mboost-dp1

SXC - Gokoroko

Programmering får ingen fast plads i folkeskolen

- , redigeret af modgaard

Står det til Danmarks Lærerforening, skal programmering ikke indføres på lige fod med andre fag i folkeskolen. Argumenterne lyder blandt andet, at programmering ikke er et sprog i sig selv i modsætning til f.eks. tysk, der kan anvendes i en samtale, og som har en del litteratur-historie knyttet til sig.

Selvom eleverne skal få kendskab til programmering, er det ‘ikke folkeskolens opgave at uddanne dem til dataloger’, udtaler Bjørn Hansen fra Danmarks Lærerforening.

I ComputerWorld kunne man tidligere på måneden læse, at professor Stephen Alstrup ved Københavns Universitet har kritiseret folkeskolen for at være visionsløs, når der ikke bliver undervist i f.eks. programmering i folkeskolen. Det skal der ifølge professoren til for at give folkeskolen et tiltrængt digitalt løft.





Gå til bund
Gravatar #101 - kblood
24. jul. 2016 13:48
Useful (99) skrev:
At the same time, an international consensus developed long ago about what good IT teaching should focus on: systematically providing a basic foundation for further learning rather than conveying specialist expertise. Chemistry describes the world of matter, biology the world of living beings, and IT the world of information -- whether it involves processing, distributing or storing it.

http://www.spiegel.de/international/germany/expert...

Dette siger det også meget fint.

Det handler, som jeg også har sagt før, om den alsidige tilgang til læring. Programmering som fag, er for specifikt og fokuseret.

Lidt ligesom vi ikke har et fag der hedder dna sekvensering, fordi det naturligt bliver dækket igennem biologi, og ville være for specifikt og dybt at lave et fag i alene.


Lære man DNA sekvensering i biologi er som at lære en programmør web udvikling eller database optimering. Programmering er ikke at gå i dybden, det er at kunne forstå det basale omkring programmer og IT. Men igen, du ignorer jo hvorfor programmering skulle være vigtigt og hvorfor det er at så mange lande begynder at gøre programmering en del af folkeskolen.

Jeg har givet eksmepler nok på det, at du synes det er fint der ikke kommer programmering før folk er blevet 18 det er så din holdning, men din holdning er baseret på meget mindre end min holdning er. Det du gør hedder moving the goalpost. Jeg har givet undersøgelser der underbygger det, at markedet har brug for det, forklaret hvorfor det passer ind i folkeskolens grundlag, givet eskempler på andre lande der er begyndt at gøre. Men næ, du ved jo bedre, du skal da bruge mere end det. Bedre undersøgelser, folk med mere erfaring omkring det og at det passer mere ind i folkeskolens grundlag. Programmering passer lige så godt ind som matematik og er vigtigere end at lære tysk eller fransk.
https://www.logicallyfallacious.com/tools/lp/Bo/Lo...
Gravatar #102 - Useful
24. jul. 2016 23:37
kblood (101) skrev:
du synes det er fint der ikke kommer programmering før folk er blevet 18



Du har fanme lavet om og digtet i det jeg har sagt mange gange efterhånden. Hold nu helt kæft.
Jeg har aldrig nogensinde sagt noget i nærheden af det. WTF dude, er du helt tabt?

Hvis hele denne "debat" har vist noget, så er det din fuldstændig mangel på evne til at bearbejde det andre siger. Du flyver rundt i øst og vest, og digter i det folk skriver.
Det nærmer sig et niveau hvor det er direkte uærlig.

Men enhver pointe der går dig imod, bliver fejet af bordet, talt uden om, ignoreret eller fluekneppet indtil folk simpelthen ikke orker at gentage sig selv overfor dig..


jeg kan dog slet slet ikke forstå hvordan du kan få dig selv til at dele det sidste link, om at "moving goalpost".. er du virkeligt så virkelighedfjern? Det er dig, der bliver ved med at trække den over i alle mulige retninger imens jeg forsøger, forgæves, at holde os til emnet.
Men besvare jeg dine indskud i øst eller i vest, så er det gudhjælpende mig der flytter på målet

Jesus fucking christ dude. Det er vist meget heldigt der bare er en datamatiker uddannelse du tager.

Gravatar #103 - Useful
25. jul. 2016 00:10
Hvis vi lige skal rette på målet

kblood (101) skrev:
Jeg har givet undersøgelser der underbygger det, at markedet har brug for det

Jeg har aldrig modsagt at der kan være et behov i markedet for flere programmøre. Jeg har aldrig benægtet at man ville kunne få flere programmøre ved at have programmering som fag i folkeskolen.

kblood (101) skrev:
forklaret hvorfor det passer ind i folkeskolens grundlag


Du er erklæret at du mener det passer ind i folkeskolens formål. Det ville være at strække den at kalde den retorik du brugte for at "forklare" noget.

kblood (101) skrev:
givet eskempler på andre lande der er begyndt at gøre


Igen, har jeg nogensinde benægtet at andre lande er begyndt at gøre det? nej.

kblood (101) skrev:
Bedre undersøgelser


En undersøgelse der var møntet på det vi snakkede om. En undersøgelse af så ringe kvalitet, at præsenterede du den for nogen som helst der ved bare lidt om videnskabelig metodik, ville de bruge den som eksempel på hvordan man ikke skal gøre det.

Jeg kommer med en saglig begrundet kritik af din kilde, og du bruger retorik som
kblood (101) skrev:
Men næ, du ved jo bedre,


Alle ved sgu efterhånden hvorfor en undersøgelse på 30~ individer er til at åbne op og skide i, men fordi undersøgelsen taler for din sag er du blind for dette. Vi taler vist om "confirmation bias" af en slem karakter her.


Men ja, det er jo mig der flytter på målet, når du betinger debatten på alle mulige andre ting, og derefter fortæller mig hvordan jeg forholder mig til det. -.-

Gravatar #104 - kblood
25. jul. 2016 07:30
@Useful Jeg har igen og igen kommet ind på at der er kultur omkring programmering også, det er en grund til at det passer ind i folkeskolens grundlag, og fordi det er alment, på den måde at det giver en langt bedre indsigt ind i IT og det vi har det med at arbejde med uanset hvilket job vi får. Om så man er tømrer eller kok kommer man ikke udenom at skulle bruge en computer. Jeg har givet pænt mange kilder på at folk mener det giver en bedre indsigt at have programmering. Der er en del programmering hvor det ikke direkte er programmering man bruger, men hvor programmering vil give en bedre forståelse for brugen af disse programmer. Almindeligt brugte programmer som Excel. Har du bemærket hvor ofte folk fejler i at lave et Excel ark der kan de mest simple ting som at lave en sum eller bare en simpel formel? Vi står jo ikke om 10 år og tænker, programmering, det er der da ingen der har brug or. Tværtimod, som folk siger så vil det blive noget vi kommer til at bruge mere og mere, også i hverdagen.

Ja, undersøgelsen var utroligt lille, men prøv nu at være realistisk, HVOR skulle man dog kunne have lavet sådan en undersøgelse som du gerne vil have? Skal vi rent faktisk vente 5-10 år på at de andre lande som HAR begyndt at tage programmering som en del af folkeskolen kan komme frem til at det var det rigtige valg? Selv outsourcing vil ikke kunne dække det behov vi har bare om 4 år.

Jeg har jo ikke sagt at du var uenig i at flere lande er begyndt at undervise i programmering i folkeskolen, jeg sagde at du ikke finder det et godt nok argument for at vi også burde.

Du har ikke direkte sagt at det var i orden først at begynde med programmering som 18 årig, men det er jo konsekvensen af ikke at tage programmering i folkeskolen. På gymnasielt niveau kan man kun når at give en smule grundlæggende progrrammerings kurser, som f.eks. Visual Basic som de vidst stadig underviser i på HTX. Først derefter er det Java, C#, advanceret web og så videre man går igang med.
Gravatar #105 - HenrikH
25. jul. 2016 07:46
kblood (73) skrev:
Et program? Hvad mener du med et program? I dag programmere man jo ikke et UI længere, det er stort set altid WYSIWYG man bruger til UI og så putter man noget kode på knapper og sådan.

