mboost-dp1

No Thumbnail

Quake III på PDA’en med NVIDIA GoForce 5500

- Via DailyTech - , redigeret af Net_Srak

NVIDIA har netop præsenteret deres seneste bud på en multimedieprocessor til anvendelse i mobile enheder som PDA’er og mobiltelefoner – deres GoForce 5500.

GoForce-chippen kommer med en lang række funktioner, der klart bringer dem i front på det mobile marked. Udover at have de kraftigste 3D-funktioner til dato, der muliggør at spille spil som Quake III, kan den afvikle video i formaterne WMV9, H.264 og MPEG4, de to sidstnævnte i 720×576 pixels ved 25 billeder i sekundet.

Derudover kan den dekode AAC, MP3, Real Audio 8, 9 og 10, WMA, WAV og PCM. Den anden vej kan den lave MP3-filer i op til 320 kbit/s og AAC LC ved 128 kbit/s.

Se en komplet oversigt over tekniske specifikationer.





Gå til bund
Gravatar #1 - Tesnjak
14. feb. 2006 08:42
Ja fint men hva med prisen. Skulle ikke undrer mig at den også var 5500 ligesom kortet ;).
Gravatar #2 - dvaske
14. feb. 2006 08:49
#1 Ja ligesom med effekt forbruget 5500W :)
Gravatar #3 - rasmuslp
14. feb. 2006 08:53
Så nu kan en pda altså slå min bærbare.. Geh.. (Intel 900 GMA)
Gravatar #4 - ztyle
14. feb. 2006 09:14
Quake III på en pda eller mobil, lyder sejt nok, håber der også er blåtand i så man kan bruge mus og keypad :)
Gravatar #5 - maddy
14. feb. 2006 10:04
#4

Eller man kan måske bruge blåtand til LAN :P
Gravatar #6 - amplificator
14. feb. 2006 10:14
#5
Jeg har en Qtek 8310 som har indbygget WLAN, og ved at flere modeller fra Qtek (Htc, Spv, Imate og hvad resten af firmaerne hedder) også har telefoner med WLAN..

Så det er intet problem :)
Doom og diverse andre ports findes allerede til telefonen.
Dog kunne det være rimeligt blæret at have en telefon/pda med inbygget nVidia grafikkort.. kunne blive et underholdende stykke legetøj, selv om man ikke spiller så meget.

Mulighederne er jo store.
Gravatar #7 - ghostface
14. feb. 2006 10:23
hmmm 25fps er nok lige lavt nok til de NTSC film man vil afspille derpå. NTSC kører mig bekendt i 29 eller 30fps
Men da spændene at man kan afspille "ægte" 3d på en mobil platform
Gravatar #8 - Pernicious
14. feb. 2006 10:28
#7

De nævnte 25fps er for PAL, for NTSC klare den skam 720x480 ved 30fps.
Gravatar #9 - ztyle
14. feb. 2006 10:58
#7 det kan da værer det samme da man som meneske kun kan opfatte 24 billeder per sekundt(12 billeder per øje), så alt over 24 fps real pic. vil køre sammenhængene i din hjerne, grunden til at fps helst skal kører over 60 fps når man spiller er at man koncentrere sig så meget at man bruger sin underbevisthed, der får en til at føle at det lagger, og da man reagere på underbevistheden er det at jo højre fps jo hurtiger reaktionstid
Gravatar #10 - siliankaas
14. feb. 2006 11:31
Undskyld mig, men hvor fedt er det at spille QIII på en mobil? -hvor fedt er det i det hele taget at se film/spille spil på mobile enheder - selv den nye "spilledreng" synes jeg er for lille ;-)

Synes det er spændende nok hvad man kan lave i dag, men kan altså ikke se hvad jeg skal bruge det til..??
Gravatar #11 - Lobais
14. feb. 2006 13:01
Har den HDCP? Ellers vil jeg ikke have den! :O
Gravatar #12 - WhiteSpider
14. feb. 2006 13:15
Det er bare trist der er ikke er så meget plads i dem... TomTom tager jo en del af den... Men det er da lir at kunne ta' en film med i toget og se den på sin PDA. Det vil jeg da prøve :p
Gravatar #13 - rahlff
14. feb. 2006 13:16
OFFTOPIC

Hvad sker der for folks oversættelser...

Spilledreng
Blåtand

Har vi boykottet engelsk?
Gravatar #14 - Skum
14. feb. 2006 13:16
#9 Ved du hvad 3:2 Pulldown betyder? or hvorfor det så ville give et problem hvis chippen ikke kunne afspille NTSC ved 30fps?

Pga. Amerika kører med 60Hz, laver de 3:2 pulldown på film vist i tv (med mindre de er optaget i Pure NTSC self.), det vil sige filmen faktisk er på 24fps men der bliver indsat en slags dummy frames... Hvis den nu kun kunne afspille 25fps, ville det se utroligt skørt ud (den vildeste interlacing og ikke-flydende billede.)
Gravatar #15 - webwarp
14. feb. 2006 13:20
Æh fedt .. Den største nyhed siden nokias N-gage eller hvad den hed, NEJ, mobil telefoner og pda'er osv bliver aldrig fremtidens spil station, så hvorfor spilde tid og penge på det..
Gravatar #16 - fidomuh
14. feb. 2006 14:03
#15

Fordi man kan? Et koncept 99% af alle udviklere forstaar og erkender sig til..

Desuden kunne det vaere nice at have en PDA som rent faktisk kunne vise 3d? At den saa ogsaa kan traekke Q3 er jo bare lir.. 3D kan bruges til rigtig meget andet end spil..

Og hvorfor skulle en PDA dog kunne spille film? Fordi det kan bruges til meget andet end lige at se "the matrix"..

