mboost-dp1

QXL

Online auktionssider kan holdes ansvarlige for brugeres svindel

- Via TV 2 Nyhederne - , redigeret af Pernicious

En sag fra 2008 kan komme til at have afgørende betydning for online auktionssider i Danmark. Ifølge forbrugerombudsmanden er QXL nemlig ansvarlig for en brugers svindel mod 13 personer.

TV 2’s magasin Basta tog sagen op i 2008, efter 13 personer blev snydt af en sælger på QXL. En enkelt bruger på QXL havde endda advaret QXL om, at der var noget lusket over svindleren, allerede inden nogen blev snydt. Svindleren blev derfor undersøgt – men tilsyneladende ikke godt nok. QXL konkluderede nemlig, at der ikke var nogen sag.

Henrik Øe, forbrugerombudsmand skrev:
QXL skulle have undersøgt sælgeren og sælgerens besiddelse af varerne langt bedre, og jeg mener, at QXL derved har overtrådt god markedsføringsskik.

Det er ikke sikkert, at denne sag har betydning for alle tilfælde af svindel på online auktionssider, da QXL netop havde undersøgt sælgeren, inden svindlen skete.





Gå til bund
Gravatar #1 - webwarp
26. aug. 2011 08:05
en af de få gange, hvor det forjættede nemid kunne komme til sin ret.. men gætter på, at det ikke bliver benyttet her alligevel ? (bruger ikke siden).
Gravatar #2 - Alrekr
26. aug. 2011 08:09
QXL har faktisk et par strenge krav til registrering: https://www.qxl.dk/registration

Enten skal man bruge NemID, CPR-valideres eller også får man tilsendt et brev (...!), før man kan få lov til at sælge.
Gravatar #3 - Adagio
26. aug. 2011 08:15
Alrekr (2) skrev:
QXL har faktisk et par strenge krav til registrering: https://www.qxl.dk/registration

Enten skal man bruge NemID, CPR-valideres eller også får man tilsendt et brev (...!), før man kan få lov til at sælge.


Havde de også disse krav i 2008? Jeg har aldrig brugt sitet, så det ved jeg ikke

Men eftersom at de har alle informationer om denne person, er det så ikke bare at tage fat i personen og ruske lidt indtil pengene falder ud af personens lommer? Det er da vel bare at smide politiet ind i sagen og så få pengene sendt tilbage til den rette ejermand?
Gravatar #4 - MiniatureZeus
26. aug. 2011 08:31
Man fik i hvert fald brev tilsendt for en del år siden, da jeg brugte QXL..
Gravatar #5 - Dr_Mo
26. aug. 2011 08:45
Adagio (3) skrev:
Havde de også disse krav i 2008? Jeg har aldrig brugt sitet, så det ved jeg ikke

Så vidt jeg husker var det kun hvis man ville blive valideret, det var helt frivillig - både som sælger og køber.
Gravatar #6 - Alrekr
26. aug. 2011 09:30
Adagio (3) skrev:
Havde de også disse krav i 2008? Jeg har aldrig brugt sitet, så det ved jeg ikke


Jeg skulle købe noget på QXL for 5 år siden, og dengang var der vist nok kun validering med brev. Kan ikke huske om der var CPR-validering.
Gravatar #7 - Morathi
26. aug. 2011 12:02
Alrekr (6) skrev:
Jeg skulle købe noget på QXL for 5 år siden, og dengang var der vist nok kun validering med brev. Kan ikke huske om der var CPR-validering.


Der er stor forskel på at sælge og købe. Regler var i hvert fald den gang strengere for sælgere. Det er trods alt også dem, der har størst mulighed for at svindle. De får jo penge ud af det, mens køber får en vare. Desuden vil køberen have en adresse, varen skal sendes til, mens køberen ikke har sådanne oplysninger på sælgeren, hvis han snyder.

Men problemet dengang var også, at svindlere satte falske postkasser op og derved opfandt bopæle. På den måde kunne de ikke blive fundet, mens QXL validerede dem, da de fik brevene.

Gravatar #8 - Morathi
26. aug. 2011 12:05
Men QXL er på ingen måde uskyldige. Jeg har personlig kontakt til mange, der sælger på QXL til dagligt, og når der opdages svindel, så gør QXL intet ved det.

Eksempler er folk, der sælger samlerobjekter, men bevidst lyver omkring dem. Der er ofte nogle "eksperter" på området, som opdager det og skriver til QXL. QXL er så vidt jeg har hørt ligeglade.

