mboost-dp1

Europol

Politiet i EU vil kunne stoppe biler elektronisk

- Via Telegraph - , redigeret af Pernicious

Organisationen Statewatch har lækket dokumenter fra en komite af politiofficerer fra EU, der arbejder på at indføre nye teknologier til bekæmpelse af kriminalitet i Europa.

Blandt disse teknologier er muligheden for, at politiet via fjernbetjening kan stoppe motoren på en hvilken som helst bil solgt i EU, ved at lukke for brændstoftilførelsen. På den måde håber man, at biljagter kan stoppes hurtigt inden det fører til uheld.

Målet er at have indført teknologien inden udgangen af dette årti. Planen møder allerede modstand, på grund af de problemstillinger teknologien stiller omkring privatlivet.

Der stilles også spørgsmål ved, hvor sikkert et sådan system vil være. Hvad vil der eksempelvis ske, hvis det ved en fejl blev aktiveret midt på motorvejen i tæt traffik, eller endnu være, hvis det blev kompromitteret af hackere?





Gå til bund
Gravatar #1 - Slettet Bruger [1452646410]
5. feb. 2014 11:55
Hvis den aktivere midt på motorvejen... sker der vel det samme som hvis den ellers ville gå i stå?
Du triller videre...
Gravatar #2 - Daniel.S
5. feb. 2014 11:59
" eller endnu være, når det bliver kompromitteret af hackere?"

Fixed.
Gravatar #3 - Sikots
5. feb. 2014 12:00
Endnu en grund til at komme ud af EU, de er jo uduelige...
Gravatar #4 - spand-online
5. feb. 2014 12:01
Mon ikke kriminelle ret hurtigt finder ud af at pille sådan noget fra igen :)
Gravatar #5 - DStruct
5. feb. 2014 12:05
uuhh, endelig kan vi lave omvendte bil-analogier .. ok, here goes: Det er ligesom DRM på spil, kommer kun til at genere de lovlydige, da skurkene finder ud af at slå det fra.

Jeg forestiller mig en biljagt, hvor de kriminelle kan stoppe andre biler og bruge dem, til at blokere en vej for politiet der forfølger dem.
Gravatar #6 - nomissenrojb
5. feb. 2014 12:05
SlettetBruger (1) skrev:
Hvis den aktivere midt på motorvejen... sker der vel det samme som hvis den ellers ville gå i stå?
Du triller videre...
Ja problemet er bare at man ikke på nogen måde må stoppe på en motorvej.. Heller ikke i nødsporet.
Tror heller ikke du faktisk er klar over hvor mange pader der går i panik i sådan situationer og f.eks ville stoppe i nummer to ud af nummer tre spor fordi de ikke tænker over at trække ind.
Gravatar #7 - Johii
5. feb. 2014 12:06
Det lyder lige så smart som den gang de vil have pas med chips som blev kompromitteret inden de blev taget i brug.

#3 Selvom Danmark mod alt forventning skulle forlade det europæiske samarbejde vil det ikke ændre på politi samarbejdet. Det vil dog gøre nogle ting mere besværlige og eventuelt dårligere.

En anden ting er, hvad vil de gøre ved en elbil, slukke for strømmen? ja man kan godt sætte et relæ på men det vil jo være vanvittigt nemt at koble det fra eller køre uden om det.
Gravatar #8 - majbom
5. feb. 2014 12:09
nomissenrojb (6) skrev:
SlettetBruger (1) skrev:
Hvis den aktivere midt på motorvejen... sker der vel det samme som hvis den ellers ville gå i stå?
Du triller videre...
Ja problemet er bare at man ikke på nogen måde må stoppe på en motorvej.. Heller ikke i nødsporet.


Så hvis du en dag kommer kørende på motorvejen og din bil af uransaglige årsager går i stå (helt i stå), så tryller du den til nærmeste rasteplads, eller?

Synes hele ideen lyder åndsvag! ja det er fint nok de kan stoppe en bil i en biljagt, men det kommer jo aldrig til at virke.
Gravatar #9 - el_barto
5. feb. 2014 12:39
What could possible go wrong...
Gravatar #10 - dprocs
5. feb. 2014 13:01
Hvad sker der når en bil med hydraulisk servostyring køre +200 km/t. og politiet stopper brændstoftilførelsen, samtidig med at man køre slalom imellem andre biler ?