AHA!

Så du vil ikke have at eleverne skal kunne lære at programmere - du vil have at de rent faktisk skal lege med hvad der, reelt set, er et computerspil til at lave knapper på en skærm - som er lavt af en programmør.

Så du vil ikke have at de skal lære de egentlige koncepter bag programmering, men en flok elever som tror de kan programmere, og ender som designere der frustrerer programmører til ingen ende, fordi de har lært at slamkode i folkeskolen, og derved tror at de kan programmere.

Nej tak.
Gravatar #106 - kblood
25. jul. 2016 08:56
#105 Lyder ikke til at du er programmør? I dag har ALLE programmerings sprog en WYSIWYG løsning til at lave UI, enten indbygget eller som en gratis udvidelse og lige så snart man skal lave UI f.eks. på Datamatiker uddannelsen, så er det sådan man laver UI. Simpelthen spild af tid at skulle kode hvor hvert hjørne af en knap skal være osv.

Det kodemæssige ligger i hvad en knap så skal gøre, skal den tage noget tekst fra et tekst felt? Skal der vises et resultat et andet sted?

De kan da godt have en time hvor de lige prøver at lave et par knapper og sådan manuelt, men du prøvede jo at få det til at lyde som en umulighed at de ville kunne lære lave et selvstændigt program i folkeskolen.
Gravatar #107 - Useful
25. jul. 2016 13:11
kblood (104) skrev:
Useful Jeg har igen og igen kommet ind på at der er kultur omkring programmering også, det er en grund til at det passer ind i folkeskolens grundlag,


Der er kultur omkring stort set alt. Men vigtigere er det at lære omkring kulturen i IT, end enkelte facetter af IT

kblood (104) skrev:
men prøv nu at være realistisk, HVOR skulle man dog kunne have lavet sådan en undersøgelse som du gerne vil have?


Israel.... 16 års erfaring... Stop nu med at ignorer de ting der går dig imod ffs.
Men uanset det, er det helt abitrært at sådan en undersøgelse skal vare 5-10 år. Det er noget du pådutter det, så du kan feje det af bordet.

Men du kommer kun til at fremstå som en idiot, når du siger ting som
kblood (104) skrev:
lande som HAR begyndt at tage programmering som en del af folkeskolen kan komme frem til at det var det rigtige valg?


Du går ud fra at du har ret i sådan en omfang, at du pure nægter at du kunne tage fejl.. Jesus fucking arrogant Christ.

Ja, hvem har dog brug for empiri når man bare kan antage man har ret.. Genialt.

kblood (104) skrev:
Jeg har jo ikke sagt at du var uenig i at flere lande er begyndt at undervise i programmering i folkeskolen, jeg sagde at du ikke finder det et godt nok argument for at vi også burde.


Selvfølgelig finder jeg ikke det, at andre gør noget som en god nok grund til at vi selv skal. Englang og USA laver mange ting anerledes end os, hvad skal efterlignes?

En af de mest fundamentale forskelle fra Danmark og USA/Englang er, at vi har et "gratis" og meget omfattende uddannelsessystem efter folkeskolen.
Der er derfor plads til at vi, i vores folkeskole, fokusere på nogen andre værdier, da vores børn ikke skal gå ud af folkeskolen og direkte ind på et arbejdsmarked, imodsætning til i usa og england.

kblood (104) skrev:
Du har ikke direkte sagt at det var i orden først at begynde med programmering som 18 årig, men det er jo konsekvensen af ikke at tage programmering i folkeskolen.


Jeg har direkte sagt at jeg synes det er fint at det foregår som nu, hvor de bliver introduceret til programmering i 1.klasse. Jeg har foruden det ikke udtalt mig om hvornår programmering kunne være et fag efter folkeskolen (som typisk er for 16 år og ned)

Så at du tolker at jeg synes det er fint, at man ikke kan lære om programmering før efter man er 18, er fuldstændigt taget ud af din røv..

Hvis så bare du gad at hive dit hovede ud af din røv istedet for, ville det være feedt.
Gravatar #108 - kblood
25. jul. 2016 18:50
#107
"Jeg har direkte sagt at jeg synes det er fint at det foregår som nu, hvor de bliver introduceret til programmering i 1.klasse. Jeg har foruden det ikke udtalt mig om hvornår programmering kunne være et fag efter folkeskolen (som typisk er for 16 år og ned)

Så at du tolker at jeg synes det er fint, at man ikke kan lære om programmering før efter man er 18, er fuldstændigt taget ud af din røv.."

Så du har egentlig bare ignoreret at hoveddelen af mit argument var at det skulle være et valgfag? Det er jo hele mit argument. På trods af det har du modsagt at det burde være et valgfag lige fra starten, og nu prøver du pludselig at sige at det har du ikke? Hvis du svarer på det jeg skrev som om du er uenig med det jeg skrev, så tager jeg det da selvfølgelig som at du er uenig i at det skulle kunne være et valgfag eller på nogen anden måde være programmering i folkeskolen hvor man direkte har et programmerings fag, ellers har du været utrolig dårlig til at forklare dit standpunkt.

Det burde give sig selv hvorfor det ville tage 5-10 år hvis du tænker over det, for den fulde effekt er jo ikke opnået før man har set effekten af det på senere uddannelser og i erhvervslivet.

Du virker også til at tro at man i blinde har valgt at tage computer science ind i folkeskolen i alle disse lande? Fordi du ikke kan finde en undersøgelse om det, så er det ikke noget man burde gøre?
http://www.computingatschool.org.uk/data/uploads/i...

Her går man ind i en del forskellige lande og hvornår de begynder at undervise i computer science, og en del af det er at programmere, men også at forså hvorfor og hvad computere er.

Så hvad er det lige der skulle gøre at Computer Science ikke burde være i folkeskolen, gerne som et valgfag i 7-9/10 klasse? For jeg har spurgt dig om dette mange gange, men nu lyder det til at du ikke mener du har sagt at det ikke burde være muligt at få som valgfag, eller mener du bare at man lige burde give dem en time eller to om det i andre fag?
Gravatar #109 - kblood
25. jul. 2016 19:01
@useful

Og så det med Israel... det meste af den tid har de jo altså brugt på at uddanne deres lærer. Det viser lidt at der er noget om det jeg siger med at det tager mange år at se resultater på sådan et projekt, og de kan jo ikke komme hurtigt nok.

Vi er så ikke engang begyndt at overveje at uddanne folkeskole lærer til dette så vidt jeg ved, men det er åbenbart her at Game2Grow kommer ind i billedet, for de hjælper folkeskoler med at undervise i programmering som jeg forstår det.
http://game2grow.dk/?page_id=490

Jeg er blevet skrevet på listen som en af deres vikarer. Det er bare stadig helt op til skolen virker det til, hvor meget vægt der bliver lagt på dette.

Hvis man kigger på Israel og deres uddannelses system, så har de jo haft en kæmpe vækst i uddannelse indenfor computer science, så det har da åbenbart hjulpet, men det kræver jo altså at man har lærer som kan undervise i det. Det eneste vi i Danmark har gjort ser ud til at være at undervise lidt i Scratch, sikkert for at undgå at skulle bruge penge på at uddanne lærerne.
Gravatar #110 - Useful
25. jul. 2016 19:14

kblood (108) skrev:
Så du har egentlig bare ignoreret at hoveddelen af mit argument var at det skulle være et valgfag? Det er jo hele mit argument. På trods af det har du modsagt at det burde være et valgfag lige fra starten, og nu prøver du pludselig at sige at det har du ikke?


Tal lidt mere uden om? Du direkte digter i det jeg siger, og nu prøver du at vende den om til noget med valgfag at gøre?



kblood (108) skrev:
Det burde give sig selv hvorfor det ville tage 5-10 år hvis du tænker over det, for den fulde effekt er jo ikke opnået før man har set effekten af det på senere uddannelser og i erhvervslivet.


