mboost-dp1

unknown

PC Magazine måler på service

- Via PC Magazine - , redigeret af Pernicious

PC Magazine har lavet sin årlige meningsmåling på, hvor god service og support forskellige fabrikanter leverer. Meningsmålingen omfatter desktops, notebooks, servere og printere. Eneste kriterium for at en fabrikant kan være med, er at over 50 personer har sendt oplysninger ind omkring dem.

Ser man på desktops, er det Dell og Apple der skorer højest, for Dell er det 12 gang i 13 år. Ikke overraskende skorer også hjemmebyggede pc’er højest, eftersom det er hjemmebyggeren selv der yder supporten.





Gå til bund
Gravatar #1 - Vasquez
11. jul. 2003 08:21
Ja, jeg har da glimrende support på min hjemmebyggede. Selvom jeg af og til godt kan savne dengang det var mig der hjalp min lillebror, og ikke omvendt :) Ak ja, den ungdom...

Derudover kan man jo ofte få support fra forhandleren eller producenten, selvom det så drejer sig om enkeltdele og ikke hele systemer. Man kan jo støde på medarbejdere der synes emnet er så spændende at de slet ikke kan lade være med at hjælpe :)
Gravatar #2 - jensendk
11. jul. 2003 08:23
Er egentlig ikke overrasket. Compaq og IBM's ulempe er jo at mange af deres kunder betjenes af ikke alt for veluddannede teknikere, hvorimod Dell & Apple har egne folk til at hjælpe folk.
Gravatar #3 - Pernicious
11. jul. 2003 08:35
#2

Dell har bestemt ikke egne folk til at varetage deres support, det bliver gjort af 3. parts firmaer. Dermed ikke sagt at deres support ikke er god, den fungere fint fint, i hvert tilfælde på business siden.
Gravatar #4 - Raenil
11. jul. 2003 08:39
Jeg har nu heller aldrig haft problemer med vores Compaq Proliant support.
Gravatar #5 - sh0dan
11. jul. 2003 08:54
Rigtig god artikel! Det er rigtig godt, at man er begyndt at fokusere mere på service og stabilitet - det er trods alt det, som betyder noget for 90% af alle computerbrugere.

Når man nu bygger sin egen maskine er det godt, at man kan finde så detaljerede informationer om færdigbyggede maskiner, så man kan finde lidt rundt, hvis ens lillesøster eller lignende skal købe deres første computer.
Gravatar #6 - sKIDROw
11. jul. 2003 09:02
Tjahh jeg glemmer aldrig Plextors 48 timers ombytning fra deres afd i belgien, selvfølgelig fragtfrit for kunden.. ;)
Gravatar #7 - clemmehest
11. jul. 2003 09:16
Hmm jeg kan huske et firmas fortolkning af "onsite" garanti.
Der stod at hvis skærmen gik i stykker ville de komme med en ny indenfor x antal dage (mener det var 5 arbejdsdage)
Men i stedet sendte de en fragtseddel så man selv skulle sende skærmen, derefter gik der et par dage og man fik en ny med posten.

I min hjerne fortolkes onsite som "på stedet". Men det er nok bare mig ;)
Gravatar #8 - Just@ce
11. jul. 2003 09:50
Jeg arbejder i Apple's tekniske support, så min kommentar er nok lidt farvet. Men mit indtryk er at mange af de andre virksomheders ansatte ikke tager deres job ret alvorligt (eller bare ikke kan lide det) - og det er et stort problem, for så mangler de engagement, som er noget af det vigtigste i teknisk support.

