mboost-dp1

No Thumbnail

Prototype af bærbar til under 700 kr

- Via News.com.com - , redigeret af Net_Srak

Det amerikanske universitet MIT har i længere tid arbejdet på at lave en bærbar computer, der vil være til at købe for omkring $100. De er nu blevet færdige med en prototype, som blev vist til World Summit on the Information Society (WSIS) i Tunesien.

Idéen bag den billige maskine er, at udviklingslande skal have mulighed for at benytte sig af moderne teknologi til en pris, de kan betale.





Gå til bund
Gravatar #1 - DrHouseDK
17. nov. 2005 10:17
Den mest geniale bærbare til studerende NOGENSINDE! :)

Og det fedeste er jo at den ikke engang er grim! Den har mange gode anvendelsesmuligheder, som er demonstereret på grafikken på siden.

Jeg vil også bo i et udviklingsland :D hehe
Gravatar #2 - Iznobad
17. nov. 2005 10:18
Hvor sejt!
Jeg har vist læst om projektet først, men har ikke set billeder før nu. De repræsenterer nok ikke det færdige look, da den tilsyneladende har sort/hvid skærm og ikke farve som på billederne.

Surt at de ikke sælger til private, jeg ville godt have sådan en til 600 kr.
Gravatar #3 - KarmicMind
17. nov. 2005 10:30
#2 > Ifølge artiklen, så ka skærmen skifte mellem farve- og sort/hvid-mode, hvor sort/hvid skulle være mest strømbesparende og lettere at aflæse i sollys..
The proposed design of the machines calls for a 500MHz processor, 1GB of memory and a unique dual-mode display that can be used in full-color mode, or in a black-and-white sunlight-readable mode. It's not clear yet how much cranking will be needed for the higher-power color mode.
Gravatar #4 - Disky
17. nov. 2005 10:31
Rart de afvist OSX som OS til maskinen.

En sådanne maskine skal havde et open source OS, og ikke noget lukket properitært noget.
Gravatar #5 - fastwrite
17. nov. 2005 10:35
600 kroner er vel ret mange penge for folk i udviklingslandene. Jeg hadve engang en lille opgave hvor jeg fandt frem til at de fattigste har under 1$ om dagen at leve for.. Ergo skal de sulte i 100 dage for at købe sådan et vidunder.. mon ikke de er døde inden de når så langt?

Hvad med at bruge færre penge på marketing og reklame og "Åh-hvor-er-vi-gode-vi-laver-en-billig-pc" og i stedet for forære dem væk? Eller måske bare for et symbolsk beløb på et par dollars? Se SÅ vil der være noget ved det.

100$ er for mange penge til folk der jo netop ingen penge har, imho
Gravatar #6 - nitro5k
17. nov. 2005 10:39
5# Nu kunne det jo også tænkes at det ikke specifikt var tiltænkt til at de selv skulle købe dem, men til at man kunne hjælpe dem for en overkommelig pris ved at købe sådan nogle som en del af en evt ulandsbistand og sende derned? Hvis sådan en sjover kan hjælpe lille mmmgala og hendes 7 brødre til at blive klogere - så har vi alt andet lige sparet en del frem for fx at sende en T43p derned?
Gravatar #7 - -Anders
17. nov. 2005 10:39
#5 $100 er stadig mindre end $499 for en Dell på tilbud, så det er nok mere sandsynligt at de har råd til sådan én istedet for en Dell.
Gravatar #8 - svappe
17. nov. 2005 10:49
#5,6,7

Hvis i læste artiklen er målet at sælge dem til det pågældende lands stat, som derefter skal udlevere til relevante personer med behov.
Desuden overvejer de en form for sikring af samme, for at forhindre at de vider solgt for at få de extra penge.

Hint hint, læs artikel!
Gravatar #9 - Zayin
17. nov. 2005 10:57
#5 Som jeg læser artiklen, er det ikke meningen at de fattige selv skal købe dem. De bliver foræret til dem.
Det er nok derfor at de bruger et par linjer på at forklare hvorfor der ikke skal være noget "Second hand" marked for dem.

(Det vil jo ikke give mening at sælge den hvis man lige har købt den!)

