mboost-dp1

NTT DoCoMo, Inc.

NTT Docomo laver 3D-lyd til mobiltelefoner

- Via nttdocomo - , redigeret af Avenger- , indsendt af Net_Srak

Deltager man i et telefonmøde, så kan det være svært at holde styr på, hvem der snakker, men det vil et nyt lydsystem, udviklet af japanske NTT DoCoMo, lave om på.

Systemet bygger på princippet om binaural lyd, eller rumlig lyd, som fungerer ved at optage lyden i stereo, som et menneske ville høre det. NTT DoCoMo bruger denne teknik til at give hver person i samtalen sin egen position i det rumlige lydbillede.

Som lytter skal man have et sæt hovedtelefoner på, hvormed man kan identificere de enkelte personer, ud fra hvor i “rummet” de taler fra. 3D-lyd er normalt en tung opgave at beregne i realtime, men det er netop styrken ved mobilselskabets teknologi. Det er lykkedes at udvikle et audio-codec, der er mere effektivt end tidligere.

Ud over telefonmøder regner NTT DoCoMo med, at teknologien kan benyttes til online undervisning og spil.

Et eksempel på binaural lyd kan høres her.





Gå til bund
Gravatar #1 - knasknaz
12. maj 2009 06:25
Faktisk en god ide. Jeg har tit haft et hyr med at holde styr på, hvem der er hvem i sådan nogen telefonmøder. Specielt når folk sidder for langt væk fra telefonen og mumler. Bedre mikrofoner og højttalere ville også hjælpe.
Gravatar #2 - spectual
12. maj 2009 07:05
Hehe det lyder faktisk rigtigt godt :) Har prøvet noget lignende da jeg var lille med 2 mikrofoner og det lød omtrendt ligeså godt
Gravatar #3 - Wassini
12. maj 2009 07:13
3D lyd er helt fantastisk genialt. Jeg kan huske første gang jeg hørte det, var en teknologi diskussion på P1 omkring dette, som de sendte optaget via et Frauenhoff hoved midt på bordet. Dette gjorde det meget let at placere de forskellige deltagere rundt om bordet.

Anden gang jeg oplevede det var i Eksperimentariet, hvor jeg seriøst troede der stod nogen lige bag ved mig og grinte.
Gravatar #4 - dradrach
12. maj 2009 07:37
Hvad er forskellen på 3D lyd og almindelig surround sound?
Gravatar #5 - bjerh
12. maj 2009 08:11
#4.. 3d lyd kommer fra een eller to højtalere.. hvor sourround kommer fra flere.. f. eks. 4, 5 eller 7.


MEN! Nu havde jeg lige håbet på at der var tale om højtalerne, så vi endeligt kunne få noget ordentligt lydkvalitet fra de popdrenge der havde deres mobiler spillende musik i busserne!
Gravatar #6 - Andos
12. maj 2009 08:37
#4: Grunden til at du kan høre hvor lyden kommer fra er fordi vores hjerner er gode til at høre forskellen på de to lyde der kommer i vores ører. Hvis der er en meget lille forsinkelse på lyden der ankommer på det venstre øre i forhold til det højre, så må lydkilden være placeret mere mod personens højre side. Der er også andre forvrængninger af lyden som hjernen bruger til at mere præcist placere en lydkilde. I praksis fungerer det bedst hvis du har høretelefoner på så hver øre kun får lyd fra én højtaler.

I princippet er det lidt det samme med 3D biografer der viser to forskudte billeder (i 3D rum), men hvert øje ser kun det ene. Hjernen bearbejder så de to billeder til at give en fornemmelse af dybde og rum, præcis ligesom når kan fornemme hvor lyde kommer fra. Ideen er bare at det kun er brug for to højtalere eller to billeder for at vi får den effekt da vi kun har to øjne og to ører.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login