Selv har jeg både i og udenfor arbejds-øjemed haft talt med bl.a. IBM, HP, TDC, Compaq og BTs (BT = britisk internetudbyder) tekniske support, og engagement er ikke just det første ord der springer frem i mit hoved når jeg tænker på de folk jeg der har haft snakket med. Det virkede mere som om de var halvvejs trætte af at jeg ringede... Dog var det ikke hver gang, ret skal være ret - men det var desværre mere reglen end undtagelsen.
Gravatar #9 - seahawk
11. jul. 2003 09:53
#8:

Jeg har nu kun haft gode erfaringer med TDC's erhvervssupport! Der får man netop fat i folk som reelt er interesseret i ens problem og ønsker at løse det! :)

Men som med alt andet - man får oftest hvad man betaler for!
Gravatar #10 - Just@ce
11. jul. 2003 10:29
#9 - jeg har mange gange snakket med TDC (havde selv Webspeed-OnCable-hvadenddetnuhedder-ting). Og gjorde den store fejl at bruge mit Motorola SurfBoard Modem over USB... Det gav uendeligt mange problemer, og det var altid umuligt at se om det var deres linier eller min computer der lavede ged i den (det var ca. 50/50 rent faktisk), så jeg snakkede med dem måske en 5-6 gange i løbet af et halvt år, og faktisk kom jeg kun igennem til en som du beskriver 1 gang ud af de gange jeg ringede. 2 gange arrangerede de callbacks til mig, som aldrig ringede tilbage - og det er jo ca. det ringeste man kan gøre ved en kunde.

Det kan være jeg har været uheldig! Måske er supporten bedre på dial-up og ADSL?

Edit:
Jeg glemte helt - faktisk ringede der en dag en TDC-specialist til mig fra deres linie, som ville høre nogle ting om opsætning af mail i OS X, fordi så kunne de jo eventuelt selv klare det, i stedet for at henvise dem til os - med det opkald steg de en enkelt karakter i min bog... bare en skam at jeg stadig får masser af kunder igennem her, som er blevet henvist af TDC, selvom deres Mac virker fint, og de ikke kan komme online :-)
Gravatar #11 - MightyPalm
11. jul. 2003 10:34
Jeg er konsekvent holdt op med at ringe medmindre jeg ved at det er noget jeg kan få skubbet videre til 2.level support. Erfaring siger mig at det er spild af tid at snakke med 1.level supportere, da de som regel ved mindre om produktet end kunden.
Gravatar #12 - MightyPalm
11. jul. 2003 10:37
#10
TDC har en meget grim vane med at skyde skylden for deres linier/gateways over på kundernes computere. Jeg arbejder selv med support for en større dansk detailkæde, og vi hører ikke så lidt fra kunder der er blevet behandlet som skidt af tdc's support.
Især deres dhcpservere har ofte problemer med at give adresserne på deres dns servere med ud, jeg kan snart ikke tælle hvor mange gange jeg lige har pinget google henholdsvis med dns og så ip med en kunde når de ikke kan komme på nettet, og i mange tilfælde kan man jo så ikke sige andet end at de skal tilbage i tdc's telefonkø.
Gravatar #13 - Just@ce
11. jul. 2003 10:50
#12 HA! jeg vidste det sgu! :-)
Anyways bor jeg i Irland nu (eftersom jeg arbejder for Apple), så TDC kan ikke hjælpe mig med noget mere. Men jeg må faktisk tilstå jeg savner dem lidt, når jeg ser på Eircom herovre, puhadadadada de er dyre! Det er lige til at få ondt i hovedet af at se på deres broadband priser.

Ang. dit indlæg #11:
Jeg vil lige et øjeblik antage at der er forskel på dig, og min mor, når det kommer til viden om computere - og jeg tvivler på der er nogen af mine (nordiske) kolleger der ved mindre om computere end min mor gør (det er noget helt andet med de franske og engelske, men lad nu bare det ligge for nu).
De fleste kunder jeg har igennem er jo bare hr. og fru Danmark, som ikke ved specielt meget om computere... Du kan jo sikkert nok selv finde ud af at sætte et mail program op, selvom du aldrig har set det før - fordi du ved hvad pop, smtp og så videre er for noget. Det kan de fleste standard-kunder i tech support jo ikke.

