mboost-dp1

unknown

Nye Wine vs. Window XP benchmarks

- Via Winehq - , redigeret af Net_Srak

Folkene bag kompatibilitetslaget Wine, der gør det muligt at køre Windows programmer på linux, har kørt en række grafikbenchmarks, hvori de tester hastigheden under Wine, i forhold til at køre dem under Windows XP. De nye målinger er foretaget med Wine version 0.9.5 og Windows XP SP2.

De enkelte benchmarkprogrammer, 3DMark2000v1.1, 3DMark2001S, Dronezmark, PC Mark 2004, GL Excess, Quake 3 og UT2004 UMark, udfører tilsammen 148 tests, Wine klarede sig som følgende:

Wine vinder 67 tests.
Wine er 10.1 til 20.0 procent langsommere i 9 tests.
Wine er 20.1 til 50.0 procent langsommere i 19 tests.
Wine er mere end 50.0 procent langsommere i 21 tests.
18 tests fejlede under Wine eller Windows XP.





Gå til bund
Gravatar #1 - ZykoPeTTer
26. mar. 2007 08:41
øøh,

Wine vinder 67 tests.
Wine er 10.1 til 20.0 procent langsommere i 9 tests.
Wine er 20.1 til 50.0 procent langsommere i 19 tests.
Wine er mere end 50.0 procent langsommere i 21 tests.
18 tests fejlede under Wine eller Windows XP.

Har ikke læst kilden men Hvordan vinder man ved at være langsom?
Gravatar #2 - Zombie Steve Jobs
26. mar. 2007 08:45
#1 Det er vel 67 tests vundet
49 langsommere
18 fejlet...

Men ja, det er ret forvirrende skrevet.
Gravatar #3 - oOAnriOo
26. mar. 2007 08:45
Det skal forstås på den måde at Wine faktisk er hurtigere end windows i 67 tests udover de som står i listen nedenunder, hvor den er langsommere..

Det ser da temmelig lovende ud, hvis ikke lige man er hardcore gamer.
Gravatar #4 - x-cab-x
26. mar. 2007 08:51
Jeg kan ikke lige forstå hvorfor de bruger gamle benchmarks versioner i stedet for at tage de nyeste. Er der nogen der kan forklare mig hvorfor de gør det? (tænker her på 3Dmark og PCMark)
Gravatar #5 - Net_Srak
26. mar. 2007 08:52
Har prøvet at gøre det lidt mere klart hvordan tallene skal forstås.
Gravatar #6 - myplacedk
26. mar. 2007 08:52
#1
Har ikke læst kilden men Hvordan vinder man ved at være langsom?

Der står da ret tydeligt at det kun er 67 tests den vinder i, der står intet i resumeet om samlede konklusioner.
Gravatar #7 - lue
26. mar. 2007 09:05
#4 Fordi de nyeste versioner ikke kan køre på wine :(
Gravatar #8 - TullejR
26. mar. 2007 09:10
0.9.5 er da tudse-gammel - selv har jeg da 0.9.25 installeret, og det er på debian, så det er jo næppe den nyeste - men alligevel 20 updateringer nyere end den i testen. Er nyhedsskribenten fuldstændig sikker på at det ikke bare er den år-gamle benchmark der er hevet frem igen?..
Gravatar #9 - Montago.NET
26. mar. 2007 09:21
#8 - har du helt styr på versionsstyring ?? :-p

0.9.25 er ældre end 0.9.5

jeg ved dog intet om wine, så skal ikke gøre mig klog på det... synes det er imponerende at wine kan banke en WinXP installation
Gravatar #10 - Mazon
26. mar. 2007 09:28
lidt imponeret over at wine overhovedet kan være hurtigere end xp!
Gravatar #11 - SmackedFly
26. mar. 2007 09:35
#9

Nej, 0.9.25 er IKKE ældre end 0.9.25, den nyeste version er 0.9.33. Det er relativt simpelt x.y.z, og ikke x.y.zw, som det lyder som om du tror. Tror dog der gemmer sig noget andet bag 0.9.5/0.9.6 (som der også er en benchmark på siden der hedder).

Jeg vil umiddelbart gætte på, at det versionsnummer gælder noget andet end wine, for det virker som om at de har brugt 0.9.32 i den sidste benchmark.

Er iøvrigt meget skægt at læse den data testprogrammerne genererer som system overview.

