Ikke mindre end 18 verdensklasse-atleter er gået sammen om et sagsanlæg mod den asiatiske elektronikgigant Samsung. Sagsanlæget skyldes, at atleterne er vrede over, at Samsung har lanceret en Facebook-applikation, der tillader almindelige mennesker, at se hvor tæt beslægtede de er med sportsstjernerne.
Applikationen minder derved på mange måder om applikationer som “Lincoln og dig”, hvor man kan trace sin blodlinje tilbage os se ens beslægtning med berømtheder, men ifølge atleterne er forskellen, at Samsung bruger deres popularitet uden tilladelse.
Atleternes advokat Richard Foster siger således:
Richard Foster skrev:
“They’re using names and images to sell products, and they’ve admitted in interviews that they’re trying to create a more positive image for Samsung. California law says you can’t use anybody’s name or image to market a product unless you have their consent.”
Hvad Richard Foster her udtrykker er naturligvis sandt, hvorved det virkelige spørgsmål nok er, om Den Amerikanske Olympiske Komité har autoritet til at omgå denne lov, eftersom Samsungs applikation er lavet i tæt samarbejde med netop denne komité.
Samsung selv er uforstående overfor sagsanlæget, og udtrykker frustrationer over, at atleterne ikke henvender sig til den Den Amerikanske Olympiske Komité i stedet for Samsung.
Samsung skrev:
“Athletes have had the opportunity to voice their opinions on the program and to control their participation. Samsung will continue to support Team USA and the spirit of the Olympics in our efforts,”