mboost-dp1

Nordea

Nordea skifter it-platform til 7,5 milliarder kroner

- , indsendt af arne_v

Den nordiske storbank, Nordea, begynder i år at tage dens nye it-system i brug. Arbejdet før dette har været langt.

Den gamle platform med alle dens knopskydninger har 20-30 år på bagen, og banken har måttet indse, at vedligehold ikke længere var en mulighed. Desuden har bankens afdelinger ikke haft samme platforme på tværs af landegrænserne, og flere forsøg på bedre integration er mislykkedes.

Derfor sagde Nordeas bestyrelse for halvandet år siden ‘ja’ til at sætte gang i et fælles it-projekt, der i løbet af de kommende år skal tages i brug og erstatte årtiers gammel kode.

Løsningen er blevet købt hos en ekstern leverandør til forskel fra tidligere tiders egenudvikling.

Af 80 kandidater endte Nordea med at vælge schweiziske Temenos som leverandør – prisen kommer til at ligge omkring 7,5 milliarder kroner.





Gå til bund
Gravatar #1 - NeoNmaN
11. feb. 2016 08:05
Ros til Norde på den front, mange virksomheder der bør indse typisk at gamle kode skal omskrive på et tidspunkt, men mange er rigtig bange for den del som er helt forståligt men det er bare at komme igang :)
Gravatar #2 - Paranoir
11. feb. 2016 08:58
De fleste banksystemer kører på gamle gamle mainframes, og sikkert kodet i COBOL eller noget i den dur.

Har selv siddet og roddet i sådan et system, og det er simpelthen så oldschool.

Dog er de fleste ved at bevæge sig over på andre platforme, men det er en langsom process, og jeg tvivler på at de "overgange" ender ud i en 100% ny løsning. Når de er færdige med at udvikle, så kan de starte forfra igen med at forny.
Gravatar #3 - moulder666
11. feb. 2016 12:00
Paranoir (2) skrev:

Dog er de fleste ved at bevæge sig over på andre platforme, men det er en langsom process, og jeg tvivler på at de "overgange" ender ud i en 100% ny løsning. Når de er færdige med at udvikle, så kan de starte forfra igen med at forny.


Præcis. Det er en løbende udvikling, og man vil aldrig være 100% "på plads". Det er også altid en afvejning af cost/benefit - hvornår det kan lønne sig.

Dog mht. din kommentar: "De fleste banksystemer kører på gamle gamle mainframes, og sikkert kodet i COBOL eller noget i den dur."

Netop fordi det efterhånden er så svært at udvikle selv og holde sig up to date, er de fleste banker og sparekasser efterhånden medlem af et fællesskab som f.eks. Bankdata eller SDC der fungerer som IT-provider og sørger for at holde systemerne opdateret. Ikke dermed sagt, at bankerne så ikke kan køre nogle oldgamle specialløsninger på enkelte punkter, (for de er der) men en stor del af bankerne får i det mindste det overordnede løbende opdateret. :-)
Gravatar #4 - arne_v
11. feb. 2016 15:48
#3

Nu arbejder jeg ikke i den financielle sektor i Danmark, men mit indtryk er at:

Danske Bank - mainframe og COBOL + PL/I for kerne, Java og .NET for diverse
BankData - mainframe og COBOL for kerne, Java for diverse
SDC - Windows og AppBuilder targetting .NET for kerne, .NET for diverse
Gravatar #5 - Paranoir
12. feb. 2016 07:01
#4

Jyske Bank har også COBOL + Java + .NET + .... suk!

COBOL var (og er vel stadig lidt) det ultimative system til netop at håndtere den slags udregninger som banker og lønsystemer f.eks. benytter sig af, og mange af de her systmer er +30 år gamle!
Gravatar #6 - arne_v
12. feb. 2016 14:10
#5

Er Jyske Bank ikke kunde hos BankData idag?
Gravatar #7 - arne_v
12. feb. 2016 14:11
#5

Ja. Da de fleste af de he rsystemer blev startet, så var valg af programmeringssprog simpelt:

undervisning -> Pascal
penge -> Cobol
beregninger -> Fortran
Gravatar #8 - arne_v
12. feb. 2016 14:14
Med hensyn til Nordea nye system fra Temenos, så nævner de ikke platform og Temenos kan faktisk fåes til forskellige platforme. Men jeg gætter på at Nordea får Temenos på Java platform.
Gravatar #9 - Softy
15. feb. 2016 00:16
Temenos.... pfff

Java.... pfff

Oracle dræber langsomt Java. Javist, Java vil stadig være her om 5 år. Men de har skåret ned på Java udvikling. De har mistet browser-support og gider ikke opdatere deres Chrome support. Java har hidtil været stærk i "rich internet content", hvilket HTML5 og nyere ecmascript er ganske udmærket til (specielt hvis man blander bl.a. WebGL osv. ind i det hele)....

Derudover, nu hvor Oracle har haft gang i Google, så dropper Google jo bare Java til fordel for f.eks. Dart. Man kan ikke bare ignorere Google's globale følgeskab, som har det bedre og bedre til forskel fra Oracle's.

Java dør.... langsomt.... men det dør....
Tillykke til Nordea for at basere deres næste store platform på en langsomt uddøende platform ;-)
Gravatar #10 - arne_v
15. feb. 2016 01:28
Men de har skåret ned på Java udvikling.


Ikke rigtigt.

Der er sket langt mere udvikling af Java efter Oracle overtod end de sidsste år med SUN.

De har mistet browser-support og gider ikke opdatere deres Chrome support.


Applet har vel ikke haft nogen betydning for Java siden sidst i 1990'erne.

Java har hidtil været stærk i "rich internet content", hvilket HTML5 og nyere ecmascript er ganske udmærket til


Ikke på den her planet.

Java RIA har været niche i mange mange år.

Flash var kongen af RIA.

Blander du Java og Flash sammen??

Java's styrke de sidste 15+ år har været server side.

Derudover, nu hvor Oracle har haft gang i Google, så dropper Google jo bare Java til fordel for f.eks. Dart.


Det kunne de gøre. Men der er ingen tegn i sol og måne på at de vil gøre det. Og det vil have ret voldsomme konsekvenser for Android eco-system. Dagen efter skiftet vil Windows Phone have flere apps en Android.

Java dør.... langsomt.... men det dør....


Helt sikkert. Alle teknologier dør på et tidspunkt.

Men baseret på situationen nu virker det rimeligt at antage at:
- Java vil være verdens mest brugte prommeringssprog server side i mindst 10 år
- Java vil være et betydninsgfuldt sprog i enterprise kontekst i mindst 20 år
- Java vil være supporteret i mindst 30 år

Du er svært at finde alternativer med en bedre prognose.
Gravatar #11 - Paranoir
15. feb. 2016 06:24
Ja, man må da virkelig sige at Java er døende... ;)

http://www.tiobe.com/index.php/content/paperinfo/tpci/index.html

Pil op.. med 5,8% stigning..
Gravatar #12 - moulder666
15. feb. 2016 07:54
arne_v (6) skrev:
#5

Er Jyske Bank ikke kunde hos BankData idag?


Jo, de er. Det er dog ikke alt IT-infrastruktur de har overtaget ved Bankdata - de kører stadig med nogle af deres gamle programmer på nogle områder.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login