mboost-dp1

SXC - Gokoroko
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
det er jo lidt komisk, det er ligesom at give os lommeregneren og så sige at når vi kommer til eksamen må man ikke bruge den..
internettet er vel også der man vil finde svarene i den virkelige verden, så hvorfor forbyde det?
Men social kommunikation er jo også en måde at komme til svar idag, og det bliver også mere og mere brugt, spørgsmålet er bare om det ikke er opgaverne der er forkert, man kan vel ikke bestemme over folk hvordan de løser dem.
internettet er vel også der man vil finde svarene i den virkelige verden, så hvorfor forbyde det?
Men social kommunikation er jo også en måde at komme til svar idag, og det bliver også mere og mere brugt, spørgsmålet er bare om det ikke er opgaverne der er forkert, man kan vel ikke bestemme over folk hvordan de løser dem.
Det er bare stadig en kunstig prøve, hvis de ikke må kommunikere med andre. Hvornår har du sidst lavet noget arbejde, der ikke krævede at du skulle kommunikere med andre?
Selvfølgelig er det problematisk hvis en person 100% kopierer hvad en anden person har lavet, eller får facit uden at forstå problemstillingen.
Men på den anden side, hvis man bliver stillet over for en opgave på et arbejde, så er det vel ret ligemeget hvordan man løser den, bare den bliver løst tilfredsstillende.
Selvfølgelig er det problematisk hvis en person 100% kopierer hvad en anden person har lavet, eller får facit uden at forstå problemstillingen.
Men på den anden side, hvis man bliver stillet over for en opgave på et arbejde, så er det vel ret ligemeget hvordan man løser den, bare den bliver løst tilfredsstillende.
#1 Ja. Det virker stadig en anelse underligt at tænke tilbage på.
De sidste to år skulle man lære at bruge lommeregneren rigtigt. Hvis man leverede et resultat og ikke kunne forklare hvordan man udregnede det med lommeregneren (hovedregning var ikke tilladt) skulle det laves om.. -MED- lommeregner.
Til eksamen var flere ved at få problemer da de havde lommeregnere i tasken... Og de der før havde været så gode til hovedregning fik direkte elendige karakterer, fordi de ikke måtte bruge det elendige stykke plastic!
De sidste to år skulle man lære at bruge lommeregneren rigtigt. Hvis man leverede et resultat og ikke kunne forklare hvordan man udregnede det med lommeregneren (hovedregning var ikke tilladt) skulle det laves om.. -MED- lommeregner.
Til eksamen var flere ved at få problemer da de havde lommeregnere i tasken... Og de der før havde været så gode til hovedregning fik direkte elendige karakterer, fordi de ikke måtte bruge det elendige stykke plastic!
Det bliver jo alt for nemt at omgå uanset hvilken form for restrictioner de sætter på.
Fora og andre sider falder jo uden for en hver form for filter de kan sætte op, ved mindre de laver det med specifikke sider man MÅ gå ind på.
Men forstår ikke det farlige i at kommunikere under en eksamen, det BØR være et billede af hvad man kan opnå under normale omstændigheder, og der er udnyttelsen af sit sociale netværk et af de stærkeste resourser. Forstår slet ikke hvorfor de ønsker at forhindre dette.
Det kræver blot at de laver nogle opgaver med relevans og at man skal forsvare sin opgave mundtligt istedet for altid at lade det skriftlige være grundlag for karakteren.
Det er umådeligt svært at snyde til en mundtlig eksamen, eller forsvar af opgave.
Fora og andre sider falder jo uden for en hver form for filter de kan sætte op, ved mindre de laver det med specifikke sider man MÅ gå ind på.
Men forstår ikke det farlige i at kommunikere under en eksamen, det BØR være et billede af hvad man kan opnå under normale omstændigheder, og der er udnyttelsen af sit sociale netværk et af de stærkeste resourser. Forstår slet ikke hvorfor de ønsker at forhindre dette.
Det kræver blot at de laver nogle opgaver med relevans og at man skal forsvare sin opgave mundtligt istedet for altid at lade det skriftlige være grundlag for karakteren.