Vi snakkede om hvad de bidrager børnene i en folkeskole. Hvis det har en alsidig læring for børnene, vil man kunne se resultater inden får meget kortere tid, end 5-10 år.

Hvis man skal teste effekten på erhvervet på lang sigt, kræver det selvfølgelig længere tid, men det er ikke det debatten er betinget af. jeg har på intet tidspunkt benægtet at det kan have en effekt på hvor mange eller hvor gode programmøre vi ser.

Men kan du ikke selv se hvordan du vrider og drejer den? For at se hvad programmering bidrager for børnene i en folkeskole, skal vi ikke snakke om undersøgelser omkring hvad effekt det har på erhvervet.

Du bliver ved med at trække den alle mulige andre steder hen, end lige det debatten handler om.

kblood (108) skrev:
Så hvad er det lige der skulle gøre at Computer Science ikke burde være i folkeskolen, gerne som et valgfag i 7-9/10 klasse?


Fordi jeg ALDRIG har sagt det. Du laver dit påbud om programmering om til computer science (som jeg flere gange har talt for), og trækker så min modvilje overfor programmering som fag, over på computer science som en helhed.

Vi er tilbage i det uærlige, hvad bilder du dig efterhånden ind?

Jeg har intet imod at man skaber et fag i de danske folkeskole der heder computer science/IT dannelse/Computer videnskab eller what ever man synes passer bedst til et fag om IT generelt.

Jeg har talt imod at man lave et fag med fokus på programmering. Uanset om det er et valgfag eller ikke.


kblood (108) skrev:
Her går man ind i en del forskellige lande og hvornår de begynder at undervise i computer science, og en del af det er at programmere, men også at forså hvorfor og hvad computere er.


Virkeligt? Det er som om jeg lige lavede den pointe imod at faget skulle være programmering og ikke, f.eks. it dannelse.

kblood (109) skrev:
Og så det med Israel... det meste af den tid har de jo altså brugt på at uddanne deres lærer. Det viser lidt at der er noget om det jeg siger med at det tager mange år at se resultater på sådan et projekt, og de kan jo ikke komme hurtigt nok.


Hvad blev der af argumentet med at programmering var skide let at lære? Efteruddannelse i programmering kan næppe have taget mere end et år.


kblood (109) skrev:
Hvis man kigger på Israel og deres uddannelses system, så har de jo haft en kæmpe vækst i uddannelse indenfor computer science, så det har da åbenbart hjulpet


Men vi skal se på, om børnene har set gavn i andre aspekter, for at opnå indsigt i, om det støtter den alsidige læring.

Det er det med confirmation bias igen. At deres computer industry har set gavn, er en ting, men det fortæller intet om hvorvidt det har gavnet eller skadet i andre aspekter.
Gravatar #111 - kblood
25. jul. 2016 20:02
#110 Uærlig? Har jeg ikke hele tiden gjort det klart i de fleste af mine posts at det jeg talte for var et valgfag og at der skulle være mere end bare ren programmering i faget? Du virkede til at mene at computer science er et fag som der ikke engang behøves at være programmering i. Så du siger det meste af vores debat har været baseret på misforståelser? Jeg har da før påtalt at du ikke virkede til at læse hvad jeg skrev særlig godt, men syntes nu jeg gjorde dette okay tydeligt.

Igen, JA det vil kræve flere år at se effekten fordi vores lærer er jo ikke engang uddannede endnu er de? For det første hvordan vil du vide at det har en alsidig effect før der er gået nogle år og eleverne kan give en dybere indsigt i om de har haft gavn af det? På kort sigt, så måske man kan se at de klare sig bedre i matematik.

Programmering er let at lære men du vil sige at man så lige skal tage et år inden eller efter gymnasie? Hvor meget mening giver det lige? Hele formålet er jo at det ikke skal være en hindring for at komme hurtigere ud på arbejdsmarkedet med brugbare evner, og at generelt have bedre forståelse for computere, software og generel brug af det, men hvis man vil lære programmering så vil du have man lige skal tage et år ud ekstra for at komme ind på uddannelser med programmering? Synes du selv det lyder smart?
Gravatar #112 - kblood
25. jul. 2016 20:15
kblood (74) skrev:
#72 Dit sidste link her viser egentlig hvorfor programmering i folkeskolen kan være godt, for hvis man kan forstå grundlæggende programmering, så er det også det nemmere at installere Open Source ting som et forum, et CMS eller en blog, men endnu vigtigere, det kan give dem som måske ikke selv programmere indsigt i hvad programmøren laver og derfor den synsvinkel på det og man bruger gerne programmøre i udlandet men det fører faktisk også tit til en hel del spild, vil mene at det er en af de store grunde til mange ting ikke bliver brugt, fordi kommunikationen ikke er der. Features bliver lavet, men ikke som man havde tænkt sig. Får man det lavet i Indien for man højest det man beder om, mens programmøre i Danmark gerne tilføjer ting som man lidt forventer der bare er med i programmer.

Du bliver ved med at sige at du har forklaret hvorfor programmering ikke passer ind i folkeskolen men du har jo kun sagt at det ikke passer ind i folkeskolens formål, selvom jeg har linket folkeskolens formål og vidst at programmering også læner sig op af det.

Specielt i dag hvor jeg vil mene at nutidens kultur er international, og vi i Danmark vokser ikke kun op som danskere men som en del af dette verdensomspændende Internet, så lidt indsigt i historien bag denne kultur virker nu også relevant, og at vi f.eks. i Danmark har haft ret stor indflydelse på programmering og hvordan programmeringssprog har udvilket sig og bliver brugt på verdensplan.

Du kommer med en masse argumenter for at sprog er vigtige, men det synes de jo åbenbart ikke i folkeskolen, for man behøves jo ikke engang at vælge flere sprog end engelsk og dansk. Så hvorfor er det at programmering skulle være mindre vigtigt end madlavning og sløjd?

Jeg har kommet med kilder på det jeg siger. Der er mange folkeskole elever som gerne vil lære at programmere, men de fleste har ikke muligheden. Kan du vise spørgskemaer delt ud i folkeskolen om at man ikke vil have det i folkeskolen? I England begynder mange at lære det fra 5 års alderen. Det virker lidt tidligt, men det gjorde min bror nu også, computere var grunden til at han kunne regne og læse inden han begyndte i skole fordi jeg kunne undervise ham, og det havde jeg ikke kunne gøre så godt uden en computer.

Hvorfor er det at Danmark skal være bagud på dette område på trods af at vi påstår vi vil være i front på IT området?


@Useful, synes du selv det lyder til at jeg mener når jeg siger man burde undervise i programmering at det så kun skulle være ren kode man lærte om?

Jeg troede ikke du så så firkantet på det. Et programmeringsfag vil jeg mene er lidt nød til at gå ind i historien bag programmering, kulturen det har medført, hvordan programmering og computer science generelt har været hele grunden til at verden er så lille i dag at man kan snakke med folke fra alle verdensdele flere gange om dagen. Jeg har været inde på hvor meget indflydelse Danmark har haft på alt dette.

Jeg har igen og igen nævnt at det vil give utrolig god mening at have det som valgfag, ved ikke hvor mange gange det skulle gentages før du fatter det og så begynder du sku at sige at jeg lyver? wtf? Hvad med bare at læse hvad jeg skriver før du lukker den slags lort ud?

Sig mig lige igen, mener du ikke med "computer science" at børn skal lære at tænde en computer, kunne bruge nettet og lidt office pakke? For man kan ikke lære computer science uden at også have programmering. Du har flere gange påpeget at det bare skulle være noget som man gjorde i andre fag IKKE at det nogensinde skulle være et valgfag.

Så nu skal jeg bare se det som at fordi du har ignorert mit argument om at have det som et valgfag så har du ikke sagt det imod? Hvem fanden er det lige der mangler ærlighed her? Indrøm dog at du IKKE har prøvet at argumentere for at der skulle på nogen måde være et helt fag til IT og programmering i folkeskolen på noget klassetrin.

