mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Mener der er sagt, at prisen ikke bliver under $425 (dvs små 3000 kr).
Men Sony ville nok skræmme for mange folk væk, hvis de melder en høj pris ud. Ved at antyde en spiselig pris, håber de sikkert på at få folk til at vente.
Hvis den reelle pris så senere viser sig at være markant højere, så pisser de mange folk af (men PS3 skal nok blive en success i det xenofobiske Japan om så prisen bliver høj og Cell-processoren neddroslet)
Men Sony ville nok skræmme for mange folk væk, hvis de melder en høj pris ud. Ved at antyde en spiselig pris, håber de sikkert på at få folk til at vente.
Hvis den reelle pris så senere viser sig at være markant højere, så pisser de mange folk af (men PS3 skal nok blive en success i det xenofobiske Japan om så prisen bliver høj og Cell-processoren neddroslet)
#50 Hvorfor skulle et blue-ray drev eller en Cell processor være speciel dyr at producere? Mener du ikke nærmere at det er dyrt for Sony at købe? Det er jo forskningen bag hardwaren der er dyr, men ikke selve produktionen, det er derfor at man kan købe en gammel processor for en brøkdel af hvad den kostede ved lanceringen. Men "dyrt" er selvfølgelig også et relativt term som man sagtens kan kaste i flænge med.
M
an kan da godt sige at en Ps3 er dyr at producere(at købe forskelligt hardware for mange penge og så lægge det ind i en kasse og sætte et logo på), fordi at dem der fremstiller hardwaren kræver en høj pris.
Du siger produktionsomkostningerne er vurderet til 800$/maskine - hvem har vurderet dette?
Jeg kan selvfølgelig ikke afvise at man sælger konsollen til en pris der er under produktionsomkostningerne, men med mindre Sony direkte har udtalt sig om det, er det vel ren spekulation.
M
an kan da godt sige at en Ps3 er dyr at producere(at købe forskelligt hardware for mange penge og så lægge det ind i en kasse og sætte et logo på), fordi at dem der fremstiller hardwaren kræver en høj pris.
Du siger produktionsomkostningerne er vurderet til 800$/maskine - hvem har vurderet dette?
Jeg kan selvfølgelig ikke afvise at man sælger konsollen til en pris der er under produktionsomkostningerne, men med mindre Sony direkte har udtalt sig om det, er det vel ren spekulation.
#52:
Det er ifølge en rapport fra Merril Lynch (som iøvrigt også estimerer at den vil koste ca. 2000kr at producere efter 3 år).
Cell og Blu-ray er jo begge ting som Sony sidder meget tungt på og har investeret tonsvis af penge i, så tror ikke bare lige at den der fremstiller hardwaren tager overpris på den måde som du foreslår.
Forstår heller ikke at du kalder det spekulation når det er sådan man gør i branchen.
"With manufacturing costs for Blu-ray and the Cell being so expensive, it is assumed the PS3 will sell at a loss through its lifetime. Standard pricing practice in the video game industry is to sell the hardware at a loss, at least initially, and then recoup the losses from game sales and developer licensing."
fra wikipedia
Det er ifølge en rapport fra Merril Lynch (som iøvrigt også estimerer at den vil koste ca. 2000kr at producere efter 3 år).
Cell og Blu-ray er jo begge ting som Sony sidder meget tungt på og har investeret tonsvis af penge i, så tror ikke bare lige at den der fremstiller hardwaren tager overpris på den måde som du foreslår.
Forstår heller ikke at du kalder det spekulation når det er sådan man gør i branchen.
"With manufacturing costs for Blu-ray and the Cell being so expensive, it is assumed the PS3 will sell at a loss through its lifetime. Standard pricing practice in the video game industry is to sell the hardware at a loss, at least initially, and then recoup the losses from game sales and developer licensing."
fra wikipedia
Jeg kalder det for spekulation fordi det er spekulation. Om det så måske er troværdig og sandsynlig spekulation, kan jeg ikke udtale mig om.
