mboost-dp1

unknown

Opteron med 4 kerner rykker tættere på

- Via X-bit labs - , redigeret af Pernicious

I forbindelse med at AMD lancerede deres nye Revision F Opteron processorer, var planen oprindeligt at kunne præsentere den første funktionelle 4-kerne Opteron. Dette nåede AMD dog ikke, men kan i stedet for annoncere, at deres første Opteron med 4 kerner, nu er “taped out”.

Taped out, betyder at man har fået lavet det første egentlige hardware og designet dermed er færdigt. Den nye processor, der er baseret på K8L designet, vil blive præsenteret inden slutningen af året og forventes til salg omkring midten af 2007.





Gå til bund
Gravatar #1 - wetfox
17. aug. 2006 12:15
Bah, hader kerner..
Så sidder man lige og spiser en eller anden frugt, og så er der krafedme kerner INDENI FRUGTEN!?! Hvor faen kom dé fra, spørger jeg bare..
Gravatar #2 - Odin
17. aug. 2006 12:51
#1

Tjah, det nok kernen i hele ideen :p
Gravatar #3 - BurningShadow
17. aug. 2006 12:58
#1

"Hvor faen kom dé fra, spørger jeg bare.."

Hvad står der på skrallen, Intel eller AMD?

Hvor mange kerner var der?
Gravatar #4 - vandfarve
17. aug. 2006 12:59
Jeg værdsætter AMD's og Intels innovation, men jeg mener, at vi lige nu har væsentlige problemer med at afvikle al den ydelse, som flerkernede processorere skaver. Men... Burde AMD ikke prioritere udnyttelsen af ydelsen højere end skabelsen af nye variationer af deres flerkernede processorer? Umiddelbart synes jeg, at det er ret ulogisk, når vores software er enkelt-strenget og har svært ved at udnytte de ekstra kerner og ekstra kraft.
Gravatar #5 - mrmorris
17. aug. 2006 13:03
#4 Kan godt følge dig, men uden hardware kan vi vel ikke udvikle bedre concurrency-modeller og software der implementerer disse? Fakta er jo at vi har meget ringe erfaring og akedemia omkring et så tæt-koblet distribueret system. IBM's Cell CPU forventes f.eks. ikke udnyttet til fulde før om 4-5 år.

Desuden har jeg pt. 42 processer der nyder godt af at kunne sceduleres på mere end én kerne.
Gravatar #6 - -N-
17. aug. 2006 13:31
#4 Sådan som jeg har opfattet det, bunder det i at de ikke rigtig har mulighed for at skalere dem helt vildt højt op, så for stadig at holde liv i produktionen så smider de nogle flere kerner i. P4 kunne jo f.eks. ikke skaleres til 10GHz som var planen, ja faktisk ikke engang 4GHz, så bliver de jo nødt til at presse citronen på en anden måde.
Gravatar #7 - ion++
17. aug. 2006 13:40
Det er en opteron som kommer med 4 kerner. En server processor. som regel kører disse mange programmer på samme tid, og/eller mange kopier af samme program fordi der er mange netværks forbindelser til servere. Derfor fungerer 4 kerner fint.

Desuden er det langt de færreste som i dag kun kører et program af gangen. Men jo, det ville da være bedre med en kerne som er helt vildt frisk.

Faktum er vel at det med flere kerne for tiden er den letteste metode til at øge performance. Specielt for AMD der bruger hypertransport.
Gravatar #8 - mrmorris
17. aug. 2006 13:50
#7 Hvad har hypertransport med CPU'en og dens processer at gøre? Hypertransport bruges hverken når kerner skal snakke med hinanden eller memmory skal tilgås, dertil benyttes en crossbar-switch.
Gravatar #9 - themuss
17. aug. 2006 14:00
#1

"Hvor faen kom dé fra, spørger jeg bare.."

Hvad står der på skrallen, Intel eller AMD?

Hvor mange kerner var der?

