mboost-dp1

unknown

Ny refleks synliggør cyklister i trafikken

- Via TV2 Østjylland - , redigeret af peter_m

Flere gange årligt omkommer cyklister i trafikken fordi store køretøjer, såsom lastvogne, ikke kan se dem. Hverken med særlige sidespejle eller kameraer i førerhuset er man kommet tættere på at løse problemet, men en ny chip, ved navn See-Mi kan måske redde cyklistliv ved at advare højresvingende lastbiler om cyklisternes tilstedeværelse.

Chippen er testet i Skanderborg, hvor udvalgte skolebørn og postbude, fik til opgave at køre rundt i trafikken med en særlig refleks, der har en monteret chip der sender signal til en lysmast, hvorefter chaufføren får besked, når der er en cyklist i nærheden.

Chippen der først blev præsenteret ved den nyligt afholdte IT Forum Update, ventes at få en stor udbredelse i den nærmere fremtid.





Gå til bund
Gravatar #1 - Mazon
24. jun. 2006 06:34
rfid?
hvorfor ikke montere "lystavlen" i hver lastbil, i stedet for hvert lyskryds?

princippet er vel det samme?
Gravatar #2 - NFX
24. jun. 2006 06:49
#1:
Det hjælper jo ikke på udenlandske lastbiler.
Gravatar #3 - Hamstro
24. jun. 2006 07:00
Jeg kan se én uheldig ting ved ideen: Med mindre refleksen bliver lovpligtigt udstyr på alle cykler, kunne jeg forestille mig at det her giver en "falsk sikkerhed", forstået på den måde at lastbilchaufførerne går ud fra, at der ikke er cyklister i nærheden, hvis der ikke kommer noget blink.

#1: Det kan der være flere grunde til:
1. Jeg kunne forestille mig at lystavlerne kun vil blive sat op i kryds hvor der erfaringsmæssigt er en særlig risiko for at der sker ulykker med højresvingende lastbiler. På den måde er det billigere at sætte op ved krydsene.

2. Der kan være tekniske hindringer. Jeg går ud fra at det er nemmere at lave hvis i hvert fald et af de involverede emner står stille.

3. Alle kan få glæde af dem hvis de sidder i krydsene inklusive folk der kører i almindelige personbiler.
Gravatar #4 - Denn
24. jun. 2006 07:57
#3,1 - Netop i Skanderborg er der et farligt lyskryds hvor mange cykelister kommer til skade hvert år.

Det ville da være en smart idé, men jeg må give #3 ret. Hvis det ikke er lovpligtig giver den en form for falsk sikkerhed.
Gravatar #5 - kongen
24. jun. 2006 08:14
#3 og #4 i har nemlig ret i det med den falske sikkerhed, for det går over og bliver delvist cyklistens ansvar og nogle chauffører vil bare se okay den lyser ikke så kan jeg bare køre.
det har også været testet at man satte alarmer på lastbilerne, ligesom når de bakker, til at køre når de skal dreje, men igen så går det over og bliver cyklistens ansvar. ikke sagt at cyklister kan køre som de vil, men det er ikke kun dem som skal se sig for.
Gravatar #6 - mixen_dk
24. jun. 2006 08:39
Denne nyhed var da i TV-avisen for laaaaaaaaaaang tid siden...
Gravatar #7 - Dijkstra
24. jun. 2006 08:45
#1 (m.fl.)
Fra siden der henvises til:
Den sender så et signal videre til en modtager, enten på en lysmast med en lystavle, der så lyser op, eller til en modtager inde i lastbilen, der hyler, når en cyklist er tæt på.