Saa PDA'er, er og bliver fremtidens haandholdte computere..
Jo mere kraeft de faar, jo mere udbredte bliver de..
Gravatar #17 - exnor
14. feb. 2006 14:10
Indtil WiFi og internet bliver så hurtigt at vi i toget direkte kan streame film fra medie serveren derhjemme, er PDA/mobil film ikke noget for mig....når man endelig får en god film smidt over på enheden inden rejsen, kommer man altid til at sidde ved siden af én som absolute vil snakke!!... og spil...fungere bare ikke på en 4" skærm :-/
Gravatar #18 - BeLLe
14. feb. 2006 14:27
3d kan bruges til andet end spil

Jeg kan da forstille mig realistiske 3d kort på sådan en.

Og med en brille der kan vise skærmbilledet kan vi snakke et mobilt heads-up display. Der er mange muligheder ved en kraftig grafik i en mobil enhed
Gravatar #19 - desvaerre
14. feb. 2006 14:48
Jeg har tit spillet Quake 1 eller Quake 2 på min Compaq iPaq fra 2000... til stor morskab for dem som så det. Det ser også lidt syret ud at spille med vendt skærm hvor spillet bare køre flydende i en håndholdt lille pda.

Men helt klart fedt med 5500! Måske kan Vista komme i en udgave til PDA, med fuld grafik slået til en skønne dag :)
Gravatar #20 - ztyle
14. feb. 2006 14:59
#14 tv udsendes ikke i helebilleder, men i dele, PAL sendes der skiftevis mellem lodrette og vandrette linier, hvor NTSC, som der sendes i vandrette linier, sendes 2/3 billede. de signaler slår GPU'en sammen til et helt billede, derved kan den kører med så lav fps
Gravatar #21 - booost1
14. feb. 2006 15:00
#10 og #15

Har i tænkt på mulighederne i, at have en RIGTIG bærbar spilleenhed? Man ville nu kun skulle bruge en skærm og mus/tast. for at have et bærbart spille system, forestil jer et lan-party, hvor det eneste der fyldte, var en skærm og mus/tast.
Gravatar #22 - webwarp
14. feb. 2006 15:43
#21 nej vil gerne kunne sove i nat uden mareridts.. :)
Gravatar #23 - griffer
14. feb. 2006 15:46
#21

Får mig til at tænke på min dejlige imac g5, der er oss kun en skærm og mus og tastatur :p
Gravatar #24 - QualityUser
14. feb. 2006 15:59
Det lyder som en super ide. Jeg glæder mig til at have en PDA med denne GoForce 5500 chip. Jeg kan bruge den som mobil multimedia afspiller.

4,0" transflektiv TFT VGA, 64K farver, LED bagbelysning med strømbesparelsestilstand, stående og liggende visning.
Integreret WLAN 802.11b, Bluetooth® 1.2, IrDA og med 1024x768... yum yum yum....

iPod kan godt pakke sammen med dets lille 2,5" display med 320x240 opløsning ;)
Gravatar #25 - drbravo
14. feb. 2006 16:43
#23

Men den kan man bare ikke spille på ;)
Gravatar #26 - griffer
14. feb. 2006 18:06
#25

Tja, så længe den kan kører WOW, Doom og starcraft, så er jeg også ligeglad :D
Gravatar #27 - Sattie
15. feb. 2006 00:58
Som #2 har været inde på, synes jeg der manglet et aspekt.

En pda/mobil er jo til MOBILT brug, dvs. at batteritiden er meget kritisk. Eks har min qtek 2020i jo intergreret wlan - som den foresten streamer absolut fint i dens opløsning på 320x240 #17. Problemmet er bare at når man gør dette, så daler ens batteri tid fra 8timer~ til under 3 timer.
Det er bare ikke godt nok!

En mobil enhed skal være mobil - ikke en hvor der følger en litter ethanol med som brændstof, for at klare turen til jylland.

Så håber f**** at de har tænkt på batteritiden, og ikke bare lavet en gpu der kan spille quake...
Gravatar #28 - Soze
15. feb. 2006 10:40
#20 Ikke for at være på nakken af dig, men det er forkert det du skriver :)

Pal består af 50 delbilleder i sekundet (fields) - dvs 25 billeder i sekundet, men hvor de lige linier og de ulige linier bliver optaget med 1/50's forskydelse. Denne funktion kaldes osgå interlacing.

NTSC virker på samme måde, men er 60 fields i sekundet.

GPU'en skal deinterlace billedet for at kunne vise det (det skal alle computere), da det kun er rør-TV der native viser interlaced. Også fladskærme skal deinterlace signalet for at vise det. Hvis man ikke deinterlacer, vil man kunne se nogen mærkelige streger i billedet ved horisontale bevægelser.

wikipedia har nogen dybere beskrivelser af PAL,NTSC, interlacing og deinterlacing hvis man er intereseret.
Gravatar #29 - Skum
16. feb. 2006 09:10
#28 Lige præcis...

#20 Lidt background info:
http://www.doom9.org/capture/introduction.html
Gravatar #30 - mELIeha
16. feb. 2006 12:42
#9, hvorfor er der ikke en rating der hedder forkert?
Kan du ikke venligst smide en gang kilder på det der? Det menneskelige øje opfanger VÆSENTLIGT mere end 24fps - Grunden til at tv ser flydende ud er fordi det er så pisse sløret, prøv at sætte din video på pause, det ligner jo lort! Ligemeget hvor lidt du koncentrerer dig ser 24fps sq ud til at lagge.
Jeg linker til denne her: http://amo.net/NT/02-21-01FPS.html ("This is where this article gets even longer, but read on, please. I will explain to you how the Human Eye can perceive much past the mis conception of 30 FPS and well past 60 FPS, even surpassing 200 FPS.")
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login