mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Ja, der findes ikke noget værre end dumme elever der laver slides med en hel roman per slide, for derefter bare at læse op. Argh!
(Men det er vel ikke specifikt for PowerPoint, det gælder vel alle former for præsentationer.. Og egentligt skyldes det vel bare dumme brugere der ikke har forstået hvordan man bruger slides på en fornuftig måde.)
(Men det er vel ikke specifikt for PowerPoint, det gælder vel alle former for præsentationer.. Og egentligt skyldes det vel bare dumme brugere der ikke har forstået hvordan man bruger slides på en fornuftig måde.)
Jeg er helt enig med #1 Det er bare nederen at folk læser noget op man selv er ved at læse.. Men lige frem at fjerne programmet er måske nok lidt overilet.. måske sku man bare lære folk hvordan sådanne programmer skal bruges..
#1 Jeg er helt enig. Man behøver ikke en professor til at fortælle os, at mange fremlægger fuldstændigt forkert - det har vi allerede selv fundet ud af. At den givne verbale og visuelle information er for mig noget nyt, men det er bare endnu et søm i disse "dumme elever"'s kiste. Professoren har fat i den lange ende, for man bør kun bruge PowerPoint til at vise billeder, diagrammer, grafer eller i yderste fald stikord.
"But it is not effective to speak the same words that are written, because it is putting too much load on the mind and decreases your ability to understand what is being presented"
Hvis man professionelt bruger PowerPoint til at fremlægge et oplæg. Så er man også klar over at PP ikke bruges til at skrive alt ned hvad man siger. Programmet skal bruges som et værktøj til fx grafer, billeder samt stikord i den fremlæggelse man laver. SÅ en anelse overilet at kræve programmet trukket tilbage.
(Nyheden virker næsten som en forsinket Aprilsnar!)
Hvis man professionelt bruger PowerPoint til at fremlægge et oplæg. Så er man også klar over at PP ikke bruges til at skrive alt ned hvad man siger. Programmet skal bruges som et værktøj til fx grafer, billeder samt stikord i den fremlæggelse man laver. SÅ en anelse overilet at kræve programmet trukket tilbage.
(Nyheden virker næsten som en forsinket Aprilsnar!)
Jeg synes ligesom #1 at det er katastrofalt hvis man har skrevet så meget på dine slides at man faktisk bare læser op af dem.
Men jeg synes dog ikke man helt bør droppe at bruge slides. Jeg synes tit det er nemmere at se strukturen i en fremlæggelse hvis den bliver understøttet af nogle enkelte overskrifter på en PowerPoint.
Men jeg synes dog ikke man helt bør droppe at bruge slides. Jeg synes tit det er nemmere at se strukturen i en fremlæggelse hvis den bliver understøttet af nogle enkelte overskrifter på en PowerPoint.
Det værste jeg har set, er erhvervsfolk der laver deres powerpoints selv. Deres præsentationer er som regel overfyldte med effekter i en så enorm latterlig grad, at det egentlig forvirrer budskabet mere end det gavner.
Men gør man det rigtigt, så kan man sagtens lave en fin præsentation, det kræver bare lidt mere planlægning end blot at plaske billeder og tekst ind på en side. Jeg har også set gode præsentationer hvor powerpoint'en blev brugt til at underbygge det taleren stod og sagde. Det er sådan det skal være, og ikke omvendt.
Men gør man det rigtigt, så kan man sagtens lave en fin præsentation, det kræver bare lidt mere planlægning end blot at plaske billeder og tekst ind på en side. Jeg har også set gode præsentationer hvor powerpoint'en blev brugt til at underbygge det taleren stod og sagde. Det er sådan det skal være, og ikke omvendt.
Det fede er at mange forelæsere på universiteterne gør netop dette!!
De laver en PowerPoint-præsentation, som de så læser op til næste forelæsning. Og udover at det er dræbende at udstå, lærer man nul og niks. Og her er beviset.
