mboost-dp1

Nvidia

Nvidia klar med lynhurtig mobil GPU

- Via engadget - , redigeret af Net_Srak

Som det plejer at ske når Nvidia har udgivet en ny serie af GPU’er til desktop-computere, så efterfølges de af udgaver lavet til bærbare computere.

I en pressemeddelelse har Nvidia netop annonceret deres næste generation af grafikchips til laptops, hvor flagskibet vil være deres GeForce GTX 480M.

M-udgaven af GTX 480 er en neddroslet udgave af desktopudgaven, idet den “kun” kommer med 352 CUDA kerner og 256-bit hukommelsesinterface, mod 480 kerner og 384-bit hos storebror. Shaderne arbejder derudover ved 850 MHz, hvilket er 550 MHz langsommere end desktop-varianten.

Specifikationerne til trods, så er 480M meget hurtigere end sin forgænger, 370M, da den yder teoretiske 897 gigaflops, mod før 414 gigaflops.

Nvidia forventer at de første computere med den nye GPU vil være på markedet i løbet af næste måned.





Gå til bund
Gravatar #1 - Slettet Bruger [2557442074]
25. maj 2010 17:46
INB4

SE RETTELSER!

Første det ene tal og så det andet tal, og tjuu og tjuu og lad-os-se benches...
Først det ene FLOP og så det andet FLOP og tjuu og tjuu, det har ingen-reel-betydning.
Gravatar #2 - Erroneus
25. maj 2010 17:50
Men kan den køre crysis 2..... UDEN at brænde et hul igennem bordet og sætte en brandalarm i gang.

De påstår den har et TDP på 100w, det lyder lavt når man tænker på hvor meget desktopmodellen bruger, så medmindre den er meget neddroslet, må de have forbedret produktionen betydeligt.
Gravatar #3 - terracide
25. maj 2010 18:13
#2:
De bruger samme CPU som i GTX465, nedclocket...dosn't sound far off to me...selv om de kalder den 480M...men som så meget ande lort til Craptoppe er det mere navn end performance.
Gravatar #4 - Blackwater
25. maj 2010 18:17
#2 crysis 2 skulle et lavere system end crysis 1, da det nu også bliver lavet til konsol hardware. Og er den ikke lidt gammel?

#3 Et GTX465 er jo sikkert heller ikke dårligt, men lad os nu vente på benchmarks. Kunne aldrig drømme om at købe en bærbar over 13.3", da den skal være netop bærbar. Gætter på det her kort kommer i et par 15.6" og 17+", og til priser vi ikke har lyst til at snakke om.
Gravatar #5 - Daniel-Dane
25. maj 2010 18:25
Blackwater (4) skrev:
#2 crysis 2 skulle et lavere system end crysis 1, da det nu også bliver lavet til konsol hardware.
Ja, konsoldelen bliver lavere.
Gravatar #6 - hj3lmen
25. maj 2010 18:50
Den arbejder derudover ved 850 MHz, hvilket er 550 MHz langsommere end desktop-varianten.

Det må da være en fejl, der er da ingen std GPU Kerne/Core fra NVIDIA som kører ved 1400Mhz ? - men ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

EDIT:
jeg tror mere at i mener at shader hastigheden er på 1401Mhz på "storebror" som i selv udtaler, og at på den mobile version vil shader hastigheden ligge på 850Mhz.
Gravatar #7 - terracide
25. maj 2010 19:00
#6:
Du har ganske ret.
Gravatar #8 - røvskæg
25. maj 2010 19:15
Er jeg og isen på grøndland de eneste, der er generet over at premium-low-power grafikkort laves ved at tage monster kort og drosle dem ned, fremfor at designe dem "rigtigt" fra bunden af ?
Gravatar #9 - BeLLe
25. maj 2010 19:31
#8

Nej isen på grønland er ligeglad. Den ville smelte alligevel, om man lavede neddroslede grafikkort eller ej.


(undskyld men kunne ikke lade være efter den kæmpe debat om klimaændringerne er menneskeskabte eller ej :P )
Gravatar #10 - terracide
25. maj 2010 19:36
#8:
Ville du betale den skstra pris?

Nej, og det vil andre heller ikke.
R&D omskostninger skal dækkes ind.
Gravatar #11 - røvskæg
25. maj 2010 19:47
#10 Muligvis.
Når jeg køber grafikkort til ikke gamer computere, så går valget som regl på det, der yder bedst, er pasivt kølet og alligeval ikke bliver for varmt.

