mboost-dp1

Steven Mackay, Virginia Tech
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Hmm - Hvad hedder en BSOD på en computer for blinde, og hvilken effekt har sådan een, når man kører 130 på motorvejen?
Jeg føler mig nu heller ikke helt sikker. Men det nok fordi, jeg har meget svært ved at forestille mig at teknologien virker godt nok. Og hvem skal holdes ansvarlig, når en cykelist bliver kørt ned ved et højresving, og bilisten ikke har fået noget information fra bilen?
Synes det er et godt tiltag og jeg støtter forskning indenfor hjælpemidler. Men hvordan vil de sikre at bilen eller føreren kan reagere hvis der sker noget uventet? Ulykker sker på sekunder og man er sjældent hurtig nok til at reagere selv når man kan se hvad der sker.
Og så er der formentlig også behov for en GPS i bilen og de er ikke altid lige pålidelige. De fleste GPS systemer med tale har det med at holde føreren hen til sidste sekund inden afkørslen.
Og så er der formentlig også behov for en GPS i bilen og de er ikke altid lige pålidelige. De fleste GPS systemer med tale har det med at holde føreren hen til sidste sekund inden afkørslen.
Omvendt kan man sige at blinde jo er kendt for at være meget mere opmærksomme på deres resterende sanser end vi andre er.
Jeg tror en blind der endelig har fået muligheden for at fragte sig selv rundt uden hjælp fra andre, efter investeringen i køretøjet og træningen + det almindelige kørekort kører fornuftigt.
Men derudover er der jo uanede scenarioer som skal overvindes. Hvad gør de når:
Der er et lyskryds, hvordan ved de hvor tredje vej ud af rundkørslen er, hvornår der er fri bane i et T-kryds, hvordan ved de om de kan skifte bane på motorvejen, hvordan ved de overhovedet hvilken bane de ligger i (de måler afstanden til siden - men er det et autoværn eller en bil der kører ved siden af?), hvad hvis folk ligger og presser dem og blinker med lyset - det kan de nok ikke se osv.
Mht. forankørende/ulykker etc. De kan jo måle afstanden til den forankørende - og en simpel programmering til at hvis afstanden bliver kortere end x inden for y sekunder klodser bremserne og smider katastrofeblinket på.
Der er jo også lavet førerløse biler. De ved hvor de er via GPS, så ved de hvor hurtigt de må køre i den zone, og det gør de så. De måler ud til de stiplede linier i kanten og kommer der noget foran bremser de ned så der er en fornuftigt sikkerhedsafstand. Men selve navigationen rundt i landskabet er selvfølgelig problematisk.
Jeg tror en blind der endelig har fået muligheden for at fragte sig selv rundt uden hjælp fra andre, efter investeringen i køretøjet og træningen + det almindelige kørekort kører fornuftigt.
Men derudover er der jo uanede scenarioer som skal overvindes. Hvad gør de når:
Der er et lyskryds, hvordan ved de hvor tredje vej ud af rundkørslen er, hvornår der er fri bane i et T-kryds, hvordan ved de om de kan skifte bane på motorvejen, hvordan ved de overhovedet hvilken bane de ligger i (de måler afstanden til siden - men er det et autoværn eller en bil der kører ved siden af?), hvad hvis folk ligger og presser dem og blinker med lyset - det kan de nok ikke se osv.
Mht. forankørende/ulykker etc. De kan jo måle afstanden til den forankørende - og en simpel programmering til at hvis afstanden bliver kortere end x inden for y sekunder klodser bremserne og smider katastrofeblinket på.
Der er jo også lavet førerløse biler. De ved hvor de er via GPS, så ved de hvor hurtigt de må køre i den zone, og det gør de så. De måler ud til de stiplede linier i kanten og kommer der noget foran bremser de ned så der er en fornuftigt sikkerhedsafstand. Men selve navigationen rundt i landskabet er selvfølgelig problematisk.
Jeg er mest bekymret for at der kommer til at mangle et væsentligt aspekt for trafiksikkerhed:
Kig-på-omgivelserne-og-forudse-aspektet.
Løber den dér hund pludseligt over vejen?
Ser den dér bilist ud til at være usikker i sin kørsel?