Jeg har netop sendt linket til min forelæser. :-)
- Simon
De laver en PowerPoint-præsentation, som de så læser op til næste forelæsning. Og udover at det er dræbende at udstå, lærer man nul og niks. Og her er beviset.
Jeg har netop sendt linket til min forelæser. :-)
- Simon
Efter professorens mening er PowerPoint en katastrofe, der burde fjernes fra markedet øjeblikkeligt.
Gad vide, hvem der har betalt ham for at sige dét...?
Manden siger jo det i allerede har sagt:
"It is effective to speak to a diagram, because it presents information in a different form."
Så han er altså ikke dum og han ved godt hvordan verdenen hænger sammen!
"It is effective to speak to a diagram, because it presents information in a different form."
Så han er altså ikke dum og han ved godt hvordan verdenen hænger sammen!
#9
Hehe, et modspil; det værste jeg har set, er programmører der generaliserer for vildt ;)
Jeg vil give dig ret i at nogle erhvervsfolk bruger et hav af effekter, men som regel mener jeg kun det er dem der pakker dårlig fakta ind i "flotte" sammenkædede argumenter/effekter. Af hvad jeg har oplevet er de "fleste" fornuftige erhvervsfolk gode til at præsentere simple og to-the-point ppt'er, faktisk vil jeg mene at professorens udtalelse netop ikke passer på de fleste erhvervsfolks præsentationer, da disse netop præsenterer mange grafer, figurer, illustrationer og sjældent meget tekst.
Meget tekst hører ofte til uddannelsesinstitutionerne og ofte fandt jeg det nu meget nyttigt da man blev mere fri for at skrive notater og bedre kunne fokusere på hvad der egentlig blev fremlagt og diskuteret ;)
Det værste jeg har set, er erhvervsfolk der laver deres powerpoints selv. Deres præsentationer er som regel overfyldte med effekter i en så enorm latterlig grad, at det egentlig forvirrer budskabet mere end det gavner.
Hehe, et modspil; det værste jeg har set, er programmører der generaliserer for vildt ;)
Jeg vil give dig ret i at nogle erhvervsfolk bruger et hav af effekter, men som regel mener jeg kun det er dem der pakker dårlig fakta ind i "flotte" sammenkædede argumenter/effekter. Af hvad jeg har oplevet er de "fleste" fornuftige erhvervsfolk gode til at præsentere simple og to-the-point ppt'er, faktisk vil jeg mene at professorens udtalelse netop ikke passer på de fleste erhvervsfolks præsentationer, da disse netop præsenterer mange grafer, figurer, illustrationer og sjældent meget tekst.
Meget tekst hører ofte til uddannelsesinstitutionerne og ofte fandt jeg det nu meget nyttigt da man blev mere fri for at skrive notater og bedre kunne fokusere på hvad der egentlig blev fremlagt og diskuteret ;)
Efter professorens mening er PowerPoint en katastrofe, der burde fjernes fra markedet øjeblikkeligt.
Øhhh, hvor er det lige det står?
"The use of the PowerPoint presentation has been a disaster," Professor Sweller said. "It should be ditched."
... og det kan jeg kun gi' manden ret i. Jeg sidder på et reklame/kommunikationsbureau hvor størstedelen af min tid går med at "shine" PPTs op med grafik og illustrationer, og det er ikke for børn hvad der kommer forbi fra folk, både internt og eksternt.
At afskaffe programmet fordi folk ikke forstår at bruge det optimalt er måske lidt drastisk, man afskaffer jo heller ikke Windows fordi den almindelige bruger ikke forstår at beskytter sig mod virus og 10-20% ender op i et bot-net ;)
At en dårlig udformet ppt kan forvirre budskabet er det ikke meget nyt i. Det gælder jo også for hjemmesider udformet i Frontpage som gør brug for mange dynamiske effekter.