Det er umådeligt svært at snyde til en mundtlig eksamen, eller forsvar af opgave.
hunn (5) skrev:Jeg var på HTX til dansk skriftlig eksamen i 2005, hvor vi havde adgang til internettet og det fungerede fint :)
Dvs. at I bare kunne gå på web-messenger eller whatever og så snakke sammen? Men det har man vel ikke rigtig tid til, der er jo ligesom nogle opgaver man skall have lavet.
Er løsningen ikke bare at smide en keylocker på tastaturet og tjekke hvilke hjemmesider der bliver besøgt. Det er vel også muligt at gemme alle informationer der sendes/modtages via internettet.
Hvis jeg skulle lave det, så ville jeg lave et program som startede prøven kl xx og automatisk sluttede kl yy. Indbyggede i dette program er en browser eleverne kan bruge, men den overvåger alt kommunikation.
Selv hvis eleverne går ind på en special side de har lavet for at snyde til eksamen, ville dette blive opdaget. Måske kunne man ikke se kommunikationen, men hvis man kan se at 10 elever har været inde på en side, som ikke ser ud til at kunne have hjulpet dem med opgaven, vil de blive knallet.
Hvis jeg skulle lave det, så ville jeg lave et program som startede prøven kl xx og automatisk sluttede kl yy. Indbyggede i dette program er en browser eleverne kan bruge, men den overvåger alt kommunikation.
Selv hvis eleverne går ind på en special side de har lavet for at snyde til eksamen, ville dette blive opdaget. Måske kunne man ikke se kommunikationen, men hvis man kan se at 10 elever har været inde på en side, som ikke ser ud til at kunne have hjulpet dem med opgaven, vil de blive knallet.
#7
En keylogger på keyboardet?
Hvorfor er det nødvendigt?
Giv hver bruger et login til den firewall der er for at komme ud af lokalet, og så kan firewallen klare resten (ved mindre der er nogle kloge hoveder der sætter noget krypteret tunnelværk op :D)
Det er nemt via firewallens log at se hvad der er foregået, men det de ønsker er vel en præventiv løsning hvis noget.
Men igen, det bør slet ikke være nødvendigt.
Lav eksamensidéen om til at man GODT må udnytte sine kontakter. Hvis man spilder tiden på at snakke med folk via MSN, så dem om det, men andre kunne måske få en masse inspiration eller tricks til at løse en opgave ved at spørge en ven, kollega eller lign, som man ville have gjort hvis det ikke var en eksamenssituation.
En keylogger på keyboardet?
Hvorfor er det nødvendigt?
Giv hver bruger et login til den firewall der er for at komme ud af lokalet, og så kan firewallen klare resten (ved mindre der er nogle kloge hoveder der sætter noget krypteret tunnelværk op :D)
Det er nemt via firewallens log at se hvad der er foregået, men det de ønsker er vel en præventiv løsning hvis noget.
Men igen, det bør slet ikke være nødvendigt.
Lav eksamensidéen om til at man GODT må udnytte sine kontakter. Hvis man spilder tiden på at snakke med folk via MSN, så dem om det, men andre kunne måske få en masse inspiration eller tricks til at løse en opgave ved at spørge en ven, kollega eller lign, som man ville have gjort hvis det ikke var en eksamenssituation.
Problemet med 'social-eksamen' er at alle ikke stilles ens på den måde. Pludselig kan Ole der ikke har hørt efter nogensinde ende med et flot resultat, fordi han kender de rigtige personer.
Samtidig kunne Lotte, der har hørt efter og er god i sit fag, omend ikke være dårligere stillet så ihvertfald have knoklet en del mere uden at få noget ud af det, set ifh. til Ole.
Samtidig kunne Lotte, der har hørt efter og er god i sit fag, omend ikke være dårligere stillet så ihvertfald have knoklet en del mere uden at få noget ud af det, set ifh. til Ole.
#10
Og hvorfor skal Ole straffes for at have gode forbindelser?