Surt at blive en gentagelse fordi 2 personer skriver det samme på samme tid :)
Gravatar #10 - sbrandsborg
17. nov. 2005 11:18
Det er da et meget cool koncept, men hvis de lavede den i nogle lidt andre farver så den også kunne få lidt stil :)
Gravatar #11 - svappe
17. nov. 2005 11:21
#9
Så kan du lære det ;)

Tænkte at 8mins er simpelthen FOR lang tid til ikke at blive en gentagelse :)
Gravatar #12 - zumo
17. nov. 2005 11:24
#10
ja... der er sku lidt for meget playmobil over den grønne farve og det gule plastic håndtag... Den ser virkelig billig ud imo. Og med det udseene, bliver de fattige børn som skal have dem, fortsat mobbet af de rige.
Gravatar #13 - svappe
17. nov. 2005 11:26
#12
Sjovt nok er der OGSÅ en grund til de valgte farver og tænk det står nævnt i artiklen!

"The case color is a combination of a lime green and a yellow hue reminiscent of No. 2 pencils. "It was the hardest decision," said Negroponte, who runs the One Laptop Per Child nonprofit group that's organizing the effort. "We wanted to use color because it's a message of playfulness.""

Sådan så er det på plads...
Gravatar #14 - ViOLeNTFORK
17. nov. 2005 11:35
Flamebait mig bare men; folk hvad med at læse artiklen`? jeg har på 3 min læst mig til at kunne svare de spørgsmål der er blevet stillet i tråden. Mindre en det sikkert har taget nogle af jer at comment´e :) Kom ind i kampen newz.dk-brugere!
Gravatar #15 - tgr
17. nov. 2005 11:44
#13 - synes du er liiiige lidt for hurtig på tasterne. Folk er jo ikke i tvivl om hvorfor farven er som den er, de synes bare den er grim og kommer med en kommentar med lidt sarkasme i. Ser jeg ikke noget galt i.

Det må give ufattelig streetcredit at skulle trække sin bærbar op :D
Gravatar #16 - oleo
17. nov. 2005 11:46
Jeg vil gerne overbyde udviklingslandene og købe en til 800 kr.
Gravatar #17 - ChrashOverride
17. nov. 2005 11:48
Det kan godt være at der er nogle der syndes at det er slemt at de bruger penge på marketing, men hvordan ville man ellers vide at denne pc var blevet lavet?.

Eller havde vi i det hele taget siddet her og diskutere omkring marketings problemer, hvis der ikke havde været noget marketing på den ?

(tuche...)
Gravatar #18 - Beorn
17. nov. 2005 12:14
tja umiddelbart ville jeg da gerne give 1k for sådan en fætter, så kan de bruge overskuddet til at dække en anden. men den ser ikke stor ud, kan trækkes op og kan formodentlig bruges til at læse diverse formatter og gå på nettet... den er da god at have liggende i rygsækken når man skal rundt. bedre at skrive på end en pda og ser ikke ud til at fylde/veje så meget som en alm. laptop. smid en usbport på den så er jeg solgt.
Gravatar #19 - KarmicMind
17. nov. 2005 12:21
#18 > Den har vist min. 3 usb-porte, så vidt jeg ka se på billedet..
Gravatar #20 - Spirir
17. nov. 2005 12:26
#18 Har læst et andet sted at den er udstyret med 3 usb porte

Mener at der til præsentationen blev gjort opmærksom på at håndtaget på prototypen kun er til pynt de har ikke helt løst problemerne med det.

Med hensyn til marketing så, er det ret sandsynligt at de ved at bruge lidt penge på det kan få støtte 10 gange igen. Hvis der er et par milliardere der finde den interessant så ryger der jo nok lige en check i posten og påvirkning af regeringer som har uddannelses projekter igang i ulande for mulighed for at se anden måde at støtte mmmgalas undervisning på. Samtidigt med private donationer håber de jo også på at flere firmaer vil støtte projektet. Godt er gruppen af firmaer der er med i projektet fastsat, men andre initiativer kunne jo komme på bordet hvor der er brug for andre typer af industrier. Den her er målrettet mod uddannelse og børn. Andre projekter kunne være målrettet mod sundhed eller miljø. Hele ideen er udover produktet, at vise at det er muligt for større firmaer at arbejde sammen og udvikle et produkt der kan komme andre til gavn til en billig penge.
Gravatar #21 - DrHouseDK
17. nov. 2005 12:26
#16 > Jeg overbyder dig! 1000 kr!