På min arbejdsplads har jeg efterhånden set rigtig mange præsentationer lavet i Powerpoint. Både dem der er udformet af studerne som har prøvet at stoppe mest mulig ind i deres slides. Og til Direktøren for større danske firmaer der benytter Powerpoint til at præsentere deres virksomhed.
Powerpoint kan skam være et rigtig godt værktøj til mange ting. Men alt kan misbruges og overdrives.
Kræver det virklig en professor at se den logik?
På min arbejdsplads har jeg efterhånden set rigtig mange præsentationer lavet i Powerpoint. Både dem der er udformet af studerne som har prøvet at stoppe mest mulig ind i deres slides. Og til Direktøren for større danske firmaer der benytter Powerpoint til at præsentere deres virksomhed.
Powerpoint kan skam være et rigtig godt værktøj til mange ting. Men alt kan misbruges og overdrives.
Kræver det virklig en professor at se den logik?
Nogle mine klasse kamerater lavede engang et powerpoint show som bestod i et 30minutter langt interview som de havde skrevet ned og sat ind så vi kunne læse det.
Jeg bruge primært powerpoint til at vise grafer og tabeller.
Det der med effekter i powerpoint showet, for mig til at tænke på Steve Jobs; Han har nok de absolut mest stilede præsentationer der findes. Det er absolut ikke kedelig eller forvirrende at se på
Jeg bruge primært powerpoint til at vise grafer og tabeller.
Det der med effekter i powerpoint showet, for mig til at tænke på Steve Jobs; Han har nok de absolut mest stilede præsentationer der findes. Det er absolut ikke kedelig eller forvirrende at se på
#19 og #20
Steve Jobs bruger Keynote, men jeg tror snart det er lige meget hvilket program man bruger (selvom Keynote er ret anderledes end Powerpoint), så er det op til dig selv, hvor god en præsentation du kan lave. Der findes da nok folk der kan lave rigtigt gode Powerpoint præsentationer.
Ser man en Apple keynote, kan man se at de forskellige slides er meget minimalistiske, der er mange slides som skifter hurtigt, og de støtter kun hvad taleren siger eller når der skal vises billeder. Jobs er tilfældigvis ret dygtig til den slags, er god til at tale til publikum i stedet for at tale til lærredet og kan derfor være spændende at høre på.
Er man ikke så dygtig til det, så har man nok en større tendens til at lade sig støtte af sine slides.
Interessant nok er det ganske omvendt, når Bill Gates træder på scenen med superoverdrevent detaljerede og meget farverige slides og leverer en sludder for en sladder, hvor man husker meget lidt af det bagefter.
Steve Jobs bruger Keynote, men jeg tror snart det er lige meget hvilket program man bruger (selvom Keynote er ret anderledes end Powerpoint), så er det op til dig selv, hvor god en præsentation du kan lave. Der findes da nok folk der kan lave rigtigt gode Powerpoint præsentationer.
Ser man en Apple keynote, kan man se at de forskellige slides er meget minimalistiske, der er mange slides som skifter hurtigt, og de støtter kun hvad taleren siger eller når der skal vises billeder. Jobs er tilfældigvis ret dygtig til den slags, er god til at tale til publikum i stedet for at tale til lærredet og kan derfor være spændende at høre på.
Er man ikke så dygtig til det, så har man nok en større tendens til at lade sig støtte af sine slides.
Interessant nok er det ganske omvendt, når Bill Gates træder på scenen med superoverdrevent detaljerede og meget farverige slides og leverer en sludder for en sladder, hvor man husker meget lidt af det bagefter.
Hmmm...
Så fordi der er en tendens til at bruge PRÆSENTATIONSPROGRAMMER forkert, så burde ET AF DEM altså fjernes fra markedet?. Spændende.
Hvorfor er præsentationsprogrammer = Powerpoint?.
Jeg ser præsentationer brugt flittigt, både på mit arbejde, og til fri og opensource foredrag. Syntes folk på mit arbejde bruger præsentationerne fint nok, og de bruger endda Powerpoint.. :P Ligesom de foredrag jeg ser, også er med præsentationer enten i OO.o Impress eller som websider.