#1 Ja det er sikkert en RFID, - men hvis de alle har samme indhold behøver det ikke kompromitere din sikkerhed særligt.
Klart, - med det rigtige udstyr kan folk se at en cyklist er kørt et givet sted, - men ikke om cyklisten er dig, mig eller en helt 3. person.
Der hvor problemet med RFID chips (IMHO) kommer ind er når vi eller en varer vi har købt identificere os entydigt. Så kan good-guys såvel som bad-guys pludseligt se hvor vi har været. Og selv hvis der med fantastiske krypteringsalgoritmer blev sikret at det kun var good-guys der kunne, - så vil der sikkert være en spade ansat i registeret eller en hacker vil finde et hul.

#6, ja - i siden der henvises til (TV2) er datoen også den 13. juni. Så måske vi skulle have indsendt den før?
Gravatar #8 - tomjen
24. jun. 2006 09:03
Det er en dum ide - der er ikke behov for en teknisk løsning. Der er simpelthen behov for et forbud mod at lasbiler svinger til venstre. Motorveje undtaget, da der jo ikke er nogle cyklister.
Gravatar #9 - Hans84
24. jun. 2006 09:07
#8
Det hjælper ikke ret meget på højresvingsulykkerne vil jeg mene :-)

Jeg forstår ikke at man ikke bare kan sige at cyklister holder ALTID tilbage for lastbiler! Det må da være nemt.
Gravatar #10 - f-style
24. jun. 2006 09:21
jeg holder nu altid tilbage når der er store køretøjer der skal dreje ^^, fatter ikke nogen har så travlt, for man ved jo godt at lastbilchaffører har mange blinde vinkler og ofte ikke har fået nok søvn =X.
Gravatar #11 - Dreadnought
24. jun. 2006 09:22
Det er ikke en RFID. Det fungerer med IR. Ikke RF.

Men det er en meget dum ide.
Gravatar #12 - SpYkE112
24. jun. 2006 09:28
Nederen hvis man så løber tør for batteri lige i et farligt kryds :O
Gravatar #13 - XxX
24. jun. 2006 09:50
#9

"Jeg forstår ikke at man ikke bare kan sige at cyklister holder ALTID tilbage for lastbiler! Det må da være nemt."

Ja det ville være den nemme løsning..

Men så længe det ikke forholder sig sådan så må udgangspunktet vel stadigvæk være at lastbilen's chauffør ser sig for..

Desuden vil det jo være lidt af en fallit-erklæring for vognmandsbranchen at indføre sådan en lov..Den vil sende det signal at chauffører er så dumme at de ikke kan bringes til at forstå loven og vi derfor er nødt til at indrette loven efter dem..

Nu siger jeg ikke at lastbilchauffører nødvendigvis er universitets-materiale til at begynde med men det burde da for filan være muligt at få dem til at løfte hovedet fra deres avis i de få splitsekunder det tager at orientere sig ..

Detteher problem er jo ikke større end at et lille kamera i sidespejlet koblet til en lille fladskærm (koster ikk mange bas-ører da man bare kan bruge de der sæt til dvd film som folk køber til deres unger til bilen) og så sætte den til automatisk at tænde for skærmen når blink til højre aktiveres..

Men om DET vil virke ved jeg så ikke rigtigt for som regel har chaufføren jo travlt med at kigge i vejkort, læse avis, pille næse, brygge kaffe, stille på radioen, klø sig i røven, tisse i en flaske, snakke i håndhold mobil samtidigt med at han klipper tånegle OG laver en højresvingsmanøvre i en tættere befærdet by med masser af cyklister i myldretiden ...

Jeg syntes det er så usselt at chaufførerne altid bortforklarer deres dårlige kørsel med at vi andre må bare vige fordi de er så store..

Alternativt skulle man sætte chaufførerne helt ned vejen i deres lastbil så de ikke havde en chance for at overleve hvis de kørte galt...DET ville nok virke motiverende i forhold til deres agtpågivenhed i al almindelighed..

XxX
Gravatar #14 - royalrex
24. jun. 2006 09:53
#12
Forhåbentligt skal cyklisten ikke sørge for batteri. Man må håbe at den ikke behøver energi, ligesom RFID chippen.

