mboost-dp1

University of Pennsylvania
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Når man kan udskifte kameraerne med ultrapræcis GPS og andre præcisions-sensore til positionsbestemmelse (højde/hældning), er der helt sikkert anvendelse som redningsfartøj og lign.
I større udgaver vil reaktionstiden dog nok blive lidt sløvere, men stadig anvendeligt. Og hvis man kunne lave nogle (meget) effektive kompressore, kunne det måske laves med luftdyser af en slags.
Smart lille dims :)
I større udgaver vil reaktionstiden dog nok blive lidt sløvere, men stadig anvendeligt. Og hvis man kunne lave nogle (meget) effektive kompressore, kunne det måske laves med luftdyser af en slags.
Smart lille dims :)
#2
Almindelige helikoptere holder en konstant rotor/motorhastighed og ændrer vinklen på rotoren for at få mere eller mindre lift.
Dette gør et en helikopter som Apache AH64A/D kan "bremse" med over 3G.
Almindelige helikoptere holder en konstant rotor/motorhastighed og ændrer vinklen på rotoren for at få mere eller mindre lift.
Dette gør et en helikopter som Apache AH64A/D kan "bremse" med over 3G.
#6
De har en fikseret rotorvinkel, så de bliver nød til at ændre hastigheden på rotoren.
Når 10g plastik skal fra 100 til 1000 rpm på så kort tid, skal der bruges en del energi som reelt går til spilde.
Det er derfor større helikoptere bruger fast rotorhastighed som desuden også modvirker rotorlag.
[url= video demonstrer fordelene ved konstant rotorhastighed... og er ekstrem fed.
#7
FUUUUUU! :)
De har en fikseret rotorvinkel, så de bliver nød til at ændre hastigheden på rotoren.
Når 10g plastik skal fra 100 til 1000 rpm på så kort tid, skal der bruges en del energi som reelt går til spilde.
Det er derfor større helikoptere bruger fast rotorhastighed som desuden også modvirker rotorlag.
[url= video demonstrer fordelene ved konstant rotorhastighed... og er ekstrem fed.
#7
FUUUUUU! :)
Den koster ~1000€ uden fjernbetjening og batteri :)
http://www.x3d-shop.de/
http://www.x3d-shop.de/
Cortz (15) skrev:Er jeg den eneste der ikke har lyst til at hænge på en væg af velcro i helikopter i fuld størrelse? :$
Heh. :)
Der findes nu også industriel velcro af fx. stål, som kan klare en hel del.
Der er denne her: http://newz.dk/ny-super-velcro-er-lavet-af-staal - det skulle kunne klare 35 tons med bare 1 m2 velcro. Hvis hele landingstellet er en velcroplade, så er det vist langt mere end rigeligt.
Hvad værre er: Jeg vil nødig sidde i en helikopter som flyver på den måde.
#20 -
28. maj 2010 11:35
Notat til eventuelle folk der får lyst til at lege med 3D helikoptere...
Undgå at strejfe flip-switch'en når den flyver over dig.... meget dum idé :-P
For mig var det heldigvis kun en bette Esky, hvilket gav mig en lille flænge i hovedet, og helikopteren fik en brækket akse..
Undgå at strejfe flip-switch'en når den flyver over dig.... meget dum idé :-P
For mig var det heldigvis kun en bette Esky, hvilket gav mig en lille flænge i hovedet, og helikopteren fik en brækket akse..
#21 -
28. maj 2010 11:37
vandfarve (18) skrev:OT:
Hvorfor lige fire rotorer? Hvorfor ikke tre eller fem?
Skal hver rotor ikke have en modpart som udligner dens rotation ?
Hehe kan godt lide at tidligere i videoen ser man en masse af dem på gulvet, senere har de udstyre rummet med sikkerhedsnet over alt:P
Helt problem frit har det vidst ikke været:P Menneske styret er det heller ikke tror jeg..
Ville godt kunne det med min helikopter i hvertfald:D
Helt problem frit har det vidst ikke været:P Menneske styret er det heller ikke tror jeg..
Ville godt kunne det med min helikopter i hvertfald:D
vandfarve (18) skrev:OT:
Hvorfor lige fire rotorer? Hvorfor ikke tre eller fem?
4 rotorer giver dig 4 akser du kan rotere 2 veje omkring:
\ | /
\|/
--+--
/|\
/ | \
Ved at ændre hastigheden på én eller flere motorer, kan man få helikopteren til at rotere omkring dens x og y akser, med helt ned til 1º præcision.
Og som Scorp-D også er inde på, så vil 4 rotorer udligne hinanden så helikopteren kan holde sig 100% vandret.