Kunne ham dér foran finde på lige pludseligt at skære dig af?
Ham der, der løber for at nå bussen, kunne han ikke meget vel
finde på at løbe over for rødt, for at fange den?
Er den dér cyklist ikke meget optaget af sin mobiltelefon?
Sådan nogle ting som man mere eller mindre ubevidst holder øje med og reagerer på, er, synes jeg, en væsentlig del af det at køre bil.
Fjerner vi det aspekt er det en invitation til at mangedoble trafikulykker - eller det frygter jeg i alle fald.
Kig-på-omgivelserne-og-forudse-aspektet.
Løber den dér hund pludseligt over vejen?
Ser den dér bilist ud til at være usikker i sin kørsel?
Kunne ham dér foran finde på lige pludseligt at skære dig af?
Ham der, der løber for at nå bussen, kunne han ikke meget vel
finde på at løbe over for rødt, for at fange den?
Er den dér cyklist ikke meget optaget af sin mobiltelefon?
Sådan nogle ting som man mere eller mindre ubevidst holder øje med og reagerer på, er, synes jeg, en væsentlig del af det at køre bil.
Fjerner vi det aspekt er det en invitation til at mangedoble trafikulykker - eller det frygter jeg i alle fald.
#4
Det er ikke helt korrekt mht. GPS systemerne. De er som regel bygget op på 2 måder:
"Drej til højre om 200 meter"
Dette er ringe system og får ofte folk til at tro at de skal dreje til højre når det siges og laver derfor en dreje-til-højre manøvre for nanosekundet efter at opgive manøvren.
Den anden, og bedre måde at gøre det på er:
"Om 200 meter, drej til højre"
Så ved man, der er 200 meter - svingbane/kø etc. til at foretage en manøvre.
Jeg husker dog også de gamle systemer hvor man ud fra vejen hvor man skulle være drejet fra, fik beskeden "Drej til højre" - ehh..jo tak.
Det er ikke helt korrekt mht. GPS systemerne. De er som regel bygget op på 2 måder:
"Drej til højre om 200 meter"
Dette er ringe system og får ofte folk til at tro at de skal dreje til højre når det siges og laver derfor en dreje-til-højre manøvre for nanosekundet efter at opgive manøvren.
Den anden, og bedre måde at gøre det på er:
"Om 200 meter, drej til højre"
Så ved man, der er 200 meter - svingbane/kø etc. til at foretage en manøvre.
Jeg husker dog også de gamle systemer hvor man ud fra vejen hvor man skulle være drejet fra, fik beskeden "Drej til højre" - ehh..jo tak.
Minder mig om et top-gear afsnit, det er sgu ret sejt:
Det kan også lade sig gøre uden højteknologi :)
Det kan også lade sig gøre uden højteknologi :)
Kris (11) skrev:#7 Styresystemet vil først være i stand til at reagere når ulykken er sket. Hvorimod nogle mennesker vil være i stand til at reagere inden(ved at forudse) eller imens(ved at forebygge skaden).
Du har stadigvæk 1,5+ sekunders reaktionstid, hvor en computerstyret bil kan se at den forankørende ikke bevæger sig inden for måske 0.1 sekunder.
#1:
BSOD for en blind i en bil: Bloody shit of death.
Jeg ville ikke turde køre i nærheden af sådan en person.
Hvad gør man hvis de bliver nervøse over pludselige lyde?
Køre ind i folk? Nemlig ja!
#9:
Det er LIGE præcis hvad du lærer når du tager kørekort nu om dage "Hvad skal du være særligt opmærksom på her? De cyklende børn i vejkanten? Den løstgående hund? Manden bag bussen/mellem bilerne?"
Jeg er stærkt imod at blinde skal kunne køre bil.
BSOD for en blind i en bil: Bloody shit of death.
Jeg ville ikke turde køre i nærheden af sådan en person.
Hvad gør man hvis de bliver nervøse over pludselige lyde?
Køre ind i folk? Nemlig ja!
#9:
Det er LIGE præcis hvad du lærer når du tager kørekort nu om dage "Hvad skal du være særligt opmærksom på her? De cyklende børn i vejkanten? Den løstgående hund? Manden bag bussen/mellem bilerne?"