Hvis det bare har været en misforståelse så kan vi måske langt om længe få afsluttet denne tåbelige debat.
Gravatar #113 - Useful
25. jul. 2016 22:54
kblood (111) skrev:
Uærlig? Har jeg ikke hele tiden gjort det klart i de fleste af mine posts at det jeg talte for var et valgfag og at der skulle være mere end bare ren programmering i faget?


at du er uærlig har jo ikke noget med det at gøre, kan du overhovedet læse? At du er uærlig er fordi du bliver ved med at digte frit i hvad jeg siger.
kblood (111) skrev:
Jeg har da før påtalt at du ikke virkede til at læse hvad jeg skrev særlig godt, men syntes nu jeg gjorde dette okay tydeligt.


Ja det undrede jeg mig også over at du skrev. Pottle calling the kettle black.
kblood (111) skrev:
Programmering er let at lære men du vil sige at man så lige skal tage et år inden eller efter gymnasie?

Jeg siger det er en mulighed. Muligheden kunne også være i gymnasiet.

kblood (111) skrev:
Hele formålet er jo at det ikke skal være en hindring for at komme hurtigere ud på arbejdsmarkedet med brugbare evner, og at generelt have bedre forståelse for computere, software og generel brug af det, men hvis man vil lære programmering så vil du have man lige skal tage et år ud ekstra for at komme ind på uddannelser med programmering? Synes du selv det lyder smart?


Jeg har sagt, at jeg synes uddannelser der har brug for programmering skal stå for at gå i dybden med programmering, men du bliver ved med at tolke frit i det jeg siger, og bruger retorikken "SÅ det vil sige (indsæt noget andet end det jeg sagde"

kblood (111) skrev:
@Useful, synes du selv det lyder til at jeg mener når jeg siger man burde undervise i programmering at det så kun skulle være ren kode man lærte om?


Nej men du mener tydeligvis at programmering skal være fokus. Det har jeg sagt nærved ordret.
kblood (111) skrev:
Jeg har igen og igen nævnt at det vil give utrolig god mening at have det som valgfag, ved ikke hvor mange gange det skulle gentages før du fatter det og så begynder du sku at sige at jeg lyver?


Igen, at du lyver har ikke en skid med dit argument med valgfag at gøre, det er meget tydeligt. Det er fordi at jeg siger en ting, og du så bagefter siger jeg har sagt noget fuldstændigt andet. F.eks. at jeg pludseligt har ment at man ikke skal kunne undervises i programmering før 2-3 år efter folkeskolen. Hvor fuck du får de ting fra er mig en fucking gåde.

kblood (111) skrev:
Så nu skal jeg bare se det som at fordi du har ignorert mit argument om at have det som et valgfag så har du ikke sagt det imod? Hvem fanden er det lige der mangler ærlighed her?


Du bliver ved med at trække det med valgfaget ud af røven. Jeg har ikke benægtet at jeg ikke synes programmering skal være et valgfag. Du blev taget i at lave om i det jeg sagde, kom nu videre istedet for det der pis.
jeg snakker imod programmering som fag i folkeskolen. om det er som valg fag eller ej.

kblood (111) skrev:
Du har flere gange påpeget at det bare skulle være noget som man gjorde i andre fag IKKE at det nogensinde skulle være et valgfag.

Jeg har sagt jeg er åben for et fag omkring IT dannelse, hvilket "computer science" fint falder under.. Men i din verden må du jo lave om i det jeg skriver lige som du vil, fordi det er ikke pisse uærligt jo.
Du kan ikke gå tilbage i tiden, og tage alle mine argumenter imod programmering og knytte dem til computer science, fordi du vælger at mene det er det samme midt i debatten.

kblood (111) skrev:
Sig mig lige igen, mener du ikke med "computer science" at børn skal lære at tænde en computer, kunne bruge nettet og lidt office pakke? For man kan ikke lære computer science uden at også have programmering.


Igen med det der uærlige tolken frit. Jeg har sagt, direkte, at jeg mener at det er fint man lære omkring programmering i folkeskolen.

Men det bliver pludseligt om til, at jeg mener at programmering slet ikke skal indgå.

Tag lige et skridt tilbage og vær ærlig med dig selv.. Hvordan fanden skal jeg forholde mig til det du siger, når du tolker så liberalt i mine ord, at du pludseligt mener jeg har sagt det direkte modsatte af det, som vi begge to kan gå en side tilbage og se, sort på hvidt?

Gravatar #114 - Useful
25. jul. 2016 23:11
Skal vi egentlig ikke bare lave en aftale.

Hvis du vil besvare noget af det jeg har sagt, så citer det istedet. Så kommer vi helt uden om at du kan tolke frit.

Det ville løse problemet med at du skal gengive det jeg siger hele tiden, som en retarderet papagøje
Gravatar #115 - Useful
26. jul. 2016 01:20
kblood (112) skrev:
Indrøm dog at du IKKE har prøvet at argumentere for at der skulle på nogen måde være et helt fag til IT og programmering i folkeskolen på noget klassetrin.


Ud over selvfølgelig da jeg nærved ordret sagde præcis det..

useful skrev:
Vi kan snakke om at skulle have et fag om IT dannelse, hvor programmering kan berøres. Vi kan snakke om at inddrage programmering i læringen i andre fag.
Men, programmering er som sagt før, alt for specifikt til at være et fag for sig selv


useful skrev:
Jeg tror ikke i vil møde meget modstand overfor et ønske om IT generelt i folkeskolen.


Det fede ved et forum som dette, er man kan gå tilbage og henvise til det man snakker om.
Som du tydeligt kan se, har jeg ikke været modstander af IT som et fag i folkeskolen, og nævnte det selv som en mulighed.
Gravatar #116 - kblood
26. jul. 2016 11:50
@Useful
Et fag om IT dannelse hvor man berører programmering? Lyder ikke specielt meget som om du ved hvad computer science som et fag så går ud på.

Computer Science er primært programmering, så det du foreslår er et valgfag hvor programmering kun er noget der kommer engang imellem? Nej, det er primært det man fokusere på i Computer Science og derfor jeg bare kalder det programmering.
http://cty.jhu.edu/ctyonline/courses/computer_scie...

At du mener jeg lyver om hvad du siger viser da bare at du fatter hat af hvad det egentlig betyder det du siger.

#115
Ja, vi kan gå tilbage og se at du fatter hat og kalder mig løgner uden grund. Kan du finde bedre posts end de to? Nej vel, fordi selv med de to posts har du argumenteret IMOD at have Computer Science i folkeskolen.

Nu har du selv dokumenteret at når du snakker om programmering i folkeskolen så skulle det være som noget man da lige kunne nævne, og igen og igen siger du det ikke skal være det primære man skulle lære om selv hvis det fik sit eget fag.

Du bliver ved med ikke at fatte hvad jeg skriver. Læs nu det du skriver og det jeg skriver, du bliver VED med at skrive at du ikke vil have at programmering skal være noget man fokusere på, selv hvis der kom et IT valgfag, og dermed er du imod et valgfag om Computer Science for det kan man ikke kalde det hvis det primært skal være om "IT dannelse". IT dannelse burde man jo stort set allerde få i de andre fag nu hvor IT er et krav at få indraget i dem. Selvfølgelig skal det også være en del af et Computer Science fag, men IT dannelse vil jeg mene ikke er noget man kan nøjes med at have som valgfag, og det mener man tydeligvis heller ikke generelt for folkeskolen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_science

Computer Science er ikke til at lære uden programmering. Det er også om computer programmerings sprog og teorien bag dem, men man kommer ikke langt i dette fag hvis man ikke kommer ind omkring programmering både i teori og praksis.

Har jeg gjort det tydeligt nok hvad jeg mener nu? For det virker til at jeg hele tiden har forstået dit budskab men at du ikke har fórstået mit.