Men spørgsmålet er om omkostningerne for at skabelere og kortlægge ps3'en design, kan kaldes for en del af produktionsomkostningerne? Umiddelbart ville jeg sige nej, fordi det vil svare til at man sagde at prisen for at producere en frikadelle ikke kun er udgjort af dens ingredienser og arbejdstid, men også for omkostningerne på køb af den kogebog hvori opskriften står.
Men spørgsmålet er om omkostningerne for at skabelere og kortlægge ps3'en design, kan kaldes for en del af produktionsomkostningerne? Umiddelbart ville jeg sige nej, fordi det vil svare til at man sagde at prisen for at producere en frikadelle ikke kun er udgjort af dens ingredienser og arbejdstid, men også for omkostningerne på køb af den kogebog hvori opskriften står.
#54 Kan ikke rigtig se hvad du prøver at sige, konsoller sælger altid med underskud i lang tid efter de udkommer. Det tog flere år før Sony fik overskud (hvis de da gjorde det på hardware delen) og microsoft har mistet over 4 mia. på deres xbox afdeling. Nintendo er dem der er bedst til at tjene penge på deres konsoller. Som sagt er det primært spillene som de tjener penge på indtil hardwaren bliver billigere at lave og derfor sælger de dem billigere så flere folk køber dem og der derfor bliver solgt flere spil. Så uanset hvad er det en selvfølge at de vil miste penge på hardware solgt i en længere periode.
#54
Fra den rapport #53 linkede til:
Det lyder jo som nogle ret gode pointer - der intet har at gøre med udviklingsomkostninger.
Fra den rapport #53 linkede til:
Leaving development costs aside, the
Cell itself looks like it’s going to be expensive to manufacture. The die, at 235
square millimeters initially, is large, and Sony plans to manufacture it on a
leading-edge 90nm process. Add to that the fact that the die is mostly logic, not
memory arrays that can easily be repaired, and you’ve got a part that looks like it
will be difficult and expensive to manufacture.
(...)
The Blu-Ray drive also looks expensive at an estimated $350, and Sony will not
be able to leverage off additional Blu-Ray shipments in DVD players because the
standard is still so new.
Det lyder jo som nogle ret gode pointer - der intet har at gøre med udviklingsomkostninger.
#55 Hvis konsollen bliver billigere med tiden kan det altså ikke være fordi at hardwaren bliver billigere at fremstille, da det er de samme materialer der bliver brugt. Derfor kan man udlede at hvis Sony sænker prisen med tiden, vil det være fordi at det stadig kan betale sig for dem at sælge den til den pris. Hvis de stadig tjener penge på at sælge ps3'en til en lavere pris må det betyde at produktionsomkostingerne er lavere end den pris de sælger den for. At de så har investeret en masse penge i udviklingen, som de så skal have dækket ved starten af lanceringen, er sagen uvedkommende.
Jeg forsøger altså at komme med princip baseret flueknepperi af visse personers brug af termet "producere".
#56 Ja, det er interessant spekulation. Hvis et blue-ray drev koster 350$ at fremstille, så bør et tilsvarende dvd-drev også koste 350$ at fremstille nu, med mindre at blue-ray selvfølgelig kræver dyrere materialer end et dvd-drev for at blive fremstillet. Det ved jeg ikke noget om - gør det det?
Jeg forsøger altså at komme med princip baseret flueknepperi af visse personers brug af termet "producere".
#56 Ja, det er interessant spekulation. Hvis et blue-ray drev koster 350$ at fremstille, så bør et tilsvarende dvd-drev også koste 350$ at fremstille nu, med mindre at blue-ray selvfølgelig kræver dyrere materialer end et dvd-drev for at blive fremstillet. Det ved jeg ikke noget om - gør det det?
#57 Produktion inkluderer naturligvis både udvilkingsproces og fremstillingsproces. Sony kan jo ikke se bort fra en meget dyr og lang udvikling af Blu-Ray og bare sælge drevene til samme pris som DVD drev koster i dag. Sådan fungerer det ikke, og det ved du jo godt.
