mboost-dp1

unknown

Pentium 4 skal dø – Pentium M er fremtiden

- Via Tom's Hardware - , redigeret af peter_m

Tom’s Hardware ville lave en simpel test af ASUS’ nye Pentium M adapter til Socket 478, men efter at have set nogle benchmarks, stod det klart, at en Pentium M 770 (2.13GHz) faktisk er hurtigere i mange tests end både Athlon 64 og Pentium 4-topmodellerne. Og dette bliver kun forbedret af, at Pentium M 770 kan overclockes til 2.56 GHz.

Samtidig ses det, at Pentium M, med et maksimalt strømforbrug på 27 watt, udnytter energien langt bedre end Pentium 4, og at merprisen dermed hurtigt er tjent ind på elregningen.

Desuden er der en forhistorie om hvordan Pentium 4, som var resultatet af mange års udvikling, faktisk ydede dårligere end sin forgænger, Pentium 3, men havde den ene fordel, at den kunne clockes højere.

Deres mobile-processor, Pentium M, er derimod baseret på Pentium 3 kernen, men er i kraft af den mindre (90nm) produktionsprocess og andre tiltag i stand til at kunne clockes højere end de daværende Pentium 3 CPUer.

Konklusionen lyder:
”The Pentium 4 Must Go (alternatively: Kill The Pentium 4!)”





Gå til bund
Gravatar #1 - snailwalker
26. maj 2005 16:00
Ja kan godt huske der engang var en artikel i Incite PC Games om Pentium 4 hvor de helt klart frarådede at købe den da den var LANGT dyrere end Pentium 3 og krævede RD-Ram. Ak det var den gang :-)

Det her lyder MEGET spændende for Intel, som godt kunne bruge lidt vind i sejlene. Så mangler vi vel bare en Pentium64 M eller noget!

Det vigtigste er strømforbruget. Moderne computere i dag bruger alt, alt for meget strøm set ud fra et miljømæssigt perspektiv så det er helt klart en bonus for miljøet!

Thumps up til Intel herfra :-)
Gravatar #2 - cypres
26. maj 2005 16:05
Interesant artikel... Starter Firefox, Går ind på newz, og ordene pentium 4 skal dø fremtoner på skærmen.

Har ikke selv erfaring med Pentium M, men lyder til at den kan tricks. Spørgsmålet er så om vi ser Pentium M processorere til Workstations "any time soon".
Gravatar #3 - Tomcat
26. maj 2005 16:06
Egenligt har vi alle lidt gået og tænkt over det samme. :-)
Det her er bare komik på højt plan.
Gravatar #4 - amokk
26. maj 2005 16:07
#1 tja, læste selv en artikel i privat computer december 2000, en test af P4 1500MHz vs Athlon 1200MHz med DDR RAM...

Havde ellers altid sværget til intel, men vendte holdning 180 grader efter P4 kom frem...
Gravatar #5 - ZOPTIKEREN
26. maj 2005 16:18
#2
Hvor har du været henne? Det er ganske velkendt at Pentium M er toppen af poppen. Det har endda været nævnt her på siden før, at pentium M råtæver en P4 og er ligeså hurtigt som deres pentium4EE serie.

Det eneste nye ved den her "nyhed", er at THG har benchmarked med asuskonverteren. Det er den første konverter vi kan snakke om at der er betalelig. Så nu er der åbnet for at få en seriøs stationær...! :)
Gravatar #6 - amokk
26. maj 2005 16:23
#5 nyheden er vel, at de er testet i samme system, tidligere har pentium M jo været testet på motherboards med i855 chipset

