret med det, alt efter hvordan du sætter musen op.

Ok
https://fricomputer.dk https://retrohardwareheaven.blogspot.com/ #ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, AMD + ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard #JackOn SailfishOS rocks! Stop using Google search.. use https://justsearchportal.com/ instead (includes DuckDuckGo)
Gravatar

#80 Claus Jørgensen 11. maj 2020 19:25

dub (76) skrev:
#75 OS X har understøttede flere museknapper og scrollwheel siden dag 1.
Men kun hvis du vil have dit scrollwheel scroller den forkerte retning, lol.

Det er så idiotisk at de ikke kan håndtere trackpad scrolling i én retning, og mouse-scrollwheel i en anden.

Apple er så hjernedøde til tider.

Og ingen bør bruge deres Magic Mouse. Medmindre de vil have museskader. Den burde faktisk være ulovligt at bruge den på en arbejdsplads, fordi man ikke kan undgå ergonomiske skader fra den.
Gravatar

#81 dub 11. maj 2020 20:21

Claus Jørgensen (80) skrev:
Men kun hvis du vil have dit scrollwheel scroller den forkerte retning, lol.

Fordi det er slet ikke muligt at ændre hvilken retning der scrolles (hint, det er muligt)
Claus Jørgensen (80) skrev:
Det er så idiotisk at de ikke kan håndtere trackpad scrolling i én retning, og mouse-scrollwheel i en anden.

Jeg har ikke en trackpad til at teste det men jeg er rimlig sikker på det er muligt.
Claus Jørgensen (80) skrev:
Og ingen bør bruge deres Magic Mouse. Medmindre de vil have museskader. Den burde faktisk være ulovligt at bruge den på en arbejdsplads, fordi man ikke kan undgå ergonomiske skader fra den.

Jeg har brugt dem siden de kom ud og har ingen problemer.
Cheerleader for videnskab.
Gravatar

#82 Claus Jørgensen 11. maj 2020 21:31

#81

Nej, du kan kun ændre retningen for mus OG trackpad samtidigt, sigh
Gravatar

#83 larsp 12. maj 2020 06:24

Claus Jørgensen (82) skrev:
Nej, du kan kun ændre retningen for mus OG trackpad samtidigt, sigh

.. hvorved de har forenklet deres user interface og forbedret deres produkt, ifølge Apple filosofien :o)
Stop using Google all the time: https://justsearchportal.com - Without distractions - Respecting privacy
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login