Kapitalist? Aldrig. ;)
Gravatar #22 - VipeTecH
17. nov. 2005 12:29
tja.. når man læser denne nyhed .. tja så kommer man til at tænke på filmen som har samme emne om at lave en pc til 100 $

får sq lyst til at se "The First $20 Million Is Always the Hardest" igen :D
Gravatar #23 - loadet
17. nov. 2005 12:29
Jeg vil også godt smide 1K eller lidt mere for en. Kunne være rar at have med på festival, en tur i ødemarken eller hvor det ellers nu ikke lige er til at komme i nærheden af noget strøm... og mister man den er det ikke det store tab.
Gravatar #24 - Gruesome
17. nov. 2005 13:06
Der er videoer af maskinen her (kræver realplayer) og mere information.
Gravatar #25 - cjoey
17. nov. 2005 13:07
Hvad med at de solgte den til 200$ til folk i vesten, så kunne de give en til u-landende for de ekstra penge vi betaler. En slags ulandsstøtte-pc-ordning.
Gravatar #26 - svappe
17. nov. 2005 13:08
Ha!
Lyder som om det rent faktisk kunne gå hen og blive et mode fænomen med funky looking laptops.
Gravatar #27 - zumo
17. nov. 2005 13:14
#13
ja, men derfor behøver jeg jo ikke være enig i deres valg af farver - deraf min kommentar
Gravatar #28 - DrHouseDK
17. nov. 2005 13:22
#24 > Hmm.. RealPlayer <buffering....> er da noget crap <buffering....> at vise film <buffering....> i ;)

Der er sparet på det hele med den bærbare - selv klippene der demonsterer den :D
Gravatar #29 - mowinckel
17. nov. 2005 13:51
Og med det udseene, bliver de fattige børn som skal have dem, fortsat mobbet af de rige.


Nu er det sådan i mange u-lande, at HVIS der skulle være børn, hvis forældre var rige nok til en 'rigtig' laptop, så ville de ikke gå i skole sammen med de fattige børn.

Den meget distinkte farve kan også være med til at give et vist incitament til ikke at købe en sådan PC på det sorte marked; alle kan jo se at man ikke har købt den ærligt.
Gravatar #30 - MNIC
17. nov. 2005 14:36
Hvad skal man bruge lortet til? Hvis de endelig får udleveret de laptops i afrika kan de ikke finde ud af at bruge dem og så holder de ca. en uge før de er smadret. Hvad skulle det hjælpe at de fattige i udviklingslandende fik en laptop? Bruge dem til at skrive stil på i skolen, og så printe ud manuelt med en blyant??? Det holder jo ikke..
Gravatar #31 - KaW
17. nov. 2005 15:21
#30 >
De kunne sende den til lærerens bærbare, evt. via. usb, og så kunne han rette opgaver derigennem.
Gravatar #32 - KarmicMind
17. nov. 2005 16:04
#30 > Ifølge artiklen skulle der komme trådløst netværk på, så man ka printe ud derigennem.. ellers er der jo også usb, som ka bruges til lidt af hvert..
Resten af dit indlæg finder jeg ikke værd at svare på..
Gravatar #33 - kjaer
17. nov. 2005 16:09
Jah... det kommer nok ikke til at køre Windows, kunne ellers være godt for Bill Gates ry at donere et par Windows-licenser til U-landende. Hvis maskinerne ellers kan køre det.
Gravatar #34 - arnefar
17. nov. 2005 16:40
#33
Bill & konen donerer jo en del penge til U lande i forvejen. Han er helt sikkert også bevidst om hvor vigtigt det er at være først på markedet for at få monopol.

Det må helt sikkert være fordi denne lille lækre sag ikke kan køre windows. Måske er 1GB ikke nok ;)
Gravatar #35 - Seekers
17. nov. 2005 16:57
#28 - haha ;) Realplayer.... :P

#30 - Så du mener ikke at u-lands børn kan lære at bruge en PC? De kan vel lære det ligesom de ældre mennesker, som gir IT'en en chance. Det med udprintningen er lidt interesant. Nogen projekter med en "low-price printer" ?

#31 - Kunne være en god mulighed

Men en bærbar holder ikke for evigt. jeg kunne forstille mig at det er en skole som køber dem ind og at de så bliver sat på i et såkaldt "IT-lokale". Dog ser jeg et behov for en brænder til at gemme dataer på. Det er nok ikke guld-garanti fra Dell som der er på den...

mht. design: Er da lige meget hvordan den ser ud. Har du set hvad de bor i der nede?

Måske de også bliver en succes i en terrorlejer. ;) "How to install a bomb in a low-price laptop" CD 1-3

Så længe staten/verden ikke glemmer alle de sultne børn i Afrika, så synes jeg meget godt om projektet. Der er jo ikke meget ved at have en bærbar og så ikke have noget mad...