"Så nu er der åbnet for at få en seriøs stationær...! :)"

ehm athlon 64 har da været på markedet længe, de nye winchester, venice og san diego kerner bruger ca lige så lidt som pentium M og giver langt mere ydelse for pengene

men hvis man er "intel-luder" pentium M vel er godt alternativ til P4
Gravatar #7 - cypres
26. maj 2005 16:23
#5
Tja jeg har bare aldrig set nogen P4 vs. PM benchmarks, så var ikke klar over at den var bedre. Er stadig ved at læse artiklen igennem. Men hvis PentiumM er så meget bedre end Pentium4, betyder det så at en laptop kan sparke en stationærs røv?
Kommet lidt bag på mig at PentiumM er så meget bedre, hvad så med at Intel lærte af deres fejltagelser og lancerede de næste processorere efter samme stil som PentiumM?
Er stadig ikke helt overbevist om at PentiumM virkelig er så god som folk siger, men kan godt se at der er noget om det.
Gravatar #8 - amokk
26. maj 2005 16:28
#5

"betyder det så at en laptop kan sparke en stationærs røv?"

nej, for de fleste laptops har langsomme harddiske, single channel RAM osv. - og så er det jo de færreste desktop PCer som kører med 1.6-2.1 GHz, som pentium M gør det

"Kommet lidt bag på mig at PentiumM er så meget bedre, hvad så med at Intel lærte af deres fejltagelser og lancerede de næste processorere efter samme stil som PentiumM?"

Det siger sig selv - P4 kører op til 3.8 GHz, Pentium M op til 2.1 GHz - hvad lyder bedst i en uvidende kundes ører?

Folk fristes jo til at tro at den førstnævnte er næsten dobbelt så hurtig
Gravatar #9 - cypres
26. maj 2005 16:33
#8
Laptop:
Jeg tænkte nok også at der var mere til det end som så, men vidste ikke nok om det.

Marketing:
Tja AMD har haft god succes med deres xxx+ ting, måske Intel kunne gøre det samme?
Pentium M 3800X (2.1Ghz)- the mighty x factor?
Gravatar #10 - duckfighter
26. maj 2005 16:36
"Spørgsmålet er så om vi ser Pentium M processorere til Workstations "any time soon". "

Så vidt jeg ved er der blevet lanceret en workstation med Pentium M..
Gravatar #11 - cypres
26. maj 2005 16:38
Gravatar #12 - ZOPTIKEREN
26. maj 2005 16:46
#7 - cypress
Så skal du da være undskyldt.
Som jeg ser det har Intel haft sine gode grunde til at tilbageholde PM fra markedet. Et, de kørte deres MHz ræs, som mange folk steg i med begge ben. Deres PM er langt dyrere end deres P4. Da Intel konkurrerede med AMD for alvor på stationærmarkedet [spoiler]flame; det gør de jo ikke længere, amd tæver dem, hvis nogen skulle være i tvivl[/spoiler], var AMDs processorer billigere. to, Intel valgte så at konkurrere på prisen og valgte at forsætte med deres p4 som primære CPU, for at konkurrere med AMDs billigere CPUer.

I dag har Intel nok indset at de må gøre noget dratisk for at komme tilbage i kampen igen. De har slået netburst arkitekturen ihjel og satser nu mere og mere på deres PM. Den er jo så det dyrere og har ikke så mange MHz. Men så må Intel jo lære af, at de aldrig skulle have tudet folks ører fulde med løgne om den "linæere" sammenhæng mellem frekvens med performancen af CPUen.

[laptop kan sparke en stationærs røv?]
Det svarede amokk vist fint på.

#6 - amokk
[men hvis man er "intel-luder" er pentium M vel er godt alternativ til P4]
Hvad pokker. Skal du flamebaite min flamebait kommentar... #¤% :) Jeg køber mine computere efter performance/price modellen. Så har faktisk haft 3x AMD og kun 1x Intel. Intel-luder my arse... :)
[Edit;
Den er jo heller ikke et alternativ til P4. PM er den Intel CPU der er værd at købe.]
Gravatar #13 - cypres
26. maj 2005 17:14
Dyrere end Pentium 4, pjat med dig... koster kun: ca. 5200 Kr. hos Midt-Data for Aopen i915GMm-HFS Chipset + Intel Pentium M 755 (2.0 GHz 2MB). Det er jo slet ikke penge :S
Gravatar #14 - mrmorris
26. maj 2005 18:15
Min Pentium-M 1.7GHz er 115 sek. om at regne PI ud med 2 mio. decimaler. Til sammenligning er min AMD XP-2700 145 sek. om det samme. Jeg tabte både næse og mund da jeg så dette første gang. (Prøv selv, hent Super-PI.)

