mboost-dp1

Renault

Renault fremviser sine prototype-elbiler i Danmark

- Via Renault - , indsendt af Zombie Steve Jobs

Vi har tidligere berettet, at Danmark, sammen med Israel, er blevet udvalgt af organisationen Better Place til at være foregangsland, når det gælder introduktionen af elbiler.

Målet er at have 100.000 elbiler på gaderne i de to lande i år 2016, biler der blandt andet skal stamme fra Renault.

Det franske bilfirma vil nu for første gang fremvise deres konceptbiler i Danmark. Det drejer sig om bilerne Renault Kangoo Be Bop Z.E. og Renault Fluence Z.E.

Målet er, at de første biler skal på gaden i 2011, hvor også den første del af infrastrukturen til at håndtere dem, så som opladestationer og batteriudskiftningsstationer, vil stå færdige.

De to biler vil bliver fremvist hos bilforhandleren Bilia i Albertslund i forbindelse med klimatopmødet i København.





Gå til bund
Gravatar #1 - angelenglen
4. dec. 2009 07:22
Det er bare synd bilerne er så dyre :-(
Gravatar #2 - Pernicious
4. dec. 2009 07:27
Nu ved jeg ikke hvad disse konceptbiler skal koste, men en af årsagerne til at Danmark blev valgt til Better Place er, at elbiler er fritaget for afgifter (endnu). Det vil mindske prisforskellen til en "almindelig" bil.
Gravatar #3 - Slettet Bruger [747843296]
4. dec. 2009 07:36
Ved ikke om jeg ville turde købe en elektrisk bil fra dem.

Den gruppe af bilproducenter der er plaget af elektriske problemer, hvis man skal tro menigheden på de forskellige fora.

Samtidig er de dyre af H til.

Jeg er stadig imod EL-biler i lande hvor kul og olie er kilden til strøm.

Giv mig en god Diesel bil istedet... :)
Gravatar #4 - Alien
4. dec. 2009 07:42
#3
Hvorfor være imod elbiler?

Mener at kraftværkerne har bedre filtre end biler så der bliver udledt mindre giftige stoffer...

Derudover bliver stofferne ikke udledt i ansigtet på os...

Så kan det godt være at det ikke er en kæmpe co2 besparelse, men et sted skal man vel starte...
Gravatar #5 - hmeco
4. dec. 2009 07:49
den ser da heller ikke så tosset ud... den er da fræk :)

- meco
Gravatar #6 - batbat4
4. dec. 2009 07:54
#4
Nu er det jo bare sådan at der er lavet en undersøgels som viser at elbiler der kører på el fra kul og oliekraftværker faktisk udleder mere CO2 end almindelige dieselbiler, så det er da en udmærket holdning at have
Gravatar #7 - Major-pepper-pants
4. dec. 2009 07:54
http://ing.dk/artikel/96921-skatteminister-vi-smae...

... Det der sort ud for billige el-biler :(

On-topic: Nogle der ved om Renault'erne bliver med brændselscelle eller et egentligt batteri??

Men synes det er rigtigt fedt at Danmark er blevet et foregangsland for de kommende el-biler.

Gravatar #8 - T_A
4. dec. 2009 07:59
Hvis man kan stole på dette

The French have chosen this location to maintain the price as low as possible, electric model going to cost the same as the one that uses heat. First electric model of the French manufacturer is Renault Fluence Z.E., a model which Renault will aseemble in Turkey, along with the conventional version.

Så kommer deres EL version til at koste det samme som deres standard version.

Nu ved jeg ikke hvad deres standard version kommer til at koste men mon ikke en Renault Sedan ikke typisk koste 280.000 - 560.000kr inc. dansk afgift.

Det vil betyde den uden afgifter ville koste 100.000-200.000 kr

Renault Fluence Z.E ser mig dog noget low tech ud.
160Km / opladning
110 HK 0g 226Nm
Gravatar #9 - Decipher
4. dec. 2009 08:00
Jeg synes det er fint de satser på området, men hvem fanden vil køre rundt i noget der hedder "Renault Kangoo Be Bop Z.E" ... Franskmænd er (åbenbart stadig) vanvittige.
Gravatar #10 - f-style
4. dec. 2009 08:00
I fremtiden vil vi se flere og flere vindmøller, derfor vil mere og mere strøm komme fra "alternative" energikilder. Derfor er elbiler rigtig godt for fremtiden. At disse får strøm fra kulkraftværkerne lige pt. er så en ting, men de producerer trods alt strøm alligevel. I det mindste kommer deres co2 ikke ind til byerne, derfor hvis alle havde elbiler (ved godt det er utopi), men så vil rigtig meget smog forsvinde fra byerne, og sandsynligvis også mindske visse sygdomme der er relateret til co2 udledning fra biler.
Gravatar #11 - T_A
4. dec. 2009 08:04
#7

Ja det må vi håbe ikke bliver til noget, eller bliver udskudt.

