mboost-dp1

Renault
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
gensplejs (49) skrev:Det er nok noget med at den løbende holder øje med batteriet og afstanden til nærmeste batteri skifter. Så man kan få en lille advarsel før man kører ud i batteri ødemarken med for lidt saft på.
Og hvorfor skulle en Garmin eller Tomtom ikke kunne det? ville da være latterligt at skulle kører et omkodet desktop OS for så simpel en opgave..
Hald (51) skrev:Og hvorfor skulle en Garmin eller Tomtom ikke kunne det? ville da være latterligt at skulle kører et omkodet desktop OS for så simpel en opgave..
Uden at gaa ind paa forskellen mellem Windows CE / Embedded og desktop-udgaverne - den samme diskussion kunne ogsa startes op om Tomtom's brug af Linux - saa vil en standard GPS-dims ikke kende til batteriets karakteristika og data og derfor ikke kunne forudsige forbrugsmoenster og slitage saa praecist som producentens eget system.
En ting er at du maaske koerer med en konstant fart, men hvis du undervejs i bilens liv har skiftet batteri 3-4 gange og i mellemtiden koerer rundt paa et med en skjult fejl, der giver sig til kende i en hoejere selvafladning, saa vil kun et system med direkte traad til batteriet kunne korrigere for variationen i den lineaere forventning.
... Jeg er ikke sikker paa at jeg selv har fattet den sidste saetning, men pyt, det er fredag - og jeg har fri imorgen!
Krydolph (55) skrev:Når alt det er sagt - står der så nogen steder hvad man skal regne med sådan en bil kommer til at koste?
Et nyfoedt barn, din aeldste datter og en halv aarsloen.
Vi er enig om der står windows XP, hvis ikke det er omkodet, er det jo helt latterligt.. omkodet = embedded..Friwwies (53) skrev:intet sted står der at der er tale om et omkodet desktop os.
thskyt (54) skrev:Uden at gaa ind paa forskellen mellem Windows CE / Embedded og desktop-udgaverne - den samme diskussion kunne ogsa startes op om Tomtom's brug af Linux - saa vil en standard GPS-dims ikke kende til batteriets karakteristika og data og derfor ikke kunne forudsige forbrugsmoenster og slitage saa praecist som producentens eget system.
En ting er at du maaske koerer med en konstant fart, men hvis du undervejs i bilens liv har skiftet batteri 3-4 gange og i mellemtiden koerer rundt paa et med en skjult fejl, der giver sig til kende i en hoejere selvafladning, saa vil kun et system med direkte traad til batteriet kunne korrigere for variationen i den lineaere forventning.
... Jeg er ikke sikker paa at jeg selv har fattet den sidste saetning, men pyt, det er fredag - og jeg har fri imorgen!
Og derfor vil jeg stadig mene at det er billigere og nemmere og mere stabilt at købe en tomtom eller garmin, hotwire den til batteriet, og indbygge den i bilen.. Så har bilen også en GPS som ikke kører Microsoft Streets & Trips 2009, og som har masser af CPU fri til at lave en simpel beregning.. Det giver ingen mening at kode desktop'en om for så lille en opgave, med en aftale med tomtom vil de jo kunne bygge det ind i bilen, så også hastighed, osv bliver vist foran rattet.. argh jeg giver op, du har ret, det er fredag.. -> http://erdetfredag.dk
#51
Bare FUI, mange GPS-enheder kører oven på Windows CE.
Har selv låst mange af dem op, så man kunne bruge dem som en PDA og GPS
Bare FUI, mange GPS-enheder kører oven på Windows CE.
Har selv låst mange af dem op, så man kunne bruge dem som en PDA og GPS
Hald (57) skrev:Vi er enig om der står windows XP, hvis ikke det er omkodet, er det jo helt latterligt.. omkodet = embedded..
kan du linke mig steder det står? for det har jeg ikke set.
og omkodet betyder ikke embedded.
omkodet betyder at et existerende produkt er lavet om til at passe en ny situation. embedded betyder at det er et system specielt til den hardware det køre på.
wiki
NoBrakes (59) skrev:hvorfor danmark og israel? hvorfor ikke kina eller andre lande der benytter fosilt brændstof i større udstrækning end lige danmark og israel?
semi-off topic:
ud for USA's vestkyst har der, pga golfstrømmen, samlet sig en ø af plastic - på størrelse med texas.
det er ret specefikt danmark, israel, et par udvalgte steder i canada og hele hawaii samt taxi drift i tokyo- japan. disse steder er valgt fordi de er optimale til at starte i.
danmark fordi vi kan få en el-bil til ca samme pris som en fossil bil pga 180% afgift på benzindytter.