Så dig selv og 'kunden' skal vi lige have for øje ikke helt er det samme :-)
Gravatar #14 - seahawk
11. jul. 2003 10:57
#10:

Tjaaa - kodeordet er nok erhverv - oncable er jo et privat produkt - og enig, der er support noget man kikker i vejviseren efter!
Gravatar #15 - Just@ce
11. jul. 2003 11:01
#14 - nu siger du erhverv... hvad er kravene for at være berettiget til at bruge deres erhvervssupport? er det noget man betaler for?

F.eks. ringer jeg selv til Sonofon's erhvervssupport for mine venner når deres mobiltelefoner ikke funker, og siger jeg ringer fra Bilka i Tilst udenfor Århus. Den har de i hvert fald ikke gennemskuet endnu :-)
Der er uendeligt store køer på deres private support linie, men der er aldrig optaget på erhvervssupporten - og det er de samme mennesker man taler med...

Bare lige for informationens skyld... det ville ikke virke hos os (Apple), for vi skal registrere alle opkald, hvilket også indebærer at etablere hvorvidt en kunde er berettiget til support... altså hvis du ikke er det, får du ingen... næsten ;-)
Gravatar #16 - seahawk
11. jul. 2003 11:10
#15:

At man har brebånd professional - koster 50-70,- mere om måneden - og så får du så også en ordentlig router istedet for den privatkunderne får!
Gravatar #17 - Dan
11. jul. 2003 12:23
En af mine bekendte blev sur på TDCs privat-kundeservice, så han spurgte dem efter erhvervsnummeret, og fik det. Lige siden har han ikke brokket sig.
Jeg har ikke selv haft problemer, da jeg bruger Pro@Access
Gravatar #18 - Raenil
11. jul. 2003 12:30
ProAccess service fungerer også fortrindeligt her - både når jeg ringer for kunder og for os selv. Der er sådan set heller ikke noget i vejen med TDCs privatkundeservice, man skal bare huske at have en del tålmodighed...
Gravatar #19 - Insight
11. jul. 2003 12:38
LOL .. ville da være synd at kalde de lege boxe man får der for en router ! kommer lidt an på hvad du vil med din forbindelse ! hvis vi snakker TDC så kan det godt blive halv dyrt hurtigt da du ikk selv må pille i din "router" det må du gerne som privat !

At skulle betale 1000kr + moms for hver ny NAT du skal ha weeeeee ok man kan så samle sammen og gøre det af 1 gang... meeeeen nej tak .. da jeg skiftede (fra ATM til Ehternet (hos TDC) sagde jeg pænt nej tak til deres hmmm "router"

er deres support bedre ? (NO WAY- for folk der bare ved lidt om det EDB)

jeg må gi #15 ret hvis du er hr of fru jensen så får man en ganske ok support på mail opsætning etc, men bliver det lidt mere teknisk weeeee så sutter den maks (har oplevet at ringe til dem og sige min DSL modem er ude af sync- de første han spg mig om var hvilket OS bruger du(wtf har mit OS af gøre med deres central og mit modem er ude af sync?)

For nørder tror jeg aldrig man vil oplave at få god support med mindre du ryger lige ind til teknikerene (og dem kan jeg squ godt forstå at de el deres firma ikk vil ha de spilder deres tid med mail opsætning etc)
Gravatar #20 - Gruesome
11. jul. 2003 16:31
#19

Det er ligesom de ikke vil erkende at man ved lidt om det man snakker om. Jeg havde store problemer med min nye ADSL installation for omkring 2 år siden. Nettet var hele tiden nede og hvis min computer først blev tændt så fik min fars ikke tildelt en IP adresse, DNS osv fra deres DHCP server. Det gav selvfølgelig en del opkald til deres support og mange timers venten til godt gammelt musik... En gang blev jeg så frustreret over den person jeg snakkede med at jeg bare bad ham om at holde en times pause så jeg kunne komme til at snakke med nogen andre næste gang jeg kom igennem. De kører en igennem en eller anden standard "guide" de har liggende på bordet lyder det som om. Det er simpelt hen ikke til at tage. Heldigvis fik jeg fat i en sød dame bagefter det fiksede problemet 2 timer efter jeg havde snakket med hende...
Gravatar #21 - Vasquez
11. jul. 2003 16:51
#20 "De kører en igennem en eller anden standard "guide" de har liggende på bordet lyder det som om."

