mboost-dp1

unknown

OpenGL 1.5 specifikationer frigivet

- Via SGI - , redigeret af Pernicious

Under den netop overstået Siggraph messe, har SGI frigivet specifikationerne til den næste udgave af OpenGL, version 1.5.

Udover generelle rettelser og forbedringer, nævnes følgende nye funktioner der er blevet tilføjet,
– Vertex Arrays
– Shadow Function
– Non power-of-two Textures
– Occlusion Query
– OpenGL Shading Language v1.0

Den vigtigste tilføjelse er uden tvivl det nye shader sprog, som betyder at highlevel shaders bliver standardiseret og platformsuafhængige.

Det forventes at de første OpenGL 1.5 grafikkort, kommer på markedet senere på året.





Gå til bund
Gravatar #1 - sKIDROw
4. aug. 2003 06:45
Dejligt at se.. :)
Glæder mig over at OpenGL folkene ikke hviler tilbage, da den bliver mere og mere aktuel efterhånden som alternative platforma skal vinde frem..
Gravatar #2 - Miklos
4. aug. 2003 07:38
OpenGL's roadmap er jo også noget vildere end DirectX's roadmap og der er stor focus på at OpenGL skal være førende, fra alle andre firmaer end Microsoft.
Gravatar #3 - Mort
4. aug. 2003 08:01
Det har da også taget sin tid for OpenGL at følge med. Jeg synes de har været bagefter DirectX i lang tid nu.
Gravatar #4 - sKIDROw
4. aug. 2003 08:18
Det mest optimere er også at det er uafhængige firmaer der sætter standarder, og at de bliver holdt åbne og frit implementerbare overalt.
Det er der filmen knækker for Microsoft.
Jeg har ikke noget imod dem som sådan, men monopoler er til for at blive brudt.
Og det kræver et opgør med deres platformsafhængige Windows-only teknikker.
Gravatar #5 - Soze
4. aug. 2003 09:43
dejligt at se at de langt om længe er kommet ud over 'power of two - textures'. Det har da været RIMELIGT irreterende...
Gravatar #6 - SmackedFly
4. aug. 2003 13:10
Lækkert nok, ser godt ud, men også nødvendigt. OpenGL har længe været førende alle andre steder end spilmarkedet. Så lad os håbe det kommer tilbage igen, det ku også gøre det nemmere for de søde små spilproducenter at få portet et par spil til Linux.... Taaaaak :)
Gravatar #7 - knasknaz
5. aug. 2003 09:38
Så mangler vi bare at der bliver gjort lidt mere lobby-arbejde blandt udviklerne. Der er stadigvæk mange, der falder i DirectX fælden. OpenGL er og bliver kongen.
:)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login