Ellers skal man jo oxo til at have en måledims der kan tjekke, hvor meget strøm der er tilbage.
Gravatar #15 - desvaerre
24. jun. 2006 12:01
Hvad så hvis tavlen ikke lyser en dag ved en fejl?

Hvis førerne af lastbilerne begynder at stole på dette system fuldt ud? Og måske (hvis det blir udbredt) 99.9% af cyklerne har disse reflekser, hvad så med de resterende 0.1%? Så er vi lige vidt.

Nej man skal bare få lært folk at de ikke skal møve sig frem som de gør på cykler, uden at bruge hovedet.
Der vil altid være en risiko ved at gøre noget..
Gravatar #16 - holy_arse
24. jun. 2006 13:10
Jeg har selv en grand onkel der døde sidste uge af en højresvingende lastbil, og jeg syntes at det er på høje tide at man begynder at gøre noget ved dette problem, for det er faktisk et ret stort problem, og spejlene er simpelthen ikke nok. Nogle lastbiler har fået installeret nogle højtalere der siger hvornår de drejer til hjøjre, og det mener jeg selv er en rigtig god løsning der kunne rede cyklisterne da, de jo ikke ser på sideblinkende idet de bare cykler lige over et kryds.
Gravatar #17 - drbravo
24. jun. 2006 13:13
#13

Jeg antager at du aldrig har så meget som siddet på forsædet af en lastbil for så ville du vide hvor dårligt udsyn der er. Og at det faktisk er umuligt at se noget når forvognen er drejet. D

er har tidligere været en sag fra københavn hvor en chauffør blev frikendt for at dræbe en cyklist da vidner kunne bekræfte at chaufføren havde orienteret sig efter alle kunstens regler.

Det ville være fedt hivs flere cyklister faktisk prøvede at sidde i en lastbil og se hvor lidt de faktisk kunne se. Så ville de nok respektere lastbilerne lidt mere. Men cyklisterne har jo ofte travlt med at "kigge i vejkort, læse avis, pille næse, stille på radioen, klø sig i røven, tisse i en flaske, snakke i håndhold mobil samtidigt med at han klipper tånegle OG klager over højresvingende lastbiler"

Det er heller ikke altid en god ide at stoppe op lige ved lastbilen - for når den drejer kan man blive ramt af siden og derefter ryge ind under bagdækkene hvis man står for tæt på siden.

Jeg syntes det er så usselt at chaufførerne altid bortforklarer deres dårlige kørsel med at vi andre må bare vige fordi de er så store..


Jeg synes at det er usselt at cyklister ikke prøver at tage bare LIDT ansvar over deres eget liv - det er trods alt dem det går ud over! Men de 12 sekunder der kan spares er åbenbart det værd hvis man har så travlt med at dø?
Gravatar #18 - Tynian
24. jun. 2006 14:00
Det letteste ville i min mening, simpelthen være at forbyde store lastbiler i byerne, -alle byer. Så vidt jeg husker har der for ikke så længe siden været en lignende debat. Problemet er ikke kun trafikdræbte selvom det er grund nok! bland andet nævtes ting såsom forurening(diesel filtrene er blevet bedre ja men ikke nær nok). ødelagte veje(typisk pga vægt), eller andre ting på vejene da lastbilschauførrene ikke ser dem og derfor eks bakker ind i diverse ting undervejs, lamper, heller, skilte u name it.
En af de ting der blev nævnt i løbet af den debat var også at der pt ingen grund var til IKKE at etablere omlosningscentre langs motorveje og andre større veje langs byer, da disse i vid udstrækning allerede er etableret.
Med alt dette i mente, vil jeg dog sige at den lystavle/refleks, ville være en god ting om end ikke andet så for alle andre billister, alle har blinde vinkler selvom det er i småtings afdelingen i forhold til lastbiler.
Den sidste løsning for mig at se ville være at cyklisterne skulle skulle ændre kørelsesretning, dette skaber dog andre problemer.
Gravatar #19 - TullejR
24. jun. 2006 14:03
"Jeg synes at det er usselt at cyklister ikke prøver at tage bare LIDT ansvar over deres eget liv - det er trods alt dem det går ud over! Men de 12 sekunder der kan spares er åbenbart det værd hvis man har så travlt med at dø?"