På baggrund af, hvordan jeg ofte hører sager fra SQL, så mener jeg at det er positivt, at de må tage noget ansvar.
Gravatar #9 - p1x3l
26. aug. 2011 12:53
omfg ... så vis der en på et loppemarket der kommer hjem med noget ragelse kan han sagsøge dem der holder loppemarket ffs da

nej ham der har solgt på qxl har overtrådt god markedsføringsskik

der 1.2 millioner annoncer der det aligevel meget og ang #8 med "qxl ik gør noget så vidt jeg har hørt" er jo noget lort at fyre af sider du måske inde for noget som helst med qxl og gøre eller har du overhovdet prøvet at læse op på det ? bare nogen personlig erfering med det .... vis de bliver gjort opmærksom på det ska de fjerne det ifølge lov at sige de ikke gør det uden nogen beviser / lam påstand er modigt nok ...

de fjerner nok i det tempo de kan nå, vis alle oprettelser af announcer skulle godkendes af qxl personale inde de kom på siden vil jeg love der ik ville være et qxl da de blev nødt til have latterlige gebyrer og der ville gå 3 uger fra du indsender announce til bliver godkendt... eller enu være vælger de automatisere godkendelse processen så det bliver fucking umuligt at oprette en announce uden at få 15 afslag på announcen ik er god nok i følge automatiseret system fordi det så er lort
Gravatar #10 - Alrekr
26. aug. 2011 12:57
p1x3l (9) skrev:
omfg ... så vis der en på et loppemarket der kommer hjem med noget ragelse kan han sagsøge dem der holder loppemarket ffs da


Nej. Hvis der er en, som på et loppemarked arrangerer, at sælgeren kommer forbi med de to sofaer (2+3), de tre lænestole og bordet, men betaler på stedet, og sælgeren ikke kommer forbi med tingene, så er det loppemarkedet skyld - i din analogi.
Gravatar #11 - p1x3l
26. aug. 2011 13:04
#10 det ikke en på loppe market der arranger det, det er dig der laver en aftale med tidligere ejer/sælger af de møbler, han tager røven på dig ikke loppe market

vis du ser et anlæg i fona, ringer til producent og får noget lort kan du ik brokke dig over fona du gik nu engang til producten evt i håb om rabat eller skulle købe større ind
Gravatar #12 - fe950
26. aug. 2011 13:52
#10 Man kan også sammenligne med at du køber en sofa hos Hansens Møbler og de fortæller at ordren bliver sendt til fabrikanten og du får din sofa om 3 uger. Efter 3. uger får du ingen sofa og Hansens møbler siger at de blot formidler ! Hvem er ansvarlig i den situation.
Gravatar #13 - Alrekr
26. aug. 2011 14:08
fe950 (12) skrev:
#10 Man kan også sammenligne med at du køber en sofa hos Hansens Møbler og de fortæller at ordren bliver sendt til fabrikanten og du får din sofa om 3 uger. Efter 3. uger får du ingen sofa og Hansens møbler siger at de blot formidler ! Hvem er ansvarlig i den situation.


Simpelt: Hansen Møbler har formidlet salget. Det er deres ansvar.
Gravatar #14 - fe950
26. aug. 2011 17:08
Det samme gælder online auktionssider. De formidler også Kontakt (jeg foretrækker ordet kontakt i stedet for salg).
Gravatar #15 - Morathi
26. aug. 2011 17:19
p1x3l (11) skrev:
#10 det ikke en på loppe market der arranger det, det er dig der laver en aftale med tidligere ejer/sælger af de møbler, han tager røven på dig ikke loppe market


Du bliver ved med at snakke om loppemarkeder, men der er tæt på ingen ligheder.

Hvis det skal sammenlignes med noget, der ikke er på nettet, så skulle det jo være auktionshuse.
Gravatar #16 - p1x3l
28. aug. 2011 13:49
#15 okay så bordset fra aktions huse formidler alt kontakt og det er dem der holder aktionen her er det sælger der bruger en service til at afholde en aktion derfor der forskel på qxl og aktion huse

qxl har ingen indflydelse på hva der bliver skrevet i annoncerne andet end vis det totalt lort kan de self fjerne den

aktionshuse har eksperter eller muighed for at kontakte eksperter på forskellige områder og har en del mere indflydelse på hva der er af annoncer og derfor mere ansvar

vis du ser en seddel nede i netto med sofa til salg kan, har det i bund og grund ikke meget med netto at gøre udover der du så annoncen

derfor loppe marked sammenlignen der en der lejer et område 250 sælgere der trapper op og sælger der har ik meget med ham der har lejet området at gøre

han kan jo ik stå til ansvar for alle der kommer med interesse i at bytte vis en sælger nu føler sig røvrendt
Gravatar #17 - fe950
29. aug. 2011 04:27
Hvis Netto krævede gebyr for annonce-væggen, så ville de også være medansvarlige.
Netto er derfor ansvarlige for de varer som de sælger i forretningen, men ikke de varer der sælges via annonc-tavle.
Gravatar #18 - XxXxX
29. aug. 2011 08:22
QXL er selv ude om det, de gør aldrig en skid ved svindlere.

Kontakter man QXL så gør de ikke en skid men taler udenom indtil auktionen når at løbe ud.

Til dem som mener at det er fint med brev som validering har vist ikke set kontant. De viste hvor let det er at fuske med et brev...Find en opgang med masser af postkasser, skru din egen kasse op med dit navn på og få brevet sendt til den adresse og det navn og vupti så har man en valideret bruger som ingen kan finde.

Før nogen nu skriger sølvpapirshat og så videre så husk lige på at fidusen blev afsløret i kontant fordi den allerede HAVDE været brugt.

XxXxX
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login