Her er det jo åbenlyst, at der er tale om en Apple. ;)
Gravatar #10 - haj
17. aug. 2006 15:00
#4
Din counterstrike-computer har sikkert ikke meget med målgruppen for QuadCore Opteron at gøre. Derimod kan det faktisk godt tænkes at en del af målgruppen kunne udgøres af spil-servere :)

Hit med flere cores! og igang med noget mere virtualisering! og det kan kun gå for langsomt. :)

// haj
Gravatar #11 - arne_v
17. aug. 2006 16:54
#4,

Der er masser af applikationer som kan udnytte mange kerner.

Server applikationer: databse servere, applikation servere,
web servere, fil servere.

Selv banale desktop apps såsom browser, email program og
tekstbehandling bruger flere tråde nu om dage.

(omend fordelen nok ikke er så stor som ved server applikationer
og slet ikke med mere end 2 kerner)

Den største mangel for fler kerne processorer er nok på
spil med god support for det, men de skal nok komme når både
Intek og AMD satser på det.
Gravatar #12 - arne_v
17. aug. 2006 16:56
#5

Software mæssigt mener jeg ikke at der er stor forskel på
4 kerner i 1 socket og 4 kerner i 4 sockets.

Mange CPU maskiner er et gammelt og velafprøvet koncept i
server verdenen.
Gravatar #13 - mrmorris
17. aug. 2006 17:37
#12 Det kommer vel an på niveauet vi taler om. Software i user-space kan naturligvis skrives med distribution som et led i at optimere til SMP-miljøer. Her vil der ikke ske mange ændringer, udover at SMP software nu inkluderer en meget bredere vifte af programmel og en vis del af dette programmel er relativt uafprøvet i SMP sammenhæng. Her tænker jeg især på multimedia og spil.

Men længere nede, i ring-0/kernel-mode hvor scheduleren opererer bliver det jo mindst lige så interesant (og besværligt). Til forskel fra ældre SMP systemer med en langsom FSB imellem sig, kan kernerne nu kommunikere internt over en hurtig crossbar-switch og enddog tilgå og forhandle omkring en shared dynamisk L2 cache. Dette giver nogle nye muligheder for at optimere enddog før branch-predicteren får smidt instruktioner i sin pipeline.
Gravatar #14 - themuss
17. aug. 2006 17:38
Shared cache? Mums!
Gravatar #15 - arne_v
18. aug. 2006 00:55
#13

Udenfor x86 verdenen har man stadig haft MP systemer i mange år
uden "FSB begrænsning".

Og jeg kan ikke se hvorfor flere kerner per socket heller ikke med
hurtigere interconnection og shared L2 cache skulle gøre at man
ville skrive kernel mode software anderledes.

Hvad vil du skrive anderledes ?
Gravatar #16 - mwn
18. aug. 2006 06:48
arne_v, hold nu op, det lød jo godt ;)
Gravatar #17 - sKIDROw
18. aug. 2006 09:00
#4

Det er ikke hardwaredesigneres job, at lære softwaredesignere at skrive software... ;)
Gravatar #18 - mrmorris
18. aug. 2006 10:36
#15 Scheduleren! Mener du seriøst at scheduleren ikke behøver være bevidst med hvor løst/tæt koblet de er forbundet? Med en tråd på et MP board med dual-kerner giver det alt andet lige mening, at lade en forket tråd med shared memory schedulere på samme CPU frem for på en anden. Nu ved jeg ikke specifikt hvilke non-x86 MP systemer du tænker på.
Gravatar #19 - arne_v
18. aug. 2006 13:45
#18

Problemet med scheduleren er omvendt. For et MP system med
separat cache skal man implementere soft CPU affinity for
at få god performance. For et system med shared cache
behøver man ikke goere noget.