Ja han har måske ikke knoklet som en gal for at få 12 taller hele vejen til toppen, men har istedet indset at han ikke behøver vide alt, så længe han har viden delt ud over sit netværk.
Viden er den vigtigste resourse vi har, om den viden man har er i ens eget hoved eller inden for rækkevide når den skal bruges er vel underordnet?
Jeg har selv være den person folk har kommet til for at få viden igennem min skolegang og sjældent omvendt. Men så længe det ikke er afskrift eller direkte kopiering af andres værk, så ser jeg intet galt i at indhente den information man skal bruge, ej heller under en eksamen.
Og hvorfor skal Ole straffes for at have gode forbindelser?
Ja han har måske ikke knoklet som en gal for at få 12 taller hele vejen til toppen, men har istedet indset at han ikke behøver vide alt, så længe han har viden delt ud over sit netværk.
Viden er den vigtigste resourse vi har, om den viden man har er i ens eget hoved eller inden for rækkevide når den skal bruges er vel underordnet?
Jeg har selv være den person folk har kommet til for at få viden igennem min skolegang og sjældent omvendt. Men så længe det ikke er afskrift eller direkte kopiering af andres værk, så ser jeg intet galt i at indhente den information man skal bruge, ej heller under en eksamen.
Det problematiske ligger i kommunikationen med andre der alle har den samme opgave og problemstilling liggende. Det er sku IKKE lige som ude i livet. Det bliver meget hurtigt til en gruppe opgave i stedet for en inviduel ditto.
Det kommer også meget an på om det er den faglige dygtighed eller evnen til at net-værke med andre som man ønsker at teste. Begge dele er gode egenskaber, men ofte i helt forskellige sammenhænge og jobbeskrivelser. Hvad er formålet med faget?
Jeg mener også at problemt burde kunne klares med fornuftig overvågning. Overordnet statistisk analyse af besøgte hjemmesider kombineret med stikprøvekontrol med grundigere check.
Det kommer også meget an på om det er den faglige dygtighed eller evnen til at net-værke med andre som man ønsker at teste. Begge dele er gode egenskaber, men ofte i helt forskellige sammenhænge og jobbeskrivelser. Hvad er formålet med faget?
Jeg mener også at problemt burde kunne klares med fornuftig overvågning. Overordnet statistisk analyse af besøgte hjemmesider kombineret med stikprøvekontrol med grundigere check.
#13
Hvis man ønsker at afslører snyd på opgaver som har haft samme oplæg, er det ret lige til når de er i elektronisk form at sammenligne de indsendte for ligheder. Og hvis der er passager eller hele besvarelser der er nøjagtigt ens, eller med meget små variationer kan dette opdages ret let.
Som jeg ser det noget nemmere end at opstille overvågning som forsøges omgået alligevel.
Og ja, der er forskel på det er ens egen faglige dygtighed eller ens evne til at netværke der sættes under lup, men hvis man ønsker at undersøge en persons reele faglige kompetance, så er en mundtlig eksamen/overhøring meget bedre? Kræver en del flere resourser (tid primært) at afholde for de enkelte uddannelsessteder, men giver også et mere nøjagtigt resultat.
Som tidligere nævnt, det er ufatteligt svært at snyde når det foregår oralt, fordi der ikke er nogen afskrift eller på anden måde kopiering af andres matriale.
Hvis man ønsker at afslører snyd på opgaver som har haft samme oplæg, er det ret lige til når de er i elektronisk form at sammenligne de indsendte for ligheder. Og hvis der er passager eller hele besvarelser der er nøjagtigt ens, eller med meget små variationer kan dette opdages ret let.
Som jeg ser det noget nemmere end at opstille overvågning som forsøges omgået alligevel.
Og ja, der er forskel på det er ens egen faglige dygtighed eller ens evne til at netværke der sættes under lup, men hvis man ønsker at undersøge en persons reele faglige kompetance, så er en mundtlig eksamen/overhøring meget bedre? Kræver en del flere resourser (tid primært) at afholde for de enkelte uddannelsessteder, men giver også et mere nøjagtigt resultat.