Og jo, ting bliver billigere at producere med tiden. Med al hardwareproduktion af denne type vil fremstillingsteknikken forbedres med tiden, og derfor kan konsoller også sælges billigere. Det er helt naturligt.
Dit såkaldte "flueknepperi" får dig i øvrigt til at virke ret uvidende (sagt pænt), men det er da også ok... eller noget...
Og jo, ting bliver billigere at producere med tiden. Med al hardwareproduktion af denne type vil fremstillingsteknikken forbedres med tiden, og derfor kan konsoller også sælges billigere. Det er helt naturligt.
Dit såkaldte "flueknepperi" får dig i øvrigt til at virke ret uvidende (sagt pænt), men det er da også ok... eller noget...
#57 Okay ser ud til jeg nok har misforstået dig så. Men se på PS2 hvor den's CPU og "grafik chip" ændrede sig meget gennem tiden hvor de blev mindre og mindre for til sidst at blive samlet i én chip.
En god ting ved PS3'ens blu-ray del er at de kan spare lidt ved at RSX og Cell klarer selve decodningen via software og at de derfor kan spare visse dele væk der ellers ville have været i en standalone afspiller.
En god ting ved PS3'ens blu-ray del er at de kan spare lidt ved at RSX og Cell klarer selve decodningen via software og at de derfor kan spare visse dele væk der ellers ville have været i en standalone afspiller.
#57
Hvis de senere sænker prisen må man udlede at produktionsomkostningerne er faldet så meget at de kan sælgede billigere og enten tjene på det eller ender i nul.
Jeg forsøger altså at komme din manglende viden om produktion til livs.
Et blu-ray drev er dyrt at fremstille fordi der endnu ikke er mange steder der producerer dem. Produktionen er ikke specielt modnet osv. Derfor er der formodentlig mange defekte drev og en del omkostninger som tests der er dyrere end ved produktion af DVD drev.
Hvis de senere sænker prisen må man udlede at produktionsomkostningerne er faldet så meget at de kan sælgede billigere og enten tjene på det eller ender i nul.
Jeg forsøger altså at komme din manglende viden om produktion til livs.
Et blu-ray drev er dyrt at fremstille fordi der endnu ikke er mange steder der producerer dem. Produktionen er ikke specielt modnet osv. Derfor er der formodentlig mange defekte drev og en del omkostninger som tests der er dyrere end ved produktion af DVD drev.
#58
Det er klart at man kan blive bedre til at fremstille et produkt med tiden, men så er det også fordi at man med investering i udvikling bliver bedre til det.
Det jeg spørger om er om udviklingsomkostningerne kan betegnes som en del af produktionsomkostningerne. Jeg ved det ærligt talt ikke, og har også spurgt tidligere, men med frikadelle logik kan man nemt se at den definiton skaber problemer i andre sammenhænge. Men hvis det er det der er den almene fortolkning af termet, bukker jeg mig selvfølgelig for det.
#59 Hvis man ændrer på hardwaren over tid, kan man vel ikke sige at der er tale om det samme produkt, selvom det måske bliver lanceret sådan?
#60 Ja, det er sjovt at omformulere hvad der bliver sagt. Et blu-ray drev er dyrt fordi dem der producerer det skal dække deres udviklingsomkostninger.
Det er klart at man kan blive bedre til at fremstille et produkt med tiden, men så er det også fordi at man med investering i udvikling bliver bedre til det.
Det jeg spørger om er om udviklingsomkostningerne kan betegnes som en del af produktionsomkostningerne. Jeg ved det ærligt talt ikke, og har også spurgt tidligere, men med frikadelle logik kan man nemt se at den definiton skaber problemer i andre sammenhænge. Men hvis det er det der er den almene fortolkning af termet, bukker jeg mig selvfølgelig for det.
#59 Hvis man ændrer på hardwaren over tid, kan man vel ikke sige at der er tale om det samme produkt, selvom det måske bliver lanceret sådan?