det du siger er lidt at det er cyklistens ansvar ikke at blive slået ihjel af en lastbil, og at lastbilen ikke har noget reelt ansvar fordi man ikke kan se noget inde fra en lastbil? right? right?

hvad med at konstruere lastbiler anderledes. flytte kabinen nede i højde med andre biler, og så ligge motoren bagved i stedet? eller oven over? så kunne en lastbil-chauffør få lige så godt udsyn som alle andre i trafikken..
Gravatar #20 - drbravo
24. jun. 2006 15:45
Jeg gad godt vide om der er en form for retningsbestemmelse i de følere - eller om de registrer at der er en cykel indenfor en radius af 50m.. Det må vel næsten være det første..

#18
Hvis du forbyder store lastbiler vil der være behov for 4-5 gange så mange mindre biler. Synes du ikke at der er klemt nok på vejene allerede?

#19
Jeg synes bare at det er plat at XxX fyrer en msase lort af om at det er ååh så synd for os cyklister. Selvfølgelig har lastbilchauffører også en form for ansvar - men for helvede! Hvad fanden skal de gøre når det er fysisk umuligt at se de skide cyklister? Det lyder ikke specielt godt for tyngdepunktet at have motoren liggende øverst. Man kan ikke lægge den bag chaufføren. så bliver bilen for lang. Desværre.
Ellers udmærkede forslag. Og det er lige præcis det der skal til!
Gravatar #21 - McC
24. jun. 2006 15:53
#16
"Jeg har selv en grand onkel der døde sidste uge af en højresvingende lastbil,"

Han var nok uopmærksom eller sk*deligeglad med lastbilschaufførens muligheder for at skaffe sig et overblik. Alt for mange cyklister opfører sig som om de ejer alle færdselsårer - det er _dømt_ til at gå galt.

Lad os få cyklisterne ud på særlige beskyttede cykelstier.
Gravatar #22 - Acro
24. jun. 2006 16:05
Hvorfor ikke bare flytte cyklister til den modsatte side? Det vil løse problemet, og det giver ingen mening, at cyklister og motorkøretøjer skal dele vejside alligevel.
Gravatar #23 - Ziftex
24. jun. 2006 16:27
dvs. alle cykler skal være udstyret med sådan en chip? ifg. loven skal alle cykler også have lys... men trods det "glemmer" mange folk det stadig..

Et anden stor problem ved lastbiler er jo at de efterhånden har fået så mange spejle at der faktisk kan "gemme" sig i bil bag ved dem...
Gravatar #24 - XxX
24. jun. 2006 16:43
#17

Hvis udsynet ikke er godt nok så kunne løsningen være at forbedre udsynet..

For nyligt var der et indslag i nyhederne med et lille kamera i bakspejlet og så en monitor inde i lastbilen..

Problemet er vel egentligt at lastbilerne er blevet større og større uden at dem der laver dem har gjort noget særligt for at forbedre udsynet for lastbil chaufføren..

Men i bund og grund er dårligt udsyn eller dårlige udsynsmuligheder vel ikke en undskyldning for ikke at orientere sig ordentligt inden man svinger. Kan man så ikke det fordi man ikke kan se i spejlene hvad der foregår så må man jo få monteret udstyr der gør det muligt. Det findes..

Desværre har branchen jo gang på gang vist at der ingen selvjustits er, alt skal trækkes ned over hovedet på branchen ved lov for ingen bruger så meget som 10 øre på noget som kunne forbedre sikkerheden med mindre det er lovpligtigt..

XxX
Gravatar #25 - Dijkstra
24. jun. 2006 17:35
#21 og mange flere.

