mboost-dp1

Tesla

Nyt bilbatteri: 2.000.000 km total rækkevidde

- Via Finans -

Batteriproducenten CATL, der er verdens største, melder ud at de har opfundet et nyt batteri, der har en langt længere levetid end normale elbil-batterier.

Hvor gamle elbilbatterier typisk holder 8 år og 240.000 km, kan det nye batteri holde 16 år og 2.000.000 km.

Det nye batteri er vigtigt for elbiler, hvor batteriet typisk udgør en stor del af bilens samlede omkostninger – men også en stor del af bekymringen for potentielle købere af en elbil.

Fordelen ved det nye batteri skulle gerne være at elbiler ikke nødvendigvis har samme presserende behov for at få skiftet batteriet ud i bilens levetid, ulig biler der bruger moderne batterier. Det gør derudover bilerne bedre egnet til f.eks. at pendle langt i.

CATL leverer batterier og samarbejder med blandt andet Tesla, Toyota, Audi, Porsche og Volkswagen.





Gå til bund
Gravatar #1 - T_A
11. jun. 2020 09:20
Det er rigtig gode nyheder for elbiler eller hvis man ønsker at lave batteri-parker til at opsamle overskudsstrøm fra grøn energi.

Med en brugbar leveltid på 2.000.000km eller 16 år, betyder det at man som bilejer aldrig behøver at tænke på dette i en bils typiske levetid.
Gravatar #2 - Claus Jørgensen
11. jun. 2020 09:55
Det er fra Kina, så om det er sandt er nok liiiiiidt usandsynligt.

Slow news dag fra Finans (og newz.dk)
Gravatar #3 - T_A
11. jun. 2020 10:22
#2 Ja selv hvis den "kun" leverer som Tesla hentyder til 1.000.000km og stadig 90+% kapacitet.

Det vil gøre det muligt at gemme overskudsenergi i folks elbiler, da de fleste i hverdagen slet ikke bruger hele deres kapacitet og med forbedret levetid er det en mulighed uden at ejerne mister værdi.
Gravatar #4 - larsp
11. jun. 2020 15:01
Troede det var 2 mio km på en opladning, og tænke straks nuklear energi :D

De skulle tage og smide en termoelektrisk generator https://en.wikipedia.org/wiki/Radioisotope_thermoe... i elbiler til konstant opladning af batteriet ;)
Gravatar #5 - Claus Jørgensen
11. jun. 2020 16:31
#4

Jeg kan garantere dig at målet med overskriften var at du tænkte netop dét.
Gravatar #6 - p1x3l
12. jun. 2020 08:23
Tesla har begyndt produktionen af deres semi og de lovet 1mkm på den så mon ikke de har opnået det der skulle ha været battery & drive train dag for investors i starten af året der blevet udskudt nok nærmere pga covid end de ik hr formået at lave det kunne det tyde på..
Gravatar #7 - GrillBiller
12. jun. 2020 11:28
larsp (4) skrev:
Troede det var 2 mio km på en opladning, og tænke straks nuklear energi :D

Takket være 70-80'erne "ungdom" er dette ikke muligt desværre...
Havde de ikke råbt "Hvad skal væk.. Barsebæk" og været langt væk i dopet ecasty …
så ville vi i dag kunne smide en Atom Fuelrod i vores flyvende DMC DeLorean og flyve på CO2 neutralt brændsel...
Gravatar #8 - CBM
12. jun. 2020 16:10
GrillBiller (7) skrev:
larsp (4) skrev:
Troede det var 2 mio km på en opladning, og tænke straks nuklear energi :D

Takket være 70-80'erne "ungdom" er dette ikke muligt desværre...
Havde de ikke råbt "Hvad skal væk.. Barsebæk" og været langt væk i dopet ecasty …
så ville vi i dag kunne smide en Atom Fuelrod i vores flyvende DMC DeLorean og flyve på CO2 neutralt brændsel...