israel fordi de der har fået investorer og støtte til at starte hele projektet. japan fordi de kan isoleret se på specefikt taxi driften med hjælp fra regeringen. hawaii fordi det er et lille lukket sted med få km vej, perfekt til elbiler
til dit offtopic: her er en kilde på det du snakker om, bare for andre kan blive opmærksomme på problemet også :)
TED Talks
Friwwies (63) skrev:NoBrakes (59) skrev:hvorfor danmark og israel? hvorfor ikke kina eller andre lande der benytter fosilt brændstof i større udstrækning end lige danmark og israel?
semi-off topic:
ud for USA's vestkyst har der, pga golfstrømmen, samlet sig en ø af plastic - på størrelse med texas.
det er ret specefikt danmark, israel, et par udvalgte steder i canada og hele hawaii samt taxi drift i tokyo- japan. disse steder er valgt fordi de er optimale til at starte i.
danmark fordi vi kan få en el-bil til ca samme pris som en fossil bil pga 180% afgift på benzindytter.
israel fordi de der har fået investorer og støtte til at starte hele projektet. japan fordi de kan isoleret se på specefikt taxi driften med hjælp fra regeringen. hawaii fordi det er et lille lukket sted med få km vej, perfekt til elbiler
til dit offtopic: her er en kilde på det du snakker om, bare for andre kan blive opmærksomme på problemet også :)
TED Talks
ah tak det var dejligt informativt. jeg mener ikke der er nogen grund til at "teste" markedsværdien i dette produkt da jeg synes resultatet er mere eller mindre indelysende. få år tilbage er det rigtigt at folk ikke var parat til det men nu idag, 2009, er jeg overbevist om at det vil blive et hit. "the future" er på mode. min pointe er sådan set bare at jeg synes det er ret synd at man ikke gør noget nu istedet for at bruge 1+ år på at teste om der er penge i det. ja i det hele taget hele den store penge-skygge der ligger over grønne projekter som disse er ligefrem kvalmende imho.
NoBrakes (64) skrev:
ah tak det var dejligt informativt. jeg mener ikke der er nogen grund til at "teste" markedsværdien i dette produkt da jeg synes resultatet er mere eller mindre indelysende. få år tilbage er det rigtigt at folk ikke var parat til det men nu idag, 2009, er jeg overbevist om at det vil blive et hit. "the future" er på mode. min pointe er sådan set bare at jeg synes det er ret synd at man ikke gør noget nu istedet for at bruge 1+ år på at teste om der er penge i det. ja i det hele taget hele den store penge-skygge der ligger over grønne projekter som disse er ligefrem kvalmende imho.
problemet er at det er en lang process at få en standard accepteret som kan bruges i hele verden. og det er stadig dyrt at implementere. når nu de er de første på markedet kan de være med til at sætte fokus og bestemme og teste lader typer osv. de har dog brug for specefikke steder hvor det er til at få folk over i elbilerne til en acceptabel pris. nogle steder bliver prisen acceptable pga afgift fritagelse, andre pga investorer osv.
#65
mja igen er der en hel del snak om "priser" og penge i det hele taget. min pointe er stadig at man bør se en smule bort fra dette aspekt hvis man kigger på klodens helbred pt. - det sørgelige er så at det praktisk talt er en umulighed. jeg hader mennesket D:<
og jeg tror altså ikke de er de første
>> http://www.teslamotors.com <<
det er en del år siden efterhånden hvor jeg læste om deres prototype som desværre blev skudt i sænk af olie-industrien
>> <<
mja igen er der en hel del snak om "priser" og penge i det hele taget. min pointe er stadig at man bør se en smule bort fra dette aspekt hvis man kigger på klodens helbred pt. - det sørgelige er så at det praktisk talt er en umulighed. jeg hader mennesket D:<
og jeg tror altså ikke de er de første
>> http://www.teslamotors.com <<
det er en del år siden efterhånden hvor jeg læste om deres prototype som desværre blev skudt i sænk af olie-industrien
>> <<
Krydolph (55) skrev:Når alt det er sagt - står der så nogen steder hvad man skal regne med sådan en bil kommer til at koste?
jeg mener at have læst i et af pressemeddelseerne at renault importøren ville komme med en pris når han have set på en demo model her inden for en uges tid. men han kom med et forsigtig bud.. jeg kan dog bare ikke i skrivende stund finde denne artikel da jeg ikke er ved min hjemme pc.