Som en sidebemærkning; Intel's "rigtige" multicore-CPU Dempsey ( efterfølgeren til Pentium-D) er bygget på Pentium-M teknologi. Så er ikke overasket over nyheden, P-4 designet var simpelthen en nødløsning og grunden til Intel's problemer det sidste års tid.

Held og lykke Intel, med næste generation... P-5?!
Gravatar #15 - demolition
26. maj 2005 18:39
#14: Ja, den 1.7GHz Pentium-M lammetæver endda min AMD64 som kører 2.2GHz. Den tager nemlig 127 sek. for 2 mio. decimaler.

Jeg har heller aldrig syntes om P4 processoren, men Pentium-M er en fin lille sag.
Gravatar #16 - amokk
26. maj 2005 18:44
#14 er dit link en henvisning til download af superpi eller en reklame for den tyske side som hoster det?

det kan vel ikke passe at man skal registrere sig for at få lov at downloade en fil
Gravatar #17 - mrmorris
26. maj 2005 18:47
#16 Du har ret, jeg skulle bare lige hurtig finde super PI 1.1e som jeg bruger. Hvis siden jeg linker til er for besværlig, så findes den da også via http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=36 eller du er også velkommen til at poste en bedre link end jeg lige kan finde med google. :)
Gravatar #18 - rnd
26. maj 2005 18:49
Gravatar #19 - bnjw
26. maj 2005 19:24
Min P4 2,8GHz Prescott er 107 sek. om den lille opgave :)

Overvejer dog også at anskaffe en Pentium M til min HTPC. Ville være rart hvis den kunne gøres meget stille
Gravatar #20 - Bachi
26. maj 2005 19:26
Heh, kan godt huske, da Intel lancerede P4'eren. "Vi har lavet en fantatisk hurtig processor, den bliver det nye hit!!!"
Den eneste grund var pga. P3'eren ikke kunne komme af med varmen.
*not*
P3'eren var bedre ved samme MHz, men mener faktisk at den laver udregninger 2-4 clock-cycles hurtigere end P4, så derfor.
Det tog op til et halvt år, inden der var programmer der var optimeret til P4, så den var meget sløv. Senere udgaver fik derfor en korte 'pipe-line', så den virkede hurtigere.

Men mange hardwaresider inkl. THG mente også dengang, at P4 var et forkert sats fra Intel.

Men se hvor vi er i dag.
Glæder mig til jeg får råd til en Pentium M(3).

;)))
Gravatar #21 - Iznobad
26. maj 2005 19:28
#2 Almindelige motherboards til Pentium M findes allerede på edbpriser, så der er intet til hinder for at lave en fed lille strømsvag/lydsvag kasse :)

AOpen EZ855-II XC Cube er reviewet her - http://www.sfftech.com/showdocs.cfm?aid=666

og søg efter mobo's med pentium på edbpriser, der er vist 4 at vælge mellem



Hvis ikke jeg var så lun på en dual core athlon64 ville jeg overveje en sådan AOpen EZ855-II XC Cube box - mmh, den er lækker.
Gravatar #22 - Bachi
26. maj 2005 19:38
Min gamle Athlon Thunderbird på 1200 MHz tager Super-PI på 349 sek. med 2 mil. decimaler.