Vi havde "EDB fag" i folkeskolen, et fag generelt om IT, men hvad lærte vi? At tænde en computer, bruge et par orogrammer og spille lidt spil. Det var endda sat op så man ikke engang kom til at lære noget om DOS og der var en menu man startede i så man heller ikke rigtig lærte om Windows.
Gravatar #117 - kblood
26. jul. 2016 11:54
Hvis du stadig mener jeg lyver, hvad er det så jeg lyver om? HTX bruger allerede et år eller mere på at undervise i programmering, men selv der har de svært ved at komme længere end det helt basale og det lyder ikke til at komme ind på teory om computersprog eller den slags.

Handelsskole og gymnasie har svært nok ved bare generelt at undervise i IT, der fokusere man primært på at undervise om Excel, HTML, hvad der sker med Internettet, Open Source, Linux og andre mere generelle ting. Hvorfor mon? Fordi så lavt er man nød til at forvente at niveauet skal være på gymnasielt niveau, fordi man har stort set INTET lært i folkeskolen.

Forhåbentlig kan det ændre sig nu man begynder at undervise lidt i Scratch og sådan, men det bliver nok ikke nogen revolution på området.

Så jeg står ved det jeg har skrevet, at du ikke forstår det er hvad det fører til hvis det du siger er sådan det skal være, så er det ikke mig der lyver, det er bare dig som stadigt fatter hat.
Gravatar #118 - Useful
26. jul. 2016 12:25
Du er fuldstændigt tabt menneske.

Jeg kan skrive en ting ordret og du besvare ved at sige jeg har sagt det direkte modsatte.
Hvorfor skal jeg gentage mig selv overfor hvad der tydeligvis er en dør? Hvorfor du lyver? Det har jeg udpenslet for dit fatsvage lille sind flere gange nu.

Du er så sindsygt langt oppe i din egen røv at du kronisk lugter af lort.

men brug nu citat funktionen..
Useful (114) skrev:

Det ville løse problemet med at du skal gengive det jeg siger hele tiden, som en retarderet papagøje
Gravatar #119 - HenrikH
26. jul. 2016 13:01
kblood (116) skrev:
Computer Science er ikke til at lære uden programmering.

Jamen hvis vi skal lege "Wikipedia har ret", så lad og prøve den danske: https://da.wikipedia.org/wiki/Datalogi

Der er programmering en praktisk anvendelse af datalogi, på lige linje med f.eks. billedbehandling.

Så hvis man ikke kan lære datalogi (dansk for "computer science") uden programmering, så kan man heller ikke uden f.eks. billedbehandling eller maskinarkitektur... Og så kender jeg et par ret elendige dataloger...

Men jeg har såmænd mest opgivet det her for lang tid siden (jeg dropper mest forbi for at se hvornår Useful opgiver :-P). Du vil åbenbart have programmering som obligatorisk, ensporet fag fra børnehaven af så vi ikke kommer til at mangle dem i fremtiden, så fred være med det.
Gravatar #120 - Useful
26. jul. 2016 13:14
kblood (116) skrev:
Nu har du selv dokumenteret at når du snakker om programmering i folkeskolen så skulle det være som noget man da lige kunne nævne,


Denne kommentar viser meget godt, hvor uærlig du er, når du "bearbejder" det jeg siger.

At jeg argumentere for, at man kan berør programmering i et fag i IT, og at man kan inddrage programmering i andre fag, betyder at jeg siger, "man da lige kunne nævne"

Nej det var overhovedet ikke det jeg sagde, og vi ville slippe helt uden om, at det jeg sagde skulle igennem dit retarderet filter, hvis bare du gad at bruge citat funktion.

Men jeg kan se at meget koger ned til, at vi er fundamentalt uenige i hvor stor en rolle programmering spiller.
Jeg har selvfølgelig forsøgt at læse op på, hvad computer science er for en størrelse, når nu det ser ud til vi er så vidt forskellige i vores opfattelse, og der finder jeg dette meget sigende.
programming is just one small topic covered by a computer science degree, and it?s one of the least emphasized in many colleges. Computer science is closely related to discrete mathematics and formal linguistic theory.


og dette

computer science degrees include courses focused mainly on programming, but not many.

http://www.computersciencedegreehub.com/faq/comput...

Depending on the degree track you choose, you can find work in a number of different areas. Programmers and software developers make up just a small portion of computer science graduates.


som modsvar til din konstante insisteren på


kblood (116) skrev:
Computer Science er primært programmering, så det du foreslår er et valgfag hvor programmering kun er noget der kommer engang imellem? Nej, det er primært det man fokusere på i Computer Science og derfor jeg bare kalder det programmering


Så bare at kalde computer science for programmering, er jo direkte forkert, og så kan man lettere forstå hvordan du kan drage alle mulige mærkelige konklusioner.
Gravatar #121 - kblood
26. jul. 2016 21:28
#120

Du linkede selv dine bedste kommentarer angående programmering i folkeskolen og du sagde jo direkte at det var noget man kunne have i de fag. Det betyder da at det vil være noget man højest brugte nogle få timer på. Stå nu ved det du rent faktisk har skrevet. Der er jo en grund til at de eneste ting du selv kunne linke af det du har skrevet var så tyndt, og så gider jeg da ikke at skulle grave eksempler frem på noget du egentlig ikke har sagt som bevis for at du ikke har sagt det, prøv nu lige at være lidt logisk. Man kan ikke bevise et noget ikke eksistere, det er da ret basalt.

Computer science, ja der er ting i det som discrete mathematics, teori om programmerings sprog og system udvikling. Ud af de ting vil jeg mene at system udvikling generelt er for højt et niveau til folkeskolen, og de to sidste ting giver lidt sig selv at man skal ind på for at lære programmering ordentligt. Uden at prøve egentlig programmering så er de heller ikke helt til at forstå.

Hvis du kender til en computer science uddannelse hvor det ikke er påkrævet at man lærer programmering på nogen måde, så vil jeg da gerne se den, men det du linkede var til uddannelser på universitets niveau, så noget siger mig man forventer at de kunne programmering inden og andre steder at det er noget man lærer sig selv i sin fritid hvis man ikke allerede har gjort det.

Så har du en kommentar om at software udviklere og programmøre kun er en lille del af dem som er uddannet i computer science, ja men de skal jo stadigt kunne forstå hvad programmering er, og kende mindst et sprog.

Synes du selv det er en forventning man skal have til folkeskole elever?
Gravatar #122 - kblood
26. jul. 2016 21:35
HenrikH (119) skrev:
kblood (116) skrev:
Computer Science er ikke til at lære uden programmering.

Jamen hvis vi skal lege "Wikipedia har ret", så lad og prøve den danske: https://da.wikipedia.org/wiki/Datalogi

Der er programmering en praktisk anvendelse af datalogi, på lige linje med f.eks. billedbehandling.

Så hvis man ikke kan lære datalogi (dansk for "computer science") uden programmering, så kan man heller ikke uden f.eks. billedbehandling eller maskinarkitektur... Og så kender jeg et par ret elendige dataloger...

Men jeg har såmænd mest opgivet det her for lang tid siden (jeg dropper mest forbi for at se hvornår Useful opgiver :-P). Du vil åbenbart have programmering som obligatorisk, ensporet fag fra børnehaven af så vi ikke kommer til at mangle dem i fremtiden, så fred være med det.


Lyder lidt til at du med billedbehandling tænker på Photoshop og sådan? I forhold til Datalogi, så er det ikke Photoshop man tænker på, men mere sådan noget som skannere. F.eks. at kunne bruge data fra en sensor til at lave et billede, og omsætte det billede til data. Madskinarkitektur? Ja, man skal helst vide hvad CPU, RAM, BUS, harddisk, grafik osv gør, hvordan det arbejder sammen hvis man skal være datalog. Man behøves egentlig ikke at kunne samle en computer eller lave sit eget chipsæt, men man forventes da at vide lidt om hvad en garbage collector gør og hvorfor den er nødvendig, og for at forstå det hjælper det at kende til den slags.

