mboost-dp1

Aalborg Universitet

Ny supercomputer til Aalborg Universitet

- Via AAU - , redigeret af Net_Srak , indsendt af MiniatureZeus

Danmarks største computer, står nu klar til brug for forskerne på Aalborg Universitet (AAU). Den kraftfulde maskine, der får navnet Fyrkat, har en hukommelse, der svarer til ca. 1200 PC’er, 1,3 terabyte.

Af regnekraft, da kan den levere 6.200 gigaflops, eller lidt over 6 teraflops, hvilket svarer til næsten 700 moderne computere. Supercomputeren er produceret af IBM Denmark og vil give forskningsmiljøerne på AAU mulighed for at håndtere problemer, der er så store, at de ikke kan holdes i en almindelig computers hukommelse.
Allerede nu ligger en lang række store projekter klar, hvor supercomputeren skal hjælpe, blandt andet med beregninger af hvordan antenner påvirker mennesker og bygninger, forskning i biobrændsel og forurening samt udvikling og test af kompositmaterialer til vindmøllevinger.

Danmarks største computer, er blevet finansieret gennem en millionbevilling fra DCSC (Dansk Center for Scientific Computing), som fordeler midlerne til de danske driftscentre med supercomputere, og som AAU nu er en del af. Derudover har også De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter på AAU selv bidraget med mere end en million kroner samt modtaget støtte fra Det Obelske Familiefond til finansieringen af computeren





Gå til bund
Gravatar #1 - mathiass
6. nov. 2007 07:31
Det forlyder at den kan trække Vista uden at lagge...
Gravatar #2 - TheThufir
6. nov. 2007 07:42
#1 Hæhæhæ :P
Gravatar #3 - inzane
6. nov. 2007 07:51
#1 det er med sidebar slået fra
Gravatar #4 - Haut
6. nov. 2007 07:57
Det er jo altsammen meget fint, men kan man spille på den...?

1,3TB er jo ikke engang så galt igen, har pt. 0,85TB i min almindelige stationære PC!
Gravatar #5 - Spyd3R
6. nov. 2007 07:58
Jeg sidder på AAU og hvor hører jeg om denne såkaldte supercomputer først ? På fucking newz.dk :P
Gravatar #6 - Spyd3R
6. nov. 2007 07:59
#4 måske det er 1.3 TB Ram ?
Gravatar #7 - iceotope
6. nov. 2007 08:01
#6 og #4
Når en CS'er skriver hukommelse menes der RAM. Lager er der imod harddisk plads.
Gravatar #8 - Fjolle
6. nov. 2007 08:02
#4 Hvis du læste nyheden ville du se at det var 1,3 TB ram og 4.8 TB Haddiskplads...
Gravatar #9 - Pengart
6. nov. 2007 08:03
Gad vide hvilket styresystem sådan en kører med...
Gravatar #10 - Haut
6. nov. 2007 08:06
#5 Jeg kender fornemmelsen......har ikke hørt en lyd om det her før jeg læser det på newz.dk

#6-7-8 Mange tak for info, jeg skal til at lære at læse tingene igennem inden jeg begynder at kommentere det!
Giver lige pludselig også meget mere mening!

#9 sikkert en eller anden modificeret udgave af Linux, er det ikke Novel, som IBM samarbejder med?
Gravatar #11 - XereX
6. nov. 2007 08:21
Uanset hvad, så kører den ikke med en Windows installation. Med mindre det ville være en masse maskiner i cluster. Det er helt klart en linux /unix platform.

Maskinens formål er jo netop som de skriver at kunne løse store regneopgaver mv.

Det kunne være spændende at vide hvor meget maskinen fylder? Hvor mange m2. :-)
Gravatar #12 - Mr.Weasel
6. nov. 2007 08:26
#9 Statistikken taler for Linux http://www.top500.org/stats/list/29/osfam

Hvis ikke lige leverandøren havde være IBM, så ville jeg, når det er AAU have gættet Solaris, men det er nok Linux.

#11 Det står der jo faktisk i kilde, men den har du så ikke læst. De skriver "som en stort amerikansk køleskab", eller ville du have det mere præcist?
Gravatar #13 - Haut
6. nov. 2007 08:28
#11 Hmm i disse grønne tider, vil jeg gerne se nogle tal på el-forbruget hos sådan et svin! :P
Gravatar #14 - ECFE11
6. nov. 2007 08:30
Nogen der kan fortælle mig hvorfor Niflheim på DTU med 3.6 TB ram og en ydelse på 8.6 TeraFLOPS ikke er større end den på AAU ?

