mboost-dp1

Microsoft

Opdatering til Vista skal opspore Vista-pirater

- Via EPN.dk - , redigeret af The-Lone-Gunman , indsendt af alive

Med en ny opdatering til Windows Vista, så vil Microsoft gå til kamp mod personer der har udnyttet en fejl i operativsystemet, til at kunne benytte det uden licensnøgle.

Opdateringen går under navnet KB940510 og gør det muligt for Microsoft at finde ud af, om den version af Vista der anvendes, gør brug af fejlen. Er det tilfældet, så vil brugeren blive henvist til en hjemmeside og fejlen vil blive rettet. Når fejlen er rettet så vil brugeren blive bedt om at indtaste en gyldig licensnøgle.

Rettelsen gælder for alle versioner af Vista.





Gå til bund
Gravatar #1 - madeinrussia
29. feb. 2008 14:47
Jeg kan godt lide de advarer om det først, så kunne piraterne evt. lade være med at opdatere??
Gravatar #2 - YoBilee
29. feb. 2008 14:50
Den hjælper vel ikke hvis man bruger en multi-licens (corporate)
Gravatar #3 - chreddy
29. feb. 2008 14:50
#1 ja, men man kan også bare fjerne opdateringen fra windows update, så den ikke kommer frem mere..
Gravatar #4 - giraff
29. feb. 2008 14:53
#1, #3
Den er vel med i SP1??

#2
Nej der er nok taget højde for at den ikke gør det ved corporate
Gravatar #5 - cjoey
29. feb. 2008 14:56
#1 Det er vel lige så meget for at signaleret at de gør noget mod snydere. Ikke-nørder bliver jo bange når de læser sådan noget.
Gravatar #6 - plazm
29. feb. 2008 14:58
#2, #4
Hvis man har corporate så betaler man vel for X antal licenser og man kan derfor bare gemme computernes hardware id? Så kan de se hvor mange som kører med de licenser?
Gravatar #7 - Ragnogroth
29. feb. 2008 14:59
hvem fanden bruger os Vista? -_- det er da noget af det ringeste operativsystem jeg har prøvet til dato..
Gravatar #8 - lost-viking
29. feb. 2008 15:01
Hmm der skal nok være nogen der fikser det der problem så det ikke er et problem for snydere mere.. :) Er der jo altid..
Gravatar #9 - Vandborg
29. feb. 2008 15:18
Man kan undre sig over hvorfor de aktivt skrider ind overfor piratkopiering af Vista allerede nu. I mine øjne burde de vente længere tid, folk har jo slet ikke taget Vista til sig i den grad, som Microsoft havde håbet. Lige nu handler det vel lige så meget om at få flest muligt bundet til det nye OS.

Venstre hånd ved ikke hvad højre hånd laver? :)
Gravatar #10 - davp
29. feb. 2008 15:22
Gad vide hvor mange de fejldiagnoserer denne her gang? .. Ak ja. :)
Gravatar #11 - LennyBoy
29. feb. 2008 15:37
#7 du har så ret.

Men det er som nogen nævner nok mest for at skræmme :)
Gravatar #12 - [bmc]
29. feb. 2008 16:35
#7: Jeg er sikker på at mængden af vistabrugere derude overstiger hvad du havde forventet... Kan du se længere end din egen næsetip?

<ontopic>

EPN har vist gjort brug af en teknisk godt udrustet journalist når de skriver: "Softwaregiganten Microsoft går til angreb imod Vista-piraterne. En ny opdatering, kaldet KB940510, vil tjekke, om der er installeret en såkaldt ’exploit’ i styresystemet".

Lyder i første omgang, iflg. EPN, som om MS har lavet en opdatering til Bitdefender, men.... ;)

Interessant hvis det er metoden hvor man installerer en fake BIOS i memory, før start af OS, som MS her prøver at detektere, nogen der ved mere?

</ontopic>
Gravatar #13 - zeon
29. feb. 2008 17:04
så vidt jeg ved, er de eneste der bruger vista, dem som har fået det tvunget ind på deres computer da de købte den..

hvem ville dog downloade og bruge det ulovligt?..
Gravatar #14 - bjerh
29. feb. 2008 17:36
#13.. Jeg har downloadet det og brugt det lovligt. Og hvis jeg skulle ud og invistere i en maskine ville jeg ALDRIG drømme om at købe XP, det er XP simpelthen for elendigt til, sammenlignet med Vista.

At Vista derimod ikke er jordens perle, kan vi sagtens blive enige om. :)
Gravatar #15 - sguft
29. feb. 2008 17:37
Synes det er en fair nok måde at gøre det på, det må siges at være billigt sluppet, sammenlignet med hvad musikbranchen gør ved pirater.

