mboost-dp1

Sanyo

Ny batteriteknologi på vej fra Toshiba

- , redigeret af Emil

Toshiba nøjes ikke med at forske i brændselscelle-teknologi til at erstatte batterier, men forsker også i at forbedre den nuværende batteriteknologi.

De japanske forskere fra firmaet har udviklet et batteri, der kan oplades meget hurtigere end nuværende batterier og op 5 til 10 gange så mange gange. Batteriteknologien kalder de Super Charge Ion Battery (SCIB) og kan oplades til 90 % kapacitet på blot 10 minutter. Hvor normale genopladelige batterier kan genoplades 500-1.000 gange, kan SCIB-batterier oplades 5.000-6.000 gange.

Toshiba forudser, at batterierne især er velegnede til køretøjer, lige fra el-drevne cykler til biler. Det er ikke første gang, firmaet har fremvist prototyper af superbatterier, men det er ikke blevet til egentlige produkter. Med SCiB ser det dog anderledes ud, her har man allerede været i gang et stykke tid til industrielle maskiner, og der er annonceret en el-drevet cykel med teknologien.





Gå til bund
Gravatar #1 - spectual
1. okt. 2008 14:00
Bare nederen hvis de sidste 10% tager 6 timer
Gravatar #2 - Jakob Jakobsen
1. okt. 2008 14:02
Undrer mig over at energitæthenden aldrig bliver nævnt i artiklen.
Det er der jo nok en grund til.
Gravatar #3 - BrianB
1. okt. 2008 14:34
#1 Hvis de sidste 10% skulle tage 6 timer, så gad man jo nok ikke at lade batteriet helt op.

Hvis de her batterier skulle finde vej til alle almindelige apparater så som mobiltelefoner, gps'er, mp3'er, notebook, el-værktøj osv. osv. , med en rimelig pris og kapacitet, så ville toshiba komme til at sidde totalt på batteri-markede.
Det er lige før jeg savler over tanken at man kan lade sit batteri op på bare 10 minutter. Hvem har ikke prøvet at være på vej ud af døren og så se at man mangler strøm ?...
Og at man kan lade batteriet op over 5000 gange er jo helt klart også et enormt plus.
Gravatar #4 - spectual
1. okt. 2008 14:42
Det er lige før jeg savler over tanken at man kan lade sit batteri op på bare 10 minutter. Hvem har ikke prøvet at være på vej ud af døren og så se at man mangler strøm ?...


Så vil jeg hellere bruge 10 sekunder på at fylde min brændselcelle op :)
Gravatar #5 - excentrikkeren
1. okt. 2008 14:46
Ser måske nærmere potentialet ifm. køretøjer, hvor det ikke vil tage ret meget længere tid end som at tanke.
Så vil det være fint nok med en radius på f.eks. 100km. ved 90% opladet batteri
Gravatar #6 - kello
1. okt. 2008 18:16
Mht. sådanne batterier i en bil.

Det må bliver verdens dyreste lader.

Kan ikke regne det ud, men f.eks. 48v og lad og gætte på mange ampere i batteriet. (måske 1000?).

Wow en effekt den skal kunne give + ladekablerne bliver godt nok tykke.. Men hvad - det skal nok kunne lade sig gøre.
Gravatar #7 - mel
2. okt. 2008 07:07
prøvede lige at regne lidt på effekterne

Et batteri på 2000mAH. 90% opladning på 10 min
det kræver en strøm på OVER 10 A - godt nok lav spænding men alligevel :-o

Det bliver nogle store ledninger
Gravatar #8 - Niversen
2. okt. 2008 14:21
#7 10 A er ikke meget... når du transformerer ned er det jo slet ikke særlig meget...

eks fra 230v til 24 så hiver du ca 1 ampere ud fra stikkontakten hvor bruger de 10 A på at lade op...
Gravatar #9 - Thinq
2. okt. 2008 15:01
Det lyder jo klart for godt til at være sandt, og især med deres 2005 press release ("nye hurtig-opladede batterie klar til salg i 2006") har man da lov at være skeptisk.

På Toshibas eget site kan man i pressemeddelelsen om SCiB batterier til elektriske cykler dog få lidt mere info.

Med mindre de lyver for at banke deres aktier op for en hurtig gevinst, så synes jeg det ser endog rigtig godt ud. Lavt kapacitetstab over tid (cycli), såvel stor out- som input performance, god ved lav temperatur osv osv.

Det eneste der kan stoppe dem er hvis der skal bruges Rhodium elektroder eller noget andet vanvittigt dyrt stuff. Hmm, men uanset hvad de koster at fremstille kommer batterierne sikkert til at koste kassen. Hvis de er så meget bedre end alternativerne, og der kun er een producent.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login