Og jo, jeg ved godt man kan få bundkort til en Pentium M. ;-)
Desværre er det bare med et chipset, som er 2 år gammelt og derfor tæt på håbløst forældet. :-|

Vil hellere gå efter et bundkort med Intel nye 9xx-chipset.
:-)
Gravatar #23 - Bachi
26. maj 2005 19:42
Sorry, der er kommet et bundkort på edbpriser.dk med den type chipset.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=137256

Det lyder lidt godt med specsene...
;-D
Gravatar #24 - amokk
26. maj 2005 19:51
Min Athlon64 [email protected] laver 2M decimaler på 80 sekunder, og det er endda imens jeg har siddet og scrollet på denne side
Gravatar #25 - Mini-Me
26. maj 2005 19:52
Min Intel 1,73ghz Centrino 2 tager sølle 101 sek om at udregne det ;-) Prescott go home ;-)
Gravatar #26 - mrmorris
26. maj 2005 19:53
#20 Korte pipeline? Hvilken revision er det, alle de informationer jeg har siger at P-4 har 31 trin i sin pipeline. Og grunden til disse mange trin er at hyperthreading og at P-4's ret naive branch-prediction-unit kræver dette. SÅ hvis en P-4 "gætter forkert" må samtlige instruktioner i pipelinen smides ud og der startes forfra.

P-3 har for så vidt intet at gøre med P-M, denne er selvstændigt udviklet i Israel og dens primære mål er at holde dens lille (~12 trin) pipeline fyldt hele tiden. Dette gøres med en kæmpe stor (2MB på Dothan) low-powered cache og ved brug af en avanceret branch prediction algoritme. Derudover, er P-M specificeret og designet med klare grænser for hastighed, dvs. der spildes ikke plads ved at forberede/overdimensionere evt. fremtidige højere hastigheder diverse steder på CPU'en.

Så i mange henseende, var P-M arkitekturen fra afdelingen i Israel en komplet modsætning til hvad de udviklede i USA og anset som en "miniput" i forhold til de "rigtige". Pudsigt at det er "miniputten" der nu skal redde Intel's fremtid.
Gravatar #27 - kimx
26. maj 2005 20:18
Athlon XP-M 2400+ 175 sekunder

:)
Gravatar #28 - Silentkill
26. maj 2005 20:34
151 sekunder med en Barton 2500+
Gravatar #29 - rahzei
26. maj 2005 20:35
AMD64 3000+ : 90 sekunder
Gravatar #30 - koby
26. maj 2005 21:00
P4 2.6 Ghz - 800 Mhz FSB: 143 sekunder, 2M decimaler
Gravatar #31 - raz0
26. maj 2005 21:02
Haha. Og tråden er hermed officelt blevet til en se-hvor-lang-min-penis^H^H^H^H^Hcomputer-er-om-at-regne-pi-ud tråd.
Gravatar #32 - hundeboll
26. maj 2005 21:05
Kan man køre det på linux ?
Gravatar #33 - zypher
26. maj 2005 21:08
Jeg vil da lige følge trop:

115 sek for 2 mil

PM 1.6 GHz :)

#31 Helt enig :)
Gravatar #34 - haplo_dk
26. maj 2005 21:31
SuperPi:
142 sek for 2 mio.
Athlon XP 2400+
Gravatar #35 - drbravo
26. maj 2005 21:34
Hold kæft hvor fortryder jeg dog bitterligt at jeg investerede i en p4...

Lortecpu...
Gravatar #36 - amokk
26. maj 2005 21:35
#35 sådan går det når man ikke læser nok på stoffet inden man køber... :-)
Gravatar #37 - drbravo
26. maj 2005 21:53
Det troede jeg også at jeg havde. Nu er det efterhånden over et år siden jeg købte den. Hvis jeg skulle købe i dag var det klart AMD (eller måske PM?), Nvidia NB, Seagate HD, Zalman køler og et eller andet grafikkort - nok Nvidia også.
Gravatar #38 - hatten
26. maj 2005 23:03
Er det den der kerne de siger vil være i min næste iBook? Hmm. Ja, det er vel fint.
Gravatar #39 - martin5000
27. maj 2005 00:00
Imponerende så stor forskel der på hvor meget forskellige cpu'er laver per clock-cycle. Min Athlon64@2465MHz klarer det på 83sek mens min P4@2533MHz skal bruge 185sek.
Håber at der snart kommer lidt flere valgmuligheder blandt Socket479 bundkort...
Gravatar #40 - demolition
27. maj 2005 00:04
#38: Næh, nyheden var blot omkring at det skulle være en Intel CPU, ingen snakkede noget om Pentium. Intel laver faktisk ret mange andre integrerede kredse, end lige P4.
Gravatar #41 - amokk
27. maj 2005 00:28
#40 i øvrigt var det rene rygter, læs evt nyheden igen (den er blevet opdateret)
Gravatar #42 - UltimateW
27. maj 2005 07:33
#8 Det siger sig selv - P4 kører op til 3.8 GHz, Pentium M op til 2.1 GHz - hvad lyder bedst i en uvidende kundes ører?