Så er du sikker på det er totalt ukendte områder for dem, eller har du bare misforstået hvad de områder egentlig er i denne sammenhæng?
Gravatar #123 - Useful
27. jul. 2016 00:10
kblood (121) skrev:
du sagde jo direkte at det var noget man kunne have i de fag. Det betyder da at det vil være noget man højest brugte nogle få timer på.


Nej det betyder det "da" ikke. Det er noget du vælger at pådutte det.
Det kunne f.eks. være en time i hver hovedfag om ugen, hvor programmering indgår i et eller andet brugbart omfang. Det ville være flere hundrede lektioner om året, hvor programmering har en indflydelse.

Jeg mener dog stadig ikke at programmering skal have en særlig stor indflydelse i folkeskolen. Som jeg har sagt før, er jeg fortaler for at man undervise om, og ikke i programmering i folkeskolen.
Man kan godt berøre det rent praktisk, men det skal ikke være fokus, og... som hele debatten er gået på, mener jeg ikke det skal være et fag for sig selv.


kblood (121) skrev:
Stå nu ved det du rent faktisk har skrevet.


Jeg står gerne ved det jeg siger, jeg vil dog ikke stå ved din liberale fortolkning af hvad jeg siger.


kblood (121) skrev:
så gider jeg da ikke at skulle grave eksempler frem på noget du egentlig ikke har sagt som bevis for at du ikke har sagt det, prøv nu lige at være lidt logisk


hvad snakker du dog om menneske? Jeg beder dig henvise til de ting du mener jeg har sagt, istedet for at genfortælle det i dine egne ord.

Du siger jeg har sagt noget. jeg beder dig citere der hvor jeg har sagt det. Den er ikke længere. Det er simpel debatskik.

kblood (121) skrev:
Hvis du kender til en computer science uddannelse hvor det ikke er påkrævet at man lærer programmering på nogen måde, så vil jeg da gerne se den,


Hvem har dog også nogensinde sagt det? Hvor fanden du får de ting fra er mig en gåde, men du spørger godt nok i øst og vest om alle mulige random ass ting.
Du insistere på, at programmering er det primære i computer science. Jeg viser dig en modstående holdning, og så trækker du den over i en ekstrem.

Men er vi nu enige om, at du ikke bare ubetinget kan sætte lighedstegn imellem "computer science" og "programmering"
Er vi nu enige om, at programmering ikke er det primære fokus?


kblood (121) skrev:
Så har du en kommentar om at software udviklere og programmøre kun er en lille del af dem som er uddannet i computer science, ja men de skal jo stadigt kunne forstå hvad programmering er


Ja, og det er der ingen der har talt imod.


kblood (121) skrev:
og kende mindst et sprog.


Sikkert?


Er grunden til at du nægter at citere det du henviser til, fordi det bliver svært at lave om i det jeg siger så?

Jeg har egentligt fået nok. Jeg besvare ikke flere indlæg før du begynder at bruge citat funktionen. Det er simpelthen for åbenlyst at du laver om i det jeg skriver og det er en uærlig debat det skaber.

Gravatar #124 - kblood
27. jul. 2016 03:19
@Useful, hold nu op.

Jeg siger hvad du skriver, og du skriver forkerte ting om hvad computer science er og du skriver programmering ikke skal have sit eget fag, selvom det egentlig bare ville være et computer science fag. Det link du selv lige gav skrev at man ville komme igennem en Computer Science uddannelse med uddannelse i op til 3 sprog, og selvfølgelig vil man da have lært mindst et, for de andre fag giver ingen mening uden at have lært egentlig programmering. For at komme i dybden med et sprog kan det så være man skal lære det i fritiden, men det ændre ikke på at de så rent faktisk forventer at man gør det, for det er en påkrævet del at kunne.

Tager man en software udviklings retning, så kan man nok nemmere slippe afsted med ikke at skulle lære programmering selvstændigt i sin fritid.

Her er linket du gav:
http://www.computersciencedegreehub.com/faq/comput...

og der står:
"Of course, computer science degrees include courses focused mainly on programming, but not many."

Så det må jo betyde at man rent faktisk lærer programmering UANSET hvilken retning man vælger. De har alle kurser der primært fokusere på programmering, og jeg har lige forklaret hvorfor de gør det.

Ikke fordi, når det er universitets niveau så er de godt nok gode til at kunne bruge hele semestre kun på teori inden man rent faktisk skal bruge det til noget praktisk. Datamatiker er som at tage en af de universitets uddannelser bare på speed, for man lærer meget af det samme, der er bare en del af teorien som bliver lidt kogt ned, for den er virkelig ikke så vigtigt at bruge et helt semester på, og i den virkelige verden så er diagrammer og sådan en meget lille del af den egentlige udvikling. Nogen steder skipper de endda den del helt.

Igen, min tolkning er ikke så liberal som du prøver at påstå den er, men jeg gider godt nok ikke at skulle til at grave dine kommentare frem fra posts der er 100 linjer lange når du jo tydeligvis alligevel ikke gider indrømme hvad du egentlig har sagt, selv efter du har gravet det frem selv, og selv viser det, og jeg så pointere at du jo netop ikke sagde det som du påstår du gjorde.

Du ved jo ikke hvad Computer Science er, og det har jeg lige forklaret her, så du har jo heller ikke prøvet at sige at der gerne måtte være et valgfag til Computer Science i folkeskolen, for det du beskrev var simpelthen ikke Computer Science.

Hvis der var et kommentar system i dette forum som fungere nogenlunde, ja så kunne jeg da godt begynde at hive dine egentlige kommentarer frem, men det sucks, så nej.

Du siger de sikkert kan tage en time ugen til programmering til hvert fag? Ja, tror du selv det sker? De uddanner jo netop ikke lærerne, så det vil højest være Scratch, og det lyder ikke til at det er noget de afsætter en time om ugen til i hvert fag.

Så igen, det du taler for, er at man kan give en smule undervisning i programmering i folkeskolen, og så kan man et af årene lærer programmering på gymnasiel uddannelse. Der har jeg jo så forklaret at siden de ikke har nogen grundlæggende forståelse for programmering fra folkeskolen af, så kan de knap nok nå at give en grundlæggende forståelse af programmering på HTX, selvom de rent faktisk har et helt fag om det. De har bare for mange andre ting de synes man skal lære. På handelsskole giver det da mening, for der er en del handelsfag og en del obligatoriske fag, ikke specielt meget plads til andet en almindelig IT undervisning. Gymnasiet? De kunne sikkert gøre det til et valgfag, men så har de samme problem som HTX.

Alt i alt, du går ikke ind for at man egentlig har lært mere end højest noget grundlæggende programmering når man kommer ud af gymnasiet. Det der tæller som High School i USA f.eks. og ved ikke lige hvad de kalder det i England.

Danmark plejede at være forgangsland på dette område. Vi var faktisk de første som havde en Datamatiker uddannelse, som man kunne tage i København. En hel uddannelse til Computer Science på et tidspunkt hvor man stadig var meget tidligt inde på det område, men var begyndt at se at det ville komme til at blive vigtigt.

Og så frem til idag. Der er mindre og mindre at være stolt af som dansker.
Gravatar #125 - kblood
27. jul. 2016 03:25
Igen, jeg har ikke lavet om i det du skriver, jeg pointere bare hvad betyden af det du skriver egentlig er. Du gider bare ikke at indrømme det. Du prøver på at få det til at se ud som om at det da ville være godt nok hvis det bliver gjort som du siger det gerne må gøres hvis det stod til dig, og jeg prøver på at påvise at det jo ikke er godt nok ved at vise hvad det egentlig betyder det du prøver at sige.