#13: Så ved du forkert.
Gravatar #16 - Stallemanden
29. feb. 2008 17:37
[Galde]
Unødige kommentarer synes jeg og have set nogle stykker af her. Fornuftig saglige deltagelse mangler i et par indlæg.

Jeg ser ikke hvor nødvendigheden er i, at skulle komme med en personlig mening om hvorvidt Windows Vista er dårlig eller ej.
Det være sig i en tråd som denne, som omhandler en opdatering, der efter min bedste overbevisning ikke omhandler hvorvidt Vista generelt er et dårligt OS eller ej.

Generelt synes jeg at ALT for mange af de kritiske indlæg jeg ser, når det omhandler Vista i særdeleshed, hægter sig rigtig meget i en generel antagelse og indstilling til selvsamme.

Mange af disse kritiske indlæg, bemærker sig også af, at være skrevet af personer der ikke har prøvet Vista, eller blot har forsøgt sig med det i ganske kort tid.

Kommentarer, der ikke forholder sig konkret til nogen kritik punkter, hvad angår Vista (eller hvad det ellers er der måtte kritiseres) vægtes i mine øjne som værdiløse.
Min bedste beskrivelse må være mundlort.
[/Galde]

[On-topic]
Men ellers synes jeg da det er et godt træk af Microsoft.
Man kunne også forestille sig, at yderligere opdateringer ikke vil være mulig, før denne er installeret.
Gravatar #17 - Hůňděštějlě2
29. feb. 2008 18:08
13 skrev:
så vidt jeg ved, er de eneste der bruger vista, dem som har fået det tvunget ind på deres computer da de købte den..

hvem ville dog downloade og bruge det ulovligt?..


Jeg fik Vista med på min bærbare og det er jeg ret glad for. Hvis jeg skulle ud og nøbe en ny computer uden operativsystem, så ville jeg downloade en kopi af Vista.
Linux er stadig mit foretrukne, men Vista fejler, som operativsystem, ikke noget.

Det er i øvrigt ret passende at de infører dette i forbindelse med at de sænker priserne.
Gravatar #18 - AlienDarkmind
29. feb. 2008 19:28
#9 du har helt ret, de burde få folk hooked på programmet før de skræmmer dem væk.. jeg kan huske at jeg havde xp i et par år inden jeg besluttede at købe det fordi alle sagde det var elendigt.. og der hjalp det med at de sagde at min kopi var ulovlig...

Alle der kan køre det burde anskaffe sig vista, på den måde kunne de undgå at skulle bygge videre på det forældet XP..

Har oplevet ÈN fejl i vista, og det var fordi jeg selv havde dummet mig med en ting... Jeg går aldrig tilbage og ser kun frem!!
Gravatar #19 - energiie
29. feb. 2008 19:45
thx for warning. har nu taget det fra. SHOIT!
nogle der ved hvornår denne opdatering kommer ud, så man eventuelt kan slå det til igen på et tidspunkt.
// Man kan jo også bare lade være med at - installere den, som det sikkert er blevet sagt før..

alligevel dumt de advarere om det.. Men Vista overgår aldrig XP ifølge min mening, det fylder jo også afhelvede til. Måske burde man overveje at skifte til en Linux slim ,
Gravatar #20 - Cutepuppy
29. feb. 2008 19:45
Corporate skal også aktiveres på Vista.

Virksomheder kan sætte deres egen aktiveringsserver op, men vil stadig kræve en vis kontakt med Microsoft.
Gravatar #21 - Hackans Teal2
29. feb. 2008 20:01
4 Giraf:
Mon ikke godt piraterne ved at der kommer en opdatering ud kort UDEN disse filer.... vel højst 2 dage efter..?
Gravatar #22 - Hackans Teal2
29. feb. 2008 20:03
ja jeg er sprogspasser..
Gravatar #23 - PharalaX
1. mar. 2008 00:41
Jeg købte vista ved siden af min nye comp. Og jeg må sige at det kører perfekt. For første gang i mange år har jeg kørt i snart 1 år uden at formatere og det kører ligeså godt som da jeg først installerede det. Håber dog de optimerer netværket i SP1 så det bliver lettere at kommunikere med andre operativ systemer over Lan.