Som tidligere nævnt, det er ufatteligt svært at snyde når det foregår oralt, fordi der ikke er nogen afskrift eller på anden måde kopiering af andres matriale.
Men hvorfor er det så problematisk at forhindre eleverne i at kommunikere med hinanden?
Det fungerede fint under mit bachelorstudie hvor vi havde adgang til internettet. Naturligvis var diverse IM klienter og emails ikke tilladt, men det havde IT afdelingen jo ikke ligefrem problemer med at overvåge om der blev benyttet, og i tilfælde af snyd er konsekvensen jo klar.
Det fungerede fint under mit bachelorstudie hvor vi havde adgang til internettet. Naturligvis var diverse IM klienter og emails ikke tilladt, men det havde IT afdelingen jo ikke ligefrem problemer med at overvåge om der blev benyttet, og i tilfælde af snyd er konsekvensen jo klar.
#12
Problemet er at hvis man spørger sit netværk om svaret har men ikke selv lært noget.
Hvis man må det, kan jeg sagtens se en eksamen hvor skolen er blevet enig om at EN person laver testen og resten får svaret fra ham. Hvis man lader dette forsætte, så ender det med at man fra starten af skole året bliver enig om hvem der møder op til timen og lære noget, mens resten bliver væk (overdrivelse fremmer forståelse)
Jo det er helt klar en egenskab at have et nætværk man kan få hjælp fra, men bemærk at det er "hjælp" ikke løsning. For hvad sker der den dag, hvor personen med viden i netværket dør? Hvis viden ikke er blevet lært af andre er den tabt for evigt...
Jo jeg kan god se din mening med muntlig prøve, da eleven så kun har sig selv, og derfor skal redegøre for hvordan løsningen findes. Men hvorfor så ikke bare lade eleven tage en skriftlig prøve hvor han/hun ikke kan få hjælp udefra. Så har eleven også kun sig selv, og skal derfor selv kunne bruge de lærte funktioner.
Og grunden til en skriftlig prøve, er vel netop at man kan have tusindvis af elever til prøve samtidig med kun ganske få lære til overvågning. Skulle alle disse elever til muntlig prøve enkeltvis med 2 lære, ville det tage årevis at gennemføre eksamen. Her er et eks fra min tid:
4 klasser med ca 25 elever i hver.
Skriftlig eksamen:
alle 100 elever samtidig i 1-4 timer (afhængig af type) overvæget af 3 lære.
Kostpris: 3-12 timer
Mundlig eksamen:
100 elever * 30 min hver * 2 lære
Kostpris: 100 timer.
Så et allerede presset skolesystem skal betale 10-30 gange så meget for en eksamen...
Problemet er at hvis man spørger sit netværk om svaret har men ikke selv lært noget.
Hvis man må det, kan jeg sagtens se en eksamen hvor skolen er blevet enig om at EN person laver testen og resten får svaret fra ham. Hvis man lader dette forsætte, så ender det med at man fra starten af skole året bliver enig om hvem der møder op til timen og lære noget, mens resten bliver væk (overdrivelse fremmer forståelse)
Jo det er helt klar en egenskab at have et nætværk man kan få hjælp fra, men bemærk at det er "hjælp" ikke løsning. For hvad sker der den dag, hvor personen med viden i netværket dør? Hvis viden ikke er blevet lært af andre er den tabt for evigt...
Jo jeg kan god se din mening med muntlig prøve, da eleven så kun har sig selv, og derfor skal redegøre for hvordan løsningen findes. Men hvorfor så ikke bare lade eleven tage en skriftlig prøve hvor han/hun ikke kan få hjælp udefra. Så har eleven også kun sig selv, og skal derfor selv kunne bruge de lærte funktioner.
Og grunden til en skriftlig prøve, er vel netop at man kan have tusindvis af elever til prøve samtidig med kun ganske få lære til overvågning. Skulle alle disse elever til muntlig prøve enkeltvis med 2 lære, ville det tage årevis at gennemføre eksamen. Her er et eks fra min tid:
4 klasser med ca 25 elever i hver.