Derfor overvejede Intel også at navn give PM ala AMD, med et nummer der svarede til P4 hastighed, da man havde svært ved at sælge pentium centrino maskiner i forhold til laptops med højer clockfrequence.

Min arbejds laptop T41p PM1700 med en 7200rpm disk, er en killer, min Barton2600 skal være på duperne for at følge med, gør også en forskel at den har et ældre Ti4280 i forhold til et FireGL T2. Klart lovede for kommende laptops med PentiumM i baghånden...
Gravatar #43 - SilverWolf
27. maj 2005 07:37
Kan ikke kører Superpi i Linux :/

Ved ikke hvorfor den crasher ved en dual xeon arkitektur. Det gjorden den ikke på den gamle.
Gravatar #44 - Onde Pik
27. maj 2005 09:06
#24

Så er det måske derfor min A64 3500+@2500 er 79 sekunder om det :P
Gravatar #45 - Wenix
27. maj 2005 09:10
Hmm, det er jo ikke fordi Pentium M er en super cpu, det er jo nærmere bare P4'eren som er en skod cpu.

Jeg vil mene at P4'eren har ødelagt en del af Intels ry.
Gravatar #46 - UltimateW
27. maj 2005 09:30
#45 Hvis du nu læser newz indlæg'et, vil du se at en Pentium M er mere en Pentium 3 end noget andet og det var en fin lille CPU. Pentium M har bestemt sat sig på markede for Laptops og indtil videre er der ikke nogen reel konkurrence til den.
Gravatar #47 - elvin
27. maj 2005 09:36
Min pentium M 2.13 mhz bruger 100sec på den super-pi med 2M

Så noget godt er der da i den :)
Gravatar #48 - Montago.NET
27. maj 2005 10:02
nu det ikke for at skuffe nogen... men med pifast42.exe

tog det på min xpu (P4 1.5ghz (423), 768mb RD-800)

2 mio cifre = Duration : 62.68 seconds

Program : PiFast version 4.2, by Xavier Gourdon
Computation of 2000000 digits of Pi
Method used : Chudnovsky
Size of FFT : 64 K
Physical memory used : ~ 3636 K
Disk memory used : ~ 8.58 Meg
Gravatar #49 - mrmorris
27. maj 2005 10:12
#48 Er desværre nød til at skuffe dig... med [url=numbers.computation.free.fr/Constants/PiProgram/pifast.zip]pifast43.exe[/url] tager samme kalkulation 10 sekunder på min lille Pentium-M 1.7GHz laptop:

Program : PiFast version 4.3 (fix 1), by Xavier Gourdon
Computation of 2000000 digits of Pi
Method used : Chudnovsky
Size of FFT : 64 K
Physical memory used : ~ 7030 K
Disk memory used : ~ 0.00 Meg
------------------------------------------------------------
Computation run information :

Start : Fri May 27 12:19:21 2005
End : Fri May 27 12:19:31 2005
Duration : 10.23 seconds
============================================================
Total computation time : 10.23 seconds (~ 0.00 hours)
============================================================
Gravatar #50 - GlemSom
27. maj 2005 10:20
Super PI:
95 sek. på en [email protected] (Kørt med WINE)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login