mboost-dp1

SXC - Scyza
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
kunne godt tænke mig at vide om man kan få et godt resultat med det, ved sine gamle dvdfilm, eller om man skal have "specielle 3d film" for at få noget ordentligt ud af det
Gad vide om det fører til, at man på et tidspunkt også kan købe "3D-dvder" til afspilning på specielle 3D-apparater?
Jeg kan ikke lige umiddelbart se det store marked for det, men så vidt jeg har hørt er Cinemaxx-biografer da ret populære i Amerika - og det er vist lidt samme princip det kører efter.
Jeg kan ikke lige umiddelbart se det store marked for det, men så vidt jeg har hørt er Cinemaxx-biografer da ret populære i Amerika - og det er vist lidt samme princip det kører efter.
1 skrev:kunne godt tænke mig at vide om man kan få et godt resultat med det, ved sine gamle dvdfilm, eller om man skal have "specielle 3d film" for at få noget ordentligt ud af det
Der er ingen data på "gamle dvdfilm" der kan bruges til at lave dybde-effekt med. (I hvert fald ikke noget der er værd at se på.)
I øvrigt har det ikke meget med 3D at gøre. Det ville være mere korrekt at kalde det "stereo-billede". Men det er vi jo blevet vant til at kalde 3D. :-/
3D er i dette tilfælde brugt som buzz-word. Denne projektor laver intet til 3D, men giver blot brugeren mulighed for at bruge shutterglasses uden brug af stereo drivere til grafikkortet. Men har du ikke noget materiale der fungerer på kryds at to skriveborde(altså de to DVI udgange), så har du ingen 3D effekt. Denne projektor gør IKKE dine dvd film til 3D og den giver dig IKKE mulighed for at spille dine spil i 3D. Til det skal du bruge film udviklet til formålet, hvor du har dybden integreret i at filmen konstant afspiller to billeder ved siden af hinanden, der er horisontalt forskudt og som kan spilles på hver sin DVI udgang.
Til spil skal man stadigvæk bruge en 3D driver.
Til spil skal man stadigvæk bruge en 3D driver.
Det er vel ikke meget værre at kalde stereo-billeder for 3D, når diverse forlystelsesparker har 4D biografer ;-)
Jeg har forresten tit tænkt på, hvorfor der ikke snart kommer et 3D (eller stereo-billede) kamera. Det er jo blot at lave et med to linser eller noget spejl. Jeg har selv et par gange taget stereo-billeder med et normalt digitalt kamera og lavet det om til "3D" - virker strålende :-)
Jeg har forresten tit tænkt på, hvorfor der ikke snart kommer et 3D (eller stereo-billede) kamera. Det er jo blot at lave et med to linser eller noget spejl. Jeg har selv et par gange taget stereo-billeder med et normalt digitalt kamera og lavet det om til "3D" - virker strålende :-)
6 skrev:
Jeg har forresten tit tænkt på, hvorfor der ikke snart kommer et 3D (eller stereo-billede) kamera. Det er jo blot at lave et med to linser eller noget spejl. Jeg har selv et par gange taget stereo-billeder med et normalt digitalt kamera og lavet det om til "3D" - virker strålende :-)
nice.. har du en metode eller forklaring til hvordan man gør?
:)
#6
Nå ja, for i de biografer man ser i forlystelsesparker kan man jo rejse gennem tiden! :D
Jeg kan ærligt talt ikke se det fantastisk i denne projektor, udover at den må have meget gode specs for at kunne klare så høj opløsning ved 2x60hz (eller har jeg misforstået noget her).
Man har i årevis kunnet købe et sæt shutter glasses med tilhørende software der gør fuldstændig det samme, bare kun ved brug af én videoudgang. Dette skulle kunne understøtte en del spil og virker til både CRT-skærme og almindelige projektorer.
Nå ja, for i de biografer man ser i forlystelsesparker kan man jo rejse gennem tiden! :D
Jeg kan ærligt talt ikke se det fantastisk i denne projektor, udover at den må have meget gode specs for at kunne klare så høj opløsning ved 2x60hz (eller har jeg misforstået noget her).
Man har i årevis kunnet købe et sæt shutter glasses med tilhørende software der gør fuldstændig det samme, bare kun ved brug af én videoudgang. Dette skulle kunne understøtte en del spil og virker til både CRT-skærme og almindelige projektorer.
Syns ikke nyheden er så storslået da den giver brugeren mulighed for at bruge deres software og 2 DVI-porte til at skabe den effekt som en DVI-port og grafikkortets egen software kan gøre.
For the record:
Man KAN spille sine 3d-spil med dybde!! Har selv leget lidt med shutter-teknologien, men måden den enkelte grafikmotor håndtere stereo-effekten på er meget forskellig.
Den mest overbevisende er strategi-spil... Super fedt.. havde det som om mine enheder løb rundt inde i min gamle CRT-skærm i C&C generals.
Eneste problem ved denne teknologi er at opdateringshastigheden er for lav. Vi har brug for 120-200 Hz skærme så hvert øje for 60-100 frames i sekundet for at det kan blive mainstream.
Drivere fra NVIDIA:
http://www.nvidia.com/object/3d_stereo.html
Ville være et fint skridt fremad indenfor spilverdenen.. Og nok en del billigere end skærme med flere displays i lag for at 'emulere' 3d-effekten.