Lad os lige forstå problemet her, - for problemet er

IKKE at cykler 'møver' sig frem og heller
IKKE at lastbilchaufførene ikke gider kigge i spejlene

Problemet er at cyklisterne ganske uvidende kan gemme sig i en blind vinkel når de kører på de dertil indrettede cykelstier, - og når lastbilen så krydser ind over banen, - ja så bliver cyklisten klemt.

I tiden er der blevet gjort en del ved det, - primært er der kommet flere spejle på lastbilerne. Det har helt sikkert hjulpet, - men problemet findes stadig.

Og til det er en lille elektronisk brik eller måske noget bevægelesesfølsomt på cykelstien eller andre elektroniske hjælpemidler da en fin og temmelig billig løsning.

(At der så evt. kan være en lille magtkamp mellem cyklister og nok primært personbiler er en anden sag, - og giver også sine problemer)
Gravatar #26 - lbornich
24. jun. 2006 17:42
#21
rigtig fint at udtale på et grundlag man ikke har den fjerneste viden om... ved du om han havde orienteret sig? ved du om han blot havde holdt for rødt og begyndt at køre ligeud da krydset skiftede til grønt?

og disse beskyttede cykelstier... skal der bygges tunneller under hvert gadekryds i Danmark? Hvem skal betale for det? Det er nok en del billigere at lede efter løsninger på hvorledes ulykkerne undgås uden at skulle flytte rundt på de enkelte trafikanter.

ideen med de chips er grundlæggende meget god, men ligesom med alt andet teknik kommer man hurtigt til at være afhængigt af det, og er prisgivet den dag det ikke virker. Jeg så også hellere, som skrevet andetsteds, at det blev påkrævet ved lov at cyklister ville have ubetinget vigepligt overfor køretøjer med begrænset udsyn. Som med alle andre lovkrav kan der selvfølgelig skides højt og flot på det fra cyklistens side, men så er det jo som når man i bil skider på sin ubetingede vigepligt og kører ud foran en lastbil - du er selv skyld i at dit hovede ender 40 meter nede af gaden...
Gravatar #27 - andresen
24. jun. 2006 18:50
#19 TullejR

hvad med at konstruere lastbiler anderledes. flytte kabinen nede i højde med andre biler, og så ligge motoren bagved i stedet? eller oven over? så kunne en lastbil-chauffør få lige så godt udsyn som alle andre i trafikken..
Ja, for alle ved jo, at man har langt bedre overblik i en ½ meters højde end i 2 meters højde...
Gravatar #28 - tryl
24. jun. 2006 21:41
#21
Hvis det skal være i den tone, er der rigtig mange billister der er totalt ligeglade med andre end dem som kan skade deres bil. De kender ikke til ubetinget vigepligt, og tonser ud over både fortov og cykelsti uden at se sig for.


Mht. til denne refleks er jeg enig med mange: Det dur ikke hvis den skal sidde på cyklerne. Sådan en dims går i stykker, løber tør for batteri, falder, udsættes for hærværk af osv. Bare se hvor svært det er at få folk til at køre med lys, som de selv kan se (man kan ikke nemt se om et RFID-tag virker). Det giver falsk tryghed.

Kunne man ikke bruge en magnetspole til at detektere cykelister i svinget og lyse med et lys? Spolerne virker fint til kun at tænde cykel-signalet når der er cykelister.