Link til Niflhemi
Gravatar #15 - luuuuu
6. nov. 2007 08:44
#14

fordi nyhedsskribenter ikke ved noget, de omskriver bare nyheden fra kilden, der i dette tilfælde er aau's hjemmeside.

og idet vi snakker om aau snakker vi også om jyder, og du ved jo selv hvor skarpsindige de er (behøver jeg nævne eksempler, såsom at filme sig selv køre uden hænder og lidt for hurtigt, for derefter at filme nummerplade og det hele og så uploade? :P)
Gravatar #16 - Fjolle
6. nov. 2007 08:53
#14 Nok fordi at dtu ligger i sverige :)
Eller fordi niflheim så vidt jeg kan læse er delt op i to computere...
Gravatar #17 - Kragmose
6. nov. 2007 08:57
Så er der håb for at jeg kan få spillet Crysis alligevel, hvis jeg beder pænt ;)
Gravatar #18 - ECFE11
6. nov. 2007 08:57
#15
Taget i betragtning at jeg selv er jyde så ja, så ved jeg godt hvor smarte vi er... Og hvis det endeligt skal være kan vi da godt starte noget mudderkast om det... [unødvendigt].

At AAU ikke har styr på egne fakta er lidt værre.. specielt fordi begge installationer er en del af DCSC...

#16 Hvor kan du se at den er opdelt ?
Gravatar #19 - tazly
6. nov. 2007 09:06
#13
"Strømforbruget ved fuld belastning er på 27 kW, mens
en løsning baseret på såkaldt almindelige servere fra IBM ville have et forbrug på 62 kW (i dette tal er der
end ikke medregnet strøm til afkøling). På en tre-årig periode giver det også AAU en økonomisk besparelse
på 1,5 millioner kroner i udgifter til elektricitet. Den ”grønne” forskningscomputer er blevet en mulighed, fordi
IBM har lagt en lang række komponenter sammen. Eksempelvis er der kun én strømforsyning og fire
blæsere for hver 112 CPU'er."

http://presse.aau.dk/GetAsset.action?contentId=335...

Underligt, at de ikke skriver om OS.. Nogen der ved noget?
Gravatar #20 - JacobL
6. nov. 2007 09:13
#15

Hellere filme sig selv når man kører uden hænder end tage en hættetrøje på og kaste med sten efter politiet. ;-)
Gravatar #21 - ECFE11
6. nov. 2007 09:15
Nok mudderkast omkring dårlige jokes ikke ?

#19

Jeg ved ikke noget, men mener at IBM installationer generelt er Linuxbaserede, og Centos lyder som et godt bud på styresystemet.
Gravatar #22 - bobslaede
6. nov. 2007 09:18
Jeg kan godt lide at man kan "Hent[e] yderligere baggrundsinformationer" i form af en pdf, hvor der bare står det samme som i artiklen :)
Gravatar #23 - mazlink
6. nov. 2007 09:22
#14
Jeg kunne forestille mig at det er fordi Nilfheim kun er tilgængelig for Center for Atomic-scale Materials Design (CAMD), og ikke er en del af HPC'en, som "alle" har adgang til, lige som med AAU's nye server.
Gravatar #24 - Fjolle
6. nov. 2007 09:24
Sakset fra deres node hardware side:
dtu skrev:

The main Niflheim computing resource is 1352 AMD Opteron CPUs in 338 IBM servers installed in 2006 and 2007. Each node is equipped with 8 GB or 24 GB of RAM memory and a local hard disk.



The second resource is 266 IBM ThinkCentre S50 professional desktop PCs with Intel Pentium-4 (3.2 Ghz) installed in 2004. Each PC has 2 GB of RAM memory and an 80 GB disk.


Men kan ikke finde ud af hvor meget saft der er i hvilke systemer...
Gravatar #25 - ECFE11
6. nov. 2007 09:29
#23

Ja, alle og alle, men jo ved hvad du mener.. Men fordi den er beregnet til et enkelt formål betyder vel ikke at den ikke tæller? den har vel ikke mindre regnekarft fordi den er lukket til en afdeling. Plus, den er stadig en del af DCSC.

#24

Ja det er et nodeopdelt system, men svjv. måler man i systemets totale ydelse?
Gravatar #26 - Fjolle
6. nov. 2007 09:36
#24
Ja, men jeg håber virkeligt ikke at de kun har 2 noder hvor den ene har 1350 cpuer og den anden har 260...
Som jeg læser det lyder som om at den er delt op i to "super"computere...
Gravatar #27 - Vinter
6. nov. 2007 10:37
Når man måler hvis maskine er størst måles på peak-performance, dvs de 6.2 TF her (reelt måles på sustained peak - ikke teoretisk peak og sustained bliver her mindre end de 6.2 TF).

AAU maskinen har infiniband og vil derfor klart være den største i DK målt på Linpack.

Mere om den slags på top500
Gravatar #28 - morgenkaffe
6. nov. 2007 11:01
Hvad er det nu ps3s regnekraft i gigaflops ligger på ? Syns jeg så en side hvor der stod ca. 2000 gigaflops.. hvis det er rigtigt lyder det her jo ikke af meget.. den nye supercomputer til aalborg..

