mboost-dp1

unknown

Ny X.Org

- Via Linux Today - , redigeret af Net_Srak

X.Org har udgivet en ny release af xWindow systemet. Nogle af de nye ting som gennemsigtige vinduer og skygger på bokse, har været undervejs i mange år. Disse nye funktioner er dog ikke slået til som standard, da nogle stadigt er eksperimentelle. Når de bliver helt færdige, vil de kommer med i Gnome og KDE.

Screenshots kan ses her, filerne kan hentes her.





Gå til bund
Gravatar #1 - FISKER_Q
13. sep. 2004 11:02
"standard" :P
 
Gravatar #2 - -Anders
13. sep. 2004 11:06
Faktisk er de features med i Gnome allerede, mener jeg.
Jeg kan dog ikke huske om det er 2.6 eller 2.8 (Den kommende version).
Gravatar #3 - SmackedFly
13. sep. 2004 11:33
#2

Det er 2.8, der findes desuden også et patch til kwin, og det kan allerede nu bruges. Gennemsigtige vinduer er dog det mindste der sker, glæder mig lidt til de helt dropper 2d rendering og kører alt igennem opengl, helt nye hastigheder...
Gravatar #4 - scarlac
13. sep. 2004 11:56
Fantastisk :) jeg har jo ingen erfarring med at køre skygger og transperans i X, men hvis det ikke kræver en alt for kraftig maskine, så er dette meget positivt. Indtil videre har transperans været et synonym for at genoptegne xroot-baggrunden i et program, hvilket jeg personligt synes er lidt "fattigt".
Gravatar #5 - Deternal
13. sep. 2004 11:57
#3: Dropper 2d rendering? Gør de da forhåbentligt ikke - er til gengæld udemærket med en mulighed for at køre ren 3d rendering hvis man vil.
Gravatar #6 - SmackedFly
13. sep. 2004 12:05
#4

Ja, men igen, det er simpelt og i mange tilfælde er det en bedre løsning end den her, da den ikke er særligt cpu intensiv.
På længere sigt vil CPU forbrug blive ligegyldigt, da desktoppet vil blive renderet vha. grafikkortet, i modsætning til idag hvor det hele bliver renderet i en framebuffer.

#5

Hvis du kigger på Keith Packards planer, så vil han gerne droppe 2d rendering som vi kender det idag, og istedet i fremtiden udføre det igennem opengl, resultatet bliver det samme, men det bliver lettere at vedligeholde, da driverudviklere kun skal udvikle 3d drivere. Så jo, planen er sådanset at droppe 2d rendering fuldstændigt, ihvertfald Keith Packards planer.
Gravatar #7 - cr3ation,-
13. sep. 2004 12:51
#6 På længere sigt vil CPU forbrug blive ligegyldigt, da desktoppet vil blive renderet vha. grafikkortet,

Jeps, ligesom den fx er tilfældet i Mac OS X. Det er ganske smart.
Gravatar #8 - Lobais
13. sep. 2004 12:55
Hører panelet på screenshottet også med?
http://www.gnome-look.org/content/preview.php?prev...
Gravatar #9 - Deternal
13. sep. 2004 13:10
#6: Har jeg ikke lige tænkt mig - ved bare at man så får et problem med X.org på gamle maskiner der kun har 2d delen (ie det hele skal software renderes via en cpu som sandsynligvis ikke er særligt vild i forvejen).

Jeg kan dog godt se det fra udviklernes synspunkt, men det vil helt sikkert gøre at X SuSE, Red Hat mfl. må genoverveje om de vil køre med XFree eller X.org Xserveren.
Gravatar #10 - KozmoNaut
13. sep. 2004 13:31
#8

Nope, det er en del af Enlightenment 0.17. Så vidt jeg husker hedder det "Engage".
Gravatar #11 - SmackedFly
13. sep. 2004 13:54
#9

Tja, der vil jo stadig være mulighed for at bruge de ældre x.org servere, XFree projektet er så godt som dødt, og det regner jeg egentligt ikke med ændrer sig.
Gravatar #12 - Staeren
13. sep. 2004 15:28
Jow, det er en ganske sød detalje at man kan gøre vinduer gennemsigtige, men jeg fatter ikke rigtig pointen i hvad det skulle gøre godt for...

Selvfølgelig kan man se en film samtidig med at man arbejder i Photoshop eller skriver dansk stil, men det er ikke noget der synderligt ophidser mig.

Fedt at funktionen er der - fund respekt der, men synes nu at den egentlige brugbarhed i den virker ganske begrænset. Er ret sikker på at jeg så det for godt 2 år siden i en Longhorn video, men det har helt sikkert været 2d renderet.

Synes også det lyder som en rigtig god idé at lade grafikkortet tage sig af desktop og vinduer, så er der for en gangs skyld mulighed for at bruge sit wunderkort som man har betalt kassen for til andet end at game med.

Longhorn har bare at understøtte hardware rendering, ville være en faliterklæring andet. Men tror nu heller ikke Microsoft lader dette gå deres næse forbi. Der er er klart potentiale i det her, som burde udnyttes...'