#60 Ja, det er sjovt at omformulere hvad der bliver sagt. Et blu-ray drev er dyrt fordi dem der producerer det skal dække deres udviklingsomkostninger.
her kan du se hvordan den har ændret sig gennem tiden:
http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2003/0421/sony1...
Og her er et billede mere af den:
http://image.lik-sang.com/content/psx-news/psx-new...
http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2003/0421/sony1...
Og her er et billede mere af den:
http://image.lik-sang.com/content/psx-news/psx-new...
#62, ja og nej - man luger naturligvis fejl ud undervejs - man kan finde på at skifte leverandør til mindre kritiske komponenter undervejs (Som regl hvis billigere leverandører dukker op, eller hvis de eksisterende ikke kan følge med) og hvis en ændring i de større ting, som fx processoren vil kunne hæve yield, vil man da naturligvis gøre dette - så længe at komponenternes snitflade og generelle specs ikke ændres.
Men ja der bliver brugt mange ressourcer på at optimere produktionsprocessen...
Men ja der bliver brugt mange ressourcer på at optimere produktionsprocessen...
En ting er sikkert mht PS3:
Hvis den bliver dyrer end MS XBOX 360 (den store udgave, kan ik lige huske hvad den hedder) så har de skudt sig selv i foden.
Tror mange af dem som har ventet på PS3, er blevet trætte af ventetiden og har købt en XBOX 360, sådan har jeg ihvertfald oplevet det hos mine venner... Og kan jeg da godt forstå, nu har man ventet i så lang tid på PS3 og først 3 måneder efter XBOX 360 kommer ud, giver de specs på den, men ikke nogen pris... det virker, efter min mening, meget stupidt gjort af Sony, men det kan være at de overvinder det, og slår MS' ret fantastiske salgstal :) Men det tror jeg nu ikke...
Hvis den bliver dyrer end MS XBOX 360 (den store udgave, kan ik lige huske hvad den hedder) så har de skudt sig selv i foden.
Tror mange af dem som har ventet på PS3, er blevet trætte af ventetiden og har købt en XBOX 360, sådan har jeg ihvertfald oplevet det hos mine venner... Og kan jeg da godt forstå, nu har man ventet i så lang tid på PS3 og først 3 måneder efter XBOX 360 kommer ud, giver de specs på den, men ikke nogen pris... det virker, efter min mening, meget stupidt gjort af Sony, men det kan være at de overvinder det, og slår MS' ret fantastiske salgstal :) Men det tror jeg nu ikke...
#61
Her er et par grunde der gør at produktionsomkostninger er dyrere i starten end senere i processen:
* Fejlprocenten er større i starten pga. ny proces/produkt.
* Behov for større kontrol/check i starten.
* I starten skal der produceres mere hvilket kan betyde større omkostninger i lager/personale osv.
* Del komponenterne bliver billigere med tiden da under leverandørernes proces/produkt optimeres.
osv.
Her er et par grunde der gør at produktionsomkostninger er dyrere i starten end senere i processen:
* Fejlprocenten er større i starten pga. ny proces/produkt.
* Behov for større kontrol/check i starten.
* I starten skal der produceres mere hvilket kan betyde større omkostninger i lager/personale osv.
* Del komponenterne bliver billigere med tiden da under leverandørernes proces/produkt optimeres.
osv.
#70 Absolut - men i en periode hvor PS3 muligvis har stået derude og banket på, på sigen egen spøgelsesagtige måde (Nu har PS3 så ringet og fortalt at S-Toget er forsinket, så PS2'en har fået lidt luft igen) og hvor Redmond har pumpet millioner i xbox360 projektet (xbox360 er xbox bagudkompatibel, så konsollen er ikke ligefrem på bar bund mht spiludvalg) både udviklings og nok primært PR-mæssigt (Hvilket jo er en af de absolut primære grunde til deres ekstremt dominerende position på ja næsten alle markeder, så det er et håndværk de mestrer) - og så kan de stadig ikke hente den gamle PS/2.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.