Et valgfag som IKKE kan kaldes Computer Science. Elever som ikke er udrustet til at begynde at lære programmering / Computer Science niveau C eller B på gymnasie niveau og dermed en industri der kommer mere og mere i mangel på udviklere, da vi egentlig ikke har gjort noget for at få flere udviklere gjort klar hurtigere, eller bare flere udviklere for den sags skyld. Ikke fordi Scratch og sådan giver da et lille håb om at flere ville kunne tro på at det ville være noget for dem, men jeg er ret sikker på de fleste vil komme ud og stadig anse programmering som noget mystisk og næsten umuligt selv at kunne gøre medmindre man virkelig bruger alt sin tid på det.
Gravatar #126 - Useful
27. jul. 2016 11:01
Useful (123) skrev:


Jeg har egentligt fået nok. Jeg besvare ikke flere indlæg før du begynder at bruge citat funktionen. Det er simpelthen for åbenlyst at du laver om i det jeg skriver og det er en uærlig debat det skaber.


Gravatar #127 - kblood
27. jul. 2016 11:46
Ser det ud til jeg prøvede at få dig til at besvare flere indlæg? Jeg har beskrevet hvorfor jeg ikke bruger citat funktionen, den er virkelig dårlig her på Newz, og du har vist at det ikke hjælper. Jeg har ikke været uærlig og har lige forklaret hele vores debat opsummeret. At du ikke vil stå ved hvad det du har sagt indebærer, det er op til dig.
Gravatar #128 - Useful
27. jul. 2016 12:00

kblood (127) skrev:
Ser det ud til jeg prøvede at få dig til at besvare flere indlæg?


Nej men du bliver ved at

kblood (127) skrev:
Jeg siger hvad du skriver,


og

kblood (127) skrev:
Igen, jeg har ikke lavet om i det du skriver, jeg pointere bare hvad betyden af det du skriver egentlig er.


Så du laver ikke om i det jeg skriver, du pointere bare hvad det jeg siger betyder ved at genfortælle det i andre ord? Klaphat.

kblood (127) skrev:
At du ikke vil stå ved hvad det du har sagt indebærer

jeg står som sagt ikke ved dine liberale tolkninger af hvad jeg siger, og hellere ikke dine liberale holdninger til hvordan fastsætter et ords betydning.

Men selvfølgelig kan jeg ikke stå inde for, hvad du mener det jeg siger indebære. Du har jo vist at du tolke i ord efter forgodtbefindende.

kblood (127) skrev:
Computer Science er primært programmering,


Det skriver du. Jeg besvare med at henvise til
programming is just one small topic covered by a computer science degree,


Istedet for at forholde dig til, at det du sagde åbenlyst ikke var korrekt, begynder du at køre imod et argument ingen har lavet.

kblood (127) skrev:
Så det må jo betyde at man rent faktisk lærer programmering UANSET hvilken retning man vælger. De har alle kurser der primært fokusere på programmering


Ja det kan vi godt blive enige om. Men det må UNÆGTELIGT også betyder, at du ikke har ret i at programmering er det primære fokus i computer science


Jeg synes også det er meget sigende, at du bruger så meget ernergy på at snakke om hvor lidt jeg forstår det jeg skriver, og du så skriver ting som

kblood (127) skrev:
Alt i alt, du går ikke ind for at man egentlig har lært mere end højest noget grundlæggende programmering når man kommer ud af gymnasiet. Det der tæller som High School i USA f.eks


1. Jeg har ikke udtalt mig om niveuet i gymnasiet, at jeg taler imod programmering som et fag i folkeskolen betyder på INGEN MÅDE at jeg ikke mener man skulle kunne intensivere i gymnasiet.

Desuden er den amerikanske highschool ikke direkte sammenligndelig med vores gymnasiet. High school er fra 11 år og op..


Gravatar #129 - kblood
27. jul. 2016 12:34
Igen når du siger ingen programmering i folkeskolen betyder det jo netop at man ikke har mulighed for mere programmering i gymnasiet. De kan ikke komme op på noget brugbart niveau med det timetal de har.

Ja, jeg sagde at programmering var et primært fokus for computer science, og det er det jo. Skal vi gå tilbage til at man ikke kan lære det uden at lære mindst et programmerings sprog? På det niveau der er i folkeskolen vil det derfor være nødvendigt at undervise i programmering som noget af det primære hvis det skulle have sit eget fag, for folkeskole er ikke det samme som en universitets uddannelse.

Du viser igen og igen at du ikke forstår betydningen af hvad du siger. Hvilket niveau af programmering er det du mener man kan opnå i gymnasiet hvis man kun har prøvet Scratch i folkeskolen?

Kommer man op på universitets niveau, ja så behøves programmering ikke at være et primært fokus, for så kan man dykke ned i andre ting som ikke direkte er programmering, men kun fordi man har fået den indsigt man skal bruge i egentlig programmering.
Gravatar #130 - kblood
27. jul. 2016 12:38
Prøv lige at dokumentere hvordan et gymnasie skulle kunne give et acceptabelt niveau af programmering og computer science uden at man har fået en stærk introduktion i folkeskolen?

Ja, man kunne måske lave et helt nyt gymnasie, lidt ala handelsskole hvor man så underviser i programmeringsfag istedet for handelsfag, men det ville jo ligge endnu længere ude i fremtiden end nogen anden løsning vi har været omkring.
Gravatar #131 - Useful
27. jul. 2016 14:20

kblood (129) skrev:
Igen når du siger ingen programmering i folkeskolen betyder det jo netop at man ikke har mulighed for mere programmering i gymnasiet. De kan ikke komme op på noget brugbart niveau med det timetal de har.


Så kan vi snakke om, hvorvidt niveauet kunne løftes på gymnasiet, f.eks. ved at give flere timer til det, hvis det er der du mener problemet er.

kblood (129) skrev:
Ja, jeg sagde at programmering var et primært fokus for computer science, og det er det jo. Skal vi gå tilbage til at man ikke kan lære det uden at lære mindst et programmerings sprog?


Men at man skal lære mindst et programmerings sprog betyder for fanden da ikke at computer science er primært programmering. Det er da en mærkelig konklusion at trække.
Der står direkte, at programmering er en lille del af computer science, og at det vægtes lavt af mange uddannelses steder.

Programmering er jo ikke det primære i computer science, bare fordi det er en uundgåelig del deraf.


kblood (129) skrev:
Hvilket niveau af programmering er det du mener man kan opnå i gymnasiet hvis man kun har prøvet Scratch i folkeskolen?


Jeg vil ikke kloge mig i hvor lang man kan eller bør nå i gymnasiet. Jeg har udelukkende betraget det som en mulighed at man skulle tage undervisningen der.

Det er flere gange blevet sagt, at programmering er let, men alligevel er det for svært for en gymnasie elev, og de kan derfor kun nå et meget lavt niveau.. Jeg kan simpelthen ikke følge logikken. Programmering ser ikke for mig ud til, at være mere kompliceret end de andre ting, man først går i dybden med i gymnasiet.

kblood (129) skrev:
Prøv lige at dokumentere hvordan et gymnasie skulle kunne give et acceptabelt niveau af programmering og computer science uden at man har fået en stærk introduktion i folkeskolen


Altså det mener man jo det giver allerede nu, i den forbindelse at du kan tage programmering på HTX som er adgangsgivende til relevante uddannelser, som datalogi. Det er ikke mit argument du prøver at sige jeg skal forsvare her.

Dit forsøg på at vende bevisbyrden er jo også dybt dybt godnat. Uanset hvad jeg ville sige, er det hele betinget af din opfattelse af hvad der er acceptabelt, hvilket jeg naturligvis ikke behøver at være enig i.

Hvis om noget, skal du dokumentere for, at man ikke kan lære programmering ved først at gå i dybden efter folkeskolen


Det kan godt være niveauet er for lavt i gymnasiet, men at det udelukkende kan løses ved at have et fag i programmering i folkeskolen, er et stort logisk spring.




kblood (129) skrev:
man kunne måske lave et helt nyt gymnasie, lidt ala handelsskole hvor man så underviser i programmeringsfag istedet for handelsfag, men det ville jo ligge endnu længere ude i fremtiden end nogen anden løsning vi har været omkring.


.... Altså HTX?