Win32 version: windows 98, Filesystem: NTFS ??? Hmmm... Tror der er et par programmer der kunne blive forvirrede.
Gravatar #12 - jopsen
26. mar. 2007 09:35
#1, Wine er en fri implementering af Windows, hvis den virkelig kan gøre det langsommere, så har den da helt klart vundet over M$ :)
Nu mangler de bare lidt bedre support for diverse vira...
Gravatar #13 - jeppester
26. mar. 2007 09:42
Bliver spændende om wine og eller cedega kommer til at kunne køre dx10 spil når den tid kommer.
Gravatar #14 - mR. GULEROD
26. mar. 2007 09:45
Wine 0.9.5 er pisse gammel 0.9.33 er meget meget bedere og hurtigere

#13 det er wine godt i gang med at lave
Gravatar #15 - polle-online
26. mar. 2007 09:48
#9
I den generelle sammenhæng giver jeg #11 ret.
I wine vil jeg ikke sige hvordan det hænger sammen, men generelt så hænger det sammen at version 0.9.10 er større end version 0.9.1 da verison 0.9.1 er den første udgivelse af version 0.9 med en rettelse mens at version 0.9.10 er den tiende version. Hvordan vil du ellers håndtere hvis du er kommet til version 0.9.9 og du har lavet en nyere version men som du ikke kalivisere som version 1.
Gravatar #16 - mathiass
26. mar. 2007 10:06
Det er meget meget svært at konkludere noget som helst på sådan nogle tests når den ene implementation er så ukomplet.

Et eksempel hevet direkte ud af ingenting (som derfor ikke mapper direkte til Windows vs. Wine, men som illustrerer min pointe) kunne være et kald til OS'et hvor der søges efter en fil med et givet indhold. API'et skal så returnere filen hvis den kan finde den eller 'Ikke fundet' hvis den ikke kan.
Hvis jeg så lavet to implementationer, nemlig implementation 1 som søger hele disken igennem og kigger efter det der skal findes i samtlige filer og implementation 2 som med det samme returnerer 'Ikke fundet' uden at lave noget som helst, så vinder implementation 2 en benchmark test der baserer sig meget på denne funktion og hvor man måler hastigheden som output kommer med. Dette er sat på spidsen men jeg synes at det illustrerer pointen. Wine er ikke hverken komplet eller færdigt, men den gør det meste af arbejdet, det meste af tiden.
Gravatar #17 - TullejR
26. mar. 2007 10:18
#9

Tak for din oplysende besked, næste gang du vil oplyse folket håber jeg at du også vil oplyse folk om noget korrekt ;-)


#10

Det hænger nok sammen med at mange dele af d3d ikke er implementeret i wine, og der derfor ikke bliver brugt tid på at rendre den slags fancy ting. Forestil dig at understøttelsen var så ringe, at wine bare rendrede en sort skærm.. Det bubrde gå noget hurtigere end at rendre det rigtige ;-)
Gravatar #18 - Mion
26. mar. 2007 10:41
synes også testen er tæt på ubrugelig.

kan bruge den til at fortælle mig at wine bliver bedre, og understøtter noget windows.

men reelt understøtter den ikke meget nutidigt, og slet ikke i hastigheder der følger XP, og der hvor den taber, som 3dmark 2001 som er tudse gammel, der failer den enomrt, med mange procent.

Ville man bare åbne testen og så teste med et frit syn på alt,alle 3dmarks, nyere spil, og så vise hvor meget wine egentlig fejler i, så folk ikke får et forkert syn på at.. hmmm måske det er bedre end XP..

det er det ikke men det er en god mulighed for at få linux til at køre de ting som man tit lige mangler.

kunne linux køre min Inventor og de par spil som jeg spiller, så tror jeg da let jeg kunne finde på at skifte system, men det gør det bare ikke.
Gravatar #19 - vevil
26. mar. 2007 10:44
Wine 0.9.5 er pisse gammel 0.9.33 er meget meget bedere og hurtigere

Tænker du ikke 0.9.05?
0.9.5 (som i matematikkens verden ville hedde 0.9.50) er vel nyere?

