mboost-dp1

Pixabay

Paris tester system til at give bøder til larmende biler

- Via Reuters -

En forstad til Paris tester en ‘noise radar’, der kan registrere larmende fartøjer, så de i fremtiden kan få bøder.

Forstaden til Paris, Bruitparif, er gået i gang med at teste en såkaldt ‘noise radar’, der kan registrere larmende biler og køretøjer.

Systemet bruger fire mikrofoner til at finde frem til lydkildens placering, hvorefter der krydstjekkes med optagelser fra overvågningskameraer for at finde det larmende fartøj.

40 enheder bliver testet omkring barer i Paris, imens 17 også er blevet installeret nær vigtige bygninger.

Der er tale om test-periode på to år, hvor der endnu ikke uddeles bøder. I stedet skal testen afgøre teknologiens effektivitet, og hvor højt et niveau af larm der skal til, før man bør give en bøde.

Læs også Elbiler skal nu afgive kunstig lyd.





Gå til bund
Gravatar #1 - nwinther
2. sep. 2019 07:52
Jeg har svært ved at fatte, at larmende køretøjer er lovligt.
Jeg går måske i små sko, men jeg kan ikke tage de idioter, som kører rundt på en motorcykel som alene har til formål at larme så meget som muligt (typisk nogle chopper-lignende maskiner, med verdens største glatnakke bag styret).

Tilsvarende for knallerter som skriger og Golf-vogne mv. som har fået påmonteret larme-udstødning (og i øvrigt pakket med øretæveindbydende typer som skal høre umpf-umpf-musik for fuld skrald med nedrullede vinduer.

Bare kald mig en gammel sur mand.
Gravatar #2 - Ni
2. sep. 2019 07:56
#1 Enig, kør dog ud på landet, jeg synes lidt, det er på niveau med at spille høj musik, fordi det er fedt at andre kan høre ens musik :-P

Jeg glæder mig til at el bliver standard
Gravatar #3 - mrtb
2. sep. 2019 08:28
Det kunne være skønt, hvis det blev standard rundt omkring! Og jaja, så kald også bare mig for en gammel sur mand.

#2 Det er netop en af de fordele el-biler også bringer med sig. Det er der mange der ikke har med i overvejelserne, når de påstår at hydrogen-biler (med forbrændingsmotor) er den bedste løsning, frem for el-biler.
Hvor kunne det da være rart, hvis alt larm der var fra trafik i byen, var dækstøj...
Det bliver så bare lidt forpurret af at de har fundet på, at el-biler skal afgive støj, når de kører langsomt.
Gravatar #4 - demolition
2. sep. 2019 08:31
nwinther (1) skrev:
Jeg har svært ved at fatte, at larmende køretøjer er lovligt.

Det er det så heller ikke. Der er lovbefalede støjgrænser for hvor meget et køretøj må larme, men da det er ret kompliceret at måle så er det sjældent at der bliver uddelt bøder for det. Politiet kan ikke måle det, så de kan bare sende et køretøj til syn hvis de selv føler at den larmer for meget. Når den så bliver fremstillet til syn så har ejeren selvfølgeligt sørget for at skifte potten eller fylde grydesvampe i den (kendt trick til syn at motorcykler) så den ikke siger så meget når den står i synshallen. Det bliver naturligvis fjernet 2 minutter efter den har forladt synshallen igen. Fordelen ved grydesvampene er at de forsvinder af sig selv efter kort tid pga. varmen..

Jeg kører selv motorcykel og forstår heller ikke dem der mener at en udstødning skal larme. En MC kan godt lyde godt selv om den ikke larmer. Jeg sætter også pris på at jeg kan køre afsted på den uden at vække hele nabolaget hver gang. Jeg har prøvet at køre på en MC med 'larmepotte' og når man selv sidder 1-1½ meter fra den så bliver det ret anstrengende at høre på efter noget tid, selv med ørepropper. De andre trafikanter skal trods alt kun høre på det i kort tid.
Gravatar #5 - Wiking
2. sep. 2019 09:03
Jeg siger det bare.....

https://www.webapoteket.dk/personlig-pleje/oejen-o...
stoejdaempning

(Og det var lidt provokerende med vilje) :P
Gravatar #6 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
2. sep. 2019 09:57
- edit -

Forkert tråd.
Gravatar #7 - lost-viking
2. sep. 2019 10:11
Her hvor jeg bor køre der en ATV rundt. Og det er sådan at man føler at ens vinduer er ved at springes af larmen. Selv med lukkede vinduer bliver man pisse irriteret hver gang den køre forbi fordi den bare overdøver alt andet. Så jeg ville ønske man gjorde det samme her. Simpelthen satte et system op der kan udele bøder for larmende køretøj. Men lige nu og her er det selvfølgelig mest motorcykler der laver mest larm. Men der er da også et par brianer fra tid til anden. Man burde give politiet et eller andet form for værktøj der kan tjekke den slags når man står på stedet.
Gravatar #8 - antimate
2. sep. 2019 10:16
YES! lad os få det installeret i danmark også!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! som EL kørende. bliver man RIGTIG hurtig træt af larmende trafik da man mest af alt ser det som forældet teknologi.
95% af dem der har prøvet at køre Tesla finder hurtig ud af hvor langt bag ud alt brændstof drevet teknologi i virkeligheden er.