Skriftlig eksamen:
alle 100 elever samtidig i 1-4 timer (afhængig af type) overvæget af 3 lære.
Kostpris: 3-12 timer
Mundlig eksamen:
100 elever * 30 min hver * 2 lære
Kostpris: 100 timer.
Så et allerede presset skolesystem skal betale 10-30 gange så meget for en eksamen...
ChillySkye (12) skrev:#10
Og hvorfor skal Ole straffes for at have gode forbindelser?
Ja han har måske ikke knoklet som en gal for at få 12 taller hele vejen til toppen, men har istedet indset at han ikke behøver vide alt, så længe han har viden delt ud over sit netværk.
Viden er den vigtigste resourse vi har, om den viden man har er i ens eget hoved eller inden for rækkevide når den skal bruges er vel underordnet?
Nej, på ingen måde. Folk skal lære at tænke selvstændigt og rumme viden. Det gør de ikke hvis de får serveret et antal stikord og sætninger fra deres netværk eller altid har google i baghånden. Resultatet bliver at folk indretter sig på at rumme ting i kort tid, hvorefter man 'sletter' det og gør plads til ny midlertid viden. Ydermere hæmmer det folks evne til at tænke abstrakt og unikt, når de i mindre grad udfordres, ved at få serveret oplysningerne af andre.
Jeg er på ingen måde tilhænger af den 'socialisering' der sker på uddannelserne. Derimod foretrækker jeg mere individualitet og mindre gruppearbejde. Det giver i sidste ende de bedste elever/studerende, idet ingen på den måde kan køre frihjul i en gruppe og score en høj karakter uden at gør en indsats. Stoffet man skal lære vil hænge bedre ved fordi man nu er tvunget til selv at læse det og ikke blot får et resumé af sine gruppefæller..
EDIT: Hvad angår det sociale aspekt, så får de fleste det til overflod efter skole, i form af diverse aktiviteter. Af den årsag ser jeg ingen grund til at skolerne skal bidrage til at styrke den enkeltes sociale kompetencer. Det bør være et personligt ansvar.
Jeg har lige været testdukke i en samfundsfags-eksamen !
Jeg bryder mig absolut ikke om det. Det betyder at opgaverne er meget svære og chancerne man finder lige det man har brug for på nettet er meget tilfældigt. (Ja sig jeg er en klovn til google, men det er jo ikke pjat du søger på, men meget specifikke ting) Desuden varer eksamen 6 timer! :/
Alt i alt vil jeg meget hellere have en traditionel eksamen med bilag at forholde sig til
- Lars - 2.G
Studieretning: Samf, A - Mat - B, EØ - C,
Jeg bryder mig absolut ikke om det. Det betyder at opgaverne er meget svære og chancerne man finder lige det man har brug for på nettet er meget tilfældigt. (Ja sig jeg er en klovn til google, men det er jo ikke pjat du søger på, men meget specifikke ting) Desuden varer eksamen 6 timer! :/
Alt i alt vil jeg meget hellere have en traditionel eksamen med bilag at forholde sig til
- Lars - 2.G
Studieretning: Samf, A - Mat - B, EØ - C,
Jeg er ikke fortaler for at folk kan kopiere fra hinanden, hvilket jo selvsagt er snyd.
Det jeg siger er, frem for at have en bog for at slå noget konkret op, så ved jeg måske at person X sidder med noget viden om lige præcis det, begge dele er opslag, hvor jeg hurtigere slår op via mit sociale netværk, end igennem en bog, Google eller lign, fordi jeg måske ikke lige har de rette søgeord.
Fordi jeg indhenter information ender processen jo ikke der, jeg ville aldrig afskrive det jeg fik fortalt, men undersøge yderligere ud fra dette og skabe mit eget indtryk og opfattelse. Også kaldet inspiration.
Jeg ved at der er mange under deres uddannelse som gerne ser den overstået så hurtigt som muligt, og uden at løfte en finger, men for dem der rent faktisk gerne VIL lære noget så er det en hæmning at blive afskåret fra sine informations/inspirationskilder.