men det lød som en lidt dyrer end en gennemsnits sedan i den størrelse. men du skal tænke på at den i drift vil være billigere end en benzin eller diesel. billigere i strøm og billigere i reservedele da der er færre bevægelige dele i en ren elbil
Der er væsentlig forskel på at producere en elbil (som Tesla) og så det projekt som Better Place arbejder med - En infrastruktur som understøtter elbiler.NoBrakes (66) skrev:#65
mja igen er der en hel del snak om "priser" og penge i det hele taget. min pointe er stadig at man bør se en smule bort fra dette aspekt hvis man kigger på klodens helbred pt. - det sørgelige er så at det praktisk talt er en umulighed. jeg hader mennesket D:<
og jeg tror altså ikke de er de første
>> http://www.teslamotors.com <<
det er en del år siden efterhånden hvor jeg læste om deres prototype som desværre blev skudt i sænk af olie-industrien
>> <<
Benzin biler var jo heller ikke noget at råbe hurra for tilbage i tiden - De krævede også at infrastruktueren var på plads og bedre udnyttelse af motoren. Se blot hvor vi er nu 80 år efter.
haha.. :D Jeg elsker al den windows-bashing der foregår! - især fordi at det var forventet.
Hvad så med hvis det var Linux?
*system opdateret* - og nu virker lyden ikke længere. Når du engang får lyden til at virke igen, skal du være forberedt på at ALSA har en mindre konflikt med JACK, hvorfor du desværre kun kan have lyd fra én kilde af gangen.
*næste opdatering* Rattet er nu låst fast. - Dette kan dog fikses ved at åbne motorrummet, og finde rattets .conf fil. (som ligger godt gemt væk i usr/bin/local/narhn/steering.and.other.vital.functions/wheel. herefter skal du finde antisteering.conf og lave "steering %75,32% om til steering % 75,32 %)
*næste opdatering* Grub har formået at nedlægge sig selv midlertidigt, du må vente et par dage, indtil nogen beslutter sig for at patche det. (med andre ord, din bil kan, og vil, ikke starte.)
Og sidst, men ikke mindst, Kernel Panic. Alt imens du kører, bliver dit vindue pludseligt dækket af en mørk skærm, og en række tal farer ned over vinduet. Alt er holdt op med at virke. I særdeleshed bremserne.
Hvad så med hvis det var Linux?
*system opdateret* - og nu virker lyden ikke længere. Når du engang får lyden til at virke igen, skal du være forberedt på at ALSA har en mindre konflikt med JACK, hvorfor du desværre kun kan have lyd fra én kilde af gangen.
*næste opdatering* Rattet er nu låst fast. - Dette kan dog fikses ved at åbne motorrummet, og finde rattets .conf fil. (som ligger godt gemt væk i usr/bin/local/narhn/steering.and.other.vital.functions/wheel. herefter skal du finde antisteering.conf og lave "steering %75,32% om til steering % 75,32 %)
*næste opdatering* Grub har formået at nedlægge sig selv midlertidigt, du må vente et par dage, indtil nogen beslutter sig for at patche det. (med andre ord, din bil kan, og vil, ikke starte.)
Og sidst, men ikke mindst, Kernel Panic. Alt imens du kører, bliver dit vindue pludseligt dækket af en mørk skærm, og en række tal farer ned over vinduet. Alt er holdt op med at virke. I særdeleshed bremserne.
#71
Og så selvfølgelig at det er sprængfarligt af helveds til - det er ustabilt og farligt, og ikke noget der hører til i hverdags forbrugerteknik, for ligeså snart noget bliver "hverdags" mister folk generelt respekten for det!
#72
Jeg har stadig fra mine AMIGA dage lysten til at bashe windows hver gang jeg har muligheden, men thumps up for at give alle Linux nørderne en tur, og det tog da heller ik lang tid før man ikke ku se den - det gør pluslig ikke så sjovt når det går ud over en selv lader det til :P
Og så selvfølgelig at det er sprængfarligt af helveds til - det er ustabilt og farligt, og ikke noget der hører til i hverdags forbrugerteknik, for ligeså snart noget bliver "hverdags" mister folk generelt respekten for det!
#72
Jeg har stadig fra mine AMIGA dage lysten til at bashe windows hver gang jeg har muligheden, men thumps up for at give alle Linux nørderne en tur, og det tog da heller ik lang tid før man ikke ku se den - det gør pluslig ikke så sjovt når det går ud over en selv lader det til :P
gensplejs (48) skrev:ABL (38) skrev:Tror aldrig man ville bruge WindowsCE eller hvad det nu bliver, til livsnødvendige funktioner for bilen eller brugeren... .
Så længe det kun er til at give service info til brugeren er Windozes fint nok... Det værste der kan ske er at man løber flad... eller at man selv skal finde en "ladestation"..
Klart... Hvis jeg skal dø fordi min robo bil accelere ind i en beton væg vil jeg også foretrække at der står kernel panic på skærmen :-)
Ville nok foretrække et ordentligt RTOS... som ThreadX eller VxWorks... er selv lidt fan af førstnævnte.... :) (Intet ondt om linux og windowsCE, ser dem bare som embedded software i mere.... ikke kritisk miljøer.. ) (Nu får jeg hug :) )
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.