For the record:
Man KAN spille sine 3d-spil med dybde!! Har selv leget lidt med shutter-teknologien, men måden den enkelte grafikmotor håndtere stereo-effekten på er meget forskellig.
Den mest overbevisende er strategi-spil... Super fedt.. havde det som om mine enheder løb rundt inde i min gamle CRT-skærm i C&C generals.
Eneste problem ved denne teknologi er at opdateringshastigheden er for lav. Vi har brug for 120-200 Hz skærme så hvert øje for 60-100 frames i sekundet for at det kan blive mainstream.
Drivere fra NVIDIA:
http://www.nvidia.com/object/3d_stereo.html
Ville være et fint skridt fremad indenfor spilverdenen.. Og nok en del billigere end skærme med flere displays i lag for at 'emulere' 3d-effekten.
7 skrev:nice.. har du en metode eller forklaring til hvordan man gør?
Teorien er meget simpel. Man kan fx. gøre det blot med en forsats.
Det kan designet på mange måder, men ideen er at man med spejle og/eller prismer skubber billedet lidt til siden. Den højre den af billedet skubbes list længere til højre, den venstre side lige længere til venstre.
Forestil dig at du kigger gennem en kikkert. Der ser du jo et fint stereo-billede. Flyt så kikkertken længere frem, så du ikke bare ser billedet inde i kikkerten, men også ser selve kikkerten. Når afstanden er stor nok kan du se begge linser med begge øjn. Det kan du så tage et billede af med et kamera, og så har du et stereo-billede.
Det virker jo nok ikke i praksis, men hvis man udformerede kikkertnen anderledes ville det virke.
Man kan købe produkter til dette, kan dog ikke finde nogen lige nu og her, som viser princippet på en letforståelig måde.
Alternativt kan man jo blot sætte to kameraer ved siden af hinanden, og synkronisere shutter-knapperne.
#10, Det er nu noget nemmere bare at tage to billeder og så flytte kameraet 8 cm. horisontalt for billede nummer 2. I photoshop kan man så sætte billederne op ved siden af hinanden og vupti, så har du et cross-eye 3D billede.
Jeg lavede i sin tid en lego-robot der kunne tage et sådant billede. Jeg havde monteret mit digi-kam på en legoslidsk hvor én motor styrede udløseren og hvor en anden kørte kameraet henad slidsken. Når man så startede sekvensen, så tog den først et billede med kamerat, kørte det 8 cm henad slidske, tog et billede mere og kørte det til sidst tilbage til startpunktet. Det virkede glimrende.
Jeg har også eksperimenteret med nogle shutterglasses, hvor jeg lavede et usb modul som kunne tænde og slukke de to LCD pixels i brillerne. Jeg lavede så et stykke software i Linux, skrevet i C++, der kunne styre usb modulet altimens det viste 2 billede på skærmen skiftevis. Jeg lavede det for at se om jeg kunne få det til at fungere med en lcd skærm, dog ved noget lavere frekvenshastigheder end normalt, da jeg ellers løb ind i synkroniseringsproblemer. Det virkede lidt, men slet ikke godt nok. Desværre... :/
Jeg lavede i sin tid en lego-robot der kunne tage et sådant billede. Jeg havde monteret mit digi-kam på en legoslidsk hvor én motor styrede udløseren og hvor en anden kørte kameraet henad slidsken. Når man så startede sekvensen, så tog den først et billede med kamerat, kørte det 8 cm henad slidske, tog et billede mere og kørte det til sidst tilbage til startpunktet. Det virkede glimrende.
Jeg har også eksperimenteret med nogle shutterglasses, hvor jeg lavede et usb modul som kunne tænde og slukke de to LCD pixels i brillerne. Jeg lavede så et stykke software i Linux, skrevet i C++, der kunne styre usb modulet altimens det viste 2 billede på skærmen skiftevis. Jeg lavede det for at se om jeg kunne få det til at fungere med en lcd skærm, dog ved noget lavere frekvenshastigheder end normalt, da jeg ellers løb ind i synkroniseringsproblemer. Det virkede lidt, men slet ikke godt nok. Desværre... :/
11 skrev:#10, Det er nu noget nemmere bare at tage to billeder og så flytte kameraet 8 cm. horisontalt for billede nummer 2. I photoshop kan man så sætte billederne op ved siden af hinanden og vupti, så har du et cross-eye 3D billede.
Det lyder da ikke nemmere end blot at tage et billede på samme måde som man plejer. ;-)
Og så kan det ikke bruges til motiver der bevæger sig.
Men ja, det er da nemmere at lave (eller billigere at købe). :)
Det med en forsatslinse til almindelige kameraer har eksisteret i mange år - bare prøv at søge på Google med ordene: stereo + lens.
Mere spændende er det med 3D TV som kan ses uden specialbriller - Philips er langt fremme der, men prisen er skræmmende: Søg på Google på: 3D + television
Jeg mener også at et japansk firma arbejder på et 3D tv som er en slags stereoskopisk karrusel som skaber en scene hvor 3D billedet viser sig - og hvor man kan stikke sin hånd ind mellem skuespillerne.
Mere spændende er det med 3D TV som kan ses uden specialbriller - Philips er langt fremme der, men prisen er skræmmende: Søg på Google på: 3D + television
Jeg mener også at et japansk firma arbejder på et 3D tv som er en slags stereoskopisk karrusel som skaber en scene hvor 3D billedet viser sig - og hvor man kan stikke sin hånd ind mellem skuespillerne.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.