Det jeg siger er, frem for at have en bog for at slå noget konkret op, så ved jeg måske at person X sidder med noget viden om lige præcis det, begge dele er opslag, hvor jeg hurtigere slår op via mit sociale netværk, end igennem en bog, Google eller lign, fordi jeg måske ikke lige har de rette søgeord.
Fordi jeg indhenter information ender processen jo ikke der, jeg ville aldrig afskrive det jeg fik fortalt, men undersøge yderligere ud fra dette og skabe mit eget indtryk og opfattelse. Også kaldet inspiration.
Jeg ved at der er mange under deres uddannelse som gerne ser den overstået så hurtigt som muligt, og uden at løfte en finger, men for dem der rent faktisk gerne VIL lære noget så er det en hæmning at blive afskåret fra sine informations/inspirationskilder.
Netop samfundsfag synes jeg er et udmærket fag at have internet i - du kan ikke rigtigt spørge nogen om svaret på spørgsmålet "giv en vurdering af det amerikanske præsidentvalgs betydning tak for dansk indenrigspolitik" over msn, og derfor er det du har brug for rent faktuelle oplysninger (sammenhængen mellem BNP og et lands uddannelsesniveau etc, valgprocenter osv.).
At det så kan være svært at nå at finde på 6 timer gør, at jeg egentlig synes problemet ikke er om man skal have internet eller ej. Problemet er, at de fag hvor det giver mening at have ubegrænset adgang til oplysninger (samfundsfag f.eks.), ikke bør afvikles som en lille "sid-ned"-eksamen men derimod som et 14 dages eksamensforløb, hvor opgaven så bliver at skrive en god opgave ud fra sine egne forudsætninger, fremfor at besvare en række strengt "lukkede" spørgsmål. Denne mere åbne og længerevarende struktur anvendes med succes på universitetet, netop i fag hvor man ikke kan tale om et 100% entydigt svar.
Derfor tror jeg, at det ikke er internet eller ej der er problemet - det er hele eksamensformen der er smadret i samfundsvidenskab og humanvidenskaberne. At regeringen så uden tvivl vil foretrække en sid ned eksamen da Bertel Haarder har store problemer med at forstå andet end gammeldags sort skole, og hvorvidt gymnasieelever kan administrere deres tid ordentligt over 14 dage er et åbent spørgsmål
At det så kan være svært at nå at finde på 6 timer gør, at jeg egentlig synes problemet ikke er om man skal have internet eller ej. Problemet er, at de fag hvor det giver mening at have ubegrænset adgang til oplysninger (samfundsfag f.eks.), ikke bør afvikles som en lille "sid-ned"-eksamen men derimod som et 14 dages eksamensforløb, hvor opgaven så bliver at skrive en god opgave ud fra sine egne forudsætninger, fremfor at besvare en række strengt "lukkede" spørgsmål. Denne mere åbne og længerevarende struktur anvendes med succes på universitetet, netop i fag hvor man ikke kan tale om et 100% entydigt svar.
Derfor tror jeg, at det ikke er internet eller ej der er problemet - det er hele eksamensformen der er smadret i samfundsvidenskab og humanvidenskaberne. At regeringen så uden tvivl vil foretrække en sid ned eksamen da Bertel Haarder har store problemer med at forstå andet end gammeldags sort skole, og hvorvidt gymnasieelever kan administrere deres tid ordentligt over 14 dage er et åbent spørgsmål
jeg må le. man må godt søge nettet for svar men ikke sin sidemand? hvis jeg har internet, så er min sidemand da ret så utterly useless
Jeg skal op i den her form for prøve på onsdag i matematik. Medmindre skolen sidder og overvåger vores data trafik, så tror jeg ikke der er mere end 5-6 der ikke er på msn. Om ikke andet så virker facebooks chatsystem nogenlunde.
