mboost-dp1

Pohang University

Ny batteriteknologi oplader elbiler med 90 procent på 6 minutter

- Via SciTechDaily -

Forskere har udviklet ny batteriteknologi til elbiler – kan oplade 90 procent på blot seks minutter.

Et forskerteam bestående af professorer fra Department of Materials Science and Engineering ved Pohang University (Sydkorea) og Department of Energy Science ved Sungkyunkwan University (Sydkorea) er gået sammen om at forbedre batteriteknologi for elbiler.

De beviser, at der kan skabes høj kraft ved at nedsætte opladnings- og afladningstiden markant. Det kan de gøre uden at ændre partikelstørrelsen i batterierne.

I hidtil forskning har det netop været partikelstørrelsen, man har forsøgt ændret. Det har vist sig at være ufordelagtigt for batteriets energi.

Forskerteamet finder derimod, at fordelagtig energi kan skabes i selve op- og afladningsprocessen, som nedsættes markant.

På baggrund af forskerteamets fund kan de konkludere, at Li-ion-batteriet kan oplade 90 procent på blot seks minutter.

Det er et lovende tegn for videreudvikling af high-power Li-ion-batterier.





Gå til bund
Gravatar #1 - CBM
30. okt. 2020 16:41
Ny vidunderlig batteri teknologi lige hjørnet aka kommer MÅSKE på markedet om kun 500 år

Gravatar #2 - arne_v
30. okt. 2020 17:09
#0

Det er en noget dårlig oversættelse.

"I hidtil forskning har det netop været partikelstørrelsen, man har forsøgt ændret. Det har vist sig at være ufordelagtigt for batteriets energi."

"For fast charging and discharging of Li-ion batteries, methods that reduce the particle size of electrode materials were used so far. However, reducing the particle size has a disadvantage of decreasing the volumetric energy density of the batteries."

mangler bare et ord:

"I hidtil forskning har det netop været partikelstørrelsen, man har forsøgt ændret. Det har vist sig at være ufordelagtigt for batteriets energitæthed."

++++

"Forskerteamet finder derimod, at fordelagtig energi kan skabes i selve op- og afladningsprocessen, som nedsættes markant."

"have together proved for the first time that when charging and discharging Li-ion battery electrode materials, high power can be produced by significantly reducing the charging and discharging time without reducing the particle size."

Skal omskrives meget for at give mening.

"Forskerteamet finder derimod, at meget energi kan skabes ved at nedsætte op- og afladningsprocessen uden at nedsætte partikelstørrelsen."
Gravatar #3 - arne_v
30. okt. 2020 18:11
#2

Den sidste er stadigvæk ikke god.

Måske:

...nedsætte op- og afladningstiden ...
Gravatar #4 - skumflum
30. okt. 2020 21:45
Ligegyldig hvordan man vender og drejer det, bliver det et problem med forsyning til ladestationer. Lad os sige vi skal oplade et 80kwh batteri på 6 minutter, og det er et perfekt batteri som kan lades med 100% power i hele cyklussen og der intet tab er til varme, skal man fremfører 800kw strøm. Held og lykke
Gravatar #5 - Olle
2. nov. 2020 07:30
skumflum (4) skrev:
Ligegyldig hvordan man vender og drejer det, bliver det et problem med forsyning til ladestationer. Lad os sige vi skal oplade et 80kwh batteri på 6 minutter, og det er et perfekt batteri som kan lades med 100% power i hele cyklussen og der intet tab er til varme, skal man fremfører 800kw strøm. Held og lykke


Argh, der er altså ikke et tab på 90% på elnettet ;) Den skal du regne lidt på igen. Der er tab, men slet ikke i det omfang du snakker om her https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?i... det afhænger selvfølgelig af afstanden til kilden til el (elværket) men ved længere afstande sender man en relativ lav strømstyrke og nedsætter tabet til under en procent på f.eks. 20 kilometers afstand.
Gravatar #6 - AppleSheep
2. nov. 2020 08:50
skumflum (4) skrev:
Ligegyldig hvordan man vender og drejer det, bliver det et problem med forsyning til ladestationer. Lad os sige vi skal oplade et 80kwh batteri på 6 minutter, og det er et perfekt batteri som kan lades med 100% power i hele cyklussen og der intet tab er til varme, skal man fremfører 800kw strøm. Held og lykke


Heh... der skal godt nok nogle moppedrenge af kabler til sådan en opladecentral hvor der f.eks. kan oplades 10 biler på samme tid. Det er lige 8MW der bliver suttet lige der, og kun på den ene ladecentral alene. De andre ladecentraler forbruger også lidt.
Gravatar #7 - MarsontheRocks
2. nov. 2020 09:48
Olle (5) skrev:
skumflum (4) skrev:
Ligegyldig hvordan man vender og drejer det, bliver det et problem med forsyning til ladestationer. Lad os sige vi skal oplade et 80kwh batteri på 6 minutter, og det er et perfekt batteri som kan lades med 100% power i hele cyklussen og der intet tab er til varme, skal man fremfører 800kw strøm. Held og lykke


Argh, der er altså ikke et tab på 90% på elnettet ;) Den skal du regne lidt på igen. Der er tab, men slet ikke i det omfang du snakker om her https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?i... det afhænger selvfølgelig af afstanden til kilden til el (elværket) men ved længere afstande sender man en relativ lav strømstyrke og nedsætter tabet til under en procent på f.eks. 20 kilometers afstand.