bor som studerende ud mod motorvejen nord for svendborg. og der er sååååååååå mange brian biler og straight pipe MC at i tror det er løgn. det er latterligt!
Gravatar #9 - antimate
2. sep. 2019 10:18
antimate (8) skrev:
YES! lad os få det installeret i danmark også!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! som EL kørende. bliver man RIGTIG hurtig træt af larmende trafik da man mest af alt ser det som forældet teknologi.
95% af dem der har prøvet at køre Tesla finder hurtig ud af hvor langt bag ud alt brændstof drevet teknologi i virkeligheden er.

bor som studerende ud mod motorvejen nord for svendborg. og der er sååååååååå mange brian biler og straight pipe MC at i tror det er løgn. det er latterligt!

forud for dem der mener MC SKAL larme. nej! det skal de ikke 99% af tiden. hvorfor mon man har et horn? USE IT!
Gravatar #10 - Target
2. sep. 2019 10:20
mrtb (3) skrev:
#2 Det er netop en af de fordele el-biler også bringer med sig. Det er der mange der ikke har med i overvejelserne, når de påstår at hydrogen-biler (med forbrændingsmotor) er den bedste løsning, frem for el-biler.

Nu bliver der, mig bekendt, slet ikke lavet hydrogen/brintbiler med forbrændingsmotor, så jeg forstår ikke hvem du mener der påstår at det er den bedste løsning?
Hvis du derimod tænker på brint biler med en brændselscelle, så tror jeg simpelthen ikke du har forstået hvordan de fungerer. De larmer ikke mere end en elbil, og har heller ikke nogen udstødning.
Gravatar #11 - mrtb
2. sep. 2019 11:09
#10 Du har ret. Der blev faktisk lave hydrogenbiler med forbrændingsmotor på et tidspunkt - Og det er der min forvirring opstår.
Når folk laver en sammenligning der hedder "hydrogen vs el-biler", så har jeg tænkt at det måtte være udgaven med forbrændingsmotor man har snakket om, da sammenligningen vel ellers ville lyde på "hydrogen vs batteri", når nu begge er elektriske.

Jeg er nu ganske udmærket klar over hvordan en brændselscelle fungerer :)
Gravatar #12 - CBM
2. sep. 2019 11:12
antimate (8) skrev:
YES! lad os få det installeret i danmark også!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! som EL kørende. bliver man RIGTIG hurtig træt af larmende trafik da man mest af alt ser det som forældet teknologi.
95% af dem der har prøvet at køre Tesla finder hurtig ud af hvor langt bag ud alt brændstof drevet teknologi i virkeligheden er.

bor som studerende ud mod motorvejen nord for svendborg. og der er sååååååååå mange brian biler og straight pipe MC at i tror det er løgn. det er latterligt!


Slang mode initiated...

YO YO YO... Wassup?

Listen here now one gang...

som cyklist der i stort omfang anvender kål og deraf følgende metan gas til ekstra fremdrift, er jeg imod at indføre bøder der rammer larmende køretøjer!!!!!!!!!111one

Dette skyldes at jeg i forbindelse med min dog kortvarige (men alligevel kraftige og hyppige) udledning af metan gas, ofte larmer ganske betragteligt i den forbindelse.

For slet ikke at snakke om voldsomme lugtgener som følge af de store mængder metan gas.

Jeg ville blive såååååh ked af det :'( hvis jeg ikke længere kunne fragte mit legeme på denne facon.

Jeg må dog indrømme at jeg ikke benytter lydpotte på mit udstødningssystem, dette skyldes dog at der så vidt jeg er orienteret, ikke fremstilles lydpotter til et biologisk udstødningssystem af den type.

Bøder for at LARME? det er latterligt!

*FnIz* *kaster håndtegn out to the possy*

\\\ P E A C E - O U T - Y O ///
Gravatar #13 - Target
2. sep. 2019 12:10
mrtb (11) skrev:
#10 Du har ret. Der blev faktisk lave hydrogenbiler med forbrændingsmotor på et tidspunkt - Og det er der min forvirring opstår.
Når folk laver en sammenligning der hedder "hydrogen vs el-biler", så har jeg tænkt at det måtte være udgaven med forbrændingsmotor man har snakket om, da sammenligningen vel ellers ville lyde på "hydrogen vs batteri", når nu begge er elektriske.