[Det er vist kun Odense og nogle få andre steder, der har dedikerede lyssignaler til cykler. Nogle gange følger de bare bilernes signaler, andre gange får cyelisterne hele krydset for sig selv.]
Gravatar #29 - Hubert
24. jun. 2006 22:49
#17

Det lyder nu som en go' ide at lade cykelister sidde i en lastbil så de kan se hvor dårligt udsyn der faktisk er. Man kunne samtidigt lade billister prøve at se hvor let det er at se dem når de ligger helt bag ved en lastbil. Samtidig kunne man måske indføre et mini ADR bevis til bilister så de ved at det ikke er smart at komme fortæt på biler med farligt indhold.
Gravatar #30 - kba
25. jun. 2006 04:48
Refleks? Hvad har det med en refleks at gøre? Men tillykke med at I har genopfundet GPS'en. :)
Gravatar #31 - WhiteSpider
25. jun. 2006 06:23
Nu køre jeg til dagligt lastbil, og må indrømme at tit og mange gange er det cykellistens egen skyld. Mange cykellister køre virkelig med hovedet under armen, i stedet for at være bare lidt tålmodig.
Jeg mener hvor svært kan det være at holde sig bagved lastbilen når de kan se den skal dreje?
Hvorfor skal de mase sig frem - gerne op på fortovet - selvom lastbilen holder så tæt på kantstenen som muligt.

Det som sker i mange kommuner at skoler får besøg af en lastbil og prøver at sidde oppe i en, tror jeg hjælper meget på det.

Lastbiler er høje ja, men det er der jo mange årsager til. Desværrer så er de langsnudet lastbiler ved at uddø grundet det pres der er på transportbrancen. Jo mere gods man kan have med jo bedre er det. Og eftersom en lastbil har en max længde, så bliver man jo nød til placere motoren under kabinen. Og sådan en motor er ikke lige frem lille.
Man sidder faktisk en del lavere i en langsnudet, i forhold til en frembygget.

Forbyde lastbiler i alle byer...??
Hvordan skal butikkerne så få deres vare? Ehm så kommer der hverken mad, tøj, eletronik osv frem. Skulle de så læsses om uden forbyen i små kassevogne? Det ville da være at skyde sig selv i foden. Danm der ville fedte mange kassevogne rundt i byener og gøre trafikken værrere end den allerede er.

På et sted burde det være et krav at ALLE skulle prøve at sidde i en lastbil, så ville de tit og mange gange kunne sætte sig i chaufførens sted, i stedet for hvergang der sker en ulykke for der er en lastbil involveret, så får chaufføren skylden - Også selvom han er chanceløs.
Husk på at når en lastbil er begyndt at dreje kan han intet se i sine spejle, uanset hvor mange spejle han har. Han kigger direkte ind i siden på sin trailer/hænger...
Gravatar #32 - XxX
25. jun. 2006 07:00
Det er da utroligt hvordan lastbil schauffører altid kan få det til at være alle de andre's problem at deres udsyn er dårligt..

Fat nu at det er lastbil schaufførens eget ansvar når han sætter sig op i sin lastbil at hans udsyn er så godt at han ikke er til fare for alt og alle..

Jeg ved som bilist godt hvor åndsvagt cyklister somme tider opfører sig men jeg KAN altså ikke se at det på nogen måde kan være en ligeud-kørende cyklist der har skylden for en ulykke når lastbil schaufføren skal dreje til højre..Ja det er ikke smart at have ret hvis man er død men det kan da ikke være rigtigt at man som cyklist hele tiden skal sidde og være agtpågivende overfor lastbl schauffører der ikke orienterer sig.

Jeg ejer ikke en cykel så det er ikke fordi jeg er fra "cykel-mafiaen"..

Det lastbils branchen egentligt siger er .. "Ja, det findes foranstaltninger der virker, men vi gider ikke betale pengene for at få dem installeret så derfor må cyklisterne altså lige sørge for at holde tilbage for vi kan sgu ikk se dem"..

Som så mange gange før når det gælder vognmandsbranchen sker der ikke en skid før de rette tiltag bliver ophøjet til lov med store bøder til dem som ikke overholder dem.

PS. Fungerende systemer som jeg henviser til er et system med et kamera der sidder i sidespejlet og så en monitor som viser chaufføren billedet af siden af hans lastbil. Det virker og de schauffører de snakkede med i nyhederne der havde fået det monteret var ovenud lykkelige for nu kom de ikke ud for at mose en cyklist til plukfisk ..