"men lærerne kan jo se hvis du chatter." - ja og nej. Man gør jo bare sit msn vindue 95% usynligt. Så kan du kun læse det hvis det er på en hvis baggrund(dit skrive program), og du selv sidder lige foran skærmen og kigger grundigt efter det. Det kommer da uden tvivl til at blive et problem, men så længe vi ikke sender den direkte opgave frem og tilbage, ser jeg det ikke. Vores årsprøve i mat sidste år manglede hele klassen de to sidste opgaver. Og vis muligheden for lidt kommunikation havde været der, havde de været løst.
"men lærerne kan jo se hvis du chatter." - ja og nej. Man gør jo bare sit msn vindue 95% usynligt. Så kan du kun læse det hvis det er på en hvis baggrund(dit skrive program), og du selv sidder lige foran skærmen og kigger grundigt efter det. Det kommer da uden tvivl til at blive et problem, men så længe vi ikke sender den direkte opgave frem og tilbage, ser jeg det ikke. Vores årsprøve i mat sidste år manglede hele klassen de to sidste opgaver. Og vis muligheden for lidt kommunikation havde været der, havde de været løst.
Som #5 var jeg også oppe i den slags eksamen i Dansk, og synes ikke det er det store problem med brug af internet. Vi var da også et par stykker som skrev sammen under eksamen, men fordi vi alle havde travlt med opgaven var det ikke det store som vi snakkede om, og det var heller ikke fordi vi kopierede det de andre havde lavet. Vi snakkede lidt om hvilken tilgang hinanden havde taget til opgaven, og ellers hvilke ting man ville komme ind på, men ikke direkte hjalp hinanden med at skrive opgaven eller kopierede noget.
Kan godt være det bare var mig, men jeg syntes ikke det var så nødvendigt igen med internet :)
I fag som matematik, kemi og fysik kan jeg dog sagtens se et problem i at bruge internet da det er konkrete svar der bliver spurgt efter. Dansk, samfundsfag, historie osv er langt mere flydende og man skal mere bruge sin kreative og analyserende evner, mens de andre er mere paratviden, eller viden man bare skal kunne.
Det er også noget svært at være konsulent, eller lignende jobs, hvis man kun er god til at google :)
Kan godt være det bare var mig, men jeg syntes ikke det var så nødvendigt igen med internet :)
I fag som matematik, kemi og fysik kan jeg dog sagtens se et problem i at bruge internet da det er konkrete svar der bliver spurgt efter. Dansk, samfundsfag, historie osv er langt mere flydende og man skal mere bruge sin kreative og analyserende evner, mens de andre er mere paratviden, eller viden man bare skal kunne.
Det er også noget svært at være konsulent, eller lignende jobs, hvis man kun er god til at google :)
I 2003 blev der kørt et lignende forsøg på HTX (ved ikke om det var landsdækkende) i dansk skriftligt. Man fik udleveret en CD (med lyd og video klip) og et opgave hæfte, samt der var fri adgang til internettet.
Jeg valgt at gennemføre min eksamen på den måde, og må sige at eksamensformen tiltaler mig, specielt i et fag som dansk, da det er relativt svært at snyde (logs, underviseren kender din skrivestil osv.), men giver samtidig god mulighed for at søge ekstra information. I mit tilfælde skrev jeg om hvordan kunst og teknologi kan blandes sammen, og kunne via nettet finde belæg for mine påstande og blive inspireret til indholdet af stilen.
En anden eksamensform jeg også gerne så der blev indført fast er forberedelseseksamener, hvor man har to uger til at udarbejde en rapport (Matematik, HTX 2002). Her går opgaven ikke på hvor god du er til at huske specifikke formler og deres anvendelse, men derimod hvor god du er til at overskue det samlede problem, og løse det. Man skal så forsvare rapporten ved en mundtlig eksamen, hvor lærer og censor kan afgøre om du vitterligt selv har skrevet rapporten (svært at fake hvis man ikke forstår teorien bag).
Jeg valgt at gennemføre min eksamen på den måde, og må sige at eksamensformen tiltaler mig, specielt i et fag som dansk, da det er relativt svært at snyde (logs, underviseren kender din skrivestil osv.), men giver samtidig god mulighed for at søge ekstra information. I mit tilfælde skrev jeg om hvordan kunst og teknologi kan blandes sammen, og kunne via nettet finde belæg for mine påstande og blive inspireret til indholdet af stilen.
