mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
I kan godt holde jer væk fra spilindrustrien!! :D
Lyder nice, tror bare ikke de får stor opbakning over det.
Forresten, det er ikke første gang et spil er lavet i via .net framework. Arena Wars var lavet i det, hvis jeg ikke husker forkert.
Kan dog godt lide hvordan den både understøtter OpenGL og D3D. Lad os bare håbe det er en mere holdbar løsning end Valve's med Half-Life.
Lyder nice, tror bare ikke de får stor opbakning over det.
Forresten, det er ikke første gang et spil er lavet i via .net framework. Arena Wars var lavet i det, hvis jeg ikke husker forkert.
Kan dog godt lide hvordan den både understøtter OpenGL og D3D. Lad os bare håbe det er en mere holdbar løsning end Valve's med Half-Life.
Tjaeh.. Håber ik det blir en succes.. Tror simpelt der bliver for mange amatøre inden for branchen og folk uden uddannelse i branchen der sælger, desuden vil det øge spilmarkedet meget hvis det bliver en succes.
- En hver kan jo ligge sig ud med en færdig source hvis du kan noget kodning. :)
- En hver kan jo ligge sig ud med en færdig source hvis du kan noget kodning. :)
#1: Der er også lavet en .NET implementation af Quake 2 :
http://www.vertigosoftware.com/Quake2.htm
Personligt har jeg også lavet et par små spilprojekter i det, det er faktisk ret interessant :)
http://www.vertigosoftware.com/Quake2.htm
Personligt har jeg også lavet et par små spilprojekter i det, det er faktisk ret interessant :)
Det ser ud til at være en meget stabil grafik engine men det er jo efter signe også OpenGL der ligger bag så det kan ikke gå helt galt, men hvis de får de sidste små fejl glattet ud vil det kun være et godt produkt at vælge til nogen som ville igang med at leje med tanke om at lave et spil, men ikke har den store forstand på at rykke poligoner rundt i et 3D universe og tænke på vectore og alskens matematiske formulare for det kan godt give en del hoved pine.
Prøvede engang at lave et sol ur til computeren som var basseret på vores stjerne system og alt fungerede fint indtil en af jupiters måner røg igennem solen det var IO og ja det gav mig hoved pine i en hel uge for alle de andre planeter opførte sig ordenligt bare ikke IO.
Fik det dog løst til sidst da jeg ved en fejtagelse havde kommet til at give IO's kredsløbs vektore til halies komet og vis versa og så passede det skam også fint med IO kredsløbs kordinater og den udgangs punkt ville den ryge tværs igennem solen hvis den lige pluselig skulle bytte acceleration og vector med Halies komet, nu mangler jeg kun ca 15 dusin satelitter og alskens rumskrald også er jeg kørende :)
Prøvede engang at lave et sol ur til computeren som var basseret på vores stjerne system og alt fungerede fint indtil en af jupiters måner røg igennem solen det var IO og ja det gav mig hoved pine i en hel uge for alle de andre planeter opførte sig ordenligt bare ikke IO.
Fik det dog løst til sidst da jeg ved en fejtagelse havde kommet til at give IO's kredsløbs vektore til halies komet og vis versa og så passede det skam også fint med IO kredsløbs kordinater og den udgangs punkt ville den ryge tværs igennem solen hvis den lige pluselig skulle bytte acceleration og vector med Halies komet, nu mangler jeg kun ca 15 dusin satelitter og alskens rumskrald også er jeg kørende :)
#2
Det er da en underlig argumentation? For det første er der mange kommercielle spil der er bygget på "lejede" engines. Det er ikke en forudsætning for at lave et spil at du laver engine'en selv.
For det andet er det da kun godt at folk kan få en engine til at lave deres prototyper, så de har noget at vise udgiverne.
Det er jo i "undergrunden" de spændende koncepter skal findes, og ikke nødvendigvis hos de etablerede, der har en udgiver der står og skriger "vi skal da osse have et GTA, det skal vi da, vi skal da ha!".
..eller hvad?
Det er da en underlig argumentation? For det første er der mange kommercielle spil der er bygget på "lejede" engines. Det er ikke en forudsætning for at lave et spil at du laver engine'en selv.
For det andet er det da kun godt at folk kan få en engine til at lave deres prototyper, så de har noget at vise udgiverne.
Det er jo i "undergrunden" de spændende koncepter skal findes, og ikke nødvendigvis hos de etablerede, der har en udgiver der står og skriger "vi skal da osse have et GTA, det skal vi da, vi skal da ha!".
