IFPI har udgivet deres årlige rapport, om hvordan det går for branchen, og hvad fremtiden byder på. Her konkluderes det, at det stadig er en noget trængt branche, der siden 2003 har mistet næsten halvdelen af sine indtægter.
Der nævnes flere grunde til, at det har kunne gå så galt, og en af dem er selvfølgelig piratkopiering, men der nævnes også en stor konkurrence fra andre underholdningsmedier.
Det faldene salg har blandt andet betydet, at der er ca. 20 % færre medarbejdere i pladebranchen end for 7 år siden, og at der bliver udgivet færre nye danske plader.
Der er også en del selverkendelse i rapporten, blandt andet at man har været for dårlige til at ændre branchen efter de nye vilkår, som internettet tilbyder. I alt for mange år har man kunne bestemme, hvad forbrugerne skulle høre, og hvordan de skulle købe musikken. Men i de sidste 10 år har teknologien overhalet dem, og i dag er det forbrugeren der i store træk bestemmer, hvordan de vil købe, og hvilket indhold der skal være.
Det har betydet, at man har mistet “øjenhøjden” med forbrugeren, hvilket er noget man tager meget alvorligt i rapporten, der også indeholder forslag til hvordan, man kommer ned i øjenhøjde igen. Det handler blandt andet om at lytte til forbrugeren og ikke pådutte dem pladebranchens ønsker og løsninger og at være proaktive i stedet for reaktive, om at være mere nytænkende, om at give flere valgmuligheder for at købe musik og om at gøre det lettere at have lovlig musik.
Rapporten slutter af med en status fra APG. De har i 2006 koncentreret deres arbejde om DirectConnect. Det har betydet, at en masse pirater har flyttet sine aktiviteter fra DC til bl.a. BitTorrent, hvorfor APG også har flyttet sit fokus mod BT. Det har betydet 52 sager imod BT-brugere. De skriver desuden om deres succes med at få lukket adgangen til Allofmp3, og at få lukket CDwow, desuden har de i samarbejde med danske auktionshuse lukket 511 auktioner med ulovlig musik, et område som de også vil overvåge i fremtiden.