Det er ikke andet end rent lir, men skygger og gennemsigtige vinduer er nu cool nok.
Gravatar #13 - leonardo da vinci
13. sep. 2004 15:43
And now, for something completely useless ... !
Gravatar #14 - mim
13. sep. 2004 16:09
Jeg har selv prøvet det og det virker meget lækkert. Dog var det ret besværligt at bruge, da jeg blev nød til at køre et par programmer manuelt for at få det til at virke. Men på et tidspunkt bliver det vel integreret i window managere.

Umiddelbart virker det som noget ubrugelig lir, men jeg tror noget som transparens kan være ret praktisk, hvis udviklerne tænker sig om før de bruger det. Skygger derimod, mja, det er bare lir :-)

Det kørte i øvrigt helt flydende på min maskine (1700+ med ti4200) efter jeg satte
Option "RenderAccel" "on"
ved mit grafikkort.
Gravatar #15 - SmackedFly
13. sep. 2004 16:19
#14

Selvfølgelig, forklaringen er jo ganske simpelt at ingen programmer er lavet til at bruge det endnu, så xcompmgr programmet gennemtvinger effekten... Og det kører da ganske okay i forhold til at det er eksperimentalt, er dog lidt ustabilt, har trukket min xserver ned en gang, og det æder stadig en del cpu.
Gravatar #16 - KozmoNaut
13. sep. 2004 16:36
#12

Det handler ikke kun om eyecandy. Det er bare den nemmeste måde at vise hvad compositing kan. På længere sigt kan det bl.a. mindske båndbreddeforbruget på X-forbindelser over netværk.

Lignende eyecandy-effekter har også været vist i Longhorn-videoer, og det har desuden været en del af Mac OSX fra starten, så man må sige at compositing efterhånden nok er ved at blive en integreret del af desktoppen.

IMHO betyder det meget at en desktop 'føles' rigtigt, og compositing hjælper med til det ved at fjerne mange af de grafiske fejl som ellers plager de brugerflader vi bruger på vores computere i dag. Med compositing kan vi (endelig!) sige farvel til 'tearing' og underlige grafikspor når vi flytter vinduer rundt.
Gravatar #17 - Staeren
13. sep. 2004 19:43
Med compositing kan vi (endelig!) sige farvel til 'tearing' og underlige grafikspor når vi flytter vinduer rundt.

Damn, det var ellers gode tider, den gang Windows 95 crashede så man kunne male hele desktoppen grå ved at flytte vinduer _meget_ langsomt hen over skærmen.
Gravatar #18 - brostenen
13. sep. 2004 19:55
Gammel nyhed!!! Dog interessant indlæg for folk, som måske ikke vidste at teknikken har været der i lang tid.... Lidt mere af den slags tak!
(ikke for min skyld, da jeg dagligt er inde på osnews.com)

------------------
Gravatar #19 - bjerh
13. sep. 2004 21:08
Uhm.. dette, er det til Linux, unix etc?? Eller en slags modificering af Win Me/2k/XP ??
Gravatar #20 - brostenen
13. sep. 2004 21:25
#19
Efter alt at dømme, er dette kun noget teknologi, såsom en startmenu men det er gearet mod de os'er som man kan køre kde og lignende på.

Det skulle ikke undre mig, at man også har det på mac, og at longhorn får det implementeret.

---------------
Gravatar #21 - Deternal
14. sep. 2004 06:40
#19: X.org's x-servere skulle gerne kunne køre på stortset alle mere eller mindre moderne unix.

Teknologien der snakker om kan potentielt implementeres på alle platforme og er så vidt jeg kan forstå det allerede i Mac OSX
Gravatar #22 - zynix
14. sep. 2004 07:50
glæder mig til at se om det er noget værd når det kommer...
Gravatar #23 - SmackedFly
14. sep. 2004 10:39
#21

Såvidt jeg har forstået går den her teknologi udover hvad MacOSX tilbyder.
Longhorn vil såvidt jeg husker implementere alting vha. 3d rendering, hvorved den her slags features vil være en simpel sag at implementere.
Gravatar #24 - Deternal
14. sep. 2004 11:16
#23: Hvis jeg har forstået det ret så er de muligheder der pt. bliver brugt allerede i Mac OSX, og ja så er det vel muligt at den tekniske implementation her er bedre men det er straks en anden sag.
Gravatar #25 - metah
14. sep. 2004 11:30
#12

Da jeg i en periode havde en mac, brugte jeg mange terminaler på samme tid, og det kan faktisk være praktisk at kunne se hvad man havde skrevet i den terminal som ligger under den terminal man arbejder på.
Jeg har også prøvet at have en vejledning til et eller andet, f.eks. nogle komandoer, under en gennemsigtig terminal. På den måde slap jeg for at skifte vinduer mellem terminalen og vejledningen hele tiden.
Så gennemsigtige vinduer kan bruges til noget fornuftigt.
Gravatar #26 - Deternal
14. sep. 2004 11:38
#25: Er også meget rart med visse apps man gerne vil kunne se hele tiden - kunne forestille sig at ur og desktop vælger i et gui bliver transparant så man kan 'udnytte' den plads samtidig med at man stadig har sit ur etc. - masser af lækre ideer.
Gravatar #27 - sKIDROw
14. sep. 2004 14:15
Så må man dælme håbe, at ALLE har en grafikchip der er 3D supporteret.
Hvilket ser meget sort ud, på grund af hemmelige specs fra producenterne.
ATI, Nvidia og Matrox og enkelte andre.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login