En anden eksamensform jeg også gerne så der blev indført fast er forberedelseseksamener, hvor man har to uger til at udarbejde en rapport (Matematik, HTX 2002). Her går opgaven ikke på hvor god du er til at huske specifikke formler og deres anvendelse, men derimod hvor god du er til at overskue det samlede problem, og løse det. Man skal så forsvare rapporten ved en mundtlig eksamen, hvor lærer og censor kan afgøre om du vitterligt selv har skrevet rapporten (svært at fake hvis man ikke forstår teorien bag).
jeg er lunken overfor de elektroniske eksamer.
på AAU (1 semester) bruger vi MpaleTA til at bestå vores deleksamer og jeg synes det er problematisk af flere grunde.
1. vi skal bare lave dem indenfor en uge, der er INGEN måde at tjekke på om vi snyder.
2. avanceret matematik i enbrowser? den tager ikke hensyn til om noget er næsten rigitgt, eller om man har brugt et forkert bokstav. endten er det HELT rigtigt eller HELT forkert. temmeligt frustrerende, især hvis man er i tvivl om hvordan man skal skrive det ind.
3. tja, jeg skal lave min eksame inden i morgen eftermiddag, men maple ta serveren er brudt ned under presset, så her sidder jeg og kan ikke lave min eksame.
fordele?
tja, det er vel bare endnu en måde at spare på. i og med at en lærer + censor ikke skal sidde og rette en masse prøver og man får et "instant" svar
på AAU (1 semester) bruger vi MpaleTA til at bestå vores deleksamer og jeg synes det er problematisk af flere grunde.
1. vi skal bare lave dem indenfor en uge, der er INGEN måde at tjekke på om vi snyder.
2. avanceret matematik i enbrowser? den tager ikke hensyn til om noget er næsten rigitgt, eller om man har brugt et forkert bokstav. endten er det HELT rigtigt eller HELT forkert. temmeligt frustrerende, især hvis man er i tvivl om hvordan man skal skrive det ind.
3. tja, jeg skal lave min eksame inden i morgen eftermiddag, men maple ta serveren er brudt ned under presset, så her sidder jeg og kan ikke lave min eksame.
fordele?
tja, det er vel bare endnu en måde at spare på. i og med at en lærer + censor ikke skal sidde og rette en masse prøver og man får et "instant" svar
ChillySkye (20) skrev:Det jeg siger er, frem for at have en bog for at slå noget konkret op, så ved jeg måske at person X sidder med noget viden om lige præcis det, begge dele er opslag, hvor jeg hurtigere slår op via mit sociale netværk, end igennem en bog, Google eller lign, fordi jeg måske ikke lige har de rette søgeord.
Fordi jeg indhenter information ender processen jo ikke der, jeg ville aldrig afskrive det jeg fik fortalt, men undersøge yderligere ud fra dette og skabe mit eget indtryk og opfattelse. Også kaldet inspiration.
Problemet med den fremgangsmåde er, at du kun får den information som dit netværk mener er relevant. Måske har du behov for mere uddybende eller anderledes formuleret materiale før du fuldt ud forstår en problemstilling. Det finder du måske ikke ud af før det er for sent. Det samme gør sig gældende med det man kan finde via google. Det er oftest overfladisk og subjektivt.
Problemet forstærkes jo mere det bredder sig. Måske får du din viden via dit netværk. Du fortolker dette og sender det videre til en anden der bruger sit netværk til at finde noget viden osv osv. Jeg ser et skræksenarie for mig... Måske det bare er mig..
Jeg synes derimod at man skal bruge sit netværk rigtig meget til diskussioner, hvor man udveksler holdninger og på den måde trækker på deres ressourcer. Det kan bidrage til nye vinkler på et emne. Men dette skal ikke stå alene. Man skal stadig basere sin viden på nogle grundlæggende (statiske) kilder. Ikke fortolke på andre som igen har fortolket på andres fortolkning.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.