Og hvordan vil de identificere bilen (så de kan stoppe brændstoftilførelsen) hvis nummerpladerne er byttet ud eller helt fjernet ?
Gravatar #11 - Hylle
5. feb. 2014 13:16
Ja der er meget, ret meget der kan gå galt i ret meget på det her.
Gravatar #12 - Remmerboy
5. feb. 2014 13:22
#10
Biler i dag kører med elektrohydraulik. Der sker ingenting ved at lukke brændstoftilførelsen, da bilen stadigvæk får strøm, så selv bremseforstærkeren virker. Men som alt andet elektronik, så vil dette kunne omgås af dem der gerne vil undgå den og/eller selv laver en fjerbetjening der lukker politiets bil ned
Gravatar #13 - Slettet Bruger [1452646410]
5. feb. 2014 13:23
#10

Laves der nye biler med hydraulisk servo?
Politiet er ikke dumme, jeg vil gætte på at de slå nummerpladen op, verificere at modellen stemmer overens med hvad de ser, og så slukker de bilen med et signal der har kort rækkevidde - en flugtbilist kører næppe rundt sammen med bilen man har stjålet plader fra.
Gravatar #14 - HerrMansen
5. feb. 2014 13:37
Omvendt så er biltyve og lign. jo heller ikke dumme - Det kan næppe være et system der kræver internet adgang til en sikker server, ergo kan det analyseres og hackes.

It's all fun and games until a Ukranian carthief pulls your car over on a dark highway with the touch of a few buttons.
Gravatar #15 - naggert
5. feb. 2014 13:38

Nuff said
Gravatar #16 - Decipher
5. feb. 2014 13:43
Hvor mange biljagter er der egentlig i EU? Er det ikke at skyde gråspurve med kanoner?

Og hvorfor stoppe der? Vi kunne jo også udstyre alle mennesker med et stødhalsbånd, som politiet med en fjernbetjening kunne betjene, hvis man laver noget, de ikke synes man skal.
Gravatar #17 - dprocs
5. feb. 2014 13:54
SlettetBruger (13) skrev:
#10

Laves der nye biler med hydraulisk servo?


Så vidt jeg ved er det et 'populært' samtaleemne blandt folk med hang til hurtige biler om EPS, HPS eller ingen er det bedste...


Fx er BMW's xDrive28i så vidt jeg ved stadig ren HPS.

Og under EPS på BMW's site står der:

http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/technology_guide/articles/electric_power_steering.html skrev:
"Although hydraulic steering systems are used very often in automobiles, electric power steering is becoming more and more widespread."


Og der er en liste ude i siden hvor man kan se de biler der har EPS (og derved også hvilke der ikke har, altså HPS).


SlettetBruger (13) skrev:
Politiet er ikke dumme, jeg vil gætte på at de slå nummerpladen op, verificere at modellen stemmer overens med hvad de ser, og så slukker de bilen med et signal der har kort rækkevidde - en flugtbilist kører næppe rundt sammen med bilen man har stjålet plader fra.


Spørgsmålet var hvordan politiet vil slukke for bilen hvis de ikke kan slå den op?
For vil det ikke være det hyppigst forekommende scenario.
Gravatar #18 - Target
5. feb. 2014 13:57
dprocs (10) skrev:
Hvad sker der når en bil med hydraulisk servostyring køre +200 km/t. og politiet stopper brændstoftilførelsen, samtidig med at man køre slalom imellem andre biler ?

Ingenting. At stoppe brændstoftilførslen til motoren vil gøre det samme, som hvis du fjerner foden fra speederen. Ikke andet.
Servostyring, bremseforstærker osv. vil fungere fuldstændig normalt, indtil bilen holder stille. Forudsat at man ikke kobler ud selvfølgelig.
I alle nye biler i dag (og de sidste ti år?) bliver der lukket for brændstoftilførslen, når man lader bilen coaste.
Gravatar #19 - dprocs
5. feb. 2014 14:24
Target (18) skrev:
Ingenting. At stoppe brændstoftilførslen til motoren vil gøre det samme, som hvis du fjerner foden fra speederen. Ikke andet.
Servostyring, bremseforstærker osv. vil fungere fuldstændig normalt, indtil bilen holder stille. Forudsat at man ikke kobler ud selvfølgelig.
I alle nye biler i dag (og de sidste ti år?) bliver der lukket for brændstoftilførslen, når man lader bilen coaste.