Så fordi der er en tendens til at bruge PRÆSENTATIONSPROGRAMMER forkert, så burde ET AF DEM altså fjernes fra markedet?. Spændende.
Hvorfor er præsentationsprogrammer = Powerpoint?.
Jeg ser præsentationer brugt flittigt, både på mit arbejde, og til fri og opensource foredrag. Syntes folk på mit arbejde bruger præsentationerne fint nok, og de bruger endda Powerpoint.. :P Ligesom de foredrag jeg ser, også er med præsentationer enten i OO.o Impress eller som websider.
På mit studie (politik og administration) er næsten alle forelæsere forbløffende ringe til at lave pp.. her er et godt eksempel fra en forelæsning for et par mdr siden.. ADVARSEL: PDF!!!!!111
Men til gengæld lægger de deres powerpoint op på nettet også slipper man selv for at tage så grundige noter og det er faktisk meget lækkert når der er eksamener...
Men til gengæld lægger de deres powerpoint op på nettet også slipper man selv for at tage så grundige noter og det er faktisk meget lækkert når der er eksamener...
Hans konklusion gør det ikke mere sandhed end det gør det gentagelse - jeg er sikker på der er mange studerende der allerede vidste det og var bevidste om det. Vi er alle enige om at den måde vi bliver opdraget til at læse på handler om at fortælle teksten for os selv - dvs. verbalt (aka. auditivt) gentage teksten inde i hovedet. Når man præsenteres for lange sætninger der skal oplæses inde i hovedet, er de fleste ikke i stand til at fokusere på både fremlæggerens ord og tekstens ord. Det svarer til at lytte på to samtaler, på samme tid :-)
Om det er fjeren der er blevet til 5 høns, eller om han direkte konkluderer at powerpoints i sin egen natur er ineffektive ved jeg ikke. Men hans udtalelse, at diagrammer er brugbare, er jeg fuldstændig enig i - Det er ikke nødvendigt at foretage en "indre 'dialog'" for at se på et diagram, hvorimod de fleste børn lærer at læse tekst ved at foretage en indre 'dialog'. Såfremt fremlæggeren gennemgår teksten (som bør være kort), og giver folk tid til at læse den (hvilket de færreste gør) er det som regel ikke et problem, efter min erfaring.
Folk der "hurtiglæser" har indset denne 'indre dialog'-begrænsning og læser ikke teksten op for sig selv, men lader billeder "hoppe frem", når de *ser* ordet.
Om det er fjeren der er blevet til 5 høns, eller om han direkte konkluderer at powerpoints i sin egen natur er ineffektive ved jeg ikke. Men hans udtalelse, at diagrammer er brugbare, er jeg fuldstændig enig i - Det er ikke nødvendigt at foretage en "indre 'dialog'" for at se på et diagram, hvorimod de fleste børn lærer at læse tekst ved at foretage en indre 'dialog'. Såfremt fremlæggeren gennemgår teksten (som bør være kort), og giver folk tid til at læse den (hvilket de færreste gør) er det som regel ikke et problem, efter min erfaring.
Folk der "hurtiglæser" har indset denne 'indre dialog'-begrænsning og læser ikke teksten op for sig selv, men lader billeder "hoppe frem", når de *ser* ordet.
Den sidste præsentation (OpenOffice.org ikke PowerPoint om jeg må bede) jeg lavede til en fremlæggelse sammen med to andre, bestod kun af billeder, og så en enkelt overskrift i starten. Jeg har aldrig fattet ideen i at der står tekst i præsentationer, og da slet ikke det fuldstændig samme, som det der læses op. :-/
Som det er nævnt mange gange før i denne tråd, så er professoren godt klar over at det er forkert brug af ppt-shows der overbelaster hjernen. At han så konkluderer at progrmmet skal 'ditches' fordi der er nogle der ikke kan finde ud af at bruge programmet ordentligt, må stå for hans egen personlige holdning.