Jeg har heller ikke en døjt forstand på Wine, men tror da at jeg vil ha´ smidt WOW på min Linux spand :)
Gravatar #20 - TullejR
26. mar. 2007 10:56
#19

Kan du ikke lige læse tråden?

x.y.z. Der er ingen der siger at x, y og z skal være heltal mellem 0 og 9!.
Gravatar #21 - Floop
26. mar. 2007 10:58
#19 jeg mener helt bestemt (ret mig hvis jeg er fejl) at man i linux ihvertfald navngiver versionerne så 0.5 er lavere end 0.25 da 0.25 = den 25'ende version og 0.5 kun er den 5. :)

Mht. testen kan jeg se at når wine halter, er det endda rigtig meget, og at det for det meste er grafikken der halter dvs sikkert directX delen der fejler :)
Gravatar #22 - Pidgeot
26. mar. 2007 11:00
Versionsnumre skal ikke opfattes som decimaltal, men som grupper af heltal, adskilt med punktum (vi ser her bort fra versionsnumre med bogstaver, da de er lidt specielle). I de tilfælde hvor noget versioneres uden hensyntagen til dette, vil udvikleren enten ikke tage sig af at man går fra 1.9 til 2.0, uanset hvor store ændringer der måtte være, eller også vil han have forberedt det ved at sætte flere 0'er ind før i det første versionsnummer/tilføje tal til slutningen af det sidste versionsnummer.
Gravatar #23 - sKIDROw
26. mar. 2007 11:05
Kan vi ikke en gang for alle, få rettet den fejl folk bliver ved med at gentage. WINE er IKKE til "Linux", WINE er til alle UNIX lignende systemer.

Er nu meget imponeret over, hvor langt WINE er nået trods alt.
DirectX skal jo oversættes on the fly til noget brugbart OpenGL.

Glæder mig sideløbende også til at se, hvordan ReactOS kommer til at klare det. Det kunne muligvis være et bud til de, som kigger på et alternativ men vil køre deres gamle ting.
Gravatar #24 - Redeeman
26. mar. 2007 11:18
#9:
det er forkert.
0.9.5 blev releaed langt tid siden, vi er oppe på 0.9.33 nu som er det nyeste..

#16:
det er jo lidt ligegyldigt hvor ukomplet den er når den tydeligvis er færdig nok til at køre denne test..

#18:
øhhh, wine understøtter massere nutidigt, og faktisk er det hurtigere at køre world of warcraft under wine end via windows xp...

#19:
well der findes ikke 0.9.05, det er 0.9.5 som er den femte release i 0.9, og 0.9.25 er den femogtyvende release i 0.9. derfor nyere..

og hvis dette virkelig er fra 0.9.5 er testen værdiløs, da meget store dele af wine's direct3d er blevet byttet ud til det fælles wined3d framework, og ekstremt meget arbejde er gået i at få det langt mere komplet og hurtigere, specielt i de seneste par releases..
Gravatar #26 - Spand
26. mar. 2007 11:46
Jeg tror folk ser lidt forkert på det her. Det skal sikkert ikke ses som en Wine vs. WinXP test, men nærmere som en slags status rapport for Wine og jeg synes at det ser ganske fornuftigt ud. Dermed ikke sagt, at der ikke er langt igen før vi ser linux som en gamer platform, for det er der :)
Gravatar #27 - AenimA
26. mar. 2007 11:49
Hvis man ser på testen er det tydeligt, at wine ikke gennemfører de meget relevante pixelshader tests - og testsuitens nyeste medlem er fra 2004 (UT2004, marts 04)

Kort sagt er indtrykket af testen, at Wine er hurtigst i de ældste 3D tests + div. systemstests, hvorimod alle af de mere relevante tests, herunder 3Dmark01SE og UT2004, bliver vundet af XP platformen. Der fremgår heller ikke tydeligt hvilken driver der er brugt på windows.

Det er fint at det går fremad for Wine, men generelt set er det ikke ligefrem nogen 'sejr' for wine. Husk også på at nogle af testene er så gamle, at de ikke længere supporteres officielt af hverken Madonion (nu Futuremark) eller i windowsdriverne.
Gravatar #28 - SmackedFly
26. mar. 2007 11:57
#19

Det her er programmering, ikke matematik, jeg kan iøvrigt ikke se hvorfor 25 skulle være mindre end 5. Du har ret i at x.y.2.5 er mindre end x.y.5, men det er jo så også et helt andet tilfælde.

Dine tal kan sagtens være mere end 1 cifrede, det er en misforståelse der kommer af, at de fleste software producenter skifter de høje versionsnumre som vinden blæser, og derfor når de sjældent eller aldrig 2 cifrede versionsnumre.

Nu, for at sætte fuldstændigt spørgsmål ved alt hvad du sagde, hvorfor skulle x.y.5 dog hedde x.y.50 i matematikkens verden? Det var da en underlig påstand.
Gravatar #29 - bugger
26. mar. 2007 11:57
[url]#27[/url] Vi må også huske at tage forbehold for de ringe 3D drivere på Linux. NVidia er dog ikke så slemme.