Både af hensyn til isen på grønland, støj og computerens vedligeholdelsesfrie levetid.
Gravatar #12 - kjeldmis
25. maj 2010 19:48
#10:

Egentlig så tror jeg markedet er der. De neddroslede grafikkort har alle en fællesnævner - De bliver varme. Varme grafikkort er ikke gode og game med, da kortet automatisk skruer ned for Core clock ved for høje temperaturer.
De fleste casual gamere vil gerne have en bærbar. Personligt vil jeg da gerne give 1000 kr. mere for maskinen, hvis grafikkortet kan levere noget lignende desktop mid-end performance uden at brænde regnskoven og mig selv af i processen.
Gravatar #13 - andreasg
25. maj 2010 22:02
Præcis på hvilke måder ville et grafikkort kunne være mere effektivt hvis det var designet præcis til en bestemt ydelse, i stedet for at være skaleret dertil?

I mine øjne er grafikkorts opbygning enormt skalerbart opbygget fra bunden... Man vælger bare antal shaders og clock, og så yder kortet vel præcis derefter? Eller hvad?
Gravatar #14 - kjeldmis
25. maj 2010 22:20
#13: Desktop grafikkort er designet ud fra andre forudsætninger. Varme er ikke et stort problem, da du har plads til en gigantisk kølerblok.

Det system bliver tilpasset til bærbare, men det er stadig oprindeligt designet omkring en række forhold du ikke har i mobile enheder.

Hvis man udviklede med mobile devices som målgruppe fra starten af vil der være større fokus på varmeudvikling (alternative kølingsmuligheder) og strømforbrug, og derefter lægge fokus på ydelse.

Mange mobile grafikkort yder rigtig godt de første 10 -15 min, så bliver de varme, og gaming oplevelsen ødelægges.
Gravatar #15 - andreasg
26. maj 2010 00:06
Igen, så virker det ikke helt klart for mig hvordan man kan designe chips anderledes med fokus på strømforbrug i forhold til hvad man allerede gør. Præcis hvad kan man gøre som er bedre end at reducere clock, antal shaders, chipstørrelse?
Gravatar #16 - Athinira
26. maj 2010 05:58
kjeldmis (12) skrev:
#10:

Egentlig så tror jeg markedet er der. De neddroslede grafikkort har alle en fællesnævner - De bliver varme. Varme grafikkort er ikke gode og game med, da kortet automatisk skruer ned for Core clock ved for høje temperaturer.


Det er lykkedes ASUS på den bærbare jeg netop har købt at lave et grafikkort med høj ydelse der ikke automatisk skruer ned for hastigheden og ikke bliver varmt, selv når jeg sidder med den bærbare i sengen og gamer 3D spil.

Maskinen har et Radeon Mobility HD 5730, så medmindre det ikke er et underclocked Desktop-kort, så er det altså ikke ALLE neddroslede kort der bliver varme :)
Gravatar #17 - AenimA
26. maj 2010 07:49
#16

Ja, ASUS' nye bærbare har sørget for en ordentlig køling af grafikkortene, der samtidig kan holde din kaffe varm, hvis du sætter koppen på den venstre side af maskinen :)

I modsætning til min bærbar, der har et 9600M GT, og hvor processortemperaturen stiger til ca. 85-90 g. under spil pga. dårligt internt airflow (og muligvis et grafikkort, der ikke helt lever op til TDP)
Gravatar #18 - terracide
26. maj 2010 11:23
Folk som vil spille på en bærbar og derfor skal have den konstant til 220V giver mig lyst til at slå dem.
Gravatar #19 - bjoeg
26. maj 2010 11:28
Så mangler vi bare den ikke kommer på eksisterende MXM module, men kræver et nyt.
Gravatar #20 - Athinira
26. maj 2010 11:51
terracide (18) skrev:
Folk som vil spille på en bærbar og derfor skal have den konstant til 220V giver mig lyst til at slå dem.


Givet at jeg tror der er mange folk der allerede har lyst til at slå dig, kan vi da sagtens arrangere en Newz.dk vs. Terracide ringfight? ;)

Der kan være mange gode grunde til at købe en gamerbærbar. Det kan være du rejser meget som gamer. Det kan være du er fattig studerende som skal bruge en bærbar til skolen og derfor ikke har råd til en gamer stationær i den nærmeste fremtid (hvilket var min situation).

Jeg er ikke altid enig med dine synspunkter Terra, men du plejer når alt kommer til alt for det meste af sige nogle rimeligt intelligente ting. Ovenstående kommentar var ikke en af dem. Tænk først, post bagefter.
Gravatar #21 - terracide
26. maj 2010 11:53
#20:
Gamer bærbar...two words combined that can't make sense.

ALT på en bærbar er skaleret ned/kasteret...fra systembusser til frekvenser..hvillet er dårlig stil når spil netop presser systmer maksimalt.