Det er jo faktisk tilfældet ved megen support. En af mine venner har arbejdet som supporter for et supportfirma (langt oppe i Sverige, da de kan få tilskud for at lægge et firma sådan et sted), altså et firma der varetager supporten for forskellige producenter, og de får en form for database der kører folk igennem. Han arbejdede senere for et lignende firma i Holland (med Logitech-support), hvor systemet var det samme.

Jeg har iøvrigt engang oplevet at mit net, 1 Mbit Stofanet var det dengang, kørte utroligt langsomt (ca. 1 KB/sek.). Supporteren foreslog at jeg skulle slette alle mine cookies for at rette op det. Eh?! Først 3-4 opkald senere var der en der kunne fortælle at der manglede båndbredde i mit område (jo, deeet). Ingen kunne fortælle mig hvor længde det havde stået på, eller hvor længe der ville gå før de gjorde noget ved det (der gik 3 måneder og rigtig mange flamemails fra min side, samt et enkelt læserbrev i et computerblad :).
Gravatar #22 - mx
11. jul. 2003 18:18
Nej, det kan vel ikke være overraskende at Apple får en god score.

Mac OS X er faktisk det styresystem som folk har haft bedst oplevelser med.
Gravatar #23 - Wulff
11. jul. 2003 23:18
har brugt TDC privat pjat, da min 256/128 linje var nede på en tiendedel af hvad den skulle være de første 5-6 opkald gik ud på at jeg skulle koble min router fra, jeg prøvede at forklare dem at min cfg og hardware var sat op på samme måde som de forrige 9 måneder hvor det fungerede fejlfrit, men det var jo helt sikkert _min_ fejl, det viste sig så at være deres fejl:/
Gravatar #24 - Deternal
12. jul. 2003 11:55
Jeg må sige at jeg er /meget/ imponeret over IBM's desktop og laptop support (erhverv) og at jeg er dybt frustreret over Compaq (Privat) og Zitech (Erhverv) - så mine oplevelser ligger vel ca. on par med andre.

Med Compaq er historien kort at jeg skulle installere Win2K på en laptop og så svinede support gutten mig fordi jeg prøvede at hitte ud af hvor fan de gemte 2k driverne (dem gad de altså ikke have på deres side - heldigvis var der en gut der havde lavet en side til formålet). Lidt noget andet end IBM, som har /alle/ windows drivere til den pågældende hardware på deres site - de kan iøvrigt som regel give en hints om Linux drivere ;)

Det eneste jeg har haft at gøre med Dell har været indkøb af nogle backupdrev til nogle PowerEdge servere og det lykkedes dem at sende 1 ud af 2 drev og 50 forkerte backup bånd - det tog så en mindre krig (2 mdr.) at få det byttet og fixet at få et backupdrev mere.
Og da jeg ikke bruger Dell's software har jeg ikke haft nogen mulighed for at teste deres support.

Jeg kan dog sige at jeg ved at både Dell og IBM har teknikere til at rende rundt i deres support afdelinger - hvis jeg husker ret er Dell's i Sverige - mens IBM har noget hist og her (level 1 = irland - level 2 dk afaik).
Gravatar #25 - aners
13. jul. 2003 00:03
Nu hvor alle snakker om TDCs support (eller mangel på samme)
Vil jeg da lige dele en af mine oplevelser med jer.

