mboost-dp1

www.politi.dk

Politiet skal kigge nærmere på 8 danske bredbåndsselskaber

- Via Computerworld DK - , redigeret af Emil

Bredbåndsselskaberne Bredbånd Nord, Dansk Bredbånd, Dansk Net, Fullrate, Onfone, Telenor/Sonofon, Telia Stofa og Telmore har ifølge Forbrugerombudsmanden handlet i strid med markedsføringsloven.

På den baggrund er de otte selskaber blevet politianmeldt, idet de ifølge anklagen ikke har angivet deres priser korrekt, sådan som loven foreskriver. Selskaberne skal tydeligt angive den samlede mindstepris for bindingsperioden, og det mener forbrugerombudsmanden ikke er sket.

Henrik, Øe, Forbrugerombudsmand skrev:
Tele- og bredbåndsydelser er komplicerede nok i forvejen, og derfor må der ikke herske tvivl for forbrugerne om, hvad de binder sig til økonomisk. Det er det signal, som politianmeldelserne skal understøtte.

Hos Telia Stofa beklager man, at informationerne ikke har været gode nok, men påpeger, at anklagen bygger på deres gamle hjemmeside, der ikke længere eksisterer. Hos Fullrate er man overraskede, idet de ifølge direktør Stig Myken aldrig har hørt noget fra forbrugerombudsmanden, men først fandt ud af det i dag.





Gå til bund
Gravatar #1 - photonatic
18. jun. 2009 10:59
Hos Fullrate er man overraskede, idet de ifølge direktør Stig Myken aldrig har hørt noget fra forbrugerombudsmanden, men først fandt ud af det i dag.


Det ville da have klædt ham bedre at undersøge eller skrive til Forbrugerklagenævnet frem for at vente på en politianmeldelse. Udgangspunktet må være at man gør sit for at overholde loven.
Gravatar #2 - Magten
18. jun. 2009 11:13
#1
Vente på en politianmeldelse? Han har ikke hørt noget om sagen før han læste det i avisen idag..

#0
Ligefrem at politianmelde dem, istedet for at tage kontakt til dem og få dem til at rette det.. Det er da vist overkill?
Gravatar #3 - TuxDK
18. jun. 2009 11:15
Jeg synes da at de fleste, hvis ikke alle, er gode til at skrive start omkostninger, minimumbindings periode og pris deri.
Gravatar #4 - tipsen
18. jun. 2009 11:16
#1: Hvor tit henvender du dig til eks. politiet om evt. lovovertrædelser, som du ikke engang er klar over du laver?
Gravatar #5 - HenrikSJ
18. jun. 2009 11:16
#2 Det er helt fair. Folk skal jo ikke have en chance!


Godt man lige har bestilt internet fra Fullrate!
Gravatar #6 - Slettet Bruger [1191120498]
18. jun. 2009 11:23
Jeg ved ikke om Fullrates hjemmeside er blevet lavet om inden for de sidste par dage, men jeg synes du det er meget tydeligt?

http://www.fullrate.dk/privat/bredbaand/

og på forsiden står det også?

Jeg må sige, da jeg bestilte Fullrate for et på måneder siden, synes jeg da ikke det var svært at gennemskue, overhovedet!
Gravatar #7 - ToFFo
18. jun. 2009 11:27
Jeg har fullrate og føler mig bestemt ikke snydt! endnu
Gravatar #8 - Tumleren
18. jun. 2009 11:28
#6

Problemet er måske netop, at den pris der oplyses på siden ikke stemmer overens med, hvad du faktisk betaler.

Det fremgik ikke klart af selskabernes reklamer, hvad prisen for den korteste bindingsperiode mindst ville være. Den såkaldte mindstepris.


Altså er det ikke de eksisterende hjemmesider og reklamer, de undersøges for, men dem de brugte sidste år
Gravatar #9 - photonatic
18. jun. 2009 11:29
#2

Vente på en politianmeldelse? Han har ikke hørt noget om sagen før han læste det i avisen idag..