Terra - Igen kegler der låser sig fast til 220V med en craptop er til grin.
Gravatar #22 - Athinira
26. maj 2010 11:58
terracide (21) skrev:
#20:
Gamer bærbar...two words combined that can't make sense.

ALT på en bærbar er skaleret ned/kasteret...fra systembusser til frekvenser..hvillet er dårlig stil når spil netop presser systmer maksimalt.

Terra - Igen kegler der låser sig fast til 220V med en craptop er til grin.


Det her koncept går måske over dit hovede, men det er ikke alle der absolut har et behov for at spille i max opløsning på en 24" skærm med fuld anti-aliasing og alle indstillinger på højeste kørende i 100 FPS.

Der er ikke kun dine behov i den her verden. Jeg havde behov for en PC der kunne spille de nyeste spil (ikke nødvendigvis på højeste grafik), samt en PC jeg kunne tage med på universitetet og arbejde på, og som ikke koger over fordi man sidder med den i sengen. Jeg har intet behov for at få mine spil til at presse min PC til det yderste, og når man arbejder under begrænset budget må man finde den bedste løsning.

At mine behov er forskellige fra dine gør mig ikke til grin, sorry to say it.
Gravatar #23 - AenimA
26. maj 2010 12:53
#terracide

Folk som vil spille på en bærbar og derfor skal have den konstant til 220V giver mig lyst til at slå dem.


Jeg har skam en 'rigtig' pc til hardcore gaming - men den kan jeg ikke tage med mig på farten, kan jeg? Den kan jeg ikke tage med mig i toget, vel? Og når jeg kommer frem til mit bestemmelsessted, så er der sjovt nok en stikkontakt! Mærkeligt. At du ikke kan se formålet med en bærbar, der også kan bruges til gaming, siger mere om din intelligens.

Og at du samtidig antyder, at der ikke burde udvikles bedre gamerbærbare i fremtiden, er helt hen i vejret. Sæt dig ned i et hjørne, og spil på din 1000W strømsluger, og så lad være med at forestille at du kan udtale dig om andres behov, for det har du vist - gentagne gange - at du ikke har mental kapacitet til.
Gravatar #24 - terracide
26. maj 2010 12:53
#22:
Læs overskriften...indgår ordet "hurtig" i overskirften ja/nej?

Terra - Moving the goal posts-fallacy detected
Gravatar #25 - Clauzii
26. maj 2010 13:02
#24:
Indgår ordet 'mobil GPU' i overskriften - ja/nej?

Nogen mennesker har bare ikke brug for en kæmpe kasse for at få en god oplevelse med en computer. Get over it...
Gravatar #26 - Athinira
26. maj 2010 13:08
terracide (24) skrev:
#22:
Læs overskriften...indgår ordet "hurtig" i overskirften ja/nej?

Terra - Moving the goal posts-fallacy detected


Og?

Igen, din definition af "hurtig" er ikke universel. En Ferrari F430 spider er hurtig, også selvom den ikke ville kunne gå langdistancen mod en formel 1 racer.

Det er åbenlys logik at en bærbar aldrig vil kunne blive konkurrencedygtig mod en stationær når det kommer til ydeevne (både i processorkraft, grafik, harddiskhastighed og størrelse samt RAM-lager og hastighed). Det betyder ikke det er umuligt at få en bærbar som kan spille grafiktunge spil på en rimelig grafikindstilling.

Min bærbare kan spille de nyeste spil ved 30+ FPS på højeste grafik så længe jeg ikke skruer anti-alias op på mere end 2x (specielle spil som Crysis undtaget, men selv den kan køre Crysis på high-settings ved 30 FPS uden AA). Det betyder den vil kunne fungere som gaming bærbar i halvandet år endnu til når jeg har råd til en rigtig stationær med mange flere heste.

Derudover undrer det mig at du hele tiden refererer til de "220V". Jeg købte ikke en bærbar for at jeg skulle kunne bruge den mens jeg ikke havde strøm i nærheden. Jeg købte den fordi den skulle være nem at tage med og kunne pakkes på 1 minut. Det er mit behov.
Gravatar #27 - terracide
26. maj 2010 16:18
Clauzii (25) skrev:
#24:
Indgår ordet 'mobil GPU' i overskriften - ja/nej?

Nogen mennesker har bare ikke brug for en kæmpe kasse for at få en god oplevelse med en computer. Get over it...


Powerfull, portable, practical...pick two.

Sjovt at se folk forsvare ringere ydelse...næsten som at se folk forsvare AMD ;)

#26:
En bærbar er ikke en Ferrari, det er en Morris...og bil analogier STINKER!
Gravatar #28 - røvskæg
26. maj 2010 18:37
terracide (18) skrev:
220V

Ha Ha - Tænk at være så dum, ikke at vide at vi er gået over til 230V.