Artiklen burde linke til linket rasmoo skrev, det er nemlig de NYESTE benchmarks:
http://wiki.winehq.org/BenchMark-0.9.33

[url]#28[/url] Man kan vel versionere som man har lyst.

Meget af mit software har versionsnummeret YYYY-MM-DD ;)
Gravatar #30 - verwohlt
26. mar. 2007 12:06
Wine vinder 67 tests.
Wine er 10.1 til 20.0 procent langsommere i 9 tests.
Wine er 20.1 til 50.0 procent langsommere i 19 tests.
Wine er mere end 50.0 procent langsommere i 21 tests.
18 tests fejlede under Wine eller Windows XP.

tilsammen 148 tests??? 67 + 9 + 19 + 21 + 18 = 134 tests

her er resultatet af de sidste 14 tests:
Wine er 0.1 til 10.0 procent langsommere i 14 tests.
Gravatar #31 - Redeeman
26. mar. 2007 12:10
#29:
nvidia's performance under linux er lige så god som under windows, mindst.
Gravatar #32 - SmackedFly
26. mar. 2007 12:26
#29

Absolut, men derfor kan man altså stadigvæk ikke ændre de simple regler, som f.eks. at 33 er mere end 5 og at 5 ikke er 50. Tids versionsnummeret blev jo iøvrigt brugt af wine indtil version 0.9, hvor de så gik over til det nuværende, vist mest for at markere at det var et skift i udviklingsprocessen.
Det er en fin måde at versionere på, det giver dog lidt præg af en beta process, uden at jeg præcis kan sætte fingeren på hvorfor.
Gravatar #33 - mathiass
26. mar. 2007 12:48
det er jo lidt ligegyldigt hvor ukomplet den er når den tydeligvis er færdig nok til at køre denne test..
Jeg tror ikke at du helt har læst min post.
Pointen er at det kan godt lade sig gøre at gennemføre sådan en test hvor Wine springer ting over som ikke er implementeret og dermed kommer til at se hurtigere ud. Det giver måske et lidt grimmere billede eller lignende, men den klarer sig igennem med sin ukomplette implementation.
For nogle år siden havde en kendt producent af grafikkort tilføjet noget i deres Windows driver der gjorde at den kunne genkende 3dmarks benchmark test hvorefter driveren simpelthen sprang beregninger over så den så ud til at performe langt bedre end konkurrentens kort på samme test, selvom det ikke var tilfældet. Den kunne gennemføre testen uden at crashe... Situationen kan meget ved være den samme med Wine, bortset fra at det her ikke er et bevidst forsøg på at snyde...
Gravatar #34 - Redeeman
26. mar. 2007 12:59
#33:
jeg er udemærket klar over at nogle ting KAN blive sprunget over, men man må da gå ud fra at det ikke bliver gjort i de tests der bliver lavet. Desuden er wine efterhånden ret feature complete med hensyn til direct3d 9.

Men med hensyn til world of warcraft har wine dog fuld support for det wow gør(ihvertfald i opengl mode), så her kan man med 100% sikkerhed se at linux+wine/wow er hurtigere end xp(hvis man har et ordentligt understøtter grafikkort)
Gravatar #35 - mathiass
26. mar. 2007 13:26
jeg er udemærket klar over at nogle ting KAN blive sprunget over, men man må da gå ud fra at det ikke bliver gjort i de tests der bliver lavet.
Af gode grunde er der ingen af os der nøjagtig ved hvilke ting der bliver lavet i de her tests. Antaget at vi gør det, så vil jeg nødig udtale mig om Wine's konkrete implementationer af metoderne, men hvis Wine er som det var sidst jeg forsøgte mig med de, så sprøjter det ud med debug statements i konsollen om ting, der ikke er implementeret endnu...

Men med hensyn til world of warcraft har wine dog fuld support for det wow gør(ihvertfald i opengl mode)

Nu siger det jo ikke voldsomt meget om hvad Wine kan og ikke kan mht. direct3d, når du kører wow i OpenGL mode...
Gravatar #36 - lean
26. mar. 2007 13:36
Så hvornår kommer wine til Windows XP med support for DirectX 10 - så man kan køre de nyeste spil uden at skulle installere Vista?
Hvis man ikke lige har administrator adgang til en maskine, ville det også være guld værd hvis man kunne få wine til Windows. Langt de fleste programmer skal bare få at vide at de er administratorer og så løser de deres job fint.