Ergo er der er løsning på problemet men jeg vil som sagt vædde med at der skal LOV og store bøder for overtrædelse til før branchen indfører det. Jeg ved godt der er hård konkurrence i branchen men vi ER vel enige om at man ikke kan veksle trafiksikkerhed for profit..

XxX
Gravatar #33 - Tynian
25. jun. 2006 07:23
Der er vel ingen perfekt løsning på dette problem, og nej det er ikke alle lastbiler der skulle forbydes i byerne, men STORE lastbiler. Vi vil få en del flere og mindre lastbiler / varevogne i byen, klart varene skal jo frem, det hele er ene og alene et spørgsmål om økonomi, hvilket man kan spørge sig selv om, hvor mange liv det er værd.
Et forslag, var også at forbyde lastbiler i dagtimerne, dvs fra 06 morgen til 22 aften, men hvem gider arbejde fra 22 - 06 hver dag?
Gravatar #34 - drbravo
25. jun. 2006 07:57
#33
Natarbejdere?
Gravatar #35 - pedde
25. jun. 2006 12:40
Som lastbil chauffør, prøver jeg altid at komme så langt ind til kantstenen som muligt, men aligevel oplever jeg gang på gang, at cyklisterne enten cykler op på fortovet og op foran lastbilen eller møver sig op på siden.

Det er så nemt at blive bagved lastbilen, så man kan se dem.

I min bil har jeg det nyligt påkrævede cyklist spejl, som i øvrigt ikke er meget værd. og et konveks spejl så jeg kan se ned fra førehuset.

Desuden er der installeret en mekanisme som gør at når jeg blinker til højre kommer der en skærm op af panelet hvor jeg via et kamera kan se hen af siden på bilen.

Men stadigvæk er der masser af blinde vinkler.

Når jeg feks. køre ud af en rundkørsel,skal jeg orientere mig, først på vejen, så på skærmen så i det store spejl, så i cyklist spejlet, så i konvekst spejlet.

Det eneste cyklisten skal er at konstatere, nå der kommer en stor lastbil og holde tilbage.
Gravatar #36 - cmv
26. jun. 2006 08:08
Man kunne måske også lave nogle sidespejle som dreejede udad i takt med at lastbilen drejer således at man hele tiden ser ned langs anhængeren... lidt ligesom (eksperimenterende) forlygter på biler hvor lyskeglen følger kørselsretningen (dækkenes retning).

Ikke at chaufførerne skal fritages ansvaret for at orientere sig men det er ski' sjovt nok sjældent børn der kommer til skade i sådanne ulykker - de skal nok holde tilbage - men derimod voksne der bare tonser derudad. Fat det cyklister (er selv både cyklist/cykelrytter og bilist) det er sgu JER der kommer til skade.
En anden ting kørte selv uden lys på cyklen indtil jeg fik kørekort og fandt ud af hvor svært det er at se MØRKE cyklister (hvis man så samtidig hellere ikke har reflekser på) især i regnvejr og med modkørende biler - et under der ikke sker flere bil/cykel ulykker.

#35 kan kun give dig ret.
/cmv
Gravatar #37 - Tynian
26. jun. 2006 14:35
#34
Natarbejdere?

Kunne være en mulighed, men sikkert alt for dyrt. Ud over chaufføren, så skal der x antal mennesker til ved butikken til at tage imod samt stille på køl/lager mv, til natarbejde takst. Desuden er det nok næppe lettere for en chauffør at orientere sig i mørke, samt at eventuelle cyklister og fodgængere, alt andet lige bliver sværere at opdage og så er vi lige vidt.

#36
Kan kun give dig ret, fik også gluggerne slået vidt op efter at kørekortet havnede i lommen. Specielt fredag/lørdag eften, med de til tider s****fulde mænd i mørkt tøj på vej hjem på gåben, har fået mine chok lidt for ofte, er dog heldigvis blevet sparet for noget ubehageligt i den retning.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login