Vi har i Danmark en helt unik mulighed for at skifte til el-biler, syntes godt man kunne give os 10 år inden man begyndte at tænke på at ligge skat på, så ville vi have en chance for at ændre vores infrastruktur til et el-samfund.
Gravatar #12 - Major-pepper-pants
4. dec. 2009 08:04
#10 Det er ikke nogen helt skør idé..

Sådan som jeg ser det, er det HELT store problem bare at få folk "afvænnet" fra benzinen og dieselen..
Gravatar #13 - Major-pepper-pants
4. dec. 2009 08:09
# 11
Ja, men Staten skal jo have pengene et eller andet sted fra hvis alle folk kører rundt i afgiftsfrie el-biler..

Syntes det kunne være fedt hvis man så nogle store initiativer fra en række store private virksomheder, som gik ind og kick-startede infrastrukturen for el-bilen. Således at det var dem der drev "tankstationerne", det ville nok engang give overskud når finansgrisen er drevet over og folk fik øjnene op for lidt mere alternativ transport!
Gravatar #14 - T_A
4. dec. 2009 08:37
#13

Ja men staten kan godt være med til at kick-starte udviklingen og i en overgangs periode ikke tage afgift på elbiler.

Tvivler på at vi om 10 år (uden afgift) vil have flest elbiler, men staten skal selvfølgelig sætte skat på når de kan se at vores samfund er på den rette vej til at skifte, men ikke før så kvæler de bare fremskridtet.

Private virksomheder vil jo heller ikke smide en masse penge i en infrastruktur, hvis de kan se at fremgangen for elbiler måske kun er 1% per år af bilparken der skifter til el..
Men er den i stedet 5% per år kan de jo godt se en forretning i det.
Gravatar #15 - Kelrond
4. dec. 2009 08:40
#13
Ang. det med afgifter, så hørte jeg en undersøgelse vise, at vores forældede bilpark kostede os mere om året i manglende sikkerhed, end det vi fik ind på afgifter. Gad godt se noget mere forskning i det. Kunne jo være fedt hvis det ligefrem økonomisk kunne betale sig for staten at fjerne afgiften.
Gravatar #16 - ghostface
4. dec. 2009 08:45
1: Elbiler er på alle måder traditionelle biler ovelegne. Kun folk der kører mere end 150km/dagen har reelt vinding i ikke at køre i en Elbil.
2: El biler sviner langt mindre end bezin/diesel, selv hvis strømkilden kommer fra afbrænding af olie/gas/kul. Kraftværkerne får meget mere energi ud af kilden og har bedre filtre og måder at genvinde udledning.
3: Elbiler er endnu dyre, 180.000 DKK for en ombygget Elbil fra Danmarks eneste forhandler i Vejle (var i nyhederne igår)


Ting er dyre når de er nye, bare det at der kommer gang i produktionen bryder den sorte cirkel der har hærget industrien fra dag1. Batteri producenterne ville ikke forske i bedre bil batterier fordi der ingen biler var til atg bruge dem. Bil producenterne ville ikke lav elbiler fordi batterierne gjorde dem så uhensigtsmæssige ingen ville købe dem.

Der går ikke mange år før nye konventionelle biler alle er El biler, der kommer nok til at gå nogle år før vi ser dem på brugtmarked til en pris hvor alle kan være med.
Gravatar #17 - Major-pepper-pants
4. dec. 2009 09:23
#14 og 15

Jeg kan sige sige at jeg er enig...
Gravatar #18 - ProDoc
4. dec. 2009 09:52
Men kunne det ikke være en fantastisk tanke, at man i Danmark om 15 år stort set kun havde co2 "neutrale" køretøjer og vi sorterede vores skrald fornuftigt og man i det hele taget tænkte på hvordan man behandlede vores verden! Jeg må indrømme at jeg til tider har svært ved at se hvad meningen, med altid at fordre erhvervslivet frem for naturen er..

Synes da de virker til at gøre nogle gode fremskridt i f.eks. Malmø?

Når vi køber vores næste bil, vil vi helt sikkert tænke miljøet med ind, hvad siger I?
Gravatar #19 - myplacedk
4. dec. 2009 10:00
SlettetBruger (3) skrev:
Jeg er stadig imod EL-biler i lande hvor kul og olie er kilden til strøm.

Én ting skal jo komme først. Med el-biler får vi flyttet forureningen til et sted, hvor vi kan gøre ned ved det.