Jeg har en 2Mbit Netexpress linie hos TDC, her i huset er der 11 maskiner smidt på, på een gang, Kan du se problemet? nej vel?, alligevel måtte jeg konstatere at den flotte Linksys router som TDC tilbyder deres kunder ikke kunne slå til, ja dette kunne jeg så konstatere da jeg satte en FreeBSD server op som gateway for vores netværk og alt kørte fint. Inden jeg satte min FreeBSD op ville jeg lige høre TDC om de havde problemer med linierne i mit område, hvilket resulterede i at jeg som løsning på mit problem bare skulle køre 10Mbit halv duplex på mit LAN, så ville det hele virke igen. Jeg kunne ikke dy mig, MÅTTE simpelthen irettesætte fyren der uden tvivl sad svedig og ligegyldigt hen i supporter-stolen i TDC's fine bygninger. Glad blev han ikke, men ved i hvad, så kan han FANDME lære det.

Det skal ikke kun være kritik det hele, jeg har sgu været glad for min 2Mbit siden vi fik den, den kører fint hele tiden, dog er supporten mere en 'kaffepause/underholdnings-tur' væk fra problemerne (læs; det er mest for sjov at ringe til tdc, de har jo nok en god historie)

btw, hvad blev der af "Vi tales ved" ?
Gravatar #26 - Just@ce
13. jul. 2003 11:18
Jeg vil så lige sige til alle, i forsvar for mig selv og andre i lignende stillinger:
Det er tit procedurer der står i vejen for at nørder kan få den support de gerne vil have. Hvis f.eks. jeg skulle supportere på den måde jeg gerne ville, så var der mange af de ting jeg spørger kunder der ringer til mig om, som blev udeladt - men problemet er at der sidder en person og tager stikprøver på mine opkald, og hvis jeg ikke gør tingene som jeg skal forestille, så får jeg 'feedback' som det så fint heddder ;-) (læs: *av av*)

Det er altså ikke altid lige let - der er også mange ting vi simpelthen ikke MÅ udtale os om, eller hjælpe kunder med (om vi så kan eller ej)... Grundene til alt dette er jo valide nok - de vil have at alle får samme supportoplevelse, og ikke sætte forventningerne udover hvad alle ansatte kan opfylde.

Et eksempel:
En kunde ringer ind til mig - jeg hjælper vedkommende igennem hvordan han hele tiden kan være logget ind som root, og i øvrigt ændre root navnet til hans eget. Han ringer ind igen 2 måneder efter og har formatteret - får fat i en af mine kolleger, som ikke ved hvordan man gør det (for det er ikke noget vi må hjælpe med, ergo vi får ingen træning i det) - og kunden bliver sur, fordi han sidst fik hjælp med det.

Fornuften er der da i reglerne... men... ja... i kan nok godt selv se problematikken. Personligt synes jeg det er en pissesvær balancegang at yde god support. Specielt til avancerede kunder, med alle de regler og procedurer der er. For det meste lykkedes det mig at sende en tilfreds kunde afsted, men der er altid den ene ud af de 30-stykker jeg snakker med i løbet af dagen der brokker sig og skaber sig tosset, selvom vedkommende udmærket godt kan se at jeg sidder med et dilemma her, og egentligt bare gør hvad jeg er ansat til.

Der er desværre mange der glemmer at der sidder et menneske i den anden ende.

Nåja, til jer der ikke har set det tidligere, arbejder jeg for Apple's tekniske support - og ja, jeg er Tier 1 (den første i kommer til at tale med, hvis i da ellers ringer til det rigtige nummer :-D).
Gravatar #27 - jensendk
15. jul. 2003 06:12
#3 (Lidt sent)

Har Dell ikke egne teknikere i supporten? I norden f.ks er det kun hjemmepc ordningen, der har være outsourcet, alm desktop, hjemmemaskiner, bærbare og enterprise er Dell's egne folk... Ingen tvivl om det..
Gravatar #28 - Spiceboy
7. sep. 2003 15:39
Hej Jensendk

Du har fuldstændig ret, hjemmeprodukt supporten (Dimension, Inspiron) er outsourcet, hvor den professionelle er inhouse dell ansatte og uddannet folk, det giver selvfølgelig en højere spidskompentence i forhold til konkurrenterne da det tit er en forhandler der varetager supporten
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login