Men ellers vil jeg ikke mene at Wine klarer sig godt. Syntetiske test kan man ikke bruge til en skid, og i de fornuftige test taber Wine - undtagen i 3Dmark 2000 game 2 og dronezmark. Ikke imponerende. Quake3 (meget lidt), 3Dmark alt andet og ut2004 er Windows hurtigere - og det er vel ikke antallet af test der er vigtigt men hvor mange, og hvilke spil der kører hurtigst?
Gravatar #37 - SmackedFly
26. mar. 2007 13:41
#35

Der er mange ting ved testen der sikkert er et produkt af manglende features eller let forskellige implementationer. Nogle af tingene er dog også et produkt af at Linux har været en bedre platform til implementation af de specifikke funktioner, og nogle omvendt.

Synes det er meget interessant at Wine tæver windows XP i samtlige memory funktioner, det er et tegn på at Windows hukommelses allokerings funktioner er meget ineffektive. Det kunne også være et tegn på at wine preallokerer, men det ligner ikke den slags optimering, tror ganske enkelt de testede funktioner passer bedre på Linux arkitektur end windows.

Det er nu meget interessant at wine ser ud til at slå windows i alt andet end grafiske funktioner, det kunne tyde på at MS burde kigge alvorligt på deres IO design.
Gravatar #38 - mathiass
26. mar. 2007 13:49
Synes det er meget interessant at Wine tæver windows XP i samtlige memory funktioner
Ja, den tendens vil jeg give dig ret i at der ser ud til at være. Det er ret interessant.
Gravatar #39 - Borg[One]
26. mar. 2007 15:32
#IO / memory

Nu har Unix/Linux altid været eminent på IO-delen - hvilket ma ikke just kn sige om Windows...så det er vel ikke så mærkeligt at Wine's test viser det?

Er det kun mig der er lidt irriteret over, at testen nærmest kun består af syntetiske test, og ikke deciderede spil?
Jeg har klikket lidt rundt for at finde en liste over de spil der er supporteret, og hvor godt de kører - men det er ikke rigtig lykkedes mig at finde listen - nogen der kan hjælpe mig? :)


Jeg personligt synes jo det her er enorm interessant, da den eneste undskyldning jeg har for at kører Windows derhjemme er *host* gaming.

Forestil jer nu, en kæmpe Linux-n00b (en af mine venner naturligvis) - hvor svært er det at installere både Wine, og spil på en Linux-distro, for sådan en kegle?
Gravatar #40 - bugger
26. mar. 2007 15:49
[url]#31[/url]
nvidia's performance under linux er lige så god som under windows, mindst.
Hvornår er det sket? Er det noget du kan dokumentere?
Gravatar #41 - themuss
26. mar. 2007 15:52
#40 Sådan har det altid været.

Jeg har ihvertfald oplevet lige så gode frames under FreeBSD meed quake3 som jeg har med windows.

Du kan jo sende en demo, så skal jeg benche den for dig.

Det er tre år siden jeg har benchet, så det kan da godt være at driverne er blevet MEGET værre.
Gravatar #42 - themuss
26. mar. 2007 15:55
Du kan matche de her benchmarks op mod tilsvarende windows benchmarks.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&...
Gravatar #43 - bugger
26. mar. 2007 16:11
[url]#42[/url] Det bliver en stor opgave at finde et tilsvarende Windows system ;)

Det er da kun godt hvis NVidia driverne er blevet så gode... også vertex og pixel shading?
Gravatar #44 - pekr
26. mar. 2007 16:31
Kunne være naiz hvis det kunne afvikles under linux på ps3
Gravatar #45 - knasknaz
27. mar. 2007 09:28
<semi offtopic>
Er Photoshop 5.5 stadigvæk den nyeste der kan køre under Wine?
Gravatar #46 - sKIDROw
27. mar. 2007 09:37
Gravatar #47 - Zleep-Dogg
27. mar. 2007 10:24
#45 jeg kan godt lege med CS, men den fejler lidt engang imellem... eller jeg kunne i hvert fald for et halvt år siden da jeg pøvede sidst... det er sikkert blevet bedre siden sidst...
Jeg tror jeg skal have prøvet med Orcad igen.. det gik ikke så godt sidst og den nuværende gruppe insisterer på at bruge det :/
Gravatar #48 - SmackedFly
27. mar. 2007 11:13
#43

Vertex og Pixel shading understøttelse er komplet. Kan ikke huske hvilken opengl standard de understøtter, men mener de arbejder imod 2.0 for tiden. Ellers mindes jeg det er 1.5.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login