Hvis vi udskifter hele bilparken i dag (stopper helt med at sælge benzin- og dieselbiler) får vi ikke den store gevinst ud af det. Men ved at have nogle el-biler får vi udviklet teknologien, så den måske er ved at være klar, når vi har grøn el.
Gravatar #20 - angelenglen
4. dec. 2009 10:18
SlettetBruger (3) skrev:
Jeg er stadig imod EL-biler i lande hvor kul og olie er kilden til strøm.

Giv mig en god Diesel bil istedet... :)

Fordelen ved El-biler frem for fx hybrid-biler eller brint-biler osv. er at El let kan leveres af CO2-neutrale kilder, som fx vindmøller, solenergi og bølgeenergi osv.
På den måde kan det godt være det ikke giver det vilde nu (udover at få centraliseret forbrændingen), men på sigt er vi så forberedt for CO2-neutral kørsel.

Med andre ord, hvorfor satse på noget der skal udskiftes senere alligevel - så hellere satse på den langtidsholdbare løsning nu, nemlig El-biler.
Gravatar #21 - T_A
4. dec. 2009 10:43
Jeg mener at af det samlede energi forbrug i Danmark bruger vi ca 1/3 på transport af den ene eller anden type.

Skifter vi alt til el (ud over skibe) i morgen, så er den eneste måde at skaffe denne ekstra energi ved at fyre op for alle vores gas,kul kraftværk.

Men ved en glidende overgang vil det give mening for investorer at opbygge denne ekstra kapacitet ved hjælp af alt. energikilder som vindkraft.

Det gode ved el-biler er at disse kan lades op når der er overskud til det (da en gennemsnit bil jo står rigtig meget stille) så enten kan den lades på firma parkeringsplads eller når den står hjemme om natten.

Dette hjælpe jo så igen vindmøller da de jo yder som vinden blæser.
Gravatar #22 - cruzifixion
4. dec. 2009 13:35
Lad os lige slå noget fast:

El-biler kan spare MASSER af CO2 udledning HVIS strømmen der anvendes er af den CO2 fornuftige slags. Hvad er det vi har tonsvis af i DK?

VINDKRAFT.

Fordelen ved Vindkraft sammen med elbiler er at man kan udligne outputtet fra vindkraften. Lige nu har man en masse spild i vindkraft (altså tid hvor møllerne producerer strøm, men det bliver ikke brugt), da store dele af de tidspunkter strømmen produceres ikke passer ind i el-nettets forbrug. F.eks. om natten hvor forbruget falder markant, men møllerne producerer stadig (eller kan producere) samme mængde.

Det spild bliver større og større, des større %-vise anvendele vi har i vindkraft af vores samlede el-forbrug.

Når man så i DK producere 27% (kan ikke huske præcist tal) af vores samlede el-forbrug via vindmøller, så er spildet ganske betragteligt.

Det som el-bilerne kan hjælpe med er at lade på de tidspunkter hvor vi ikke bruger strøm, og på den måde ud nytte vindkraften bedre.

DET er mindst lige stå stor en årsag til at DK blev valgt som foregangsland - ikke kun afgifter. Husk på at ret så mange lande er næsten 100% afgiftsfrie når det kommer til biler, så dem er der masser at vælge af.
Samtidig er Danmark tilpas lille til at en el-bils infrastruktur er let at etablere, og vi har nok verdens bedste elektricitetsforsyning (infrstruktur osv.)

Desuden er Klimatopmødet i Kbh. en gylden mulighed for at slå på tromme for el-biler. Så de nok også valgt os af den grund.
Gravatar #23 - cruzifixion
4. dec. 2009 13:38
Min "bekymring" er om det samlede CO2 regnskab giver mening. Dvs. hvad koster en elbil at producere, køre i, vedligeholde, reparere og afskaffe kontra en traditionel bil i CO2 henseende.

Det er det store spørgsmål. Som det ser ud lige nu, så taler det ikke ligefrem for at anvende elbiler når man tager hele regnskabet med, selvom man primært anvender vindmøller til opladningen. Det kommer dog nok snart til at ændre sig over de næste 10-15 år som teknologien modnes og der kommer nye til.
Gravatar #24 - Slettet Bruger [747843296]
4. dec. 2009 13:50
cruzifixion (22) skrev:
VINDKRAFT.


Failkraft.

Vindmøller sviner af H til når de først er blevet gamle. Hvad hjælper det at gøre noget godt for global opvarming hvis det ender i globalt svineri istedet?

+ det at vinden ikke har uendelig kapacitet... ALT kan maxes ud

+ Strøm fra vindkraft vil få prisen på EL til at stige voldsomt da det er møg dyre ueffektive løsninger de vindmøller.