Min pointe er, at han skulle handlet forebyggende. Man kan ikke drive en forretning med bind for øjnene og lade som om man aldrig kendte forbrugerklagenævnets holdning til 'god markedsføring'. Ligesom der er virksomheder, der kontakter Datatilsynet for at høre om én eller anden form for personregistrering er korrekt efter deres mening. :)
Gravatar #10 - Tumleren
18. jun. 2009 11:31
#9

Måske var de ikke klar over det, måske var det en menneskelig fejl, en forglemmelse eller bare en forkert reklame - Man kan vel ikke klandres for ikke at rette en fejl, når man ikke ved den er der.
Gravatar #11 - Lares
18. jun. 2009 11:31
Jeg har også haft en træls oplevelse med Dansk Bredbånd. Så dem er jeg ikke kunde hos længere.
Gravatar #12 - angelenglen
18. jun. 2009 11:35
Jeg havde problem med TDC, da jeg skiftede til deres HomeDuo produkt.

Fordi jeg i forvejen havde IP-telefoni, og ikke almindelig fastnet-telefoni, blev jeg lige smækket i hovedet med en regning på 1000 kr, for at oprette en fastnet-linie - bare så de kunne lukke den igen dagen efter i forbindelse med kovertering til IP-telefoni.

Kæft jeg blev sur! 1000 kr for at have almindelig fastnet i én dag!
Men TDC magter åbenbart ikke at flytte IP-telefoni fra en anden udbyder til sig selv, det skal åbenbart "mellemlande" i en TDC fastnet-linie.

...at de så oprettede fastnet-linien på en forkert adresse hjalp heller ikke ligefrem...
...og at de lovede mig 10 Mbit, men kun kunne levere 4.3 Mbit gjorde ikke mit humør bedre øv øv...
Gravatar #13 - nielsbrinch
18. jun. 2009 11:37
photonatic (9) skrev:
#2
Ligesom der er virksomheder, der kontakter Datatilsynet for at høre om én eller anden form for personregistrering er korrekt efter deres mening. :)


Det er mange år siden man kunne det. Nu vil de kun modtage en oplysning om at man registrerer personfølsomme oplysninger. De godkender af princip ikke og i brevet fra dem er det mere eller mindre ordret formuleret sådan.
Gravatar #14 - lue
18. jun. 2009 11:37
#2 + #10 De kære firmaer kan ikke være helt uvidende omkring problemet.

http://www.comon.dk/news/otte.bredbaandsselskaber.meldt.til.politiet_41323.html skrev:

Forbrugerombudsmandens kontor oplyser, at der tidligere er blevet udsendt generelle advarsler til branchen, og at man ikke længere vil nøjes med advarsler.
Gravatar #15 - gablag
18. jun. 2009 12:04
Jeg syntes det mest af alt ligner et politisk stunt.
Der er en forbrugerombudsmand her der gerne vil se ud som om han laver noget.
Henrik Saugmandsgaard Øe er selvfølgelig jurist... men stadig hehe
Gravatar #16 - photonatic
18. jun. 2009 12:10
#13: Interessant, tak for oplysningen. :)
Gravatar #17 - dims13
18. jun. 2009 12:59
ifølge anklagen ikke har angivet deres priser korrekt, sådan som loven foreskriver


de har brudt loven og derfor anmeldt.....virksomhedernes jurister har åbenbart ik gjort deres arbejde godt nok. de kender loven og har ingen undskyldning
Gravatar #18 - starz#1
18. jun. 2009 13:28
en henvendelse før politianmeldelse ville da være høfligt..
En generel advarsel til branchen svarer til at tumpen har stillet sig op til et interview og sagt, "jeg er ikke tilfreds med den måde det gøres på" og udfra det skal de enkelte firmaer så kunne regne ud, hvem der skal oppe sig?
husk på, de gældende regler er vagt formuleret, og det er i højeste grad op til Forbrugerombudsmandens kontor at tolke.

jweg må nok læne mig op af #15, det lugter af politisk stunt.
Gravatar #19 - zadorr
18. jun. 2009 14:17
hmmm.. nu købte vi i min hustand fullrate internet sidste år.. og der har aldrig været nogle tvivl om hvormeget eller hvor lidt der skulle betales, vi har ikke set skyggen af beløb de lige havde glemt at nævne.. men vi må jo så bare have været heldige..

syntse måske det er lidt i overkanten..
Gravatar #20 - Gnyffe
18. jun. 2009 14:19
Jeg har da lige checket fullrate's hjemmeside. Der står da tydeligt hvad minimums omkostningerne er.
Om de andre skilter på samme måde ved jeg ikke. Jeg ved heller ikke om den måde fullrate skilter på er korrekt, men det ser da nemt og ligetil ud at overskue priserne, så gu ved hvad de gør galt?
Gravatar #21 - HoldDaOp
18. jun. 2009 16:14
#20 Ikke gør, men gjorde!