Ha' en god aften
Gravatar #36 - ussmarineofficerdick
17. nov. 2005 17:24
De burde sælge dem for 300$ i vesten ...så hver gang man købte en støttede man to børn i u-landende
Gravatar #37 - starfish
17. nov. 2005 17:50

Så længe staten/verden ikke glemmer alle de sultne børn i Afrika, så synes jeg meget godt om projektet. Der er jo ikke meget ved at have en bærbar og så ikke have noget mad...


Sig du det til alle de studerende nørder ;-) Jeg forhøjede sgu min kredit for at købe et grafikkort jeg så på en strøgtur da jeg var single, udeboende nørdstuderende.

Jeg har stadig ikke fået mig en bærbar, men kan da glæde mig over at have mad i det mindste.

Og med hensyn til at mad er vigtige end viden, så er det jo til diskussion.

Det er frygteligt at sulte, ingen tvivl om det.

Dog mener jeg at uddannelse og midler til at understøtte denne uddannelse godt kan være givet bedre ud i den lange ende.

Kan man få en nation op på et højere niveau informations/vidensmæssigt, så vil det uden tvivl komme den til gode på et senere tidspunkt. Det kan godt være at der vil være en periode, hvor der måske dør flere af sult/sygdomme, men det burde kunne indhentes igen set over en længere periode.
Gravatar #38 - thunderdwarf
17. nov. 2005 18:19
En cool lille ting.

Tror Marslows behovspyramide snart kan udbygges med et lag til. Et IT lag :-)

http://da.wikipedia.org/wiki/Behov
Gravatar #39 - tgr
17. nov. 2005 18:37
#38 du har vist ikke fulgt med i timen, hvis du ikke mener det allerede er der ;)
Gravatar #40 - rmj
17. nov. 2005 21:30
Men det burde da blive billigere med tiden som der bliver købt mange af dem af de forskellige lande, lige som med alt andet hardware som er dyrt i starten.. Nogen der har en ide om hvor meget denne bærbar ville kunne holde strøm ?.
Gravatar #41 - TullejR
17. nov. 2005 21:52
#40

det er ikke så væsentligt, det væsentlige er at den kan holdes i gang med håndsvinget :P
Gravatar #42 - pålægssjoklade
17. nov. 2005 22:32
ER håndtaget i siden til at holde maskinen i gang, sådan at den ikke løber tør for strøm??
Gravatar #43 - Hundestejle
17. nov. 2005 23:26
Hvis man giver dem væk til fattige negere, vil der hurtigt skabes et sort marked for dem, og de stakkels børn vil ikke turde gå i skole med den, af skræk for at nogen vil røve deres "Dyre maskine", eller de vil sælge den, for at få råd til mad.
Det smarteste ville derfor være at åbne et marked for almindelige rige forbrugere, for det ser ud til at folk gerne betaler 100$ for det stykke legetøj. Også en del (relativt) fattige vestlige studerende ville gerne nøjes med at købe en meget skrabet model til deres forelæsningsnoter.
Det ville sænke prisen på bærbare generelt, og dermed gøre det sorte marked for computere mindre interessant, hvormed man kunne tillade sig at give de fattige negere sådan en grøn kasse med i skole.

Som deres planer ser ud nu, åbner de bare for vold og kriminalitet, med mindre de pumper så mange computere ud i ulandende, at der ingen efterspørgsel vil være.

#37 Du synes ikke det er en lidt kold betragtning du kommer med der?
Gravatar #44 - TroelsOlesen
19. nov. 2005 05:04
#30 Hvis du ser den presentation som #24 linker til, så ville du vide at MIT har planer om at uddanne nogle mennesker som så kan uddanne andre .. osv.

Og deres primære mål under udviklingen af denne laptop har været brugbarhed og holdbarhed. Og de har skam udstyret maskinen med trådløst netværk. Så det er meningen at de vil benytte mesh netværk, ikke blyant.

#40 Den skulle kunne køre 30-40 minutter som e-paper på et minuts optræk.

#43 OLPC's mål er jo nettop at sende så mange laptops på markedet, at alle børn i den 3. verden skulle få en. Minimums købs antal for et land er 1 million.

Omkring det med at producere komercielt. Det har de også sagt ok for. Men kommicielt producerede maskiner kan godt komme til at koste noget over de $100...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login