mboost-dp1

University of Illinois

Ny elektrode kan revolutionere batterier

- Via Ars Technica - , redigeret af Avenger- , indsendt af ktg

Batterier bliver brugt i utallige produkter, men ulempen ved dem er typisk, at de tager lang tid at oplade, ligesom de har begrænsninger i mængden af energi, de kan afgive over en given tidsperiode.

Superkondensatorer løser begge disse problemer, men har en anden stor svaghed, da de ikke indeholder særlig store mængder energi. Nu har en professor, Paul Brown, fra University of Illinois, sammen med et par kollegaer, opfundet en elektrode, der kan give det bedste fra begge teknologier.

Den nye elektrode er opbygget i en 3D-nanostruktur, der gør det muligt at oplade for eksempel et litium-ion-batteri 10-100 gange hurtigere end i dag. Således vil en mobiltelefon kunne oplades på få sekunder eller en laptop på få minutter.

Teknologien er dog ikke afhængig af batteritypen, og Brown påpeger, at elektroden vil kunne anvendes til de fleste typer og opnå samme effekt. En anden fordel ved teknikken er fremstillingsmetoden, der er velegnet til masseproduktion. Hvornår et produkt baseret på teknologien kan forventes klar, er der dog ingen forlydender om.

Yderligere om teknologien kan læses her (pdf).





Gå til bund
Gravatar #1 - Longio
23. mar. 2011 09:25
og så kommer det typiske spørgsmål... Hvornår kommer dette til forbrugeren? 2015-2020??


on-topic

Jeg troede at de kloge persone vidste at jorden vil gå under i 2012, hvorfor udforske nye teknologier?
Gravatar #2 - Slettet Bruger [1976686294]
23. mar. 2011 09:30
Problemet er at der er NADA opfølgning på sådan nogen ting.
Gravatar #3 - Prozel
23. mar. 2011 09:31
Vi hører efterhånden om revolution af batterier hver dag, men hvor fanden bliver de af?
Gravatar #4 - mech0z
23. mar. 2011 09:33
Batterierne får mindre kapasitet af denne løsning http://ing.dk/artikel/117563-ny-type-elektroder-op...
Poul Norby skrev:
»Det vil jo gå ud over energitætheden pr. kilo, fordi der bliver en nikkelstruktur under det aktive elektrodemateriale, som vejer med i batteriet. Men det kan måske accepteres, når opladningstiden er meget kort,«.
Gravatar #5 - ipwn
23. mar. 2011 09:36
Prozel (3) skrev:
Vi hører efterhånden om revolution af batterier hver dag, men hvor fanden bliver de af?


Tjah, dem der får finansiering til produktion bliver til noget, men det er en promille. Forskerne selv kan ikke lave et produkt ud af det. Det kræver at de nuværende virksomheder gider smide penge efter det. Og med krise mv., er de formentligt forfærdeligt konservative når det kommer til finansiering.

Så giv skylden på en kedelig privat sektor der ikke gider investerer i disse teknologier, end teknologierne selv.

(Og nej, enhver forsker der får lavet et stykke research, skal ikke straks smide kitlen og blive entreprenør; så ville universiteterne være tomme)

Jeg håber snart vi får noget lig dette. Jeg vil gerne eje en batteri drevet bil, men jeg gider altså ikke vente en dag på at den oplader.
Gravatar #6 - Hald
23. mar. 2011 09:37
Prozel (3) skrev:
Vi hører efterhånden om revolution af batterier hver dag, men hvor fanden bliver de af?


Du oplever måske ikke mere batteritid, da producenterne vægter størrelsen af produktet højere, derfor bliver bedre batterier mindre istedet for at øge levetiden..

Men det er da virkelig en gamechanger hvis vi får bedre ladetider. Jeg glæder mig helt vildt!
Gravatar #7 - tentakkelmonster
23. mar. 2011 09:45
Det mest irriterende ved batterier er næsten, at elektronikindustrien efterhånden putter dem i alting, fordi de garanterer at et produkt går i stykker sådan cirka lidt efter garantiperioden udløber.