Flere selskaber har rettet op på manglende oplysninger på hjemmesiderne og trykt materiale, men åbenbart for sent....
Gravatar #22 - wendelboe
18. jun. 2009 16:36
Gnyffe (20) skrev:
Jeg har da lige checket fullrate's hjemmeside. Der står da tydeligt hvad minimums omkostningerne er.
Om de andre skilter på samme måde ved jeg ikke. Jeg ved heller ikke om den måde fullrate skilter på er korrekt, men det ser da nemt og ligetil ud at overskue priserne, så gu ved hvad de gør galt?


jeg har en vag fornemmelse at at forbrugerombudsmandstingen ikke fatter at fullrate ingen bindingsperiode har, og at det er derfor de ikke oplyser det fulde beløb (6 måneders bindning). Som DE tror at alle internetudbydere gør det, men KUN HVIS det da er det de anmeldt for
Gravatar #23 - nomissenrojb
18. jun. 2009 16:41
Hvorfor beskytter i de firmaer? Dette har været oppe i medierne mange gange før. Det sidste jeg hørte var at der nu blev sagt stop fra forbrugerstyrelsen. At de så stadig overtræder loven og får en politianmeldelse i stedet for en endnu en advarsel kan da ikke komme bag på dem eller jer.
Gravatar #24 - Magten
18. jun. 2009 16:50
#22
Fullrate har så 6 måneders binding?
Gravatar #25 - terracide
18. jun. 2009 16:57
#24:
Korrekt.

Dette er desuden ikke noget der vil ødelægge min nattesøvn, jeg afventer indtil det står 100% klart hvad det drejer sig om og der er faldet en afgørelse.
Gravatar #26 - _-Psycho-_
19. jun. 2009 06:34
#24

Til gengæld havde CyberCity/Telenor ingen binding før i Mandags så bliver spændende at se hvad dom der kommer ud af dette
Gravatar #27 - dinbror
19. jun. 2009 08:03
Angelenglen (12) skrev:
Jeg havde problem med TDC, da jeg skiftede til deres HomeDuo produkt.

Fordi jeg i forvejen havde IP-telefoni, og ikke almindelig fastnet-telefoni, blev jeg lige smækket i hovedet med en regning på 1000 kr, for at oprette en fastnet-linie - bare så de kunne lukke den igen dagen efter i forbindelse med kovertering til IP-telefoni.

Kæft jeg blev sur! 1000 kr for at have almindelig fastnet i én dag!
Men TDC magter åbenbart ikke at flytte IP-telefoni fra en anden udbyder til sig selv, det skal åbenbart "mellemlande" i en TDC fastnet-linie.

...at de så oprettede fastnet-linien på en forkert adresse hjalp heller ikke ligefrem...
...og at de lovede mig 10 Mbit, men kun kunne levere 4.3 Mbit gjorde ikke mit humør bedre øv øv...



Selvom indlægget er meget offtopic, vil jeg da lige forklare din lille misforståelse :)
Grunden til at de opretter fastnet-linjen er fordi TDC kører asdl, som går over telefonstikket, så derfor ingen telefonstik = ingen bredbånd hos tdc ;)
Gravatar #28 - starz#1
19. jun. 2009 11:12
dinbror (27) skrev:

Selvom indlægget er meget offtopic, vil jeg da lige forklare din lille misforståelse :)
Grunden til at de opretter fastnet-linjen er fordi TDC kører asdl, som går over telefonstikket, så derfor ingen telefonstik = ingen bredbånd hos tdc ;)


Det kommer da an på om #12 med 'oprettelse' mener fysisk etablering af kobber + stik, eller om vi snakker om en flytning af aDSL fra anden udbyder til TDC.
førstnævnte er så ok, da der trods alt er omkostninger ved fysisk etablering, sidstenævnte er ikke, det det drejer sig om 10 min. arbejde ved et tastatur + måske 5 min. arbejde på en central (kommer an på hvordan den fysiske opkobling er lavet, ofte er det kun tastearbejde.)

sorry for OT. ;-)
Gravatar #29 - BagFacaden
20. jun. 2009 06:40
Danmark Bag Facaden er der mere om Politiet i Danmark og Ulovlig OverVågning ;-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login