mboost-dp1

Nvidia

Nvidia opkøber raytracingspecialister

- Via Hot Hardware - , redigeret af Emil

Nvidia har været ude og investere igen, denne gang har de købt det lille selskab Rayscale, der de seneste 10 år har udviklet værktøjer til raytracing, blandt andet til programmet Maya.

Opkøbet er påfaldende, idet Nvidia tidligere har langet hårdt ud efter Intel, der mener, at fremtidens grafik vil blive beregnet af mange-kerne-processorer, fordi grafikken vil blive baseret på raytracing. Intel arbejder i den forbindelse på deres Larrabee-teknologi, som de mener, er en udfordrer til den nuværende måde at lave grafikchips på.

Med Rayscale ser det ud til, at Nvidia anerkender mulighederne i raytracing og vil sikre sig viden på området.





Gå til bund
Gravatar #1 - vandfarve
23. maj 2008 13:27
Det er ikke nødvendigvis et nederlag for hverken Intel, gamere eller Nvidia, at de har indrømmet, at raytracing har potentiale.

"Hold din venner tæt, men dine fjender tættere" forledes man til at tænke, når man læser denne nyhed, men man må da håbe, at de på en eller anden måde kan udnytte Rayscales know-how til at forbedre deres egne produkter og teknologier.
Gravatar #2 - erchni
23. maj 2008 13:44
Lige min ord #1
Gravatar #3 - jfs
23. maj 2008 14:10
Jeg mener da også at Nvidia har sagt noget med at de ikke tror på at ren raytracing er fremtiden, men at raytracing brugt til nogen enkelte operationer, hvor scanline rasterisering stadig er den primære teknik, er anvendeligt. Så de vil sikkert integrere en eller anden form for raytracing i deres teknologi til f.eks. lys- og refleksionseffekter.
Gravatar #4 - dan1el
23. maj 2008 14:18
og for ca. 6 måneder siden købte de Mental Images (MentalRay)...gad vide hvad intel pønser på....spænende spænende for folk som mig der laver CG (aniamtioner og billeder)
Gravatar #5 - J4F
23. maj 2008 14:55
Og det er spændende for os der gerne vil spille Cryis på Very High med MAX anti aliasing og MAX Anisotropic Filtering på en 1920*1200 px skærm.

Købet betyder jo bare at de kan lave endnu bedre grafikkort til os forbrugere.
Gravatar #6 - angelenglen
23. maj 2008 16:25
#5: Jeg tror ikke at raytracing kommer til at påvirke anti aliasing eller Anisotropic Filtering ydelse.

Men dog vil det nok i sidste ende gøre ting flottere og mere livagtige.
Gravatar #7 - mvoigt27
23. maj 2008 18:44
Må gi #7 ret, det gør sgu ikke dit crysis hurtigere #6, men er dog noget der kan skabe fantatiske billeder og graffik, og før i tiden tog det flere timer for at genere et billede. Intel mente deres cpu skulle lave det i fremtiden, det samme tror nvidia åbentbart der er muligheder for på deres fremtidige gpu'er. Blir det en realitet med live raytracing, så blir spillene nok betydlig mere realistiske end de er nu i graffikken.(også sammenlignet med "åh så mægtige"crysis)
Gravatar #8 - Seth-Enoch
23. maj 2008 19:09
Hvad er "raytraced"?
Gravatar #9 - stone
23. maj 2008 19:42
raytracing er helt simpelt forklaret simulering af lyset. naar vi ser paa noget, er det lys der kastes fra overfladen og til vores oejne, som goer at vi kan se det. lyset kan ogsaa reflekteres, feks gennem vinduet, ned paa det skindende gulv, og saa til vore oejne og vi opfatter det som at det sted paa gulvet lyser mere op. en mat sort overflade reflektere i modsaetning kun lidt lys, og fremstaar derfor som sort og diffus.

raytracing goer det samme for computer grafik. der kastes utroligt mange lys-straaler (rays) rundt i 3d verdenen, og de lys der rammer kameraet tegnes saa paa skaermen. det betyder at kan kan opnaa helt realistiske reflektioner og andre fysike faenomener, saa som en roed vaeg der kaster roedt lys paa gulvet (colour bleeding), hjoerner som er moerkere (effekt af global illumination), rigtige bloede skygger, rigtige refraktion i vand og meget mere- det er altsaa fysik korrekt, og kan derfor hoejne kvaliteten i forhold til normal 3d (rasterization) som er rent snyd og tilnaermelser.

okay, det er en meget forsimplet forklaring, men i det store hele er det hvad der foregaar. det er dog paa nogle omraader veasenligt mere kraevende beregninger som skal foretages. specielt naar vi har super hardware specielt til rastarization, og intet til raytracing. hvilket goer det langsomt paa den hardware vi har i maskinerne i dag. intel truer med at lave chips som egner sig til raytracing, og der er ingen tvivl om, at baade ati og nvidia ogsaa langsomt vil flytte sig derover.

#6 - rent faktisk er antialising et ikke trivielt problem at loese med raytracing.

/stone
Gravatar #10 - Xill
24. maj 2008 00:57
8 skrev:
Hvad er "raytraced"?


vi har tidligere haft en meget god nyhed om det her på siden

http://newz.dk/carmack-snakker-ud-om-raytracing-og...
Gravatar #11 - vandfarve
24. maj 2008 06:14
Så det gode spørgsmål er, om Ligthsmark benytter sig om raytracing?
Gravatar #12 - Flasken
26. maj 2008 08:49
Et helt andet aspekt ved denne nyhed, er at det ikke nødvendigvis kommer gamere til gode, da raytracing primært bliver brugt til livagtige animationer bl.a. inden for pervasive computing hvor den kan forbedre Volume Rendering, der bruges af bl.a. kiruger til at simulere en operation.

Nvidia har netop udviklet sig meget på netop dette område, hvor udviklingen nærmest er eksplosiv.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login