Først: Fission, derefter: FUSION. tak ^^

+ Kan godt ske at den er fed på billedet. men det var Chevy Volt også i starten... nu ligner den bare en normal bil :)
Gravatar #25 - Jakob Jakobsen
4. dec. 2009 14:05
#23

En elbil, lavet rigtig, skal slet ikke serviceres på motorsiden. Der er ingen olie der skal skiftes. Det eneste der skal skiftes er et leje fra tid til anden.
Selvfølgelig skal bremser, dæk osv. serviceres som på en almindelig bil, men i alt vil jeg skyde på at man kan spare 50% af alle besøg hos mekanikeren.


Med hensyn til om en elbil forurener mere end en brændstofbil, så længe den kører på el fra et kulværk. Så tvivler jeg.
De udregninger jeg har set, tager alle tal med på el-siden, men glemmer ting som produktion af brændstof og fragt ud til tankstationerne.
Gravatar #26 - Slettet Bruger [747843296]
4. dec. 2009 14:44
Jakob Jakobsen (25) skrev:
lavet rigtig


"lavet rigtig" Findes ikke jvf murphy's lov, ikke med så mange komponenter som der er i en bil. jo mere tricks den kan = flere ting der kan gå itu.
Gravatar #27 - donoe
4. dec. 2009 15:36
Hvad har man egentlig tænkt sig at gøre med gamle batterier? Jeg kunne ikke ligefrem forestille mig de havde opfundet evighedsbatteriet hvor ladekapacitet var uafhængig af antal opladninger, eller lige så vigtigt: temperatur og luftfugtighed.
Gravatar #28 - mballe
4. dec. 2009 19:40
Et af problemerne med elbiler, som feks Tesla, er at det tager 3.5 time at oplade den, vel og mærke med en high power connector.

Det gode er at der begynder at komme flere og flere charging stationer, hvor du for flat rate kan oplade din el-bil.

I parkeringskælderen på arbejdet er der parkeringspladser hvor du gratis kan oplade din el-bil.

Og hvis du så også har solceller på taget hjemme, så begynder det at ligne noget, både prismæssigt og co2 mæssigt.

Men så snakker vi så også om sunny california.

Prototypen på Tesla's S model ser nu også meget lovende ud, for dem der ikke gider sidde på jorden i en bil.
Gravatar #29 - T_A
4. dec. 2009 20:16
#26 komponent mæssigt er en elbil meget simplere end en standard bil og eneste bevægelige del er elmotoren, der behøver meget lidt vedligeholdelse.
Ellers er det kun bremser og dæk

#28

Tesla's batterier er ikke lavet til at være til bil, men er 4000+ batterier af samme type som vi bruger til bærbare.

De sidste par år har flere pengestærke virksomheder begyndt at bruge penge på udvikling af batterier lavet til biler.

Nye teknologier tyder på meget længere rækkevide per opladning, kortere opladningstid og sidst men ikke mindst billigere i produktion.

Så snart der er en infrastruktur vil vi også se disse batterier blive genbrugt når de ikke virker mere så, tror ikke i sidste ende at batterier behøver at blive et miljø problem.
Gravatar #30 - Alrekr
5. dec. 2009 11:10
Er det kun mig der synes, at den bil minder lidt om en Aston Martin? Her har vi (eller rettere: Renault) muligheden for at lave en helt flad og aerodynamisk snude på bilen, men der skal en grill på alligevel. Hvorfor? Motoren bliver jo ikke så varm som på en benzin-/dieseldrevet bil.

Personligt glæder jeg mig til der kommer elbiler. Bare de ikke lyder sådan her...
Gravatar #31 - zin
6. dec. 2009 01:18
#24: Jeg tror det var vandfarve der kom med det bedste argument mod atomkraft til dato:
Prisen.
P.t. er atomkraft det mest naturvenlige og korrekte, effektive m.v. valg.
Hvad betyder det for prisen af drift for atomkraftværker? Den ryger op. Helt vildt højt op - meget, meget hurtigt - eller snart.
Det er lidt en skam, men jeg er bange for at atomkraft (fission) ikke er løsningen - det er for dyrt.

Når det er sagt, skal det også siges at vindmøller heller ikke rigtigt er løsningen - de kræver for meget at producere og nedbryde, så vidt jeg husker. Men de, vi nu har, er jo fine, så lad os bruge dem også eller se om vi kan komme til at få noget mere solkraft - og senere fusion. :-)

Desuden: Elbiler kan foretrækkes over diesel/benzin biler fordi de har et potentiale for at være rene(re). Det har en diesel/benzin bil ikke.
Gravatar #32 - 1000tusind
6. dec. 2009 11:39
#3 mfl.

Produktionen af strøm til elbiler udleder kun 50% CO2 i forhold til udledningen fra alm.biler - Dette iflg. regnestykket på: http://www.danskelbilkomite.dk/ElbilCO2.htm
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login