(kilde: http://www.ps3focus.com/archives/36)
Gravatar #29 - Fjolle
6. nov. 2007 11:12
Det er en tal som sony selv har fundet på.. Ydelsen for seti@home på ps3en er omkring 20 Gflops hvilket vil sige at den svarer til ca. 330 ps3er...
Gravatar #30 - Pengart
6. nov. 2007 11:26
#11
I samlet stand fylder supercomputeren 4 m2, svarende til et stort amerikanerkøleskab.

#13
Frede Blaabjerg siger i artiklen

"Derudover kan vi glæde os over, at denne løsning sparer os for halvanden million kroner på el-regningen over tre år sammenlignet med andre supercomputere."

Så selve strømforbruget er vist noget mindre end de forgående.
Gravatar #31 - Bjørn
6. nov. 2007 11:54
Niflheim lyder sgu lidt mere cool end Fyrkat!
Gravatar #32 - tazly
6. nov. 2007 13:06
Danmarks Radios teknologi-program Viden Om viser mere om supercomputeren tirsdag den 20. november.


http://comon.dk/index.php/news/show/id=33454
Gravatar #33 - cnphch
6. nov. 2007 13:35
#5 Jeg sidder også på AAU og tilmeld på Institut for produktion der hører under De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter, og som pt. huser AAU's anden supercomputer. Og jeg hører det også først nu... :c)

Jeg smutter lige ned ad gangen og graver lidt i sagen.
Gravatar #34 - Italian-Rapper
6. nov. 2007 15:52
Den vil jeg gerne spille Crysis på hahaha
Gravatar #35 - arne_v
6. nov. 2007 16:27
#10

IBM bruger både RHEL og SUSE.
Gravatar #36 - arne_v
6. nov. 2007 16:28
#11

Er det her ikke en masse maskiner i cluster ?

(linket siger 84 servere)
Gravatar #37 - arne_v
6. nov. 2007 16:30
#21

Hvis IBM har leveret styre system, så tror jeg ikke at det er Centos (IBM ville levere originalen).

Hvis det er universitetet selv, så kunne det såmænd godt være Centos.
Gravatar #38 - Tommerup
6. nov. 2007 16:56
#33 > Sig lige til, naar du ved, om studerende fra iprod kan faa adgang til den nye maskine (evt incl LS-DYNA)! - Den lyder lidt kraftigere end Sunfire-clusteret :D
Gravatar #39 - iceotope
6. nov. 2007 20:05
Til sagen om hvilken maskine der er kraftigst kan der knyttes den kommentar at DTU opgiver peak performance (8.6 TeraFLOPS) mens det AAU bare skrive "en regnekraft på mere end 6200 gigaflops". Der væsentlig forskel på peak og gennemsnitlig regnekraft.

Det kan være meget svært at bestemme peak regnekraft på en maskine der ikke er bygget endnu, så AAUs må være et beregnet estimat af regnekraft. Om det så er gennemsnitligt eller peak står der ikke.

Hvilken der er kraftigst finder vi nok først ud af når de begge køre.

Det skal nok nævnes at jeg er studerende på AAU, selvom jeg ikke mener at jeg er farvet.
Gravatar #40 - Lazaruz
6. nov. 2007 20:50
Nå here goes.

Hver blade (som der er 86 af) har 2x 2,33 GHz quad-core xeon processorer, 16 GB ram (667 MHz), 1x 73,4 GB 15k rpm sas hdd og 2x10 Gbit cisco porte som kobler på en 80 Gbit switch som deles af 14 blades (der er 6 bokse til hver 14 blades).

Udover dette er der 3 servere, som ikke er noget vildt voldsomt. Og et san som jeg desværre ikke kan huske hvor stort er.

Hele computeren om man vil, sidder i 2x skabe på ca bxdxh 60x100x200cm så det ser absolut ikke i nærheden af så voldsomt ud som det kan lyde.

Styresystemet bliver noget linux halløj (det er jo trods alt Institut for Datalogi som har fået den) men den er faktisk, så vidt jeg er informeret, mulig at få med windows.

Angående strøm forbrug, bruger hver boks med 14 blades (og monster blæsere) ca. 2900 watt ved brug. Hele systemet er sat til 16-17kW (uden køling) som det står, men fuldt udbygget vil det principelt skulle fødes med over 40kW (stadigvæk uden køling).

Jeg garanteret glemt noget, så der dukker garanteret mere op senere når og hvis jeg husker noget.
Gravatar #41 - Lazaruz
6. nov. 2007 20:53
Ups der er selvfølgelig kun 84 blades (6x14)
Gravatar #42 - Bruger
6. nov. 2007 21:40
Hm. "Kraft som 700 moderne computere" ???

NVIDIA har et programmerings værktøj til deres grafik processorer. Herved får man 1 teraflop på en kraftig spille pcer.

Så det er vel kun "Kraft som 6 moderne computere".

Nvidias Tesla Solution: http://www.nvidia.com/object/tesla_computing_solut...
Gravatar #43 - iceotope
7. nov. 2007 14:42
#42

Du har misforstået noget, det er en server de sælger, ikke kun software.
Men nej, det er langt fra store supercomputere vi har snakker om.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login