AenimA (23) skrev:
At du ikke kan se formålet med en bærbar, der også kan bruges til gaming, siger mere om din intelligens.


Der er forskel på intelligens og snæversynedhed. - Nok nærmere påtaget snæversynedhed.
Alle burde vel efterhånden vide at terracide er så lille et menneske at han har et konstant behov for at blære sig med sit et og alt, hans computer.

Tidligere gik jeg også ufattelig meget op i at have det fedeste hardware og, alt skulle virke optimalt trods det at jeg faktisk sjældent brugte det, jeg kunne slet ikke lave andet hvis jeg havde noget hardware som ikke virkede rigtigt eller som ikke var sat til. Hvis computeren teoretisk set kunne noget så skulle den fandme også kunne det.

Nu har jeg lært at programere og gider ikke længere spilde min til på hardware. Nu skal computeren bare larme mindst muligt og holde så længe som muligt og så bare virke uden jeg skal gøre noget. Jeg er forlængst gådet vækfra at købe "specielt" hardware. Mainstream er vejen. Jo flere enheder der er blevet solgt og jo mere populært et produkt er jo mindre sandsynlighed er der for at der bliver bøvl med det.

Jeg må da også sige at jeg ikke er stået helt af, men fornuften skal være der. Sidste opdatering er Intels X25-M SSD som varmt kan anbefales. - ingen larm, ingen varme, stor data sikkerhed og sindsyg hurtig.
Gravatar #29 - terracide
26. maj 2010 19:45
#28:
Din crush på mig er meget rørende, men jeg har allerede en kæreste, bekalger :)

Terra - But keep posting if it makes you happy :)
Gravatar #30 - røvskæg
26. maj 2010 19:58
#29 Computeren tæller ikke mester.

Udover det tror jeg heller ikke, det ville fungere, da jeg ikke er til tisse-bæ sex.
Gravatar #31 - terracide
26. maj 2010 20:05
#30:
Bare fordi din kæreste er din computer, betyder det ikke at alle andre har det sådan ;)

Terra - Damen og jeg har været sammen i 3 år nu...
Gravatar #32 - Slettet Bruger [2557442074]
26. maj 2010 20:14
terracide (31) skrev:
Terra - Damen og jeg har været sammen i 3 år nu...


Hende med køleskabet right?

Gravatar #33 - røvskæg
26. maj 2010 20:16
terracide (31) skrev:
Damen og jeg har været sammen i 3 år nu...

Jeg er ikke er helt inde i den der fiktionelle verden, så du må lige hjælpe mig her: Hvormeget "jord-tid" er det nu lige et WoW år er ?
Gravatar #34 - Daniel-Dane
26. maj 2010 20:34
#33
Hate to burst your bubble: Ét år.
Gravatar #35 - terracide
26. maj 2010 21:11
#32:
Hvis du tænkter på det ferie billede fra Reading, PA så jo :)
Gravatar #36 - Slettet Bruger [2557442074]
26. maj 2010 21:12
Der kan man se. hukommelsen fejler intet.
Gravatar #37 - terracide
26. maj 2010 21:16
#36:
Du kan få et mere fra samme dag, af hende og et af hendes k onkels hoteller som vi boede på:
http://img34.imageshack.us/img34/8730/dsc00218mz.j...

Og her er et af røvskægs dame:
linky

Terra - Så skulle det vist være afklaret :)
Gravatar #38 - Athinira
27. maj 2010 08:39
terracide (27) skrev:
Powerfull enough, portable, practical...pick 3.

Sjovt at se folk forsvare ringere ydelse...næsten som at se folk forsvare AMD ;)


Fixed.

Det er ikke ligesom at forsvare AMD. AMD og Intel laver præcis de samme produkter (CPU'er), mens en bærbar og en stationær er to forskellige produkter der opfylder to forskellige krav, hvilket er derfor mange har en af hver. Din sammenligning ligner nærmere at sammenligne et fly med en bil. Et fly kan tage dig steder en bil ikke kan, og meget hurtigere endda, men der er begrænsninger på hvor flyet kan lande, mens en bil er meget mere fleksibel med hvor du præcist kan køre hen, så længe der ikke er et hav der skal krydses.

Og bare fordi en passagerflyver kan flyve omkring 900 km/t betyder det ikke at man er udelukket fra at købe en hurtig bil. Jeg vil stadigvæk hellere have en BMW Z5 end jeg vil have en gammel Skoda ;) Og på samme måde udelukker en stærk gamer-stationær ikke at man køber en bærbar med lidt fut it, til når man vil spille et sted hvor man ikke har (eller kan have) sin stationære med.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login