#23
et lige antal rotorer er nemmere at afstemme... men der er intet der forhindre fx 3 rotorer i at udligne hinanden... man skal "blot" sørge for at den ene rotor kører dobbelt så stærkt som de to andre. Det giver selvfølgeligt andre problemer i forbindelse med løft på hver rotor... men det kan igen udlignes på andre måder. Det er bare meget nemmere at styre fire roterer, da de sættes så de udligner hinanden når de alle sammen kører lige meget...
et lige antal rotorer er nemmere at afstemme... men der er intet der forhindre fx 3 rotorer i at udligne hinanden... man skal "blot" sørge for at den ene rotor kører dobbelt så stærkt som de to andre. Det giver selvfølgeligt andre problemer i forbindelse med løft på hver rotor... men det kan igen udlignes på andre måder. Det er bare meget nemmere at styre fire roterer, da de sættes så de udligner hinanden når de alle sammen kører lige meget...
Jo... og mon ikke bare det er et proof of concept i første omgang!? Deres primære fokus har nok være manøvreringen til at starte med. Så kan de jo senere se på at udstyre den med kroge, sugekopper og deslige. Ingen grund til at den kan hægte sig fast, hvis den ikke kan flyve.lughorn (26) skrev:Og det der med velcro lyder da meget smart, men det kræver vel også at der er velcro på den væg helikopteren skal sidde på?
#30 -
28. maj 2010 12:03
Sugardad (28) skrev:er du gal nogle vilde vagt/overvågningsdroner man vil kunne lave
Hver af de motorer bruger en god del strøm.....
Så det ville nok henvende sig bedst til overflyvninger med lange intervaller... eller korte overvågningsperioder ligesom de gør i UK...
Scorp-D (30) skrev:Hver af de motorer bruger en god del strøm.....
Så det ville nok henvende sig bedst til overflyvninger med lange intervaller... eller korte overvågningsperioder ligesom de gør i UK...
Eller bare have en base til dronen, hvor den lader sig selv op, evt. via trådløs strøm eller andet spas.
Derudover placerer du en masse censorer CIA-style, der udløser en alarm, som tilkalder dronen. 3-2-1, det var nemt.
(Ovenstående er kun delvist sarkastisk, da det ikke vil være særlig svært at implementere overvågningsdroner i et brugbart og effektivt system)
#32 -
28. maj 2010 12:45
vandfarve (31) skrev:Derudover placerer du en masse censorer CIA-style, der udløser en alarm, som tilkalder dronen. 3-2-1, det var nemt.
Du manglede en dødbringende laser.... der skal være en laser...
At den laser så sluger alt strømmen, så det eneste der dør er quadkopteren, siger vi ikke højt…
vandfarve (31) skrev:(Ovenstående er kun delvist sarkastisk, da det ikke vil være særlig svært at implementere overvågningsdroner i et brugbart og effektivt system)
London har taget små flyvemaskiner i brug til kameraovervågning :) som udvidelse til deres stationære stationer.
De skal bruges til patruljering og er udstyret med et hæftigt HD kamera.
#34 -
28. maj 2010 13:00
SlettetBruger (33) skrev:London har taget små flyvemaskiner i brug til kameraovervågning :) som udvidelse til deres stationære stationer.
De skal bruges til patruljering og er udstyret med et hæftigt HD kamera.
Som jeg referere til med:
Scorp-D (30) skrev:eller korte overvågningsperioder ligesom de gør i UK...
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1250177/Po...
At prisen så er £40,000 er liiige i overkanten...
Damn det er imponerende så hurtigt den laver de manøvrer?
Men hvis den er preprogrameret til det er det vel all the same :)
Ser dog stadig vildt ud :)
Men hvis den er preprogrameret til det er det vel all the same :)
Ser dog stadig vildt ud :)
Unbound (25) skrev:#23
et lige antal rotorer er nemmere at afstemme... men der er intet der forhindre fx 3 rotorer i at udligne hinanden... man skal "blot" sørge for at den ene rotor kører dobbelt så stærkt som de to andre. Det giver selvfølgeligt andre problemer i forbindelse med løft på hver rotor... men det kan igen udlignes på andre måder. Det er bare meget nemmere at styre fire roterer, da de sættes så de udligner hinanden når de alle sammen kører lige meget...
Desværre er det ikke så ligetil at lave et triple-rotor fartøj som du foreslår. Den eneste mulighed idag for at gøre det er at bruge identiske rotorer der drejer ved samme hastighed, plus "Thrust vectoring" af 2 rotorer der "neutraliserer" hinanden. dvs man tilter den ene lidt frem og den anden lidt tilbage for at forhindre 3. rotor´s torque i at få flyet til at rotere om sig selv.
Dette skaber imidlertid en del problemer da du vil ende ud med et fartøj der har "Asymetrisk" kraftoverførsel og derfor SKAL bruge FlyByWire for at kunne styres stabilt. ydermere betyder det at 3. rotor skal bruges som hovedstyring af dets orientering, hvilket forhindrer det i at lave andet end de mest simple 3D manøvrer. (selv en standard nyheds/politi-helikopter er langt mere adræt)
Thrust vectoring i denne type, bringer også konstruktions og slitage problemer med sig der gør det økonomisk uholdbart at bygge og vedligeholde dem i andet en mindre størrelse, som til modelfly/Micro-UAV´s
"ulige" konfigurationer kan laves stabile med 5 rotorer eller mere, men er "more trouble than they are worth"
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.