Jeg er nu ganske udmærket klar over hvordan en brændselscelle fungerer :)

Ja man har forsøgt sig med afbrænding af hydrogen som en forbrændingsmotor en gang, men det kunne vist slet ikke betale sig. :-)
Jeg har dog ingen idé om, om det larmer så¨meget som en benzin eller diesel motor.
Jeg beklager hvis min formulering i min første kommentar var lidt spids, det var ikke meningen. :-)
Gravatar #14 - CBM
2. sep. 2019 12:16
༼ つ ◕_◕ ༽つ
Gravatar #15 - ToFFo
2. sep. 2019 12:27
Det er så pisse irriterende, især med de larmende motorcykler om sommeren. Hold kæft de larmer. Men de larmer jo mere bagtil, hvor det ikke er ligeså højt for føreren, som også har en hjelm på som tager noget af lyden.

Jeg fatter ikke der går larme-konkurrence i den. Og de VED jo folk bliver pissed. Det minder mig om den south park episode om pretty much det samme.
Gravatar #16 - CBM
2. sep. 2019 12:30
ToFFo (15) skrev:
Det er så pisse irriterende, især med de larmende motorcykler om sommeren. Hold kæft de larmer. Men de larmer jo mere bagtil, hvor det ikke er ligeså højt for føreren, som også har en hjelm på som tager noget af lyden.

Jeg fatter ikke der går larme-konkurrence i den. Og de VED jo folk bliver pissed. Det minder mig om den south park episode om pretty much det samme.

brown noise poo blast?
Gravatar #17 - dugfrisk
2. sep. 2019 14:55
un peu de bruit
Gravatar #18 - jespersen.thomas
2. sep. 2019 17:57
#1

Enig. Jeg bor op af en trafikeret vej i Århus og det går mig på nerverne når en stor motorcykel eller larmende bil kører forbi. Jeg så gerne de lavede samme ordning i Danmark.
Gravatar #19 - mrtb
3. sep. 2019 05:52
Det minder mig om da jeg var barn, hvor vi boede ned til vandet - Super idyllisk sted.
Det blev så ødelagt, da motorcykler begyndte at komme virkelig meget på mode, og alle kaffeklubberne skulle ned til den lokale pølsevogn, der lå ned til vandet.. Selvfølgelig på forskellige dage af ugen, da der ellers ikke var plads til dem allesammen.
Og når så mange motorcykler er samlet, så holder de sig selvfølgelig ikke til at køre pænt. Der blev ofte kørt langt over 100km/t, selv om fartgrænsen var 50, og der gik sport i at larme mest muligt.
Gravatar #20 - nwinther
3. sep. 2019 10:37
demolition (4) skrev:
nwinther (1) skrev:
Jeg har svært ved at fatte, at larmende køretøjer er lovligt.

Det er det så heller ikke. Der er lovbefalede støjgrænser for hvor meget et køretøj må larme, men da det er ret kompliceret at måle så er det sjældent at der bliver uddelt bøder for det. Politiet kan ikke måle det, så de kan bare sende et køretøj til syn hvis de selv føler at den larmer for meget. Når den så bliver fremstillet til syn så har ejeren selvfølgeligt sørget for at skifte potten eller fylde grydesvampe i den (kendt trick til syn at motorcykler) så den ikke siger så meget når den står i synshallen. Det bliver naturligvis fjernet 2 minutter efter den har forladt synshallen igen. Fordelen ved grydesvampene er at de forsvinder af sig selv efter kort tid pga. varmen..


Ift. motorcyklerne handler det bare om at køre ud til ejeren og tænde for motorcyklen, så er alt tydeligt. Selv i tomgang vil mange af dem (bl.a. dem som bor i ejendommen ved siden af mig) blive taget på stedet (hvis der reelt er sådan en lov at håndhæve i Danmark). Og når de holder stille og gasser op, hvad virker til at være påkrævet for at de kan trække vejret samtidig, så er det jo helt galt, at vi 30 meter væk ikke kan råbe hinanden op.

Og der kører hundredevis af den slags køretøjer - en i tråden nævner en ATV. Hvor jeg bor er der en mand som to dage om året kører i cirkler rundt i byen, bla. lige under mit vindue, i en ATV som lyder som en form for lyd-våben og man kan høre ham på flere kilometers afstand. Så kører han rundt i ring i flere timer, i i byen ud på omfartsvejen, tilbage ind i byen, ud på omfartsvejen.

Jeg synes ikke den skulle nøjes med at dele bøder ud. Det må være muligt at montere missiler på sådan én, så man kunne få ro, en gang for alle.
Gravatar #21 - wald15
4. sep. 2019 12:40
Hvor er i dog nogle sure gamle mænd
Jeg nyder lyden af en lækker mercedes AMG V8 motor
eller en ferrari som kører helt op til 9000 rpm, det er musik i mine øre
I skal se det som en ære at man stadig kan se og næsten føle disse vidunderlige biler
Gravatar #22 - dugfrisk
4. sep. 2019 16:30
wald15 (21) skrev:
Hvor er i dog nogle sure gamle mænd
Jeg nyder lyden af en lækker mercedes AMG V8 motor
eller en ferrari som kører helt op til 9000 rpm, det er musik i mine øre
I skal se det som en ære at man stadig kan se og næsten føle disse vidunderlige biler


bow to the stove
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login