Jeg ville købe en barbermaskine hos Elmutanten for nylig, og de havde 1001 forskellige modeller. Samtlige var med et batteri.
Gravatar #8 - Seth
23. mar. 2011 09:46
#7

den goe gamle skraber :)
Gravatar #9 - Ithaca
23. mar. 2011 09:46
#5 - Desværre er der mange, der netop ikke får finansiering, fordi de ikke altid har evnet at præsentere produktet i en omsætningsmæssig kontekst.

Det er fedt at præsentere et produkt, der kan fungere, og er genialt, men det hjælper ikke meget, hvis ikke man kan vise en investor, hvor pengene er i foretagendet. Det er desværre set med mange idéer. Ofte sker det at man bruger en evighed på at forklare produktet, og ikke forklarer business-aspektet. Der tabes interessen fra investorerne.
Oftest er problemet at opfinderen selv skal forklare om konceptet, hvorfor det bliver for teknisk, for fagsprogligt, og slet ikke økonomi-orienteret nok.

Der mangler villige investorer, men der mangler også gode sælgere blandt ingeniører og opfindere.

/ RANT

#OT:

Jeg glæder mig til at se, om det kommer ud til folket. Gad vide, om der går 10 eller 15 år?
Gravatar #10 - HerrMansen
23. mar. 2011 09:49
Seth (8) skrev:
#7

den goe gamle skraber :)


De sataner har jo også vibrationsbatterier og whatnot nutildags. :O
Gravatar #11 - ShamblerDK
23. mar. 2011 10:00
#10: Vibrationsbatterier? Snakker vi så ikke ladyshavere? ;-)
Gravatar #12 - Slettet Bruger [1976686294]
23. mar. 2011 10:01
#11

Nope, alle nye gilette banditter har sådan noget crap, de mener det gør at hårene rejser sig
Gravatar #13 - preacher987
23. mar. 2011 10:02
Kunne da være man endelig kunne lave nogle batterier til biler som rent faktisk gav lidt mening.
Hvis du kan lade det op i løbet af et par minutter, så svarer det til at man kører ind på en rasteplads, sætter den til opladning, går ind i butikken og køber drikkevarer eller besøger toilettet, på vejen ud betaler man for strøm og andre ting og du kan køre yderligere 3-500 km.

#11 Gillette laver også skrabere til mænd med vibrator i... Eftersigende skulle vibrationerne få hårene til at rejse sig og dermed skulle barberingen blive "dybere"...

Og der var nummer 12 så lige et lille minut hurtigere end jeg.
Gravatar #14 - CallOfDuty
23. mar. 2011 10:37
EL biler er bare fremtiden. I England kan man lade en Nissan Leaf op for 2 pund (17 kroner) og det kan den køre 160km på. Jeg kan ikke lade være med at forestille mig en hvid Apple bil komme susende, og jeg ejer ikke engang et apple produkt :)
Gravatar #15 - Aske Uhd
23. mar. 2011 10:46
Men vi mangler jo også virkelig en revolution indenfor batterier. Vi har set revolution på alle andre områder, CPU'er der konstant bliver minder og mindre, SSD der bliver mere og mere datatætte, og som nu kan holde holde til hvad som helst, modsat den magnetiske harddisk. RAM der bliver billigere og mere datatætte for hver dag der går. Men batteriet er stort set uforandret i 10 år, hvis ikke mere.
Gravatar #16 - noobie
23. mar. 2011 10:49
CallOfDuty (14) skrev:
EL biler er bare fremtiden. I England kan man lade en Nissan Leaf op for 2 pund (17 kroner) og det kan den køre 160km på. Jeg kan ikke lade være med at forestille mig en hvid Apple bil komme susende, og jeg ejer ikke engang et apple produkt :)