..eller hvad?
#2
Bare fordi du kan lave din egen 3D-engine betyder det jo ikke du kan lave et godt spil. Det kan jo sagtens være der sidder folk som ikke magter at lave deres egen 3D-engine, men som har en fed idé, eller koncept til et spil. Disse folk ville da nok nyde godt af en god, gratis 3D-engine.
Bare fordi du kan lave din egen 3D-engine betyder det jo ikke du kan lave et godt spil. Det kan jo sagtens være der sidder folk som ikke magter at lave deres egen 3D-engine, men som har en fed idé, eller koncept til et spil. Disse folk ville da nok nyde godt af en god, gratis 3D-engine.
Mon ikke det kunne fremme udviklingen af Open-source spil eller ihvertfald cross-platform spil?
Men jeg tror desværre ikke på at det vil have særlig stor effekt på spilmarkedet... medmindre enginen er effektiv nok til at overbevise diverse firmaer om at den er bedre end at udvikle noget selv. De fleste store spilproducenter har jo ret specielle behov.
Men jeg tror desværre ikke på at det vil have særlig stor effekt på spilmarkedet... medmindre enginen er effektiv nok til at overbevise diverse firmaer om at den er bedre end at udvikle noget selv. De fleste store spilproducenter har jo ret specielle behov.
Nu kan ordentlig open source kode jo fint klare sig i spil verdenen, det har ogg vorbis allerede bevist. Hvis det lykkes dem at lave noget ordentligt og hvis de kan holde det opdateret, så kan jeg sagtens forstille mig at deres engine kan finde vej til kommercielle spil. Især er det et godt valg at satse på zlib license, fremfor f.eks GPL. Hvad de valgt valgt en GNU licens kunne de godt få svært ved at få professionelle spil firmaer til at bruge deres kode.
Prøv at se på det var spil firmaernes side, de kan få en gratis 3D engine, fremfor at udvikle en selv eller købe en. Det kan spare dem rigtig mange penge. Forhåndeligt kan de så bruge tiden og pengene på at udvikle noget ordentligt gameplay, ikke noget der er specielt fremtrædende i nye spil.
Prøv at se på det var spil firmaernes side, de kan få en gratis 3D engine, fremfor at udvikle en selv eller købe en. Det kan spare dem rigtig mange penge. Forhåndeligt kan de så bruge tiden og pengene på at udvikle noget ordentligt gameplay, ikke noget der er specielt fremtrædende i nye spil.
#11 Det ændrer jo ikke på der ikke er nogen grund til at kalde det ".NOT", "Micro$oft", "Internet Exploder", m.m
Ligesom vi heller ikke behøver at kalde andre projekter øgenavne, eller fx gøre opmærksom på det firefox og dets logo, og hvor lidt det passer sammen.
Muligheden er god at have, men det er altså ikke mulighed om hvem vi kan snotte i fjæset det her handler om.
Edit: Desuden var det der mono projekt ikke et .net framework til linux med compiler?
Ligesom vi heller ikke behøver at kalde andre projekter øgenavne, eller fx gøre opmærksom på det firefox og dets logo, og hvor lidt det passer sammen.
Muligheden er god at have, men det er altså ikke mulighed om hvem vi kan snotte i fjæset det her handler om.
Edit: Desuden var det der mono projekt ikke et .net framework til linux med compiler?
Der har været MANGE open source 3d-engiens og der vil sikkert komme mange flere. For mig ligner det ingen revolution. Hvis nu nogen blot vil lave et ordenligt spil med en af dem.
Ville være lidt nice hvis mod'ing communitiet fandt en OSS engine de kunne li' og begyndte at bruge den. Burde da også være genialt for dem, da de så ikke længere er begrænset af hvor mange der har købt spillet.
@20: Har du overhovedet _kigget_ på det? Dokumentationen til Irrlicht lader faktisk til at være ganske fornuftig - måske fordi udviklerne ved, at uden dokumentation er libraries (og det er jo essentielt, hvad det her er) temmelig ubrugelige.
Dette er ikke den første Open-Source 3D Engine
der er jo F.Eks.
Neo Engine
http://www.neoengine.org/
Open Frag
http://www.openfrag.org/
Cube
http://wouter.fov120.com/cube/
QBism
http://www.planetquake.com/qbism/
der er jo F.Eks.