Jeg er stærkt imod at blinde skal kunne køre bil.
Det behøver man da ikke specielle køretøjer til..
http://www.metacafe.com/watch/1512913/top_gear_bli...
Og det er endda sikrere at have blinde på vejen, end kvinder! :)
http://www.metacafe.com/watch/1512913/top_gear_bli...
Og det er endda sikrere at have blinde på vejen, end kvinder! :)
#4 Reaktionerne skal du ikke være bange for, mennesket reagerer faktisk hurtigere på lyd end på visuel stimuli, idet centrene for lyd, lydbehandling og motorisk kontrol ligger mere samlet end dem for syn.
For mig at se bliver det store problem at den skal give store mængder information om omgivelserne via lyd, eneste måde jeg kunne forestille mig det var via noget surround sound / surround emulation hvor lyde fra bestemte retninger beskriver immobile og bevægende objekter indenfor 30-40 meter. (tænkt sonar/radar hvor input bliver omdannet til lyd) Det er rigtig meget information, men hvis der er nogen der kan behandle det så ville det være en blind...
#14 jeg tror absolut ikke du skal være bange for at lige netop de her mennesker bliver mere overraskede over lyden af et egern der rammer deres forrude end du selv ville blive over synet af det splattede egern på din egen forrude.
For mig at se bliver det store problem at den skal give store mængder information om omgivelserne via lyd, eneste måde jeg kunne forestille mig det var via noget surround sound / surround emulation hvor lyde fra bestemte retninger beskriver immobile og bevægende objekter indenfor 30-40 meter. (tænkt sonar/radar hvor input bliver omdannet til lyd) Det er rigtig meget information, men hvis der er nogen der kan behandle det så ville det være en blind...
#14 jeg tror absolut ikke du skal være bange for at lige netop de her mennesker bliver mere overraskede over lyden af et egern der rammer deres forrude end du selv ville blive over synet af det splattede egern på din egen forrude.
Jeg synes det er et fantastisk fremskridt. Jeg mener dog, at der stadig er lang tid igen, før et sådan køretøj med en blind bag rattet bliver sluppet løs i trafikken.
Der er indtil flere i tråden, der har pointeret, at der kan være visse problemer med teknologien. Jeg er uddannet og arbejder som ingeniør, og det første jeg tænker er, at man blot sikrer redundante systemer på alle sensorerne, men hvornår er redundans nok? Jeg har svært ved at se, hvordan vi kan tage højde for alt.
Når det så er sagt, skal vi jo heller ikke nødvendigvis op på 100% sikkerhed - der er der jo heller ikke for os seende. Der kommer under alle omstændigheder en masse spændende snakke - teknisk og politisk - omkring emnet inden det kan blive en realitet på de danske veje.
Der er indtil flere i tråden, der har pointeret, at der kan være visse problemer med teknologien. Jeg er uddannet og arbejder som ingeniør, og det første jeg tænker er, at man blot sikrer redundante systemer på alle sensorerne, men hvornår er redundans nok? Jeg har svært ved at se, hvordan vi kan tage højde for alt.
Når det så er sagt, skal vi jo heller ikke nødvendigvis op på 100% sikkerhed - der er der jo heller ikke for os seende. Der kommer under alle omstændigheder en masse spændende snakke - teknisk og politisk - omkring emnet inden det kan blive en realitet på de danske veje.
ikke for noget, men hvis en bil kan køre uden chauffør, kan det vel være lige meget om folk kan se eller ej.
http://newz.dk/tre-hold-gennemfoerte-darpa-urban-c...
http://newz.dk/tre-hold-gennemfoerte-darpa-urban-c...
Hvis man vidste, at der kører blinde rundt i trafikken, kan det måske være at alle vi andre ville vise mere hensyn/være mere opmærksomme?
Både overfor de blinde og andre medtrafikanter generelt.
Iøvrigt en god ide, men som #5 påpeger, ville det allerbedste vel være at gøre blinde seende.
Både overfor de blinde og andre medtrafikanter generelt.
Iøvrigt en god ide, men som #5 påpeger, ville det allerbedste vel være at gøre blinde seende.