Ja elbiler er sikkert fremtiden... jeg bliver dog skræmt ved tanken om en Apple-bil der kun kan oplades ved iPower stationer, nægter at køre dig hen til andre destinationer end dem de har forhåndskodkendt og bryder sammen hvis du sidder forkert i dem :D
Gravatar #17 - Longio
23. mar. 2011 11:20
#16

og så ved hver generationskifte af æble biler, så skifter de også opladningsstikket, som man kan se ved de andre apple produkter. Og så tager de sikkert også overpris for bilen, selvom den har forældet "hardware" ;)
Gravatar #18 - Suspekt
23. mar. 2011 11:35
Så i bund og grund er de to humpende Duracell kaniner stadig vores bedste bud på gode batterier..
Gravatar #19 - Sugardad2
23. mar. 2011 11:41
Nu må de endeligt gerne få fingeren ud. År efter år skal man høre om nye teknologier og bla bla som revolutionere batterierne. kan selv huske i 2005-06, en nyhed om batterier der vil kunne holde i mange år, og et hav af andre ting. Men er batterierne blevet bedre de sidste 5 år? Næ, ikke noget man ligger mærke til i hvert fald.

Bliver spændende at se om vi om 5 år endnu, stadig bruger lortebatterier, eller om de får fingeren ud og faktisk får gjort noget ved det her denne gang. Ellers er det vel bare endnu en af de mange nyheder om batterier som aldrig bliver til noget.

Gravatar #20 - Slettet Bruger [1976686294]
23. mar. 2011 11:58
Sugardad2 (19) skrev:
Men er batterierne blevet bedre de sidste 5 år? Næ, ikke noget man ligger mærke til i hvert fald.


Jo, de kan indeholde samme kapacitet... men er blevet mindre :)
Gravatar #21 - Sugardad2
23. mar. 2011 12:12
#20 yep og strømforbruget går op : s f.eks min nyindkøbte bærbar, kan holde i 1½time.... selv min første bærbar i 05 kunne holde i så kort tid. det er lidt sørgeligt imo : < men nu ved jeg så bare ikke, om det er fordi vi ikke har gjort nok, eller fordi det åbenbart er skidesvært at lagre energi (det ved jeg godt det er, men alligevel)
Gravatar #22 - PinHigh
23. mar. 2011 14:05
Sugardad2 (21) skrev:
men nu ved jeg så bare ikke, om det er fordi vi ikke har gjort nok, eller fordi det åbenbart er skidesvært at lagre energi (det ved jeg godt det er, men alligevel)


Mit bud er at os forbrugere vægter design og ydelse højere end batteritid..... Så det er ret meget vores egen skyld..... ;-)
Gravatar #23 - RQvsom
23. mar. 2011 14:24
Hvordan skal vi forsyne et batteri med nok strøm til at blive opladt på sekunder? De små adaptorer til mobiltelefoner og bærbare computere bliver jo varme af at lade dem op over 1½ time. Samme mængde varme genereret på et minut vil være et problem.
Gravatar #24 - Slettet Bruger [1976686294]
23. mar. 2011 14:29
#23

Større brug, større adaptor, mere effektiv køling
Gravatar #25 - MightyHobbit
23. mar. 2011 20:16
#24

I en verden hvor alt skal være mindre ?
Gravatar #26 - frz
24. mar. 2011 11:43
Batterier har ændret sig meget de sidste 10 år. Tænk på hvor lidt jeres første mobil skulle "kunne", det var jo stort set intet andet end at holde signal - alligevel var batteriet 3 gange så stort, og det kunne kun holde til 100'ish opladninger før det døde helt.

I dag er kapciteten steget, og man kan lade dem så tosset man vil. Det samtidig med at størrelsen af dem er markant formindsket. Vil også påstå at min Nokia i dag lader væsentligt hurtigere (til trods for den større kapacitet), end min gamle nokia tilbage i 2000.

Men folk glemmer konstant... "I gamle dage var der altid hvid jul, og solrige somre..."
Gravatar #27 - ty
24. mar. 2011 11:50
RQvsom (23) skrev:
Hvordan skal vi forsyne et batteri med nok strøm til at blive opladt på sekunder? De små adaptorer til mobiltelefoner og bærbare computere bliver jo varme af at lade dem op over 1½ time. Samme mængde varme genereret på et minut vil være et problem.


Hvad får dig til at tro, at sådanne batterier vil have samme varmeudvikling?
Gravatar #28 - Slettet Bruger [1976686294]
24. mar. 2011 11:59
én ting der er normale oplader varme er at konvertere 230V til what..5V ? Det problem har biler ikke da de ligger på en 400V
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login