Hvor man bliver tilbudt følgende fag:
INFORMATIONSTEKNOLOGI
INTERNATIONAL TEKNOLOGI OG KULTUR
KOMMUNIKATION/IT
PROGRAMMERING
TEKNIKFAG
MEDIEFAG
TEKNOLOGI
TEKNOLOGIHISTORIE

Gravatar #132 - kblood
27. jul. 2016 17:41
@Useful
Ja, HTX. Dette opsummere problemet ret godt:
https://www.version2.dk/artikel/datalogi-i-gymnasi...


Datalogi kræver på ingen måde HTX:
http://www.aau.dk/uddannelser/bachelor/datalogi/ad...

Fordi så lavt er niveauet. Jeg har ikke set nogen som helst muligheder for at starte datalogi på et højere niveau fordi man har taget HTX og fokuseret på Computer Science fag.

Hvis jeg tager fejl, så ja, så har du ret. Ellers, så er problemet nøjagtigt det samme som jeg hele tiden har påpeget, at det ikke gør en reel forskel. Vejen fra folkeskole og til at kunne komme i arbejde som en eller anden form for IT person er stadig lige så lang som den var for 5 år siden.

Kan du ikke se min pointe med at formålet da burde være at kunne komme hurtigere igennem systemet når nu vi står over en så hurtigt stigende mangel på udviklere?

Computer Science i folkeskolen er nød til primært at være programmering, fordi der er simpelthen ikke timer nok til at komme ind på de andre områder som primær områder, da de kræver man har forstået og er inde i programmerings delens grundlæggende elementer. Alle delene er komplimentære. Jeg troede jeg gjorde dette tydeligt ved at påpege at den side du linkede var angående Computer Science på universitets niveau, på en uddannelse der kun fokusere på Computer Science og ikke behøves at have en bunke obligatoriske gymnasie fag også. Derfor har de tiden til at programmering kan blive en lille del af uddannelsen, fordi det behøves de ikke at bruge mere end et semester på sådan set. I det semester skal der så bare bruges en hel del timer på det, men den tid har de så også til det.

Gymnasiet har dog ikke den tid. Hvis du ser på HTX så er der Datalogi C niveau, den kommer ikke højere. Måske Datalogi C giver det som der skal bruges og man bare ikke derefter har mulighed for at bruge det de har lært til at komme til en mere sigende uddannelse, men som jeg har forstået det, både fra min bror der gik på HTX og ud fra hvad jeg kan læse andre skriver om det, så er det et virkeligt lavt niveau de arbejder på, og de kommer meget meget bredt omkring. HTML, PHP, måske C++ eller Visual Basic. Lyder ikke helt til at man kan være sikker på hvad Datalogi C niveau betyder når de er færdige med en HTX, og det kan jeg godt forstå man ikke kan bruge til noget på de videregående uddannelser.

Måske det kunne være en løsning at systematisere HTX uddannelsen bedre, så man kan nå at lære noget brugbart, istedet for at det egentlig bare er at lade folk finde ud af om det er noget de måske vil prøve at gå videre med på en anden uddannelse. Noget man også kunne nå i folkeskolen, for der har man jo faktisk endda flere timer til et valgfag end de har på HTX.

Og hvis man kunne vælge datalogi som man jo åbenbart kalder Computer Science på dansk, i folkeskolen som valgfag, så burde man på HTX kunne tilbyde Datalogi B og Datalogi C, ligesom man kan vælge tysk eller fransk B på gymnasiet hvis man har fået det på C niveau i folkeskolen. Som jeg da har forstået det i hvert fald.
Gravatar #133 - Useful
27. jul. 2016 18:06
kblood (132) skrev:
Kan du ikke se min pointe med at formålet da burde være at kunne komme hurtigere igennem systemet når nu vi står over en så hurtigt stigende mangel på udviklere?


Jo, men det er bare her, jeg mener man kan kigge på gymnasiet. Hele ideen med en studenter eksamen er vel, at komme nærmere det ens fremtidig uddannelse behøver i det omfang man behøver for at være parat til den uddannelse.


kblood (132) skrev:
Dette opsummere problemet ret godt:


Ja lige netop. Der mangler ressourcer og interesse for at støtte IT i gymnasiet. Det er da meget sigende for hvor fokus mangler.

Vi arbejder allerede på at få IT ind i folkeskolen alle de steder det virker naturligt. Det går kun den rigtige vej lige nu, så måske fokus skulle være på gymnasiet eller hvad adgangskrav der skal være til de forskellige uddannelser, istedet for at starte i folkeskolen, og så sende dem direkte ind i et gymnasie system der slet ikke vægter den læring som vigtig.


kblood (132) skrev:
Computer Science i folkeskolen er nød til primært at være programmering, fordi der er simpelthen ikke timer nok til at komme ind på de andre områder som primær områder, da de kræver man har forstået og er inde i programmerings delens grundlæggende elementer.


Det er jeg 100% uenig i. Computer science indeholder mange elementer man sagtens kan berøre uden at have haft fokus på programmering først.

Men kan du ikke godt se, hvordan det du siger nu, er baseret på dit skøn? Du kan jo ikke brage frem og sige jeg ikke forstår det jeg siger, når det så viser sig at være betinget af dit skøn omkring hvad du mener er vigtigst?
kblood (132) skrev:
Måske det kunne være en løsning at systematisere HTX uddannelsen bedre, så man kan nå at lære noget brugbart


Lige netop.

kblood (132) skrev:
Datalogi kræver på ingen måde HTX:

Pointen er, at HTX er adgangsgivende, og har allerede strukturen til at dække behovet.

At man så åbenbart ikke har holdt det relevant, gør vel at det er endnu vigtigere at kigge her før andre steder.

Gravatar #134 - Useful
27. jul. 2016 18:24
kblood (132) skrev:
Derfor har de tiden til at programmering kan blive en lille del af uddannelsen, fordi det behøves de ikke at bruge mere end et semester på sådan set. I det semester skal der så bare bruges en hel del timer på det, men den tid har de så også til det.


jeg kan simpelthen ikke finde hoved eller hale i hvad du siger der.
Tiden brugt er vel ligeså stor en del af, hvor meget det fylder i uddannelsen, som perioden det strækker sig over.

Men når man går ind og kigger på de forskellige udbud af "computer science", ser det ikke ud til at der er en intensive mængde fag om programmering noget sted i forløbet hverken timeantal eller i form af ECTS.

Har du erfaring med dette eller? Grunden til at jeg spørger er, at stort set alle de computer science udbud jeg ser, er baseret på selvvalgt studieplan, hvor man selv vælger hvor meget programmering man ønsker at lære, og man kan faktisk undgå programmering som fag.

Gravatar #135 - kblood
27. jul. 2016 20:30
#134

Hvis du kigger efter, så som jeg læser det, så forventes det at man lærer sig selv programmering hvis ikke man har lært det i forvejen eller lærer det under uddannelsen. Den side du selv linkede om det skrev at man godt kunne være nød til at studere programmerings delen i fritiden. Har ikke set noget om at det rent faktisk kunne undværes. Men virker også til at være i lande hvor man har mulighed for at lære programming inden uni at man giver denne mulighed. Hvis man ser på datamatiker eller datalogi her i Danmark, så synes jeg ikke jeg har set en vej hvor man kan komme uden at at skulle lære programmering også.
Gravatar #136 - kblood
27. jul. 2016 20:33
@Useful

Igen, jeg er enig i at hvis det kan lade sig gøre at lære eleverne det de har brug for af programmering på gymnasiet, så er det da en mulighed, men så synes jeg nu det ville være smartere hvis man havde niveau C i folkeskolen og lærte lidt om HTML, PHP og måske Java eller et andet af de større sprog der, så man på gymnasiet ikke havde brug for at ligge alle sine æg i en kurv og dermed skrotte web programmering f.eks.

Som jeg ser det, så er grunden til at man ikke vil undervise i det i folkeskolen er fordi man ikke gider at skulle betale for den ekstra lærer uddannelse det ville kræve.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login