Når nu I absolut skal bringe den på banen, så vil jeg godt have bevis for at kvinder er dårligere billister end mænd. Som jeg har forstået det, er det faktisk i øjeblikket unge mænd mellem 18-25, der er de farligste billister. Men kan I komme med kilder for jeres påstand, så skal jeg med glæde lade bilen stå. :)
#23 Nej, jeg har intet bevis og det er ikke fordi kvinder i al almindelighed kører dårligere, de kører bare "usikkert", altså, som om de er usikre på, hvad de gør, og det er bare skide skræmmende som passager. Jeg panikpassagerbremser meget ofte, når jeg kører med kvinder, storset aldrig, når det er mænd.
Yderligere kan jeg næste begynde at græde over den måde gearskiftet foregår på, voldsomme indkoblinger under normal acceleration, altså, fine ven, det er ikke dragrace. Og det skal så siges, at det ikke er alle kvinder.
Jeg er ligeglad om unge mænd under 25 ikke burde køre, jeg er over 25 og tilstår da gerne, at jeg heller ikke kørte specielt pænt i min første bil.
Yderligere kan jeg næste begynde at græde over den måde gearskiftet foregår på, voldsomme indkoblinger under normal acceleration, altså, fine ven, det er ikke dragrace. Og det skal så siges, at det ikke er alle kvinder.
Jeg er ligeglad om unge mænd under 25 ikke burde køre, jeg er over 25 og tilstår da gerne, at jeg heller ikke kørte specielt pænt i min første bil.
Tanghaar (27) skrev:Jeg er ligeglad om unge mænd under 25 ikke burde køre, jeg er over 25 og tilstår da gerne, at jeg heller ikke kørte specielt pænt i min første bil.
Og det er vel netop humlen i det hele. Der er ikke ret mange unge mænd (mig selv inkluderet), der kører pænt i de første par år efter de har fået kørekort. Om det er pga. alderen, eller hvad det er, skal jeg ikke kunne sige, men skræmmende er det ihvf. nogle gange.
Heldigvis kom jeg igennem min periode uden uheld og kun med en enkelt fartbøde :D
#27
Jeg har det på samme måde når jeg sidder som passager i mine kammeraters biler og de sætter foden på speederen til langt over grænsen, smækker høj musik på så man bliver blæst ud af sideruden og iøvrigt bruger sin opmærksomhed på alt andet end vejen.
Både på den ene og den anden side af kønnene er der dårlige billister, usikre billister og farlige billister. Grunden til min kommentar var mere at det lige lovlig ofte kommer til udtryk hos de fleste mænd at ingen kvinder kan køre bil og mænd mestre det uden fejl. Den påstand kom også til udtryk i kommentarene her, og jeg følte trang til at forsvare mit køn en anelse. Jeg vil bare gerne have beviser. :)
Jeg har det på samme måde når jeg sidder som passager i mine kammeraters biler og de sætter foden på speederen til langt over grænsen, smækker høj musik på så man bliver blæst ud af sideruden og iøvrigt bruger sin opmærksomhed på alt andet end vejen.
Både på den ene og den anden side af kønnene er der dårlige billister, usikre billister og farlige billister. Grunden til min kommentar var mere at det lige lovlig ofte kommer til udtryk hos de fleste mænd at ingen kvinder kan køre bil og mænd mestre det uden fejl. Den påstand kom også til udtryk i kommentarene her, og jeg følte trang til at forsvare mit køn en anelse. Jeg vil bare gerne have beviser. :)
Fair skal være fair.
Det er logisk nok at kvinder har sværere ved at køre bil end mænd for det er jo ikke specielt nemt at nå hverken pedal eller rat fra deres side af bilen.
Eller som jeg plejer at sige til fruen :
Havde det været guds mening at du skulle køre bilen så havde han jo nok placeret rattet i din side af bilen.
XxX
Det er logisk nok at kvinder har sværere ved at køre bil end mænd for det er jo ikke specielt nemt at nå hverken pedal eller rat fra deres side af bilen.
Eller som jeg plejer at sige til fruen :
Havde det været guds mening at du skulle køre bilen så havde han jo nok placeret rattet i din side af bilen.
XxX
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.