Du misfortår kWt og kW.
Gravatar #8 - Olle
2. nov. 2020 13:10
MarsontheRocks (7) skrev:
Olle (5) skrev:
skumflum (4) skrev:
Ligegyldig hvordan man vender og drejer det, bliver det et problem med forsyning til ladestationer. Lad os sige vi skal oplade et 80kwh batteri på 6 minutter, og det er et perfekt batteri som kan lades med 100% power i hele cyklussen og der intet tab er til varme, skal man fremfører 800kw strøm. Held og lykke


Argh, der er altså ikke et tab på 90% på elnettet ;) Den skal du regne lidt på igen. Der er tab, men slet ikke i det omfang du snakker om her https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?i... det afhænger selvfølgelig af afstanden til kilden til el (elværket) men ved længere afstande sender man en relativ lav strømstyrke og nedsætter tabet til under en procent på f.eks. 20 kilometers afstand.


Du misfortår kWt og kW.



undskyld - du har ret jeg kiggede ikke lige på enhederne :)
Gravatar #9 - nwinther
2. nov. 2020 14:21
AppleSheep (6) skrev:
skumflum (4) skrev:
Ligegyldig hvordan man vender og drejer det, bliver det et problem med forsyning til ladestationer. Lad os sige vi skal oplade et 80kwh batteri på 6 minutter, og det er et perfekt batteri som kan lades med 100% power i hele cyklussen og der intet tab er til varme, skal man fremfører 800kw strøm. Held og lykke


Heh... der skal godt nok nogle moppedrenge af kabler til sådan en opladecentral hvor der f.eks. kan oplades 10 biler på samme tid. Det er lige 8MW der bliver suttet lige der, og kun på den ene ladecentral alene. De andre ladecentraler forbruger også lidt.


Men det er jo den konsekvens el-biler har/får. Hvis man forestiller sig, at vi skal have el-biler alle sammen, og disse skal "tankes" på rimelig tid, skal el-kablerne (og den øvrige infrastruktur) være indrettet hertil. Ja - der skal bruges kabler i MW-størrelse og ja, vi skal have rigtig mange ladestationer langs , især, motorvejene.

Og uanset hvordan man vender og drejer den, så er ladetid/energikapacitet proportionelle. Og det er uanset batteriteknologien.

Så der er bare med at komme i gang.
Gravatar #10 - arne_v
2. nov. 2020 14:41
#9

Men hvem skal betale?

Lade-stationerne betaler el-distributions-selskaberne og lægger det oven i KWH prisen?

Skatte-yderne?
Gravatar #11 - Vanthus
3. nov. 2020 06:40
arne_v (10) skrev:
#9

Men hvem skal betale?

Lade-stationerne betaler el-distributions-selskaberne og lægger det oven i KWH prisen?

Skatte-yderne?


Hvem skal betale når vi har smadret kloden med fossile brændstoffer? Når atmosfæren ikke kan aftage så meget giftstof længere?

Os allesammen?
Gravatar #12 - CBM
3. nov. 2020 12:58
Vanthus (11) skrev:
arne_v (10) skrev:
#9

Men hvem skal betale?

Lade-stationerne betaler el-distributions-selskaberne og lægger det oven i KWH prisen?

Skatte-yderne?


Hvem skal betale når vi har smadret kloden med fossile brændstoffer? Når atmosfæren ikke kan aftage så meget giftstof længere?

Os allesammen?

hele verden er i fuld sving med at betale ved kasse 1
Gravatar #13 - arne_v
3. nov. 2020 16:05
#11

Hvilket giftstof tænker du på?
Gravatar #14 - CBM
4. nov. 2020 04:17
arne_v (13) skrev:
#11

Hvilket giftstof tænker du på?


Mon ikke han nærmere mener global opvarmning og klimaændringer ?

Gravatar #15 - nwinther
4. nov. 2020 07:41
arne_v (10) skrev:
#9

Men hvem skal betale?

Lade-stationerne betaler el-distributions-selskaberne og lægger det oven i KWH prisen?

Skatte-yderne?


Hvem betalte for raffinaderierne, distributinen ud til tankstationerne og for selve tankstationerne? Det må vel i udgangspunktet være et privat forehavende. Kan de så lave aftaler med staten ift. at få adgang til at grave kablerne ned, eller endda få staten (skatteborgerne) til at betale for kablerne (helt eller delvist), så må det vel være sådan.

Det er bare afgørende, at man som politiker gør sig klart, at hvis alle skal have en båd, bliver der pladsmangel på landets marinaer, og skal alle have (købt sig) en elbil, kommer der en infrastrukturændring som der skal tages stilling til, planlægges og finansieres.

Man har besluttet sig for, at forbyde forbrændingsmotoren, så må man også tage konsekvensen. Og skatteborgerne - vælgerne - må gøre deres stilling klar i den situation.
Gravatar #16 - dugfrisk
4. nov. 2020 07:47
nwinther (15) skrev:
arne_v (10) skrev:
#9

Men hvem skal betale?

Lade-stationerne betaler el-distributions-selskaberne og lægger det oven i KWH prisen?

Skatte-yderne?


Hvem betalte for raffinaderierne, distributinen ud til tankstationerne og for selve tankstationerne? Det må vel i udgangspunktet være et privat forehavende. Kan de så lave aftaler med staten ift. at få adgang til at grave kablerne ned, eller endda få staten (skatteborgerne) til at betale for kablerne (helt eller delvist), så må det vel være sådan.

Det er bare afgørende, at man som politiker gør sig klart, at hvis alle skal have en båd, bliver der pladsmangel på landets marinaer, og skal alle have (købt sig) en elbil, kommer der en infrastrukturændring som der skal tages stilling til, planlægges og finansieres.

Man har besluttet sig for, at forbyde forbrændingsmotoren, så må man også tage konsekvensen. Og skatteborgerne - vælgerne - må gøre deres stilling klar i den situation.


Wupti.com
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login