Hvis man så siger at personen vælger at tage afkørslen i høj fart samtidig med at han geare ned i svinget der føre ud på den anden vej...
Hvis han kobler ud før svinget, og først kobler ind igen efter svinget.

Hvor lang tid går der fra motoren er nået 0 omdr./min. til effekten af servo'en er væk i nyere biler?

Sidst jeg prøvede det i en ældre Renault kom det rimelig hurtigt... (smadret strømfordeler, og jeg koblede ud for ikke motorbremse midt på en traffikeret motorvej).


Men alt i alt må politiet vel bare sørge for at gøre det på et lige stykke ved, med få biler, og ingen afkørsel.
Gravatar #20 - Target
5. feb. 2014 14:52
dprocs (19) skrev:
Hvis han kobler ud før svinget, og først kobler ind igen efter svinget.

Hvor lang tid går der fra motoren er nået 0 omdr./min. til effekten af servo'en er væk i nyere biler?

Det er klart, at hvis man kobler ud så vil motorens omdrejniger omgående falde til nul (her vil bilen jo normalt åbne for luft- og brændstoftilførsel for at sikre tomgang), og så vil servoen ikke virke på biler med hydraulisk servo. Med elektro-hydraulisk server vil den stadig virke.
Men ja, vi kan sagtens konkludere at der er en lang række udfordringer, som der skal tages alvorligt, hvis dette nogensinde skal blive til virkelighed. Jeg tror der vil gå mange år, før man vil kunne føre sådan noget her ud i livet.
Gravatar #21 - Nagelfar^^
5. feb. 2014 14:56
Daniel.S (2) skrev:
" eller endnu værre, når det bliver kompromitteret af hackere?"

Fixed.

Nu er den fixed :P
Gravatar #22 - Hængerøven
5. feb. 2014 15:07
Hahahah fucking nice...

Hvad sker der hvis dit og dat og morens højre pat. Så typisk og intetsigende modargumenter.

Dette har været en virkelighed i MANGE år nu. Der er intet nyt i biler der kan slukkes elektronisk.

Target (20) skrev:
Jeg tror der vil gå mange år, før man vil kunne føre sådan noget her ud i livet.


Det var vist i 2008-9, at jeg stødte i sådan en bil første gang.
Gravatar #23 - dgogod
5. feb. 2014 15:10
Det her er bare en anden tiltag til at proppe en GPS chip i alle biler. Man proevede foerst med et forslag hvor man skulle betale afgift efter hvor og hvornaar man koerte (kommer aldrig til at ske i DK fordi det ville betyde at man fik indflydelse paa hvor meget man kommer til at betale, og det var jo ikke planen og det skulle give mindst lige saa meget som det gamle system). Man blev ogsaa standset da man ville tvinge folk til at have en chip i bilen der automatisk ringer alarm centralen hvis man havde uheld med locationen osv. Dette er bare forsoeg nr 3 til at proppe en GPS i alle biler og goere dem fjernstyrbare.
Gravatar #24 - RpR
5. feb. 2014 15:11
Spild af tid og penge, giv politiet beføjelser til at pløkke dækkene hvis du nægter at standse. Idag kører de jo bare bagved og larmer, og i højeste instans, skubber de lidt til dig.
Gravatar #25 - Hængerøven
5. feb. 2014 15:12
RpR (24) skrev:
Spild af tid og penge, giv politiet beføjelser til at pløkke dækkene hvis du nægter at standse


Det er faktisk meget sjældent forsvarligt at skyde efter dækkende på en kørende bil..

Og helt ærligt, synes du selv rambo betjente med overkroppen ude af et bil vindue, skydende vildt omkring sig, er en bedre løsning en fjernsluk på bilen?
Gravatar #26 - cpedesign
5. feb. 2014 15:21
Her er 5 skarpe til transportministeren, hvis dette omhandler danmark.

1 hvorfor skal alle europæriske bilister kriminaliseres/sættes under mistanke for flugt kørsel?

2 Krænker det en grundlovssikret ret om fri bevægelighed?

3 står ingrebet mål med formålet?