Så kunne vi tage. ..... tilbage til fremtiden
Gravatar #9 - arne_v
12. jun. 2020 16:40
#overskrift

Totalt EB.
Gravatar #10 - arne_v
12. jun. 2020 16:47
GrillBiller (7) skrev:
larsp (4) skrev:
Troede det var 2 mio km på en opladning, og tænke straks nuklear energi :D

Takket være 70-80'erne "ungdom" er dette ikke muligt desværre...
Havde de ikke råbt "Hvad skal væk.. Barsebæk" og været langt væk i dopet ecasty …
så ville vi i dag kunne smide en Atom Fuelrod i vores flyvende DMC DeLorean og flyve på CO2 neutralt brændsel...


Ecstacy

Og Ecstacy er vel mere et yuppie/dinky fænomen end et hippie/OOA fænomen.
Gravatar #11 - annaaixx
12. jun. 2020 20:34
[Indlæg er markeret som spam]
Gravatar #12 - Silvergreylion
15. jun. 2020 04:09
Oof, så er det nok slut med brintbiler.
Dog ikke en teknologi jeg vil savne.
Gravatar #13 - linos
15. jun. 2020 06:58
#12

Brint har stadigvæk en ret god energi densitet, det er *reeeelativt* enkelt at lagre, og det mister ikke kapacitet med tiden, og det er en meget ren måde at lagre energi.
Jeg har dog ingen personlig erfaring med brint, men tænker at det er lidt overset.

Har du dårlige erfaringer med det, og i så fald hvilke?
Gravatar #14 - larsp
15. jun. 2020 07:13
#13 Det man bør sammenligne er et brint tank + brændselscelle + ballastbatteri arrangement, med et ren batteri. Hvordan forholder de to løsninger sig mht. pris, energi, størrelse, holdbarhed og sikkerhedsprofil.

Jeg tror efterhånden at brint er kommet et godt stykke bagud på mange af de parametre.
Gravatar #15 - MOA
15. jun. 2020 14:13
Lille detalje, Teslas nuværende batterier står til at holde mindst 300-500.000 miles, de nye er 1.000.000+ miles.

Det vil sige nuværende teknologi er fin nok, nu bliver de blot endnu bedre fordi Tesla umiddelbart også kan bruge dem til at købe og sælge strøm når kunden ikke bruger bilen.... dvs. køb billigt og sælg dyrt.

Dermed skaber det et potentiale for hver bil på en ekstraindtjening for Tesla på 36.000 USD, hvilket de over tid kan sænke prisen for kunden med og dermed overtage verdensherredømmet hvorfor det også er derfor de har så skide travlt med at spamme fabrikker ud når det åbnes op.

Gravatar #16 - CBM
16. jun. 2020 13:45
#15:

Hvis det kombineret med masseproduktion får prisen ned på elbiler... så er det gode nyheder

Det gør også grøn energi mere interessant da det så kan sælges når der er behov vs hvornår det produceres
Gravatar #17 - Sn3akr
16. jun. 2020 14:58
Hvis jeg køber en bil, så må det også være mig der tjener på strømmen, da det er mit batteri der slides på.. Men det er da smart at sælge bil+batteri, og derefter udnytte folks batterier til at tjene flere penge, uden selv at have udgifterne til batterierne!
Såeh.. Når man køber en Tesla, skal man også lige skrive under på, frivilligt at bukke sig forover og tage den i ...? (har ingen Tesla, så beror min antagelse på udtalelsen i #15)
Gravatar #18 - CBM
16. jun. 2020 15:25
#17:

hvis bilen er billig nok er det vel ikke et problem... dog med de priser der er på nuværende Tesla biler så er jeg enig med dig
Gravatar #19 - arne_v
16. jun. 2020 15:39
MOA (15) skrev:

Det vil sige nuværende teknologi er fin nok, nu bliver de blot endnu bedre fordi Tesla umiddelbart også kan bruge dem til at købe og sælge strøm når kunden ikke bruger bilen.... dvs. køb billigt og sælg dyrt.

Dermed skaber det et potentiale for hver bil på en ekstraindtjening for Tesla på 36.000 USD, hvilket de over tid kan sænke prisen for kunden med og dermed overtage verdensherredømmet hvorfor det også er derfor de har så skide travlt med at spamme fabrikker ud når det åbnes op.



Tja. Tesla ville jo sælge 3 for 35000. Og hvis de nu kan sættes prisen ned med 36000, så kan folk få udbetalt 1000 for at tage imod en Tesla 3.

Jeg vil ikke holde vejret til det sker.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login