Topic: Jeg ville nok også synes det var lidt for tidligt at gøre dette... måske skulle de gøre ligesom i XP da de ikke ville opdatere som faktisk var ret irriterende... nok til at få mig til at købe lovlig windows :P
Gravatar #24 - OxxY
1. mar. 2008 11:11
#23: Hele netværks core'en i Sp1 er skrevet om. En af grundene til det har taget lang tid med at få den ud :)
Gravatar #25 - GreatMilenko
1. mar. 2008 11:25
#24: Betyder det så at man kan høre mp3 og overføre på netværket samtidigt? Chokerende hvad de nye OS'er kan.
Gravatar #26 - bimmerdk
1. mar. 2008 11:37
Takker for denne nyhed... gæt selv hvorfor ;)
Gravatar #27 - PeterJesper
1. mar. 2008 12:52
"Fejl" ? .. hahaha .
microsoft gør det med vilje for at bibeholde deres markeds-andel .
lidt ala narkohandlernes princip med at "første fix er gratis"
Gravatar #28 - Duffi
1. mar. 2008 14:29
Haha, kan skam sagtens huske deres "anti-pirat" opdatering til XP for 1-2 år siden. Den gang kørte en af mine venner en ulovlig kopi.

Han fik sin servicepack uden problemer- piratchecket kunne han nemli' vælge fra! :)

Så må man håbe de har lært noget af det (og lur mig om ikke det bliver cracket/hacket/whatever).
Gravatar #29 - Geedunk
1. mar. 2008 16:02
28# Selvfølgelig bliver der lavet noget, der kan komme rundt om opdateringen, det er bare et spørgsmål om tid. Det er stort set umuligt at holde et program pirat-frit.

- Men måske kan vi håbe, det bliver sværrere end med XP.
Gravatar #30 - TBH
2. mar. 2008 18:26
Glæder mig stadig til SP1, håber det kan optimere vista, men for at være ærlig er operativsystemet da den ting man burde have lovligt, selvom jeg ellers ikke ville støtte microsoft.
Gravatar #31 - GoBBLeS666
2. mar. 2008 19:59
Jeg tror nu ikke det har noget med den 'fake oem bios' crack at gøre, dog gav det da lige et "oh shit" moment i mit hoved, for det det er sku den nemmeste og smarteste crack jeg har prøvet til et OS...

Btw. skulle SP1 ikke snart være kommet? Jeg synes det blev sagt at at der ville gå et par uger efter den blev udgivet til firmaer....
Gravatar #32 - Wraithbone
2. mar. 2008 21:17
#31

De oversatte versioner tager lidt længere...
Gravatar #33 - tske
2. mar. 2008 22:09
#31
Du har ret, det hack hvor man loader en fake bios før opstart virker fint efter installation af KB94051.

Kunne være sjovt at finde ud af hvilke crack den rent faktisk finder, eller hvad de mener med den nyhed.
Gravatar #34 - Wraithbone
2. mar. 2008 23:06
#33
enig.. ville være meget sjovt at vide.. jeg har været meget nysgerrig på om den kunne finde den der bios hack faktisk... jeg troede ikke det ville kunne lade sig gøre da den jo allerede er ude ved MANGE mennesker, og at de jo ikke kan banne en key der ligesom allerede er installeret 10.000 gange.
Gravatar #35 - Wraithbone
2. mar. 2008 23:06
34 <--- installeret lovligt altså.
Gravatar #36 - tachylatus
3. mar. 2008 08:49
Endnu en grund til at holde sig væk fra det bloatede OS.
Der sgu' mange selv normale Windows-brugere der forsøger at skifte til XP på deres nyindkøbte bærbare, som choker og kører så langsomt at det halve kunne være nok.

Nogle bruger endda de samme argumenter mod Vista som normalt bruges mod Linux: Der er for mange nye ting man skal sætte sig ind i, og så vil mange af deres gamle spil ikke virke.
Hvis man nu alligevel skal skifte på et eller andet tidspunkt, så skift da til noget ordentligt for en gangs skyld.
Gravatar #37 - Stallemanden
3. mar. 2008 09:05
Danm der er mange totalt uvedkommende kommentarer i den her "nyhed"

Faktisk vil jeg give noget af skylden til nyheden. For "What a news" - Det kan da ikke komme som nogen som helst overraskelse for nogen at man prøver dette.
Det skulle da lige være for folk der er så Anti MS/Windows at de end ikke har prøvet XP
Gravatar #38 - erchni
3. mar. 2008 18:23
#34 jeg ville tro at de versioner som kan downloades ulovligt og emulere biosen af en anden computer fra en producent som fx. Dell, HP, Acer ved ikke helt hvilke det er. Men jeg ville regne med at de ulovlige versioner bruger samme cd key som en af de lovlige. Da det versionen er identisk med en lovlig, den tror bare den køre på en computer med hardware fra en anden producent end den i virkeligheden gør.

Syntes også det kunne være ret interessant at vide hvilket sikkerheds hul der udnyttes den lukker. Tror at den version hvor man enten emulere en falsk bios til Windows eller skifter bios til en hvor der står den er en anden en den i virkeligheden er. Eller om der også findes andre typer af "work arounds"/cracks som anvendes og i det tilfælde om det er alle de nuværende metoder som ikke virker mere eller om det kun er nogle af dem.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login