4 er der lovmessig hjemmel for dette indgreb i din private ejendom (bil)?

5 kan man straffes for at fjerne denne mulighed? hvis ja, hvilken lov overtræder man ved at gøre det?

når politiofficerer i eu vil indføre en lov om dette, bryder vi så ikke principperne om en politistat? er det så ikke politiet der er en flok lobbyister, der prøver at indføre lov? Det må unægteligt krænke danmarks grundlov at politiofficerer skal indføre love.

Det er udenfor politiet juristiktion at lovgive/tvinge/påbyde firmaer, eks. bilproducenter til at følge deres agenda.

Der er vel tale om en rigsret sag hvis dette prøves eller indføres i danmark, nogle der ved lidt om jura?
Gravatar #27 - Hængerøven
5. feb. 2014 15:28
cpedesign (26) skrev:
1 hvorfor skal alle europæriske bilister kriminaliseres/sættes under mistanke for flugt kørsel?


Det er vel som man tager det. Funktionen kan ligeså vel bruges til at stoppe en stjålet bil.. Hvilket slet ikke er unormalt for en bil involveret i en flugt at være :)

cpedesign (26) skrev:
Krænker det en grundlovssikret ret om fri bevægelighed?


Da kun hvis der bliver gjort brug af det, uden lovhjemmel. Ellers ville en standsning lavet af en traditionel patruljevogn også grundlovsstridig.

cpedesign (26) skrev:
3 står ingrebet mål med formålet?


Nej ;)

cpedesign (26) skrev:
4 er der lovmessig hjemmel for dette indgreb i din private ejendom (bil)?


Ja, din "private ejendomsret" over din bil er i forvejen stærkt begrænset så fremt du ønsker bilen skal færdes på offentlige veje.

Står den på din mark og bliver den på din mark, må du stortset pille og gøre som det passer dig.

cpedesign (26) skrev:
5 kan man straffes for at fjerne denne mulighed? hvis ja, hvilken lov overtræder man ved at gøre det?


Ret åbenlyst ja, hvis det bliver lovpligtig.

cpedesign (26) skrev:
Det må unægteligt krænke danmarks grundlov at politiofficerer skal indføre love.


Det er vist hellere ikke det der sker.. Det er meget normalt at folk inden for en faggruppe går sammen om nogle tiltag, men lovgivning falder som altid til en lovgivende magt. altså!
Gravatar #28 - cpedesign
5. feb. 2014 15:28
#23 Hmmm... interessant
Gravatar #29 - cpedesign
5. feb. 2014 15:32
#27 :
Det er vist hellere ikke det der sker.. Det er meget normalt at folk inden for en faggruppe går sammen om nogle tiltag, men lovgivning falder som altid til en lovgivende magt. altså!


Det vil sige at politiet fortæller hvilke love politikerne skal indføre...
Højst belejligt og en løbebane for retsikkerheden siger jeg bare.

snart skal man også have en chip der kan stoppe ens ben så man ikke smutter fra politiet :-)
Gravatar #30 - Hængerøven
5. feb. 2014 15:35
cpedesign (29) skrev:
Det vil sige at politiet fortæller hvilke love politikerne skal indføre...
Højst belejligt og en løbebane for retsikkerheden siger jeg bare.


Øh.. Hvis ikke politikerne skal tage imod råd fra politiet omkring mulighederne i politiets arbejde, hvem så? dig?

Du får det også til at lyde som om de siger noget og politikkerne bukker sig forover og indføre det... Kom frisk?

cpedesign (29) skrev:
snart skal man også have en chip der kan stoppe ens ben så man ikke smutter fra politiet :-)


Ja ikke? det er så tæt på nu.. Kom over til en joint og en god gang navlefnuller fletning, så kan vi snakke om det...
Gravatar #31 - cpedesign
5. feb. 2014 15:50
#30 Øh.. Hvis ikke politikerne skal tage imod råd fra politiet omkring mulighederne i deres arbejde, hvem så? dig?

Ja!

De skal da lytte til borgerne der har valgt dem, det er jo det demokratiet går udpå. Hvis flertallet ikke kan lide iden så skal den afskaffes.

politiet skal ikke forsøge at påvirke med lovforslag.