Offtopic: ang. gamle grå undervisere.
Min astrofysik-underviser på Århus Universitet har nu indset det smarte ved powerpoint. Han benyttede førhen overheads fyldt op til randen med kryptiske formler - og disse slides kunne han fyre af på 30-40 minutter, af en undervisningstime (45 min).
Nuvel - da han indså ideen med powerpoint, lettede vi alle op og tænkte - NU kommer der mening i galskaben. MEN....
Han har så fyldt endnu flere formler på sit powerpoint-show og fyrer stadig 30-40 stks. af pr. time....
Undrer det nogen, at jeg ikke kan holde ud at komme til alle hans timer?!
http://www.vangedbsupport.dk/filer/astro/kos2.pdf
Offtopic: ang. gamle grå undervisere.
Min astrofysik-underviser på Århus Universitet har nu indset det smarte ved powerpoint. Han benyttede førhen overheads fyldt op til randen med kryptiske formler - og disse slides kunne han fyre af på 30-40 minutter, af en undervisningstime (45 min).
Nuvel - da han indså ideen med powerpoint, lettede vi alle op og tænkte - NU kommer der mening i galskaben. MEN....
Han har så fyldt endnu flere formler på sit powerpoint-show og fyrer stadig 30-40 stks. af pr. time....
Undrer det nogen, at jeg ikke kan holde ud at komme til alle hans timer?!
http://www.vangedbsupport.dk/filer/astro/kos2.pdf
Hvad så med os, der godt kan lide at modtage informationer visuelt og verbalt samtidigt? Eksisterer vi ikke eller hvad?
#30
"At han så konkluderer at progrmmet skal 'ditches' fordi der er nogle der ikke kan finde ud af at bruge programmet ordentligt, må stå for hans egen personlige holdning."
Det gør han jo heller ikke - han vil bare have den forkerte brug af programmet afskaffet.
#31
Der er ikke noget specielt visuelt over tekst, jo mindre den er lavet af en 7-årig tøs i pangfarver :-)
"At han så konkluderer at progrmmet skal 'ditches' fordi der er nogle der ikke kan finde ud af at bruge programmet ordentligt, må stå for hans egen personlige holdning."
Det gør han jo heller ikke - han vil bare have den forkerte brug af programmet afskaffet.
#31
Der er ikke noget specielt visuelt over tekst, jo mindre den er lavet af en 7-årig tøs i pangfarver :-)
#38
Ja, der skal slet ikke være sætninger på en slide. Jeg vil dog hellere høre omformulerede sætninger, end få læst op.
Oplæsning af en tekst vi alle kan læse, er noget der hører til i folkeskolen. :)
eksempelvis at omformulere sætninger. Damn - det er sq forvirrende!
Ja, der skal slet ikke være sætninger på en slide. Jeg vil dog hellere høre omformulerede sætninger, end få læst op.
Oplæsning af en tekst vi alle kan læse, er noget der hører til i folkeskolen. :)
nu hvor i alle har givet udtryk for hvordan en god og et dårligt pp show ser ud og vist eksempler på de dårlige :P kan i så ikke vise et eksempel hvor pp er brugt godt, evt med fod notes af hvad man har læst op?
#42
http://presentationzen.blogs.com/presentationzen/2...
og så også bare hans side generelt: http://www.presentationzen.com/
og så de her: http://www.iasted.org/conferences/formatting/Prese...
http://rangit.com/discoveries/8-steps-to-a-good-po...
inspiration til slides: http://www.slideshare.net/
http://presentationzen.blogs.com/presentationzen/2...
og så også bare hans side generelt: http://www.presentationzen.com/
og så de her: http://www.iasted.org/conferences/formatting/Prese...
http://rangit.com/discoveries/8-steps-to-a-good-po...
inspiration til slides: http://www.slideshare.net/
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.