Neo Engine
http://www.neoengine.org/
Open Frag
http://www.openfrag.org/
Cube
http://wouter.fov120.com/cube/
QBism
http://www.planetquake.com/qbism/
Efter at have prøvet den demo der var på motoren så syntes jeg ikke den er noget at råbe hurra for. Den er på niveau med noget ala quake 1... Der mangler meget udvikling før den begynder at se nogenlunde pæn ud. Tror det kunne blive en rigtig fed grafik engine, men lige nu er det den trænger til udvikling. but keep up the good work skal de da lige ha..
Man skulle måske lige nævne at .net prototypen kun er en wrapper.
Men der er også ihvertfald to OS engines som er lavet i c#.
Axiom (port af OGRE)
http://axiomengine.sourceforge.net/
Purple#
http://www.punchncrunch.com/index.php
Men der er også ihvertfald to OS engines som er lavet i c#.
Axiom (port af OGRE)
http://axiomengine.sourceforge.net/
Purple#
http://www.punchncrunch.com/index.php
Lige en kort rant inden jeg kommentere selve nyheden:
Den brug af kommerciel som nyhedsteksten og flere her i tråden bruger er noget uheldig.
I det her problem er opensource produktet ukommercielt, men masser af fri og opensource software er kommercielt.
Så når man snakker om opensource eller kommerciel, så siger man indirekte af fri software/opensource er det modsatte af kommercielle produkter.
Som andre ganske rigtigt har nævnt, så er dette langtfra den eneste eller første 3D engine.
Men den lyder udfra beskrivelsen ret lovende.
Så hvorfor så en opensource 3D engine?
Det er der flere grunde til.
Udover at nogen af os mener det er det eneste rigtige måde at distribuere, så giver det god mening at "commoditize" de hårde opgaver, så spil udvikere kan fokusere på mere væsentlige ting.
Gameplay og historie f.eks?... ;)
Den brug af kommerciel som nyhedsteksten og flere her i tråden bruger er noget uheldig.
I det her problem er opensource produktet ukommercielt, men masser af fri og opensource software er kommercielt.
Så når man snakker om opensource eller kommerciel, så siger man indirekte af fri software/opensource er det modsatte af kommercielle produkter.
Som andre ganske rigtigt har nævnt, så er dette langtfra den eneste eller første 3D engine.
Men den lyder udfra beskrivelsen ret lovende.
Så hvorfor så en opensource 3D engine?
Det er der flere grunde til.
Udover at nogen af os mener det er det eneste rigtige måde at distribuere, så giver det god mening at "commoditize" de hårde opgaver, så spil udvikere kan fokusere på mere væsentlige ting.
Gameplay og historie f.eks?... ;)
#29
Hans pointe er jo netop at den er zlib licenseret, zlib svarer næsten til bsd licensen, dvs. det her engine er så godt som public domain.
Hans pointe er jo netop at den er zlib licenseret, zlib svarer næsten til bsd licensen, dvs. det her engine er så godt som public domain.
#29: Mange biblioteker/engines bruger LGPL som lisens som kun kræver at du giver ændringer i selve biblioteket tilbage. Selvfølgelig, hvis det der skal sælge spillet er nye smarte grafiske features er det nok bedst at bruge noget hvor du kan beholde dine ændringer for dig selv.
Ogre er en anden god 3d engine skrevet i C++:
http://www.ogre3d.org
Ogre er en anden god 3d engine skrevet i C++:
http://www.ogre3d.org
Underligt nok har ingen nævnt Crystal Space (http://crystal.sourceforge.net), som ellers har været fremme i flere år. Desuden er der også en del aktive projekter der bruger den. Bla. kan nævnes det gratis MMORPG Planeshift, på http://www.planeshift.it, som allerede har over 10.000 spillere...
Det ser ellers ikke ud til at verden ligefrem /mangler/ frie 3d-engines :) Men det er da bare en god ting hvis i spørger mig.
Det ser ellers ikke ud til at verden ligefrem /mangler/ frie 3d-engines :) Men det er da bare en god ting hvis i spørger mig.
Det var da en fantastisk sober tone vi holder os i denne tråd, nu hvor jeg lige kommer til at læse den igennem igen. Slet ingen flaming eller åndsvage kommentar. Sådan en stil burde vi holde fremover.
#40
Planeshift er ganske imponerende på mange måder, men synes dog ikke deres klient er særligt stabil. Men jo, projektet har helt sikkert potentiale.
Planeshift er ganske imponerende på mange måder, men synes dog ikke deres klient er særligt stabil. Men jo, projektet har helt sikkert potentiale.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.