De kan hvis nødvendigt bede politikerne om hjælp til at udføre deres arbejde, og så må politikerne se hvad der kan gøres i en given situation eks. vis med rockerloven.

de skal ikke selv komme med et direkte lovforslag, og det er det jeg syntes det lugter lidt af med denne sag.
Gravatar #32 - cpedesign
5. feb. 2014 15:52
# 30 Ja ikke? det er så tæt på nu.. Kom over til en joint og en god gang navlefnuller fletning, så kan vi snakke om det...

hahaha.... :-)
Gravatar #33 - Chucara
5. feb. 2014 15:52
#31: Personligt foretrækker jeg, at politiet forslår tiltag, der kan gøre deres arbejde lettere fremfor at Hr. og Fru. Jensen gør selvsamme.

Sålænge der er flertal i folketinget til dette, ser jeg intet problem.

Den eneste grund til, at jeg er imod dette forslag er, at jeg mener det er for dyrt ift. hvad man opnår.
Gravatar #34 - Hængerøven
5. feb. 2014 15:59
cpedesign (31) skrev:
De skal da lytte til borgerne der har valgt dem, det er jo det demokratiet går udpå.


Ikke helt, men den kan vi tage en anden gang. :)

Jeg er lidt skræmt over at folk er så opsatte på at få deres mening hørt, at de fuldstændigt ignorer det faktum, at tit og ofte er de ikke de bedre vidende.

Politiet ved en masse som vi to ingen jordisk chance har for at forstå, og såfremt VI TO, ikke har sat og tilstrækkeligt nok ind i sagerne til at danne en velbegrundet mening, bør vi indse at vi nok skal blande os uden om.

Ikke dermed sagt at man skal overlade alt i deres hænder, men når de kommer med en velbegrundet forslag, skylder vi dem mere end at sige "jamen lol, du er jo betjent så du må ikke blande dig, så lad lige alle andre om det"
Gravatar #35 - cpedesign
5. feb. 2014 17:07
#34 med hensyn til demokrati ved jeg godt vi har et repræsentativt demokrati, og bogere ikke direkte kan stemme om alt. hvis det er det du tænker på. derfor kan der stadig være et flertal i befolkningen der ønsker tingene anderledes, og er der tale om "flertallet" af alle, så bør politikerne tage det til efterretning hvis de vil vælges igen.

politiet må gerne forslå ting der kan lette deres arbejde, de har sikkert en god viden om hvad der virker og ikke virker. problemet er bare at jeg ikke har tillid til at de alene skal bestemme over vores love.

Jeg har forståelse for din pointe, jeg tænker bare at i dette her konkrete eksempel, så danner det basis for en glidebane.

Iden med at have et børnepornefilter var også en skide god ide, men det dannede også glidebane for flere/andre blokeringer en børneporno.
Gravatar #36 - Tyrian
6. feb. 2014 06:09
cpedesign (35) skrev:
#34 med hensyn til demokrati ved jeg godt vi har et repræsentativt demokrati, og bogere ikke direkte kan stemme om alt. hvis det er det du tænker på. derfor kan der stadig være et flertal i befolkningen der ønsker tingene anderledes, og er der tale om "flertallet" af alle, så bør politikerne tage det til efterretning hvis de vil vælges igen.


Det er jo så et spørgsmål om tolkning. Den brede befolkning er generelt for dumme til at sætte sig ind i mere komplicerede ting, og lader sig drive af følelser frem for fakta (se Dong-sagen som seneste eksempel). Derfor tager repræsentanter for befolkningen beslutningerne for os, og det er ofte resultaterne af disse beslutninger politikerne bliver dømt på, uagtet hvor populær en beslutning var da den blev taget.

cpedesign (35) skrev:
politiet må gerne forslå ting der kan lette deres arbejde, de har sikkert en god viden om hvad der virker og ikke virker. problemet er bare at jeg ikke har tillid til at de alene skal bestemme over vores love.


Men altså, det er jo overhovedet ikke tilfældet. Politiet kan komme med forslag, og inden deres forslag kommer til behandling i folketinget er der embedsmænd, med ekspertise inden for området, som kigger på det der er fremlagt, og undersøger om det er holdbart. Herefter bliver det sat til afstemning i folketinget.