Men jeg tror ikke engang at de vil fjerne soft affinity. Fordi
Intel producerer multi core CPU'er med separat cache og
multi core CPU'er fra både Intel og AMD skal vel også bruges
i multi socket sammenhæng.
Gravatar #20 - mrmorris
18. aug. 2006 14:03
Intel's Core benytter sig, modsat den frygtelige Prescott, af shared cache. Pentium D var jo ikke andet end 2 logiske CPU'er i samme fysiske hus, de skulle stadig over FSB'en for at udveksle data.
Med Core kernerne er det dog anderledes, de kan sågar forhandle indbyrdes omkring fordelingen af de 2/4MB cache.
Gravatar #21 - arne_v
18. aug. 2006 14:29
Jeg kan huske for en 4-5 år siden, at SUN var rasende
over en SPEC benchmark af en IBM pSeries box.

De har L3 cache. Den pågældende box var en 8 CPU box
med 128 MB L3 cache.

Da der blev kørt en single stream test, så performede den
box fantastisk.

Fordi den ene aktive CPU hapsede alle 128 MB L3 cache og de
fleste af benchmark testene kunne ligge i den, så de kunne
køres dem uden RAM access overhovedet.
Gravatar #22 - Man in Black
19. aug. 2006 06:49
#20 "Den frygtelige prescott"

Det er faktisk en ganske udemærket CPU. Min maskine indeholder en 3.0GHz Prescott med HT. Den ligger i "tomgang" på ca. 40 grader C og belastet på ca. 50 grader C, trods den er oc til 3.3GHz. Den er tænt 24-7-365... går aldrig ned og yder ok. -Mit nVIDIA gfx bliver meget varmere!
Gravatar #23 - Kimbahir
19. aug. 2006 09:36
der er en ganske væsentlig årsag til at lave multi-core cpu'er - og den bunder i økonomi.

Virksomheder betaler rent faktisk ofte deres licenser, og database software koster ganske pæne beløb, og som en tidligere har skrevet, så finder de store maskiner ofte anvendelse som database eller applikationsservere.

Et lille regnestykke, baseret på at MS SQL Server Enterprise edition koster ~160.000 afhængigt af rabatter.

4 x 1 cpu = 640.000,-
1 x 4 core cpu = 160.000,-

Med Oracle Enterprise edition, med RAC og Partitioning options

4 x 1 cpu = 280.000 USD
1 x 4 core cpu = 140.000 USD

Så alt i alt kan man håbe på at få afsat sin cpu bedre end konkurrenterne, fordi man er billigere i forhold til licenserne. Og for virksomheder, er det ikke cpu'en der er den store omkostning ;)
Gravatar #24 - sKIDROw
19. aug. 2006 10:27
#23

Nahh... Min stedfars firma opgraderede, og som han sagde var det hverken maskinen, eller softwaren han blev fattig af. Opsætningen derimod... :D

(Og så havde jeg nær, givet dig en sjov rating, da jeg læste signaturen...:))
Gravatar #25 - flywheel
20. aug. 2006 22:04
#4 De fleste softwareplatforme har da en ganske udemærket håndtering af parallelitet - at designet halter væsentligt på en enkelt softwareplatform, kan du ikke klandre AMD for.
Gravatar #26 - mrmorris
20. aug. 2006 22:28
#23 Den kommer du lige til at forklare. Oracle ændrede i 2005 deres forrykte licenspolitik, til at tælle individuelle kerner som en alm. CPU dog med en faktor på 0.75. Dvs. din beregning er forkert:

1 x 4 core CPU x .75= 1 x USD $70.000 x .75 = USD $210.000

...før denne justering, skulle du betale fuld CPU pris for hver kerne!
Gravatar #27 - Kimbahir
21. aug. 2006 07:30
#26

Haha, ja, men de er desværre rimeligt vilde med deres ændringer

1 single core cpu = 1 cpu licens
1 core i en intel/amd cpu = 0.5 cpu licenser
1 core i en IBM cpu = 1 cpu licens
1 core i en sun cpu = 0.75 cpu licenser med undtagelse af
1 core i en sun niagara cpu = 0.25 cpu licenser

så ja, min beskrivelse ovenfor skulle have beskrevet at det var specifikt for AMD cpu'er.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login