Jeg forstår slet ikke hvor glidebanen kommer ind i billedet.
Gravatar #37 - MatriXz
6. feb. 2014 07:35
uanset hvad så skal det laves ordenligt før man overhovedet starter på projektet..
Ikke endnu en af de meget populære urealistiske deadlines, som gør at pengene blev spildt på utestede systemer som i sidste ende gør tingene værre end de var.
Sikkerheden skal nok blive hacket, men gør man det godt nok så er det kun de bedste af de bedste hackere der KAN.

Den letteste ting ville være at kunne styre hastigheden på en der kører for stærkt, så han kun kan køre 80 km/t og så kan politiet lettere fange gerningsmanden..
Gravatar #38 - Target
6. feb. 2014 07:43
Hængerøven (22) skrev:
Det var vist i 2008-9, at jeg stødte i sådan en bil første gang.

Jeg har aldrig hørt om en bil, hvor politiet kan stoppe brændstoftilførslen elektronisk med en fjernbetjening.
Så det vil jeg da meget gerne læse nærmere om. Har du nogen kilder på den påstand?
Gravatar #39 - sisseck
6. feb. 2014 08:39
#38
http://www.nytimes.com/2011/03/10/business/10hack....

Det kan godt være politiet ikke kan, men andre kan godt finde ud af det...
Gravatar #40 - dprocs
6. feb. 2014 10:16
Det vil altid være lettere at undersøge og bryde ind i én enkelt bil, end at designe og implementere en general/standard teknologien, til at kunne håndtere samtlige biler i EU, over landegrænser, med minimal sandsynlighed for at det kan udnyttes af andre...

General Motors’ OnStar system, Toyota’s Safety Connect, Lexus’s Enform, Ford’s Sync, BMW’s Assist og Mercedes Benz’s Mbrace som de nævner i artiklen er alle systemer som kan deaktiveres, på den ene eller anden måde....

Derudover hvis det kørte på én frekvens ville enhver folkeskoleelev der havde haft elektronik, eller vidste hvad Google er og kan, være i stand til at bygge en simpel jammer...
Gravatar #41 - Hængerøven
6. feb. 2014 12:42
Target (38) skrev:
Så det vil jeg da meget gerne læse nærmere om. Har du nogen kilder på den påstand?


Som Sisseck også skriver. så kan det godt være at lige netop politiet ikke har adgang til den slags endnu.

Men bilerne eksisterer og bruges i bredt omfang af udlejnings og erhvervskøretøjer i f.eks. Usa.

Men det handler jo ikke om at slukke for brændstof tilførelsen direkte. De slukker for tændingen, hvilket i alle nyere biler(Altså biler uden karburator) betyder at bilen stopper.

(Og nej jeg gider ikke finde en kilde på det, men skal vi ikke regne med at første eller andet resultat på google nok skal gøre det for mig?)

Kunne ikke dy mig... http://www.newscientist.com/article/dn4697-car-thi...

artikel fra 2004, der allerede dengang snakker om fjernstyret sluk af biler, og er lidt inde på hvorfor mange folk dengang fravalgte det.
Gravatar #42 - Hængerøven
6. feb. 2014 12:55
Ellers har vi også OnStar (som artiklen her vist nok også nævner) som har haft en funktionel version af ideen en række år nu.

De stoppede den første bil i 2009 og har mulighed for ikke kun at stoppe bilen brat, men også sløve den langsomt først.
Gravatar #43 - PraetorianGuard
7. feb. 2014 06:31
Jeg venter bare på at systemet bliver brudt og de kriminelle så bruger systemet mod politiet :P.

Og de fleste nye biler jeg har haft kørt der har servo etc ikke virket når at motoren har været slukket, men der har været tænding på.
Gravatar #44 - danielklejnstrup
8. feb. 2014 15:20
Få nu bare lavet de dersens føreløse biler - og få dem godkendt!
Det går ALT for langsomt!
...og gør teknologien lovpligtig pr. 2030, eller noget i den stil.
Så kan politiet vel få en Google API til at stoppe en given bil :)
Gravatar #45 - Hængerøven
8. feb. 2014 21:57
danielklejnstrup (44) skrev:
Det går ALT for langsomt!


Det er desværre af bureaukratiske grunde. :( Bilen er nærmest færdig udviklet allerede
Gravatar #46 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
9. feb. 2014 08:38
#44

De er faktisk lovlige i et par stater i 'murrica
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login